سبزیجات و میوه های مناسب برای کبد چرب

A
۰

بیماری کبد چرب همانطور که از نامش پیداست در اثر تجمع چربی در کبد ایجاد می ‌شود. مصرف سبزیجات جهت جلوگیری از ساخته شدن چربی توصیه شده است.

بیماری کبد چرب همانطور که از نامش پیداست در اثر تجمع چربی در کبد ایجاد می ‌شود. صرف نظر از نوع کبد چرب، بهترین درمان برای این بیماری تغییر در شیوه زندگی از جمله کاهش وزن، اجتناب از الکل و رژیم غذایی مناسب است. مصرف سبزیجات جهت جلوگیری از ساخته شدن چربی توصیه شده است. برنامه غذایی مناسب در رژیم کبد چرب شامل مصرف زیاد میوه ها و سبزیجات ، غلات کامل، قهوه، روغن زیتون، سویا، آجیل و دانه های کتان و چیا و … است. در این مقاله درست به همین مسئله خواهیم پرداخت، بهترین خوردنی های طبیعی یعنی میوه و سبزیجات برای افرادی که کبد چرب دارند.

عوامل آسیب رسان به کبد

عواملی متفاوت با آنچه می دانید که به کبد آسیب می رسانند.

  • ادرار نکردن هنگام بیدار شدن از خواب
  • زیاده روی در غذا خوردن
  • صبحانه خوردن با عجله
  • دیر خوابیدن در شب و دیر بیدار شدن در صبح
  • استفاده بیش از اندازه رنگ های مصنوعی موجود در مواد غذایی، قند های مصنوعی، ادویه ها و به طور کلی استفاده از خوراکی هایی که موجب از دست رفتن مواد مغذی مفید از بدن می شود.
  • مصرف نا مناسب روغن و غذاهای سرخ شده به خصوص فست فود

انواع میوه های مناسب کبد چرب

در اینجا به معرفی تعدادی از میوه های مفید و مناسب برای درمان کبد چرب می پردازیم.

آووکادو

آووکادو را می توان جزء انواع میوه کبد چرب در نظر گرفت. آووکادو دارای محتوای چربی سالم و سرشار از فیبر است که می ‌تواند به کنترل وزن کمک کند. گلوتاتیون، ترکیبی که توسط آووکادو تولید می ‌شود، در حذف سموم مضر از بدن نقش دارد. محققان مواد شیمیایی موجود در آووکادو را کشف کردند که این میوه به طور فعال آسیب کبدی را کاهش می ‌دهد.

لیمو ترش

لیمو ترش سرشار از ویتامین C است و می ‌تواند آسیب کبدی را کاهش دهد. مصرف این نوع از مرکبات در صبح برای تحریک کبد بسیار توصیه می ‌شود. البته نباید لیمو ترش را به صورت ناشتا مصرف کرد. بعد از صرف صبحانه، لیمو ترش را در آب ولرم به همراه عسل نوش جان کنید.

سیب سبز

سیب سبز را باید میوه مخصوص کبد چرب نامید. سیب سبز سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ های دیگری است که به محافظت از کبد کمک می ‌کنند. سیب سبز دارای پکتین (Pectin) است که به دفع فلزات سنگین در بدن کمک می کند. دفع این فلزات توسط پکتین کار کبد را کاهش می دهد و ظرفیت سم زدایی کبد آن را بالا می برد.

گریپ فروت و دارابی

یکی دیگر از میوه های مشهور برای کبد چرب گریپ فروت است. گریپ فروت و دارابی مثل لیمو ترش جزء میوه های مفید کبد و ناجی کبد چرب هستند. گریپ فروت حاوی آنزیمی است که باعث تحریک کبد شده و چربی ها و توکسین ها را دفع می کند. دارابی حاوی میزان زیادی اسید مالیک و کاراتنوئید است که این دو ترکیب باعث تقویت و تمیزی کبد می شوند.

موز

وجود پتاسیم و مواد مغذی دیگر در موز، آن را به میوه ای مفید برای تصفیه کبد تبدیل کرده است برای همین موز را به عنوان یکی از میوه های مفید برای کبد چرب پیشنهاد می کنند. مصرف موز به هضم مواد غذایی کمک می کند و فلزات سنگین و سموم را از بدن می زداید.

گردو

مقادیر زیاد اسید آمینه ال آرژنین در گردو به کبد کمک می کند تا پاکسازی شده و ضمنا منبع خوبی از گلوتاتیون و امگا 3 است که برای پروسه سم زدایی طبیعی کبد سودمند است. ویتامین E موجود در مغز هایی چون گردو، علائم بیماری های کبد ناشی از چاقی را به طرز چشم گیری کاهش می دهند.

گردو

انگور

عصاره هسته انگور عملکرد کبد را در بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی بهبود می ‌بخشد. تحقیقات نشان می‌ دهند که انگور و عصاره هسته انگور از کبد در برابر آسیب محافظت می ‌کند، سطح آنتی‌اکسیدان را افزایش می ‌دهد و با التهاب مبارزه می ‌نماید.

سبزیجات مفید برای کنترل و کاهش شدت کبد چرب

برخی از سبزیجات برای کمک به حفظ سلامت کبد بهتر از سایرین هستند که نمونه ای از آنها را به شما معرفی می کنیم.

سبزیجات چلیپایی و انواع کلم

سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکسل، کلم بروکلی و سبزی خردل، سرشار از فیبر و سایر ترکیبات مفید هستند. این سبزیجات حاوی مواد شیمیایی می ‌باشند که سمومی مانند نیتروزامین ‌ها که در دود سیگار یافت می ‌شود و آفلاتوکسین را از بدن خارج می ‌کنند.

یک مطالعه نشان داد که مردان مبتلا به کبد چرب می ‌توانند از کلم بروکلی برای تنظیم سطح آنزیم‌ های کبدی خود بهره ببرند. درمان کبد چرب با کنگر فرنگی نیز جدیداً از سوی متخصصان توصیه می ‌شود.

کلم

سبزیجات برگ سبز

سبزیجات برگ‌ سبز مانند شاهی، ریحان، تره، ترب و سایر موارد می‌ توانند به سلامت کبد شما کمک کنند. این سبزیجات به تحریک جریان صفرا در کبد و قدرت سم زدایی کمک می ‌کند. سبزی‌ های برگ ‌دار را می ‌توان در هر وعده غذایی حتی در صبحانه به همراه پنیر و خرما نوش جان کرد.

سیر

سیر، برای پاکسازی کبد عالی است. سیر به فعالسازی آنزیم ‌هایی که کبد را از سموم پاک می ‌کنند، کمک می‌کند. همچنین دارای دو ترکیب طبیعی به نام ‌های آلیسین و سلنیوم است، که به فرآیند پاکسازی کبد کمک می ‌کنند و از کبد در برابر آسیب سموم محافظت می ‌کنند.

چغندر

چغندر نیز یک غذای مفید دیگر برای پاکسازی و بهبود عملکرد کبد است به دلیل اینکه سرشار از فلانوئید گیاهی و بتا کاروتن است، باعث می ‌شود که عملکرد کلی کبد تحریک شود و بهبود یابد. به اضافه اینکه چغندر تصفیه کننده طبیعی خون نیز است، به راحتی از چغندر تازه یا آب چغندر در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید.

هویج

هویج سرشار از کاروتنوئید ها و بتاکاروتن است. کاروتنوئید ها محلول در چربی هستند و مصرفشان صفرا را در سیستم شما تحریک کرده که در نهایت به دفع مواد زائد کمک می ‌کند. هویج همچنین برای معکوس کردن اثرات مضر الکل در بدن شناخته شده است.

هویج

آب لبو

آب لبو یکی از راه‌ های طبیعی درمان پوکی استخوان است. خوردن یک لیوان آب لبو در صبح و شب در درمان فشارخون بالا موثر است. یکی از راه‌ های درمان کبد چرب نوشیدن آب لبو است. خوردن آب لبو از ابتلا به فراموشی و آلزایمر در سنین بالا جلوگیری می ‌کند. آب لبو در درمان سرطان خون موثر است.

انواع مواد غذایی مفید برای کبد چرب

متخصصان، مصرف این مواد غذایی را برای جلوگیری از ابتلا به کبد چرب توصیه می کنند.

روغن زیتون

برخی از روغن‌ ها مانند روغن زیتون و روغن آووکادو می ‌توانند چربی‌ های سالم را تامین کنند. انواع دیگر روغن ‌های مفید شامل کنجد، بادام زمینی، آفتابگردان، کانولا و روغن گلرنگ هستند.

روغن زیتون

مصرف قهوه

مصرف قهوه به کاهش سطح آنزیم‌ های غیر طبیعی کبد کمک می ‌کند. مطالعات نشان می‌ دهد افراد دارای بیماری کبد چرب که در رژیم غذایی خود از نوشیدنی قهوه استفاده می‌ کنند، آسیب کمتری نسبت به افراد دارای همین بیماری ولی بدون مصرف نوشیدنی‌ های کافئین دار، به کبد خود وارد می ‌کنند.

دانه آفتابگردان

از دانه آفتابگردان به عنوان آنتی اکسیدان قوی استفاده کنید. این دانه های معطر حاوی مقدار زیای ویتامین E هستند. ویتامین E بعنوان یک آنتی اکسیدان جهت حفاظت از کبد در برابر آسیب های بیشتر عمل می کند.

رزماری

رزماری باعث افزایش ترشح صفرا می شود به طوری که کبد را تمیز و به عملکرد خوب آن کمک می کند. برای کنترل کبد چرب 15 گرم برگ خشک رزماری را در یک لیتر آب ریخته و 15 دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کرده و روزانه چند فنجان از آن میل کنید.

غذاهای غنی از ویتامین E

شامل فلفل دلمه ای قرمز، اسفناج، بادام زمینی، عناب و مغز ها و … می باشد که سرشار از ویتامین E بوده و برای افراد مبتلا به کبد چرب توصیه می شود.

اسفناج

دانه های کتان و چیا

اینها منابع گیاهی اسید های امگا 3 هستند. این اسید ها برای کبد چرب غیرالکلی و الکلی توصیه می شود زیرا باعث کاهش محتوای چربی در کبد می شود.

چای سبز

چای سبز سرشار از کاتچین است و می‌ تواند از سرطان ‌های مختلفی همچون سرطان کبد پیشگیری کند. البته باید مد نظرتان باشد که مصرف بی رویه چای سبز ممکن است برای کبد مضر باشد.

چطور کبد چرا را درمان کنیم؟

یکی از اصلی ترین روش‌ های درمان کبد چرب، بدون در نظر گرفتن نوع آن، رژیم غذایی کبد چرب است. همانطور که از اسم آن مشخص است، این بیماری نشان دهنده وجود چربی زیاد در رژیم غذایی افراد می باشد.

بطور معمول رژیم غذایی مناسب برای بیماری کبد چرب شامل موارد زیر می باشد:

  • مصرف میوه و سبزیجات به میزان زیاد.
  • مصرف گیاهان دارای فیبر زیاد مانند حبوبات و غلات.
  • کم کردن میزان مصرف شکر، نمک، چربی های اشباع، کربوهیدرات های تصفیه شده و عدم مصرف الکل.
  • رژیم غذایی کم کالری و کم چرب.

کلام آخر

طبق گفته وزارت بهداشت، در حال حاضر هیچ دارویی برای بیماری کبد چرب وجود ندارد. مؤثرترین درمان تغییرات رژیم غذایی و ورزش است. سعی کنید میوه کبد چرب و سبزیجات را در برنامه غذایی خود بگنجانید تا بتوانید اثرات مضر کبد چرب را کاهش دهید. ورزش کردن منظم و داشتن خواب خوب نیز می ‌تواند به کاهش چربی کبد کمک کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها