سبزیجات و گیاهان موثر در پیشگیری از سرطان

A
۰

مصرف بیشتر سبزیجات و میوه ها خطر سرطان ریه ها، مری، معده و روده بزرگ و راست روده را کاهش می دهد. سبزیجات ضد سرطان موضوع مورد بحث ماست.

سبزیجات حاوی مواد مغذی بسیاری هستند که در پیشگیری از سرطان مفید می باشند. مصرف بیشتر سبزیجات و میوه ها خطر سرطان ریه ها، مری، معده و روده بزرگ و راست روده را کاهش می دهد. سرطان به یکی از موضوعات نگران کننده در دنیای امروز تبدیل شده است. عوامل مختلفی در ابتلا به سرطان نقش دارند که رژیم غذایی و سبک زندگی از جمله موارد شناخته شده در این زمینه هستند. سبزیجات ضد سرطان موضوع مورد بحث ماست. در ادامه با برخی از بهترین سبزیجات و گیاهانی که می توانند دیوار دفاعی بدن در برابر سرطان را هرچه بیشتر تقویت کنند آشنا می شویم.

کدام سرطان ها با رژیم غذایی در ارتباط است؟

سرطان هايی كه وابسته به رژيم غذايی هستند عبارتند از:

  • سرطان های سيستم گوارش
  • سرطان سینه
  • پروستات

آیا رژیم غذایی می تواند در پیشگیری از سرطان ها نقش داشته باشند؟

برخی از مواد غذایی حاوی مواد پیشگیری کننده از انواع سرطان ها می باشند. اجزاء اساسی رژیم غذایی در پیشگیری از سرطان ها عبارتند از:

  • آنتی اکسیدان هایی که در منابع مختلف غذایی یافت می شوند می توانند اثر محافظتی در برابر سرطان داشته باشند.
  • رژیم غذایی غنی از فیبر در کاهش خطر ابتلا به سرطان، به ویژه سرطان روده نقش دارد. رژیم های کم کالری، پر فیبر، فیبر زیاد، غلات سبوس دار، سبزیجات و میوه ها خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند.
  • سبزیجات گیاهی مانند کلم و گل کلم حاوی ترکیبات غیر مغذی هستند و آنزیم هایی را که توانایی از بین بردن مواد سرطان زا را دارند فعال می کنند.

سبزیجات مفید برای پیشگیری از سرطان

رژيم های سرشار از ميوه جات و سبزيجات مختلف شما را در برابر سرطان ها محفوظ نگه می دارد. به گفته متخصصان تغذیه چینی، برخی از گیاهان می توانند به جلوگیری از سرطان کمک کرده و اثرات منفی شیمی درمانی سرطان را کاهش دهند. در اینجا چند سبزیجات مفید و گیاهان خوراکی آورده شده است.

شوید

برگ شوید پر از ترکیبات ضد سرطان است. مواد موثر آن شامل آنتوفوران و کارون است که از سلول های سالم در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. همچنین خاصیت سم زدایی دارد که به بهبودی پس از شیمی درمانی کمک می کند.

ریحان

جویدن چند برگ ریحان در صبح یا افزودن ریحان تازه به سالاد ها یا سوپ ها می تواند فواید ضد سرطانی داشته باشد. خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد جهش زایی ریحان به وجود لینالول، آگنول و استراژل نسبت داده می شود. این ترکیبات به جلوگیری از تشکیل تومور کمک می کنند. این گیاه خوراکی در مبارزه با سرطان پستان و سرطان کبد بسیار مؤثر است.

کلم بروکلی

کلم بروکلی به دلیل ترکیبات خاص خود، یکی از سبزی های ضد سرطان معرفی شده است. به دلیل وجود فلاونوئید ها به ویژه سولفور افن، بروکلی را به عنوان سبزی ضد سرطان می شناسند.

افرادی که دنبال خاصیت ضد سرطانی بروکلی هستند بهتر است این سبزی را به مدت طولانی نپزند و به صورت خام یا نیم پز مصرف کنند. پختن بروکلی، سبب نابودی آنزیم های ضد سرطانی این سبزی مفید می شود ولی بخارپز کردن آن تاثیر قابل توجهی بر خاصیت های آن بر جای نمی گذارد و خواص آن را نابود نمی کند.

آووکادو

آووکادو یک گیاه مفید دارای پتاسیم زیاد است، همچنین منبع بتاکاروتن و آنتی اکسیدان می باشد و قدرت درمان سرطان کبدی، بیماری های کبدی و پیشگیری از سرطان را دارد. کاروتنوئید ها ترکیب هایی با فعالیت آنتی اکسیدانی بالا هستند، وجود این ترکیب در آووکادو می تواند از سرطان های دهان، سینه، معده و پروستات جلوگیری کند. این میوه علاوه بر سلول های عادی سرطان می تواند سلول های بنیادی سرطان را از بین ببرد به طوری که آسیبی به سلول های سالم نرسد.

هویج

هویج نیز خاصیت ضد سرطانی دارد و برای کاهش خطرات ابتلا به سرطان هایی چون ریه، سرطان سینه و سرطان روده بزرگ از آن استفاده می شود. هویج دارای آنتی اکسیدان پلی استیلن و فال کارینول است که به همراه مبارزه با سلول های پیش سرطانی با این بیماری می جنگند. آب هویج دارای مقادیر بسیاری کارتنوئید است و نوشیدن آن برای جلوگیری از افزایش سلول های سرطانی مفید و یک درمان بی نظیر می باشد.

اسفناج

اسفناج را به عنوان یک سبزیجات که مانع سرطان پوست می شود معرفی می کنیم که حاوی بتاکاروتن و لوتئین است. این سبزی مفید ویتامین های فروانی دارد. E ،C ،K و B ویتامین های موجود در اسفناج هستند. وجود برخی از آن ها مانند B از پوست محافظت می کنند و خطر سرطان پوست را کاهش می دهد.

نخود فرنگی

نخود فرنگی مغذی‌ تر از آن چیزی است که تصور می کنید. این محصول حاوی مواد شیمیایی گیاهی است که می توانند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند. همچنین نخود فرنگی گزینه ای ارزان و سریع برای افزودن سبزیجات بیشتر به رژیم غذایی محسوب می شود.

کلم

کلم از خانواده سبزیجات چلیپایی است که سوخت مورد نیاز بدن برای دفاع در برابر برخی انواع سرطان را فراهم می کنند. همچنین مصرف روزانه کلم می تواند به مدیریت و حفظ وزن مناسب کمک کند. کلم را می توانید به سوپ سبزیجات، سالاد ها و حتی اسموتی ها اضافه کنید تا از فواید آن بهره‌ مند شوید.

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین منبعی عالی برای فیبر و بتاکاروتن است. مصرف پوست سیب زمینی شیرین می تواند 5,000 ماده شیمیایی گیاهی را به وعده غذایی شما اضافه کند. به جای استفاده از سیب زمینی های سفید نشاسته ای می توانید از سیب زمینی شیرین بهره ببرید تا از فواید سلامت بیشتر برخوردار شوید.

سیر

یکی دیگر از سبزیجات ضد سرطان سیر است. جالب است بدانید سیر یک گیاه ضد سرطان به خصوص برای درمان سرطان پانکراس مناسب است و تحقیقات نشان داده افرادی که سیر زیادی مصرف می کنند خطر ابتلا به این سرطان را تا ۵۴ درصد برای خود کاهش می دهند. گوگردی که سیر حاوی است سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با سلول های سرطانی آماده می کند.

گوجه فرنگی

لیکوپن ماده ایست که به نابودی عوامل سلول های سرطانی کمک می کند. رنگ گوجه فرنگی به علت وجود همین ماده است. طبق نتیجه ی تحقیقات لیکوپن از سرطان معده و ریه جلوگیری می کند. گوجه فرنگی سرشار از مواد معدنی چون کلسیم، فسفر، پتاسیم، فیبر، آهن و… است.

گوجه فرنگی

دانه انگور

در عصاره دانه انگور فلاونول هایی وجود دارند که خاصیت آنتی اکسیدانی شگفت انگیزی دارند به طوری که تاثیرات آن ها چندین برابر قوی تر از سایر آنتی اکسیدان هایی نظیر ویتامین E یا C می باشد. این مواد با کاهش رشد و تکثیر سلول های سرطانی، پیشروی آن ها را متوقف کرده و حتی می توانند آن ها را از بین ببرند.

زردچوبه

بخش غالبی از زردچوبه را ترکیبی به نام "کورکومین" تشکیل می دهد که می تواند باکتری ها را از بین برده و میزان التهاب و چاقی بدن را کاهش دهد. در حضور توده های سلولی سرطانی، این ماده قادر است با تاثیر بر یک سری مولکول ها و فاکتورهایی که برای رشد سلول های سرطانی لازم هستند، آن ها را از بین برده و گسترش تومور ها و سلول ها را مهار کند. این ترکیب فعال موجود در زردچوبه خواص دارویی فراوانی داشته و می تواند به عنوان درمانی برای سرطان به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد.

روغن زیتون

روغن زیتون فواید بسیار زیادی دارد و مصرف آن برای تمام افراد ضروری و مفید می باشد. یکی از تاثیرات شگفت انگیز آن، توانایی از بین بردن سلول های سرطانی بدون آسیب رساندن به سایر سلول های سالم بدن می باشد. ترکیب "اولئوکانتال" که به میزان فراوانی در روغن زیتون یافت می شود، با پاره کردن جدار سلول های سرطانی، آنزیم هایی را از خود آزاد می کند که می توانند منجر به مرگ این سلول های غیر طبیعی شده و آن ها را به طور کامل از بین ببرند.

روغن زیتون

زنجبیل

در ریشه این گیاه ترکیباتی یافت شده که می توانند در از بین بردن سرطان نقش بسزایی ایفا کنند و فرد را از ابتلا به این بیماری مصون دارند. یکی از این ترکیبات "گینجرول" نامیده می شود که به عنوان یکی از موثرترین و کارآمد ترین مواد طبیعی بر ضد سرطان به شمار می رود. در بررسی ابعاد سلولی مکانیسم پیشگیری از سرطان با مصرف زنجبیل به این نکته دست یافته اند که این ماده می تواند رشد و تکثیر برنامه ریزی نشده سلول های سرطانی مستقر در ناحیه کولون، روده و سینه ها را متوقف کرده و از گسترش هر چه بیشتر سرطان جلوگیری به عمل آورد.

رزماری

روغن رزماری رایحه بی نظیری دارد و حاوی مواد موثری مانند اسید کارنوزیک و اسید رزمارینیک است. این ترکیبات از جمله آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند که در جلوگیری از تکثیر سلول های سرطانی نیز نقش مهمی دارند. همچنین با قطع عوارض جانبی برخی از داروهای شیمی درمانی به درمان سرطان کمک می کند.

آویشن

وجود ترکیبات فنلی مانند تیمول و کارواکرول در آویشن، آن را به یک گیاه ضد سرطان قدرتمند تبدیل کرده است. مطالعات نشان داده است که آویشن از رشد سلولهای سرطانی کبد و روده جلوگیری می کند و بنابراین از این سرطان ها جلوگیری می کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها