خواص سیر برای کاهش قند خون

A
۰

اگر چه برخی طعم و تندی سیر را دوست ندارند، اما سیر جزء مواد غذایی است که تقریبا همه افراد بزرگسال از جمله دیابتی ها می تواند مصرف کنند.

سیر از سبزیجات پر خاصیت و شناخته شده در طول تاریخ است که از دیر باز تاکنون در طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می کردند. اگر چه برخی طعم، عطر و تندی سیر را دوست ندارند، اما سیر جزء مواد غذایی است که تقریبا همه افراد بزرگسال از جمله مبتلایان به دیابت می تواند با خیال راحت مصرف کنند و از فواید بی نظیر آن بهره مند شوند. اما آیا سیر واقعا برای سلامت بیماران دیابتی مفید است؟

ترکیبات سیر

سیر سرشار از خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است و مانند انباری مملو از مواد معدنی حیاتی مانند فسفر، کلسیم، پتاسیم، آهن و مس است. بیشتر فوایدی که سیر برای سلامتی دارد از آلیسین موجود در آن حاصل می شود، آلسین یک ترکیب حاوی گوگرد است که در سیر وجود دارد و به آن بوی تند و طعم می بخشد. خواص سیر از تقویت ایمنی بدن تا فوایدی برای هضم و گوارش و همچنین سلامت قلب گسترده است. سیر یکی از سالم ترین غذاهایی است که می توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید. به نظر می رسد که سیر همچنین می تواند برای کنترل سطح قند خونتان نیز مفید باشد.

خواص سیر و تاثیر آن بر قند خون

بدن افراد مبتلا به دیابت قادر به تولید انسولین کافی نیست یا از انسولینی که تولید می کند به روشی کارآمد استفاده نمی کند که این امر می تواند بر میزان قند خون موثر باشد. بنابر این مهم است که میزان غذای خود را کنترل کنید تا حد ممکن سطح قند خون ثابت بماند. یکی از راه های انجام این کار چک کردن شاخص گلیسمی (GI) هر ماده غذایی است. شاخص گلیسمی (GI) نشان می دهد که یک ماده غذایی چقدر می تواند سطح قند خون شما را افزایش دهد. GI به برنامه ریزی وعده های غذایی روزانه و جلوگیری از ترکیب کربوهیدرات بالا کمک می کند. GI پایین بین 1 تا 55 و GI بالا، 70 و بالاتر است. غذاهای طبیعی مانند سیر، گر چه سرشار از کربوهیدرات نیستند، اما می توانند بر میزان قند خون تأثیر بگذارند.

سیر داروی درمان دیابت

در طب سنتی از سیر به عنوان یک ماده غذایی کاهنده کلسترول و فشار خون بالا یاد می شود و گفته شده مصرف آن می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را که تقریبا 80 درصد افراد دیابتی درگیر آن ها هستند کاهش دهد. به نظر می رسد سیر خام تاثیر خوبی در کاهش قند خون و همچنین کاهش خطر بروز آترواسکلروز که در بیماران دیابتی بیشتر دیده می شود دارد.

چگونه سیر به تنظیم سطح قند خون کمک می کند؟

سیر یکی از گیاهان با قدمتی طولانی است که می تواند در مدیریت کنترل دیابت به شما کمک کند. مطالعات نشان داده اند که سیر نقش مهمی در مهار التهاب که خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می دهد ،دارد.

  • سیر دارای کالری و کربوهیدرات بسیارکمی است و این سیر را به یک گیاه ایده آل برای مدیریت دیابت تبدیل می کند.
  • یک حبه ی تازه سیر همچنین منبع خوبی از ویتامین B6 است. ویتامین B6 نقش مهمی در متابولیسم کربوهیدرات ها دارد. کربوهیدرات ها خیلی سریع متابولیزه می شوند و باعث بالا رفتن سطح قند خون می شوند. سیر اطمینان می دهد که کربوهیدرات ها با سرعت تنظیم شده ای متابولیزه می شوند.
  • مصرف منظم سیر ، اسید آمینه هموسیستئین که یک عامل ایجاد خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی است را کاهش می دهد.
  • کارشناسان همچنین در گذشته خاطرنشان کرده اند که ترکیبات موجود در سیر مانند آلیسین ، آلیل پروپیل دی سولفید و سیستئین سولفوکسید به افزایش انسولین در خون نیز کمک می کنند.
  • مطالعه ای که در مجله Maturitas منتشر شده است، نشان داده که افراد مبتلا به فشار خون بالا که به مدت ۱۲ هفته سیر مصرف می کردند به طور متوسط ​​کاهش ۱۰ درصدی در سطح فشار خونشان داشتند.

فواید کلی سیر

به طور کلی سیر می تواند فواید زیر را به همراه داشته باشد که به خصوص برای افراد مبتلا به دیابت مفید است.

  • کاهش سطح کلسترول
  • کاهش تری گلیسیرید خون
  • سلامت سیستم قلبی عروقی
  • کاهش فشار خون
  • خاصیت ضد توموری
  • پیشگیری از رشد سلول های سرطانی
  • خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی قوی

آیا ترشی برای دیابتی ها مناسب است؟

یکی از مواردی که معمولاً به ترشی‌ ها اضافه می‌ شود سرکه است. سرکه به ویژه سرکه سیب در کاهش قند خون تأثیر دارد و در اثر کند کردن هضم و جذب کربوهیدرات‌ ها از افزایش قند خون بعد از صرف غذا جلوگیری می‌ کند. از این رو مصرف ترشی در حد اعتدال در بیماران مبتلا به دیابت مفید است. ترشی خرفه که طعمی بسیار ملایم و سبک دارد به جهت برخورداری از خواص بی‌ نظیر گیاه خـُرفه، بخصوص برای افراد مبتلا به درد معده و کنترل ترشح ادرار در مورد بیماری دیابت و رفع سردرد‌ های گرم بسیار خوب است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار مرتبط سایر رسانه ها