خواص شبدر قرمز | فواید شبدر قرمز | نحوه مصرف شبدر قرمز

آشنایی با شبدر قرمز و خواص فوق العاده آن

A
۰

گیاه شبدر قرمز تورم پوستی و دل پیچه را رفع کرده و خاصیت ضد سرطانی دارد و در درمان مشکلات تنفسی و التهاب پوست مانند پسوریازیس و اگزما استفاده می شود

شبدر قرمز یک گیاه وحشی متعلق به خانواده لگوم است. گاو ها و سایر حیوانات شبدر قرمز را می خورند. همچنین از آن در تولید دارویی برای درمان بیماری های مختلفی نظیر سرطان، سیاه سرفه، مشکلات تنفسی و التهاب پوست مانند پسوریازیس و اگزما استفاده می شود. متخصصان معتقدند که شبدر قرمز خون به عنوان یک ادرار آور به بدن کمک می کند که از مایع اضافی خلاص شود و خلط آور (کمک به مخاط ریه ها) به بهبود گردش خون و کمک به پاک سازی کبد عمل می کند. شبدر قرمز حاوی ایزوفلاون است. مواد شیمیایی مبتنی بر گیاه که اثرات استروژن را در بدن تولید می کند. ایزوفلاون ها در درمان بسیاری از مشکلات مرتبط با یائسگی، مانند گرگرفتگی، سلامت قلبی و پوکی استخوان، مفید است

تاریخچه شبدر قرمز

شبدر قرمز گیاهی است علفی و چند ساله که در مناطق معتدل کره‌ ی زمین می‌ روید. در شرایط مساعد این گیاه هفت ساله است ولی در آب و هوای گرم فقط دو سال عمر می‌ کند. ارتفاع شبدر قرمز بسیار کم است و بیشتر از ۱۵ سانتی‌ متر نمی‌ شود. برگ‌ های آن بیضی شکل و دراز و دارای سه برگچه است و به همین علت در قرون وسطی مورد احترام مسیحیان بوده زیرا آن را سمبل خداوند، مسیح و روح مقدس می‌ دانستند. گل‌ های آن بسیار زیبا و به شکل گل آذین است که هر کدام مرکب از صد ها گل کوچک ارغوانی یا قرمز می‌ باشد. این گیاه از نظر داشتن مواد مغذی برای علوفه‌ ی حیوانات به کار می‌ رود. شبدر قرمز در ایران در مناطق تبریز، کرمان و تهران می‌ روید.

شبدر قرمز خشک

طبع شبدر قرمز

شبدر قرمز از نظر طب سنتی قدیم سرد و تر است.

ترکیبات شیمیایی شبدر قرمز

گل شبدر دارای مواد شیمیایی مانند تریفولین، ایزوتریفولین و اسانس روغنی می‌ باشد و منبع بسیاری از مواد مغذی مانند کلسیم، کروم، منیزیم، نیاسین، فسفر، پتاسیم، تیامین و ویتامین c است. شبدر قرمز منبع غنی از ایزوفلاون هاست (ماده شیمیایی است که مانند استروژن عمل می کند و در بسیاری از گیاهان یافت می شوند).

خواص و فواید شبدر قرمز

  1. مهم ترین خاصیت شبدر قرمز ضد سرطان بودن آن است. شبدر قرمز به جلوگیری از برخی اشکال سرطان کمک می کند، مانند سرطان پروستات و آندومتر.
  2. شبدر قرمز دارای خواصی است که از تشکیل لخته های خون جلوگیری می کند.
  3. سرفه را برطرف می‌ کند. شبدر قرمز به عنوان درمان سرفه برای کودکان مورد استفاده قرار می گیرد.
  4. کاهش دهنده درد های عضلانی است.
  5. تورم پوستی را از بین می‌ برد.
  6. شبدر تازه به عنوان مسهل به کار می‌ رود.
  7. درمان کننده آسم است.
  8. برای درمان آب آوردگی بدن مفید است.
  9. برای بیماری برونشیت مورد استفاده قرار می‌ گیرد.
  10. دل‌ پیچه را برطرف می‌ کند.
  11. برای افزایش طول عمر شبدر قرمز بخورید.
  12. از بیماری‌ های قلبی جلوگیری می‌ کند.
  13. تشنج را علاج می‌ کند.
  14. برای التیام زخم‌ ها، ضماد شبدر قرمز را روی زخم‌ ها بگذارید. له کرده‌ی آن برای رفع خارش مؤثر است.
  15. خلط آور است.
  16. علاج بسیاری از بیماری‌ های پوستی نظیر اگزما و پسوزیاریس می‌ باشد.

فواید شبدر قرمز

تفاوت شبدر و یونجه

میزان قند در شبدر ها بیشتر از یونجه است و سطح برگ بیشتری نسبت به یونجه دارند، اما مقاومت شبدر ها به شوری، کمتر از یونجه است و نسبت به یونجه‌ ها به آب کمتری نیاز دارند. البته باید توجه داشت که شبدر ها به لحاظ کمیت تولید در سطح پایین تری از یونجه قرار دارند و میزان مواد غذایی قابل هضم یونجه از شبدر ها بیشتر می‌ باشد. برگ یونجه بیضی شکل ولی برگ شبدر گلابی شکل است. رنگ برگ‌ ها در شبدر سبز و شفاف است و در یونجه سبز تیره است.

موارد منع مصرف شبدر قرمز

  • توصیه می‌ شود در دوران بارداری یا شیردهی از شبدر قرمز استفاده نکنید، زیرا مانند استروژن عمل می‌ کند و ممکن است تعادل هورمونی مهم را مختل کند.
  • مصرف شبدر قرمز را حداقل 2 هفته قبل از عمل جراحی برنامه ریزی شده متوقف کنید، زیرا احتمال خونریزی در حین و بعد از عمل را افزایش می دهد.

شیوه مصرف شبدر قرمز

شبدر قرمز

  • اگر می‌ خواهید از دم کرده‌ ی شبدر قرمز استفاده کنید باید مقدار ۳۰ گرم گیاه خشک را در یک لیتر آب جوش ریخته و به مدت ۵ دقیقه دم کنید. مقدار مصرف آن یک فنجان سه بار در روز است.
  • برای تهیه جوشانده شبدر قرمز مقدار ۵۰ گرم سر شاخه‌ های گل دار شبدر قرمز را در مقداری شیر یا آب ریخته و بگذارید مدتی بجوشد و پس از سرد شدن به صورت ضماد روی پوست و یا قسمت‌ های دردناک بدن بگذارید.
  • برای درمان آرتروز و رماتیسم، برگ شبدر قرمز را در روغن زیتون بجوشانید و روی قسمت‌ های دردناک بگذارید.
  • تنتور شبدر را می‌ توانید از فروشگاه‌ های عطاری خریداری کنید. برای درمان ورم چشم، پنج قطره از این تنتور را در دو قاشق سوپ خوری آب بریزید و چشم را با آن شست و شو دهید.
  • برای تهیه چای شبدر قرمز، در هر فنجان آب جوش 1 تا 3 قاشق چای خوری گل شبدر قرمز خشک بریزید و بگذارید 15 دقیقه دم بکشد. از این چای می‌ توانید حداکثر سه بار در روز استفاده کنید.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها