سیب زمینی و فواید آن برای پوست و مو

A
۰

سیب زمینی با توجه به این که چهارمین محصول غذایی پر مصرف بعد از برنج، گندم و ذرت محسوب می ‌شود، بخشی جدایی ‌ناپذیر از آشپزی را تشکیل می ‌دهد.

سیب زمینی همواره بخش مهمی از رژیم غذایی همه ‌ی افراد بوده است. این ماده‌ ی خوراکی یکی از سبزیجاتی است که به طور گسترده‌ مورد استفاده قرار می ‌گیرد و تقریبا در هر آشپزخانه ‌ای در سراسر جهان یافت می ‌شود. سیب زمینی با توجه به این که چهارمین محصول غذایی پر مصرف بعد از برنج، گندم و ذرت محسوب می ‌شود، بخشی جدایی ‌ناپذیر از آشپزی جهان را تشکیل می ‌دهد. این گیاه خوراکی پای ثابت غذاها و یک ماده‌ ی خوراکی پیشرو در همه جای دنیاست. سیب زمینی می ‌تواند تقریبا برای هر نوع غذایی مناسب باشد و از این رو به عنوان یک غذای راحت در نظر گرفته می ‌شود.

ارزش غذایی سیب زمینی

سیب زمینی منبع ویتامین B6 و ویتامین C می باشد و برای سلامتی بسیار مفید است. یک سیب زمینی کوچک حاوی 30 گرم کربوهیدرات است و یک فنجان پوره سیب زمینی حاوی 214 کالری، یک سیب زمینی پخته شده کوچک 129 کالری دارد. سیب زمینی علاوه بر این‌ که بعد از پخته شدن طعم خوبی دارد، کاملا مغذی هم است. سیب زمینی غنی از بتاکاروتن ( پیش ساز ویتامین A ) است که وقتی پخته می شود به آسانی جذب می شود.

ساقه و برگ های سیب زمینی حاوی سمی بنام سولانین است، بنابر این نباید آن را مصرف کرد. سیب زمینی غنی از فیبر و پتاسیم است که به کاهش فشار خون و محافظت از قلب کمک کرده و حتی به درمان التهاب و بیماری های ناشی از سرطان و روماتیسم کمک می کند.

طبع و مزاج سیب زمینی

سیب زمینی خام طبع سرد و تر دارد. آب پز کردن سیب زمینی موجب می شود تا طبع آن معتدل شود. اگر سیب زمینی را سرخ کنید طبع آن گرم و خشک می شود. مصلح سیب زمینی آویشن، دارچین، زنجبیل و زیره سبز است و از همین رو برای هضم بهتر سیب زمینی بهتر است آن را با این ادویه ها مصرف کنید.

فواید سیب زمینی برای پوست

سیب زمینی علاوه بر این ‌که به عنوان یک منبع غذایی استفاده می‌ شود، نقش مهمی نیز در مراقبت از پوست ایفا می‌ کند. این ماده ‌ی خوراکی خوشمزه غنی از ویتامین C است، ویتامینی که برای حفظ سلامت پوست حیاتی است. بنابر این، این گیاه نشاسته ‌دار به شیوه‌ های زیر برای پوست شما مفید است.

درمان چین و چروک

سیب زمینی به خوبی در کاهش علایم پیری به خصوص چین و چروک عمل می کند. آنتی اکسیدان ها در سبزیجات، مانند ویتامین C می توانند این کار را انجام دهند و دارای خواص ضد التهابی برای پوست می باشند.

روشن تر کردن پوست

سیب زمینی به عنوان یک ماسک عالی برای روشن کردن پوست می باشد. شما می توانید ماسک سیب زمینی رنده شده را به مدت نیم ساعت بر روی پوست خود قرار دهید. با این ماسک می توانید پوست خود را نرم و روشن کنید. می توانید آب لیمو و سیب زمینی را ترکیب کرده و ترکیب حاصل را به صورت طبیعی بر روی پوست خود قرار دهید

رفع تیرگی دور چشم

سیب زمینی دارای خواصی می باشد که باعث رفع تیرگی دور چشم می شود. شما می توانید به کمک سیب زمینی به طور مستقیم ناحیه تیره دور چشم را رفع کنید. برای این کار یک سیب زمینی را پوست کرده و آن را خرد کنید. قطعات سیب زمینی را در یک پارچه قرار دهید و به مدت ۱۵ دقیقه بر روی قسمت های تیره دور چشم بگذارید. بعد از گذشت مدتی این قسمت را با آب گرم شستشو دهید.

درمان آفتاب سوختگی

برای درمان آفتاب سوختگی، سبزیجات به خوبی عمل می کنند. فقط تکه های سیب زمینی سرد را روی قسمت های آسیب دیده پوست قرار دهید. آن ها را حدود 20 دقیقه بگذارید و بردارید. همچنین می توانید عصاره سیب زمینی را در موضع مورد نظر بمالید. انجام این کار احساس خنکی می دهد و حتی برنزه شدن را از بین می برد.

رفع کننده پف چشم

برای حذف پف چشم مخلوطی از خیار و آب سیب زمینی را روی صورت‌، مخصوصا در اطراف چشم پخش کنید. خیار حاوی اسید اسکوربیک و اسید کافئیک است در حالی که سیب زمینی دارای نشاسته مایع و کاتالاز است. این دو ماده تاثیر خوبی در روشن کردن تن پوست و درمان پف زیر چشم ‌ها دارد.

درمان خشکی پوست

اگر دارای پوست خشک هستید می توانید از خواص سیب زمینی برای درمان این موضوع استفاده کنید. شما می توانید مقداری سیب زمینی را با نصف قاشق چای خوری پنیر کورد ترکیب کرده و یک ماسک تهیه کنید ، ماسک را روی صورت پخش کنید و اجازه دهید تا به مدت ۲۰ دقیقه باقی بماند و سپس آن را بشویید. این ترکیب به عنوان یک ترکیب عالی ضد پیری استفاده می شود.

بهبود کلاژن پوست

سیب زمینی غنی از ویتامین C است. ویتامین C کلاژن می سازد. خوردن سیب زمینی به طور مرتب ( به روش سالم ) می تواند به بهبود سلامت کلاژن کمک کند.

از بین بردن لکه های سیاه

سیب زمینی می تواند به از بین بردن نقاط تیره نیز کمک کند. این روشی است که می توانید از آنها استفاده کنید. سیب زمینی های پوست کنده را در مخلوط کن بریزید. خمیر به دست آمده را روی صورت بمالید. حدود 5 دقیقه به آرامی ماساژ دهید. صورت را با آب تمیز و سرد بشویید.

پاک کننده پوست

از سیب زمینی به عنوان یک پاک کننده طبیعی پوست استفاده می شود. برای این منظور شما باید یک خیار و سیب زمینی متوسط را خرد کنید ، سپس خیار و سیب زمینی را به مدت ۲۰ ثانیه درون دستگاه مخلوط کن قرار دهید. حالا به اندازه یک قاشق چای خوری جوش شیرین و آب به آن اضافه کنید. ترکیب به دست آمده را برای تمیز کردن صورت خود استفاده کنید

فواید سیب زمینی برای سلامت مو

سیب زمینی فواید خیلی مهمی برای مو به همراه دارد. آن ها به کند شدن، زود هنگام سفیدی موها و حتی جلوگیری از ریزش مو کمک می کنند.

تمیز کردن پوست سر

یکی از فواید سیب زمینی برای مو این است که PH پوست سر تنظیم می شود. در وقع آب سیب زمینی برای کنترل چربی و خشکی پوست عالی است و با جذب سموم و عرق، همه آلودگی های روی پوست کف سر و ساقه مو را پاک می کند. حداقل هفته ای یک بار از ماسک سیب زمینی برای تمیز کردن پوست سر استفاده کنید.

بازیابی رنگ موهای خاکستری

پوست سیب زمینی را می ‌توان برای بازگرداندن رنگ موهای خاکستری استفاده کرد. شما می‌ توانید تونیک موی خود را با جوشاندن پوست سیب زمینی در آب آماده کنید. برای این کار مقدار آب باید به حدی باشد که روی پوست سیب زمینی ‌ها را بگیرد. آب و پوست سیب زمینی را صاف کنید و آن را در یک ظرف یا یک لیوان بریزید. بعد از شامپو کردن، این آب را برای آبکشی موها استفاده کنید.

جلوگیری از ریزش مو

ماسک مو که شامل سیب زمینی و عسل است می تواند به جلوگیری از ریزش مو کمک کند. پوست سیب زمینی را جدا کنید و عصاره آن را بگیرید. 2 قاشق سوپ خوری، عصاره سیب زمینی را با 2 قاشق سوپ خوری آلوئه ورا و 1 قاشق سوپ خوری عسل مخلوط کنید. این مخلوط را به ریشه ها بزنید و پوست سر را ماساژ دهید موهای را با کلاه بپوشانید و بعد از چند ساعت موها را با شامپو ملایم بشویید.

رفع شوره سر

اگر با مشکل شوره سر روبه رو هستید با آب سیب زمینی و چند قطره آبلیمو، مشکل برطرف خواهد شد. احتمالا همه راه ها را رفته اید و نتیجه نگرفته اید بد نیست برای یک بار هم که شده از راه های طبیعی و درمان های خانگی استفاده کنید.

تحریک گردش خون

آب سیب زمینی در تنظیم سطح ph پوست سر عملکرد فوق العاده ای دارد. ماساژ آب سیب زمینی به پوست کف سر تنها 10 دقیقه وقتتان را می گیرد، اما نتیجه بسیار بهتر از چیزی است که تصورش را می کنید. برای داشتن موهای سالم، پر پشت و بلند حداقل هفته ای 2 بار موهای خود را با آب سیب زمینی ماساژ دهید.

از خواص دیگر سیب زمینی

  • درمان آسم
  • سلامت سیستم گوارش
  • مفید برای التهاب مفاصل
  • مفید برای بهبود برونشیت
  • سلامت قلب و عروق
  • خواص ضد التهابی
  • درمان سنگ کلیه
  • کمک به درمان کمبود ویتامین c
  • تقویت سیستم ایمنی
  • کاهش کلسترول خون
  • بهبود خواب
  • کمک به تقویت استخوان ها

مضرات استفاده از سیب زمینی

  • سیب زمینی ‌هایی که رنگ آن ها تغییر کرده و یا سبز شده ‌اند، به ‌احتمال زیاد حاوی سولانین هستند که ترکیبی سمی است و مشکلاتی در سیستم گردش خون و تنفس افراد مانند سر درد، گرفتگی عضلات و اسهال ایجاد می کند.
  • سیب زمینی وقتی در دمای بالای ۱۲۰ درجه ‌ی سانتی‌ گراد پخته می ‌شود یک ماده ‌ی شیمیایی به نام آکریل‌ آمید تولید می ‌کند. این ترکیب در پلاستیک، چسب، رنگ و سیگار یافت می ‌شود که زمینه‌ ی ابتلا به چند نوع سرطان را فراهم می کند.
  • سیب زمینی سرشار از کربوهیدارت است که افراد چاق و مبتلا به دیابت نباید در مصرف آن زیاده ‌روی کنند.
  • سیب‌زمینی‌ یک ریشه ‌ی خوراکی است که در خاک رشد می ‌کند. آلوده بودن خاک به فلزات سنگین یا مواد سمی باعث آلوده شدن سیب زمینی هم می ‌شود.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها