فواید درمانی عرق بهارنارنج

A
۰

خواص عرق بهارنارنج برای سلامت مزایای زیادی برای سلامتی دارد. شکوفه درخت نارنج است که طعم و عطری خوش را برای شما به ارمغان می‌ آورد.

خواص عرق بهارنارنج برای سلامت مزایای زیادی برای سلامتی دارد. شکوفه درخت نارنج است که طعم و عطری خوش را برای شما به ارمغان می‌ آورد. عرق بهارنارنج از تقطیر شکوفه همین درخت بدست آمده که عطر و طعمی گرم را به شما هدیه می‌ دهد. از بهارنارنج در ساخت انواع نوشیدنی‌ ها نظیر شربت، چای، دمنوش بهارنارنج که معروف ترین ساخته از آن است، عرقیجات، مربا و اسانس از آن استفاده می‌ شود. در این مطلب قرار است تا منحصرا به معرفی خواص عرق بهارنارنج بپردازیم.

بهارنارنج چیست؟

بهارنارنج همان شکوفه درخت نارنج است که در فصل بهار این درخت را زیباتر می ‌کند، البته در پاییز و زمستان باید منتظر میوه نارنج باشید. میوه، گل و برگ این گیاه پر از خاصیت است. فقط کافی است این شکوفه های کوچک را در دستان خود گرفته و کمی بو بکشید تا از عطر آن ها مست شوید. جالب است بدانید که شکوفه درخت نارنج در عطرسازی و ساختن اسانس، انواع نوشیدنی های فصلی و عرق های گیاهی و همچنین در تهیه مربا، گز، سوهان و … کاربرد بسیار زیادی دارد.

طبع عرق بهارنارنج

عرق گیاهی بهارنارنج دارای طبعی گرم و خشک است و سرشار از ویتامین های B ، C و D می باشد.

خواص عرق بهار نارنج

خواص عرق بهارنارنج را می توانیم به اختصار به شرح زیر بیان کنیم.

  • تنظیم تپش نامنظم قلب و رفع اضطراب
  • آرامش بخش و ضد هیجانات دستگاه عصبی، ضد تشنج
  • خاصیت ضد سرطانی، ضد آلرژی و ضد التهابی و تقویت سیستم ایمنی بدن
  • تنظیم سطح فشارخون با افزایش گردش خون در رگ ها
  • رفع منافذ پوست
  • رفع غم و افسردگی با عرق بهارنارنج
  • ادرار آور
  • تسکین ناراحتی های سینه
  • بهبود سرماخوردگی
  • رفع ضعف اعصاب و نشاط آور
  • کاهش شدت علائم یائسگی
  • رفع سکسکه
  • رفع سرگیجه با استفاده از شربت بهارنارنج

تقویت سیستم ایمنی بدن

عرق بهار نارنج سرشار از آنتی اکسیدان بوده که برای حفظ و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید خواهد بود. با خوردن عرق بهار نارنج خود را در برابر ابتلا به بیماری ‌‌ها و سرماخوردگی ‌ها واکسینه می ‌کنید. این عرق به پیشگیری از بیماری ‌های سخت، همانند سرطان کمک می‌ کند.

کمک به کاهش وزن

یکی از روش ‌های طبیعی برای لاغر شدن، خوردن نوشیدنی ‌های گیاهی همانند عرق بهار نارنج است. تحقیقات نشان داده که آلکالوئید سینافینی که در بهار نارنج وجود دارد، باعث افزایش متابولیسم بدن می‌ شود و به کم شدن اشتها کمک می ‌کند. بعضی از محققان می‌ گویند که عرق بهار نارنج اشتها آور است و باعث چاقی می ‌شود، اما دلیل علمی برای اثبات این موضوع وجود ندارد.

رفع یبوست

مصرف آب بهار نارنج همراه عسل در درمان یبوست بسیار موثر است. در حالت طبیعی بهار نارنج طعمی تلخ دارد و بهتر است با عسل میل شود.

رفع سنگ کلیه

مصرف بهارنارنج، جهت استخراج سنگ های کلیه و مثانه و خرد کردن آنها بسیار مفید می باشد.

تسکین دردهای معده و شکم

یکی از روش های موثر در تسکین ناراحتی معده، سوء هاضمه و نفخ معده در کودکان و بزرگسالان استفاده از عرق بهار نارنج است. در واقع از گذشته ها تا به امروز یکی از بزرگ ترین فواید درمانی و خواص عرق بهار نارنج درمان طبیعی ناراحتی های معده می باشد. عرق بهار نارنج برای افرادی که گاز معده زیادی دارند و نفخ می‌ کنند یک روش درمان بسیار مناسب است.

آرامش اعصاب

عرق بهار نارنج با ایجاد آرامش و کاهش اضطراب و تحریکات عصبی، تاثیرات مثبتی روی سیستم عصبی می گذارد. همچنین این گیاه برای رفع قولنج های عصبی و برطرف کردن غم و افسردگی بسیار مفید است.

رفع بزرگی طحال

برای جلوگیری از بزرگ شدن طحال مصرف مداوم بهار نارنج موثر است.

عرق بهار نارنج

کنترل تشنج ها و حمله قلبی

پیشگیری از حمله قلبی و کنترل تشنج های عصبی از دیگر خواص بهارنارنج در طب سنتی است. عرق بهارنارنج به برطرف کردن تپش نامنظم قلب کمک می کند و با تنظیم سطح فشارخون از طریق افزایش گردش خون در رگ ها از بروز سکته های ناگهانی پیشگیری می کند.

مفید برای زنان باردار

دوران بارداری یکی از دوران حساس زندگی است که در آن بدن از لحاظ جسمی و روحی با تغییراتی همراه می ‎شود و به همین دلیل است که معمولا خانم‌ های باردار دچار افسردگی می‌ شوند. این عرق با توجه به داشتن خاصیت نشاط آور خود می ‌تواند برای این دوران مفید باشد. بهار نارنج در تنظیم خواب زنان باردار بسیار موثر است.

عرق بهار نارنج برای کودکان

عرق بهار نارنج برای لطیف شدن پوست بسیار مفید است و التهاب و خشکی پوست کودکان را رفع می‎ کند. همچنین باعث رفع بیش ‌فعالی کودکان می ‌‏شود، اما توصیه می‌ شود قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

درمان سردرد‌های میگرنی

در طب سنتی استفاده از دمنوش بهار نارنج در رفع سردردهای شدید میگرنی بسیار موثر دانسته اند.

خواص عرق بهار نارنج برای پوست و مو

یکی از عرقیجات بسیار عالی برای پوست عرق بهار نارنج است. این عرق به عنوان عنصری با ساختار ملایم در ساخت بسیاری از محصولات بهداشتی کودکان استفاده می شود. یکی از موثرترین خواص عرق بهار نارنج درمان منافذ باز پوست صورت است.

حمام کردن با عرق بهار نارنج موجب تسکین بدن شده و خاصیت آرامش بخشی دارد. به ویژه تاثیر شگفت آوری بر روی پوست می گذارد. استفاده عرق بهار نارنج بر روی پوست موجب نرمی و صافی آن می شود. همچنین از عرق بهار نارنج می توان به عنوان خوشبو کننده هوا استفاده نمود.

در واقع استفاده از عرق بهار نارنج برای پوست های حساس و چرب بسیار مفید است. این عرق به تسکین ناراحتی های پوست کمک می کند و قرمزی ناشی از التهاب و سوزش پوست را کاهش می دهد. یکی از مهمترین خاصیت ها و فواید عرق بهار نارنج درمان موثر مشکلات پوستی است. بنابراین به افرادی که مستعد بیماری های پوستی هستند توصیه می شود به طور مرتب از این عرق استفاده نمایند.

از دیگر خواص عرق بهار نارنج برای پوست می توان به تسکین آفتاب سوختگی اشاره کرد. عرق بهار نارنج و برخی از عرقیجات دیگر در طیف وسیعی از لوسیون ها و کرم های مخصوص پوست استفاده می شود به علاوه عرق بهار نارنج می تواند سوزش پوست ناشی از آفتاب سوختگی را کاهش دهد.

همچنین اثر معتدل آن در تسکین دهندگی سوختگی و کاهش قرمزی پوست کمک خواهد کرد. علاوه بر پوست، عرق بهار نارنج تاثیرات مثبتی روی مو دارد. این عرق می تواند موها را تقویت و آنها را براق کند. از این رو در سلامتی و زیبایی مو موثر است.

انواع کاربرد بهار نارنج

این گیاه فرآورده های بسیاری همچون، مربا، عرق، شربت، گیاه تازه، گیاه خشک شده، گیاه پودر شده، چای سیاه بهار نارنج و … دارد که می توان بسته به ذائقه خود از انواع آن استفاده کنید.

عرق بهار نارنج

گیاه بهار نارنج را در قابلمه ریخته و تا نصف آن را با آب پر کنید. سپس شی سنگینی مثل سنگ را داخل قابلمه بگذارید و کاسه ای را در مرکز آن قرار دهید، توجه داشته باشید که باید در این مرحله در قابلمه را بالعکس بگذارید و روی قسمت گود آن آب بریزید، شعله را روشن می کنید تا کم کم آب روی در بخار شود و دائما با تمام شدن آب به آن آب اضافه می کنید، در نهایت با این روش عرق بهار نارنج در کاسه روی آجر جمع می شود، شما باید دائما آن را خالی کنید و مجددا در قابلمه قرار دهید. عرق بهار نارنج به مدت یک سال از تاریخ تهیه اثر درمانی خود را حفظ می‌ کند.

شربت بهار نارنج

برای تهیه این شربت باید شکر و آب و عرق بهار نارنج را در ظرفی مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید، کمی قبل از قوام آمدن باید اندکی آبلیمو به آن اضافه کنید تا پس از سرد شدن شکرک نزند. در هنگام جوشیدن نیز می توانید مقداری زعفران برای رنگ و همچنین طعم بهتر شربت به آن اضافه کنید، در نهایت وقتی ترکیب کمی قوام پیدا کرد باید آن را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا خنک شود، بهتر است شربت را پس از خنک شدن در ظروف شیشه ای در بسته و در یخچال نگهداری کنید.

دمنوش بهار نارنج

اگر جزو افرادی باشید که گرم نوش ها را به سردنوش ها ترجیح دهید باید به دنبال دمنوش این گیاه باشید، که دم کرده آن نیز می تواند به جهت تازگی در هر بار مصرف بهتر باشد، برای تهیه این دمنوش دو قاشق غذاخوری بهار نارنج خشک شده کافیست، گیاه را در داخل قوری ریخته و روی آن دولیوان آب جوش بریزید و ۱۵ دقیقه زمان دهید تا دم بکشد سپس می توانید آن را با عسل، نبات یا کشمش میل کنید.

مربای بهار نارنج

برای پختن مربای این گیاه از گلبرگ های بهار نارنج استفاده می شود، پس از جمع آوری شكوفه ها به ميزان لازم، گلبرگ ها از يكديگر جدا می کنند و همه را می شویند. سپس شكوفه ها را در ظرف مسی با اندازه مناسب به همراه آب زیاد يک بار جوشانده و بعد با افزودن مقدار كمی از آب نارنج رنگ سفيد گلبرگ ها را تثبيت خواهد کرد و تلخی آن را از بين می برند. پس از اين كار مجددا گلبرگ ها را با محلول آب و شكر بجوشانید تا قوام بیابد و بعد از خنک شدن آن را درون شیشه و در یخچال قرار دهید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها