دلایل سفید شدن موها | راهکار و پیشگیری از سفید شدن موها

A
۰

اصلی‌ ترین دلیل سفیدشدن موها بالا رفتن سن عامل ژنتیک و همچنین از دست دادن رنگدانه‌ های مو یا ملانوسیت است. این عامل کاملا طبیعی است .

با افزایش سن موها کم‌کم رنگدانه‌ های خود را از دست داده و سفید می‌ شوند. سفید شدن موها در افرادی که پا به سن گذاشته‌ اند امری کاملا طبیعی است و دیر یا زود در همه آنها پدیدار می‌ شود. برای بعضی افراد ممکن است سفید شدن موها خوشایند و دلپذیر بوده و بخشی از فرایند زندگی آنها باشد. اما بعضی دیگر دوست دارند که روند سفید شدن موها را به تاخیر انداخته و تا حد امکان رنگ طبیعی موهای خود را حفظ کنند. به همین دلیل به دنبال راهی برای عقب انداختن سفید شدن موها هستند. دانشمندان و محققین معتقدند که سفید شدن موهای سر در تمام دنیا ناشی از عدم رعایت نظم در کمیت و کیفیت تغذیه است، اما اصلی‌ترین دلیل سفیدی موها بالا رفتن سن و از دست دادن رنگ‌ دانه‌های مو یا ملانوسیت است.

دلایل سفید شدن پیش از موعد موها

استفاده از رژیم غذایی نادرست

یعنی خوردن غذاهای ناسالم نظیر فست فودها، غذاهای شور و چرب و… بر سلامت موهای افراد تاثیر خواهد گذاشت. این مواد غذایی تقریبا هیچ ماده مفیدی برای بدن ندارند و مصرف آن‌ ها تنها باعث ایجاد آسیب در موها، خشک شدن آن‌ ها و از دست رفتن رنگ‌ دانه‌های طبیعی مو خواهد شد.

ژنتیک

ژنتیک اولین و مهمترین عامل سفید شدن زودرس مو سر است. اگر پدر , مادر و پدر بزرو مادربزرگ شما در گذشته به شکل زودرس به سفیدی مو دچار شده اند احتمال اینکه شما نیز مانند آنها زودتر از بقیه به سفیدی مو دچارشوید بسیار زیاد است.

استرس و تنش های روحی روانی

استرس‌ های طولانی مدت و شوک‌ های عصبی می‌ تواند باعث سفیدی ناگهانی موها شود. این عوامل بر روی فولیکول‌ ها و رنگدانه‌ های مو اثر گذاشته و آنها را از حالت طبیعی خارج می‌ کنند. ضمن اینکه استرس و اضطراب بیش‌ از حد و طولانی مدت باعث اختلال در خون‌ رسانی به ریشه موها شده و کم‌ کم آنها را ضعیف کرده در نتیجه موهای فرد خیلی زود سفید می‌ شوند.

اختلالات هورمونی

معمولا اختلال در هورمون‌ های بدن از دلایل اصلی بروز مشکلات پوست و مو است. علت سفیدی موها را باید در اختلالات غدد تیروئید و هیپوفیز جستجو کرد. عدم تعادل در این هورمونها و کم‌ کار بودن یا پرکار بودن آنها می‌ تواند باعث از بین رفتن رنگدانه‌ های مو و سفیدی آنها شود.

مصرف دخانیات

مصرف دخانیات یا قرار گرفتن در معرض دود آن باعث سریعتر شدن روند پیری در کل اعضای بدن و به‌ خصوص پوست و موها می‌ شوند. توجه کنید که تنها مصرف دخانیات نمی‌ تواند به موهای افراد ضربه بزند بلکه قرار گرفتن در معرض دود دخانیات نیز می‌ تواند از مصرف مستقیم آنها خطرناکتر باشد. دود دخانیات باعث کاهش رنگ‌ دانه‌ ها در موهای این افراد شده و تولید ملانین را با مشکل مواجه می‌ کند. در نتیجه قرار گرفتن در معرض دود سیگار یا قلیان باعث ایجاد سفیدی زود رس خواهد شد.

استفاده زیاد از رنگ‌ مو

از دلایل دیگر سفید شدن پیش از موعد موها می‌ توان به استفاده زیاد از رنگ‌ مو در مراحل اولیه یعنی هنگامی که مو به تدریج در حال سفید شدن است اشاره کرد. رنگ مو از جمله مواد شیمیایی است که بر روی رنگدانه‌ های مو تاثیر می‌ گذارند. بنابر این می‌ توانند با ضعیف کردن رنگدانه‌ ها و از بین بردن آنها باعث سفیدی موها شوند.

بیماری ها

برخی بیماری‌ ها مانند سرماخوردگی مزمن، سینوزیت، کم‌ خونی، یبوست مزمن و استفاده از روغن‌ های موی ساخت کارخانه که غالبا با اسید ها تمیز می‌ شوند و برخی از این اسید ها در این روغن‌ ها باقی می‌ مانند اشاره کرد. کم کاری تیروئید، مشکلات هیپوفیز، بیماری های پیسی و از همه مهمتر بیماری های که تولید ویتامین های B12 و B6 نیز در سفید شدن موها موثرند..

راهکارهایی برای پیشگیری از سفید شدن مو

چند روش ساده برای عقب انداختن یا جلوگیری از سفیدی موها که می توانید به کمک آن از پیشرفت سفید شدن موی خود تا حدی جلوگیری کنید را به اختصار بیان کرده ایم.

  • نوشیدن آب کافی
  • استفاده از ویتامین های گروه B و پروتئین
  • گنجاندن مواد معدنی مانند مس، ید، و سلنیوم در رژیم غذایی
  • ورزش منظم و تقویت خون رسانی
  • داشتن خواب کافی
  • استفاده از روغن های مناسب جهت تغذیه ی مو
  • کنترل یا درمان بیماری ها
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها