فواید درمانی سیر برای سلامت بدن

A
۰

خواص سیر برای درمان و بالا بردن سیستم ایمنی بدن استفاده می ‌شود و مصرف مداوم آن تا 63 درصد از ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی جلوگیری می کند.

سیر یک ماده‌ی غذایی بسیار مفید است که قرن‌ هاست از آن به دلیل خواص درمانی که دارد استفاده می‌ شود. همان ‌طور که می ‌دانید سیر حاوی آلیسین است که برای سلامتی مفید بوده و به کاهش فشارخون و کلسترول کمک می ‌کند. یک ‌بخشی از خواص سیر برای درمان و بالا بردن سیستم ایمنی بدن استفاده می ‌شود و مصرف مداوم آن تا 63 درصد از ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی جلوگیری کرده و عفونت‌ های گوارشی را درمان می‌ کند. سیر سرشار از آنتی‌اکسیدان ‌ها، مواد معدنی و ویتامین‌ ها و ترکیباتی است که به افزایش طول عمر، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش فشار خون و پیشگیری از انواع سرطان ‌ها کمک می ‌کند.

تاریخچه سیر

" سیر " با نام علمی Allium sativum گیاهی علفی و دائمی است که ساقه آن تا ارتفاع 40 سانتی ‌متر نیز می ‌رسد. برگ ‌های آن باریک و نواری‌ شکل به ‌رنگ سبز تیره و گل ‌‌های آن کوچک و صورتی ‌رنگ که به‌ صورت یک چتر در انتهای ساقه ظاهر می ‌‌شود. سیر 3 نوع بیابانی، بستانی و کوهی دارد، که نوع معمول خوراکی، نوع بستانی است و به نوع کوهی، موسیر گفته می‌شود که بیشتر از آن در تهیه ترشی استفاده می‌ شود. این گیاه حداقل ‌3000 سال در طب چین کاربرد داشته است. در جنگ ‌های جهانی اول و دوم نیز از سیر به ‌عنوان ماده ضد عفونی‌ کننده برای پیشگیری از "قانقاریا" استفاده می‌ شد.

در طول تاریخ، سیر در سراسر دنیا برای درمان ناراحتی ‌های مختلف ازجمله فشار خون بالا، عفونت‌ ها و مارگزیدگی ‌ها استفاده شده است.

ارزش غذایی سیر

ارزش غذایی یک حبه (سه گرم) سیر خام به شرح زیر است.

  • منگنز: دو درصد از نیاز روزانه‌ ی بدن
  • ویتامین B6: یک درصد از نیاز روزانه ‌ی بدن
  • ویتامین C: یک درصد از نیاز روزانه‌ ی بدن
  • سلنیوم: یک درصد از نیاز روزانه‌ ی بدن
  • فیبر: 0.06 گرم

علاوه بر این سیر حاوی مقدار خوبی کلسیم، مس، پتاسیم، فسفر، آهن و ویتامین B1 است. مقدار ذکر شده از سیر ۴٫۵ کالری، ۰٫۲ گرم پروتئین و ۱ گرم کربوهیدرات دارد.

طبع و مزاج سیر

طبع سیر گرم و خشک است و از نظر گرمی درجه سه است. یعنی گرمی خیلی زیادی دارد و فقط یک درجه با گرمی که منجر به سمیت محصول می ‌شود فاصله دارد. درجه خشکی سیر متوسط است و سیر تازه مقداری رطوبت دارد و از همین رو خاصیت سیر تازه بیشتر از سیر کهنه است.

خواص سیر برای سلامت بدن

در فرهنگ های باستانی به عنوان یک درمان دارویی استفاده می شد. اسناد قابل توجهی در مورد استفاده آنها از خواص سیر برای خواص دارویی آن وجود دارد. متخصصان می دانند که ترکیبات گوگرد موجود در سیر دلیل اصلی اثرات مفید آن برای سلامتی است. با بریدن، خرد کردن یا چرخ کردن حبه های سیر، مواد شیمیایی تیوسولفینیت موجود در آنها به آلیسین تبدیل می شود. آلیسین یک ماده فوق العاده است.

ثابت نگه داشتن فشار خون

عصاره ‌ی سیر رسیده حاوی گوگرد است که نشان داده شده به ‌طرز مؤثری فشار خون را پایین می ‌آورد. کمبود گوگرد در بدن یکی از علل فشار خون بالا محسوب می شود. بنابر این مصرف مواد غذایی حاوی سولفور می ‌‌تواند به ثابت نگه داشتن فشار خون کمک کند. برای کاهش فشار خون، سیر خام یا خشک را هر روز مصرف کنید.

محافظت در برابر سرماخوردگی

در فصل ‌های آنفلوآنزا و سرماخوردگی، بسیاری افراد از بیماری‌ های ایجاد شده توسط باکتری ‌ها رنج می ‌برند. مصرف سیر‌ می ‌تواند عملکرد محافظتی سیستم ایمنی را تقویت کند. مصرف روزانه‌ ی این سبزی پر خاصیت ابتلا به آنفلوآنزا و سرماخوردگی را تا ۶۳٪ کاهش می ‌دهد. سیر به پیشگیری از سرماخوردگی های ویروسی هم کمک می ‌کند. بنابر این اگر مستعد ابتلا به این بیماری هستید، اضافه کردن سیر‌ به رژیم غذایی می ‌تواند مفید باشد.

خواص ضد میکروبی سیر

سیر یک آنتی ‌بیوتیک طبیعی، ضد قارچ و ضد ویروس قوی است. سیستم ایمنی بدن را تقویت می ‌کند و به‌ عنوان یک آنتی ‌بیوتیک طبیعی عمل می ‌کند. آلیسین موجود در سیر روی گروه وسیعی از میکروارگانیسم ‌ها مؤثر است زیرا باعث مهار نوعی آنزیم می ‌شود و قابلیت زیستی میکروب ‌ها را دچار اختلال می ‌کند.

کمک به پیشگیری سرطان

سیر به ‌دلیل دارا بودن مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان، مانع از بروز انواع سرطان‌ ها می ‌شود. آنتی‌اکسیدان ‌ها موادی هستند که با خنثی کردن رادیکال ‌های آزاد، باعث جلوگیری از آسیب به بافت ‌ها و بروز انواع سرطان‌ ها می ‌شوند. مصرف سیر به‌ دلیل داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی، مانع از بروز سرطان روده بزرگ، سینه، معده، پروستات و مثانه می ‌شود. همچنین تیوسولفات استخراج‌ شده از سیر، مانع رشد سلول ‌های سرطانی می ‌شود. سیر به ‌دلیل داشتن سلنیوم زیاد، نقش ضد سرطانی بیشتری در مقایسه با سایر گیاهان دارد.

کاهش خطر بیماری‌ های قلبی و عروقی

سیر می ‌تواند تقریبا از تمام بیماری‌ های قلبی و عروقی پیشگیری کند. این ماده ‌ی غذایی از طریق کاهش سطح کلسترول بد، لیپید و تری‌ گلیسیرید سرم، همچنین افزایش فعالیت آنتی‌اکسیدانی به جلوگیری از بیماری ‌های قلبی و عروقی کمک می ‌کند. نشان داده شده که سیر در مبارزه با گرفتگی عروق یا تصلب شرایین اثر گذار است.

تأثیر بر دستگاه گوارش

مصرف مداوم سیر و جذب ترکیبات موجود در آن از راه دستگاه گوارش باعث کاهش علائمی همچون تهوع، اسهال، التهاب معده و زخم ‌های روده ‌ای می ‌شود. مصرف سیر فرآیند گوارشی را تحریک و زمان عبور غذا از لوله گوارشی را کند کرده که این امر منجر به بهبود هضم مواد غذایی و کاهش مشکلات گوارشی می ‌شود.

پیشگیری از زخم معده

مطالعات جدید نشان می ‌دهد که برخی ترکیبات مشتق از سیر می ‌تواند علیه عفونت "هلیکوباکتر پیلوری" که عامل بروز زخم معده است، جلوگیری کند. بنابر این یکی از خواص درمانی مهم سیر، پیشگیری از بروز زخم معده است. همچنین این خاصیت باعث می ‌شود که سیر در پیشگیری از بروز سرطان معده نقش مهمی ایفا کند.

بهبود کبد چرب

جمع شدن مقدار زیادی چربی در کبد می ‌تواند کشنده باشد. سیر در برابر بیماری کبد چرب غیرالکلی مفید است. اسید آمینه‌ سیستئین موجود در سیر گوگرد دارد و به تولید آنتی‌اکسیدان قوی گلوتاتیون و سم‌ زدایی بهتر از بدن کمک می ‌کند.

جلوگیری از تشکیل لخته ‌ی خونی

سیر‌ ضد لخته شدن خون است. آجوئن موجود در سیر‌ حاوی خواص ضد لخته شدن است. بنابر این، به جلوگیری از لخته شدن در بدن‌ کمک می ‌کند. سیر‌ در جلوگیری از بیماری ‌های قلبی، سکته، و دیگر اختلالات مرتبط با لخته شدن خون موثر است. باید در مصرف آن احتیاط کنید. قبل یا بعد از یک جراحی، نباید سیر‌ مصرف کنید زیرا خطر خونریزی را افزایش می ‌دهد. برای جلوگیری از لخته شدن خون فقط یک حبه سیر‌ را له کنید و با شکم خالی بخورید.

کمک به کاهش سطح کلسترول

کلسترول یک جزء چربی در خون است. نشان داده شده است که سیر سطح کلسترول بد یا LDL را 10 تا 15 درصد کاهش می دهد. علاوه بر این، خوردن سیر بر سطح HDL یا کلسترول خوب شما تأثیری ندارد. اگر سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارید یا از بیماری قلبی رنج می برید، باید سیر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

کنترل سطح قند خون

قند خون بالا می ‌تواند منجر به بیماری‌ های جدیی مانند بیماری‌ های قلبی و دیابت شود. از آن‌ جایی که درمان بیماری دیابت بسیار دشوار است، بهتر است از همان ابتدا پیشگیری کرد. مصرف مداوم سیر‌ ترشح انسولین را افزایش داده و سطح قند خون را کنترل می ‌کند، به ویژه وقتی دیابت را تجربه می‌ کنید. افرادی که قند خون بالایی دارند باید سیر‌ را در رژیم روزانه ‌شان بگنجانند.

مفید برای پوست و مو

آلیسین ماده ‌ای است که باعث جلوگیری از ریزش موی سر می ‌شود. در رابطه با تأثیر آلیسین به ‌روی موی سر باید گفت که این ماده می ‌تواند جریان خون به پوست سر را افزایش دهد و فولیکول ‌های آسیب‌ دیده مو را احیا کند و باعث جلوگیری از ریزش مو شود. در برخی از موارد نیز عامل ریزش مو، باکتری ‌ها یا قارچ ‌های نا شناخته روی پوست سر هستند. آلیسین خاصیت ضد میکروبی دارد. سیر به ‌دلیل دارا بودن این ویژگی‌ ها همچنین برای تقویت پوست و جلوگیری از عفونت ‌های پوستی بسیار سودمند است.

اشتباهات شايع در مصرف سير

  • استفاده از سير پخته‌ شده

روند پخت، ماده فعال موجود در سير به نام «آليسين» را از بين می‌ برد. آليسين، نوعي ترکيب حاوی سولفور است و هنگام جويدن، خرد يا له شدن سير خام، فعال می ‌شود.

  • چگونگي حفظ خاصيت سير در زمان پخت

قبل از پخت، سير را له و ۱۰ دقيقه صبر کنيد تا توليد آليسين بيشتر و در برابر حرارت هنگام پخت مقاوم شود. بهتر است به مدت کوتاه (حدود ۱۵ دقيقه) روی حرارت متوسط پخته شود.

  • مصرف سير به شکل قرص

بيشتر مردم براي جلوگيری از ايجاد بوی نا مطبوع در دهان، به‌ جای سير خام، از قرص سير استفاده می ‌کنند، اما اين فرآورده فايده چندانی ندارد. لذا برای فعال شدن ترکيب درمانی سير لازم است که سير خام و له‌ شده مصرف شود.

  • استفاده از سير مانده

برای برخورداری از خواص مختلف سير، حتماً از سير تازه استفاده کنيد. سير تازه حجم و شکل مشخص دارد و چروک نشده است.

عوارض جانبی مصرف سیر

  • این گیاه در افراد با آلرژی نسبت به سیر نباید مصرف شود، همچنین حداقل 10 روز قبل از اعمال جراحی باید مصرف سیر قطع شود تا احتمال خونریزی کاهش یابد.
  • مصرف سیر و فرآورده‌ های حاوی آن با معده خالی باعث ایجاد سوزش سر دل، تهوع و اسهال می شود.
  • مصرف بیش از حد سیر می‌ تواند باعث درد ماهیچه‌ ها و کاهش اشتها شود.
  • مصرف بیش از اندازه سیر باعث ایجاد هماتوم در کلیه (تورم ناشی از لخته شدن خون در بافت ‌های کلیه)، سوختگی‌ های شیمیایی در دهان، و واکنش‌ های حساسیتی خطرناکی می شود.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها