خواص سدر | فواید سدر | طبع سدر | درخت کنار | کنار یا سدر

سدر و خواص بینظیر آن در طب سنتی

A
۰

خواص سدر فراوان است، سدر از آن گیاهانی می باشد که تقریبا تمام قسمتهای آن در زیبایی و سلامت بدن شما می‌ تواند مورد استفاده قرار ‌گیرد.

سدر در زیبایی و سلامت بدن استفاده های زیادی دارد. وقتی بدانید که سدر پوست را خنک کرده و موها را حالت می ‌دهد و فواید بسیاری برای پوست و مو دارد حتما از آن استفاده خواهید کرد. سدر ، تقریبا به عنوان یک پودر همه کاره می تواند مورد استفاده قرار بگیرد یعنی شما می توانید برای همه قسمتهای بدن این گیاه را بکار ببرید.

سدر چیست؟

سِدر همان پودر برگ درخت کنار است. پودر سدر را قدیمی ها به عنوان شامپو به سر می زدند و یکی از مهم‌ترین محصولاتی است که در طب سنتی از جایگاه خاص و ویژه‌ای برخوردار است.

سدر
سدر

مشخصات درخت کُنار و شکل آن 

کُنار درختی است از تیره عنابیان و دارای میوه ‌ای به شکل سنجد است، در مناطق جنوبی ایران می ‌روید و به عنوان گیاهی است که همه قسمتهای آن دارای خاصیت دارویی است. برگ، میوه، شکوفه و حتی ریشه آن هم قابل استفاده است.

درخت کنار
درخت کنار

 ارتفاع این درخت تا 10 متر می ‌رسد. این درخت، خاردار و دارای ساقه ‌ای به رنگ تقریباً سفید است. برگ ‌ها تقریباً بیضی ‌شکل و در قسمت انتهایی مدور، ولی در قسمت مقابل کمی نوک ‌تیز هستند که به صورت متناوب بر روی شاخه قرار می ‌گیرند.

میوه درخت کنار

گل‌ ها پنج گلبرگ دارند و به صورت مجتمع و پوشیده از کرک هستند. میوه گیاه به صورت سفت، گوشت ‌دار، تقریباً کروی و به اندازه گیلاس یا بزرگ ‌تر از آن است. این میوه‌ ها که زرد رنگ و خوراکی هستند، اغلب طعمی ترش و گاهی شیرین و مطبوع دارند. درخت سدر حدود صد سال عمر می ‌کند و در استان‌ های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و دیگر مناطق جنوبی، از جمله بعضی جزایر ایرانی خلیج‌ فارس رویش دارد.

 

طبع سدر و مصلح آن

طبع سدر سرد و خشک است. مصرف خوراکی میوه سدر برای درمان برونشیت، سرفه و سل مفید است. مصلح سدر سکنجبین است و اگر سدر همراه با سکنجبین خورده شود ضررش کم خواهد بود.

برگ خشک کُنار

فواید و اثرات سدر روی پوست و مو

سدر را معمولاً به‌ عنوان پودری سبز رنگ می‌ شناسند که سازگاری بسیار خوبی با حنا دارد. در قدیم از این دو گیاه در کنار هم برای درمان بسیاری از بیماری ‌ها و بخصوص بیماری‌ های پوست و مو در ایران استفاده می ‌شده است.

سدر برای اگزما مفید است

اگزما یک بیماری پوستی بسیار شایع است که باعث خشکی، قرمزی و خارش پوست می‌ شود که ممکن است با علائمی مانند تاول یا حتی ترک در پوست همراه باشد. اسانس سدر، التهابی را که منجر به مشکل پوستی تحریک ‌کننده می ‌شود درمان می‌ کند و پوسته‌ پوسته شدن پوست را کاهش می‌ دهد. همچنین عفونت را با استفاده از خواص ضد قارچی خود درمان می ‌کند.

لایه برداری با برگ سدر

‏برگ سدر در ترکیبات آرایشی و شامپو ها زیاد استفاده می شود. از این برگ ضمادی تهیه می شود که اگر بدن را با آن بشویند، به ترمیم زخم ها و پاک سازی پوست کمک می کند. استفاده از سدر در افرادی که پوستی چرب دارند، راحت تر است. اگر بخواهید سدر اثر معمولی داشته باشد با آ ب و اگر بخواهید اثرش تقو یت شود با کمی سرکه و آب مخلوط کنید و خوب که به هم خورد روی پوست بمالید و بگذارید خشک شود بعد با دست به صورت دورانی آن را ماساژ دهید و در اصطلاح اسکراب کنید.

سدر و حنا برای رفع لک ‌های پوستی

یکی از خواص سدر برای پوست و مو رفع لک ‌های پوستی است. برای از بین بردن جوش، شفاف ‌شدن پوست و رفع لک و تیرگی پوستتان، مقداری حنای بی ‌رنگ و پودر سدر را به یک اندازه مخلوط کرده به پوست خود بمالید تا با گذشت زمان تیرگی ‌های پوست کم رنگ شود.

سدر و روغن بادام تلخ برای رفع کدری پوست

از خواص زیبایی سدر، روشن کنندگی پوست است. در صورتی که پوست شما کدر است و می‌خواهید پوستی شفاف و روشن داشته باشید، سدر را با روغن بادام تلخ مخلوط کرده و استفاده کنید، از آنجا که روغن بادام تلخ چرب است مشکلی برای پوست ایجاد نمی ‌کند و می ‌تواند یک الی ۲ ساعت روی پوست بماند.

ضد التهاب است

آزمایش‌ های مختلف در مورد اثرات ضد التهابی روغن سدر روی آرتریت که نوعی بیماری مفصلی است، بسیار مثبت بوده است. استفاده موضعی از روغن سدر بر روی پوست ناحیه دردناک مانند زانو می ‌تواند درد ناشی از آرتروز را کاهش دهد.

مناسب برای گرمایی ها

میوه سدر قبل از تبدیل شدن به میوه شکوفه ای می دهد که ضماد آن را می توان برای افرادی که از عرق سوز شدن رنج می برند استفاده کرد. طرز مصرف آن بدین گونه است که شکوفه را چیده خشک می کنند و بعد به صورت پودر در می آورند و بعد پودر را با آب مخلوط می کنند و روی نقاط عرق سوز می گذارند.

سدر و آبلیمو برای سفید کردن دست ‌ها

برای سفید شدن دست و بدنتان سدر و آبلیمو رو با هم ترکیب کنید تا به شکل خمیری نه سفت و نه بسیار شل در آید. سپس آن را به تمام قسمت‌ های بدنتان بمالید و ۱۵ دقیقه بعد بشویید.

پوستی سفت و کشیده

سدر یکی از گیاهانی می باشد که در طب سنتی به آن قابض می گویند. همین خاصیت سدر سبب فشردگی و تقویت اعضا می شود و در اصل اعضا را از سستی و شلی در می آورد و به ایجاد حس سفتی و همچنین جوانی در عضلات کمک می کند.

ماسک سدر و ماست برای از بین بردن جوش

یکی از ماسک‌ های طبیعی دیگر با سدر که به عنوان لایه‌بردار استفاده می ‌شود، ماسک سدر و ماست است، البته از دیگر کاربرد‌ های این ماسک، از بین بردن جوش‌ ها، جای ‌جوش، به خصوص جوش‌ های دوران نوجوانی و جوانی است، می ‌توانید از این ماسک زمانی که پوست بدن، صورت یا حتی پوست سرتان دچار خارش شده، برای رفع خارش و التیام التهابات پوستی استفاده کنید.

توقف ریزش مو

یکی از مهم ترین خواص سدر مقوی کردن مو است و موها را تقویت می کند و از ریزش مو جلوگیری می کند سدر و مورد با هم برای درمان ریزش مو مناسب است. 50 گرم حنای بی ‌رنگ را با 150 گرم سدر و 150 گرم مورد ترکیب کنید و روی مو‌ها بگذارید، بعد از گذشت مدت زمان نیم ساعت مو‌های خود را بشویید، این ماسک برای جلوگیری از ریزش مو عالی است و ریشه مو را محکم می ‌کند.

درمان شوره سر

شوره سر یکی از مشکلاتی است که علل بسیاری می تواند داشته باشد، اما یکی از درمان هایی که می توان برای آن در نظر گرفت، سدر است. گیاه سدر صمغی دارد که می توان آن را در آب حل و روی سر استفاده کرد. این ترکیب در افرادی که شوره سر دارند اثری معجزه آسا دارد. اگر بخواهید می توانید از شامپو های آماده سدر برای این مشکل استفاده کنید.

خواص دیگر سدر

  • برگ سدر قابض و مقوی معده است.

  • خاصیت ضد میکروب و ضد قارچ دارد و از آن برای درمان انگل ‌های موضعی (پوستی) استفاده می ‌شود.

  • جوشانده برگ سدر علائم سرماخوردگی را درمان و فشارخون را افزایش می دهد.

  • سدر موجب تقویت اعصاب می شود.

  • سدر موجب ضخیم شدن تار و ریشه مو می شود .

  • ضماد برگ سدر و شستشو با آن زخم و جوشهای جلدی را درمان می کند.

  • سدر موجب از بین بردن شپش می شود.

  • میوه سدر برونشیت، سرفه و سل را درمان می کند.

  • سرخ کرده و بو داده میوه سدر بسیار قابض و برای اسهال و زخم های روده و تب مفید است.

  • ویتامین های سدر از مو در مقابل عوامل آسیب رسان حفاظت کرده و مو را تقویت می کند.

  • سدر ضد التهاب، تقویت کننده و حالت دهنده، خنک کننده مو است.

  • میوه سدر برای کسانی مفید است که صورتشان جوش می زند یا دارای پوست چرب و بدن خشک هستند.

مضرات سدر

میوه سدر هم مانند خود گیاه سدر دارای خواص بی شماری است. با اینکه برای دستگاه گوارش مفید است می تواند نفاخ هم باشد. میوه سدر برای حافظه هم ضرر دارد. بنابراین افرادی که سابقه تشنج یا فلج دارند، قبل از مصرف این میوه باید با پزشک خود مشورت کنند.

مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها