فواید و خواص قارچ برای سلامتی، پوست و مو

A
۰

قارچ یکی از سبزی هایی است که از بیماری های مختلف مانند کم خونی، چاقی، آکنه، مشکلات گوارشی و سکته قلبی و مغزی پیشگیری می کند.

قارچ ها برای طعم بی نظیر و مزایایی که برای سلامتی دارند، بسیار محبوب می باشند و سرشار از مواد مغذی هستند. قارچ یکی از سبزی هایی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. قارچ از گیاهان گلخانه ای بدون کلروفیل می باشد که در رنگ ها و انواع مختلف یافت می شود. قارچ در دسته سبزیجات نمی گنجد. در همه فصول سال قابل کشت و برداشت است و نیازی به نور خورشید ندارد. قارچ خوراکی دارای خواص بی نظیر برای کودکان، بارداری، دیابت، سلامت قلب و مغز می باشد و از بیماری های مختلف مانند کم خونی، چاقی، آکنه، مشکلات گوارشی و سکته قلبی و مغزی پیشگیری می کند.

قارچ چیست؟

بیشتر ما قارچ ‌ها را نوعی از سبزیجات می ‌دانیم، اما شاید جالب باشد بدانید که قارچ‌ ها دسته‌ ای از یوکاریوت ‌ها هستند، که نه گیاه هستند نه جانور. به آن ها هتروفیت یا دگرخوار می‌ گویند که در خاک و آب زندگی می‌ کنند و غذایشان از بقایای گیاهان یا جانوران تامین می‌ شود. بیش از ۳۸ هزار گونه قارچ در دنیا وجود دارد که فقط بعضی از آنها خوراکی هستند. قارچ‌ های خوراکی هم در دسته ‌های مختلفی جای می ‌گیرند. بعضی ‌ها کلاهک باز‌تری دارند و در گروهی دیگر کلاهک بسته است. رنگ قارچ‌ های خوراکی به ‌طور معمول سفید یا قهوه‌ای است.

طبع و مزاج قارچ

افراد با مزاج یا معده‌ های سرد و ضعیف باید در مصرف قارچ احتیاط کنند تا دچار نفخ، سنگینی، درد معده و قولنج نشوند. قارچ مزاج سرد و تر دارد و چون رطوبت نسبتا زیادی دارد برای افراد ساکن در مناطق گرمسیری و کسانی که کارهای سنگین بدنی یا مزاج گرم دارند، به منظور جلوگیری از افزایش حرارت بدن و معده و غلیان خون می تواند مفید باشد. اما کسانی که عموما دارای فعالیت بدنی زیادی نبوده و گوارش و بدن ضعیفی دارند، یا سرد مزاج هستند و در مناطق سردسیری و فصول سرد قرار دارند، در مصرف آن نباید زیاده روی کنند که برایشان مضر است.

ویتامین های موجود در قارچ

قارچ‌ ها مواد غذایی غنی از ویتامین‌ های گروه B هستند. مانند ریبوفلاوین، فولات، تیامین، اسیدپانتوتنیک و نیاسین. همچنین قارچ ‌ها را می ‌توان تنها منبع گیاهی غنی از ویتامین D در نظر گرفت. قارچ‌ ها همچنین حاوی انوع مواد معدنی هستند، مانند سلنیوم، پتاسیم، مس، آهن و فسفر.

اما یکی دیگر از مهمترین ترکیبات موجود در قارچ میزان بالای فیبر آن است. کیتین و بتاگلوکان. بتاگلوکان نوعی از فیبر است که در دیواره‌ های سلولی انواع قارچ ‌ها وجود دارد. قارچ‌ ها همچنین حاوی کولین هستند. ترکیب تغذیه‌ ای مهمی که نقش مهمی در بهبود فرآیند خواب، حرکت عضلات، یادگیری و حافظه برعهده دارد.

ارزش غذایی قارچ

یک فنجان قارچ سفید خرد شده حاوی مواد غذایی زیر است:

کالری: 15
چربی: 0
پروتئین: 2.2 گرم
کربوهیدرات: 2.3 گرم
فیبر: 0.7 گرم
قند: 1.4 گرم

مزایای استفاده از قارچ، برای سلامت و درمان

کاهش کلسترول

قارچ گیاهی سرشار از پروتئین و فاقد کلسترول است که کربوهیدرات ناچیز دارد. پروتئین، فیبر و برخی آنزیم های موجود در قارچ باعث کاهش کلسترول خون شده و از بیماری های قلبی عروقی مانند تصلب شرایین، حمله قلبی و سکته مغزی پیشگیری می کند. پروتئین کم‌ چربی که در قارچ وجود دارد، موقع هضم به سوختن کلسترول بیشتر کمک می ‌کند.

جلوگیری از سرطان سینه و پروستات

قارچ، دارای بتاگلوکان و اسید لینولئیک ترکیب شده با عوامل ضد سرطان است، که به جلوگیری از سرطان سینه و پروستات کمک می کنند. اسید لینولئیک، در زنان یائسه، به سرکوب استروژن برای جلوگیری از سرطان سینه و بتاگلوکان به جلوگیری از سرطان پروستات کمک می کند. سلنیوم، بیشتر به از بین رفتن این سلول های سرطانی کمک می کند.

درمان کم خونی

از علائم کم خونی می توان به خستگی، سر درد، تضعیف عملکرد عصبی و مشکلات گوارشی اشاره کرد. قارچ منبع خوب آهن است که باعث تولید گلبول های قرمز شده و از کم خونی پیشگیری می کند. مس موجود در قارچ نیز موجب جذب بهتر آهن در بدن شده و از بروز کم خونی جلوگیری می کند.

کنترل دیابت

یکی دیگر از خواص قارچ مبارزه با دیابت است. قارچ یک رژیم غذایی کم انرژی عالی برای افراد مبتلا به دیابت محسوب می‌ شود.‌ این گیاه چربی و کلسترول ندارد، سرشار از پروتئین، ویتامین، مواد معدنی، فیبر و آب است و کربوهیدرات کمی هم دارد. همچنین قارچ مقدار زیادی انسولین و آنزیم‌ های طبیعی دارد که به شکستن قند و نشاسته موجود در غذا کمک می ‌کنند. قارچ ترکیبات پیچیده دیگری هم دارد که عملکرد کبد، لوزالمعده و غده‌ های درون ‌ریز دیگر را هم بهتر می‌ کنند و باعث تقویت تشکیل انسولین و تنظیم سطح آن در بدن می ‌شوند.

کمک به کاهش وزن

همه می ‌دانند برای کاهش چربی و کلسترول، باید چربی اضافی که برای هضم پروتئین ها در بدن به کار می رود، را بسوزانید. در زمان رژیم، همیشه رژیم غذایی با پروتئین بالا، کربوهیدرات پایین و بدون چربی که همگی از خواص قارچ هستند، توصیه می شود.

سلامت و استحکام استخوان

قارچ یک منبع غنی از کلسیم است. این ماده برای قدرت و استحکام استخوان فایده زیادی دارد و از پوکی استخوان، درد مفصلی و تخریب استخوانی جلوگیری می کند. ویتامین D به ‌سختی در سبزیجات پیدا می ‌شود و در واقع شکل خوراکی این ویتامین خیلی کم است. اما قارچ سرشار از ویتامین D است و این ویتامین به جذب و متابولیسم کلسیم و فسفر کمک می ‌کند. همچنین قارچ مقدار زیادی کلسیم و فسفر هم دارد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

ارگوتیزیون موجود در قارچ حاوی مقادیری گوگرد می باشد و باعث محافظت در برابر رادیکال های آزاد و تقویت سیستم ایمنی می شود. قارچ حاوی آنتی بیوتیک های طبیعی مشابه پنی سیلین است و از رشد میکروبی و عفونت های قارچی پیشگیری کرده، زخم را بهبود می بخشد. ویتامین A ، C و B موجود در قارچ نیز در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی ایفا می کند. اگر بدنتان کمبود سولفور داشته باشد، اصلاً متوجه نمی شوید و علائمش را نمی ‌بینید. این آنتی‌اکسیدان خیلی مهم فقط در قارچ وجود دارد و می‌ تواند حسابی قدرت سیستم دفاعی بدنتان را تقویت کند.

کنترل فشار خون بالا

تحقیقات زیادی نشان می ‌دهند که قارچ مقدار زیادی پتاسیم دارد. این ماده به گشاد شدن رگ‌ ها کمک می ‌کند و کشش و فشار رگ ‌ها را کاهش می ‌دهد که درنتیجه فشارخون پایین می ‌آید. فشارخون بالا عوارض و خطرهای مرگ ‌آوری مثل سکته و حمله قلبی دارد. پتاسیم با افزایش جریان خون و اکسیژن به مغز، فعالیت اعصاب را تحریک می ‌کند.

خواص قارچ برای پوست

مرطوب کننده پوست

اسید هیالورونیک موجود در قارچ به عنوان مرطوب کننده طبیعی عمل کرده و از چین و چروک و خطوط ناخوشایند جلوگیری و باعث صاف شدن پوست می شود.

روشن کننده پوست

بعضی از قارچ ها، کوجیک اسید دارند و یک روشن کننده طبیعی برای پوست است. این اسید، تولید ملانین بر سطح پوست را کاهش می دهد و سلول های جدید پوست را که بعد از لایه برداری سلول های مرده تشکیل شده اند، روشن می کند. این ماده، جایگزین عالی ای برای روشن کننده های شیمیایی سمی مانند هیدروکینون که خطر ایجاد سرطان را دارد، می باشد.

درمان مشکلات پوستی

قارچ غنی از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی می باشد و برای درمان اگزما، آکنه مفید است.

خواص ضد پیری

قارچ، دارای خواص ضد پیری است. کوجیک اسید، در کرم ها و لوسیون ها و سرم ها به عنوان درمانی برای علائم پیری مانند لکه های کبد، لکه های پیری، تغییر رنگ و رنگ پوست نا مناسب ناشی از آسیب نوری، استفاده می شود. قارچ، دفاع طبیعی بدن را افزایش می دهد و با سالم کردن آن، ظاهر پوست را بهبود می بخشد.

درمان آکنه

ویتامین D در درمان موضعی آکنه مفید است. عصاره قارچ اغلب در محصولات مراقبت از پوست برای درمان آکنه و جوش استفاده می شود.

خواص قارچ برای مو

مبارزه با ریزش مو

کم خونی یکی از رایج ترین دلایل ریزش مو است. کم خونی به دلیل کمبود آهن در خون به وجود می آید. قارچ، منبع خوبی از آهن است و می تواند با ریزش مو مبارزه کند. آهن، یک ماده معدنی حیاتی است و در تشکیل سلول های قرمز خون نقش دارد، بنابراین مو را تقویت می کند و سرعت رشد مو را افزایش می دهد.

منبع غنی از مس

قارچ حاوی مس است، که برای موهای شما بسیار مفید می باشد. زیرا جذب آهن از غذا را آسان می کند. مس در تولید ملانین، نقش دارد. ملانین بر رنگ مو اثر می کند. قارچ، دارای مقادیر فراوان آهن نیز است. مس و آهن در افزایش سلامت و تقویت مو نقش دارند.

سرشار از سلنیوم

قارچ، مقدار زیادی سلنیوم دارد که برای سلامت مو مفید است. این ماده مغذی، یک آنتی اکسیدان قوی است که در برابر آسیب های رادیکال های آزاد، مقابله می کند و سیستم ایمنی را تقویت می کند. سلنیوم به رشد مو کمک کرده و از شوره سر جلوگیری می کند. ترکیبات سلنیومی می توانند قارچی به نام مالاسزیا که در پوست سر وجود دارد و مسئول ریختن پوست های خشک است را از بین ببرند. سلنیوم، در ترکیب با روی، در جلوگیری از ریزش مو مؤثر است.

بهترین روش انتخاب و نگهداری قارچ

قارچ هایی را که سالم هستند و صدمه ندیده اند (اوایل باز شدن چترشان می باشند)، بخرید.

  • بهترین شیوه نگهداری از قارچ ‌هایی که از سلفون خارج شده ‌اند این است که آن ها را داخل پاکت ‌های کاغذی قرار دهید و در یخچال بگذارید.
  • قارچ ‌ها را داخل کیسه فریزر نگذارید چون به علت عرق کردن، زود ‌تر نرم و فاسد می ‌شوند.
  • قارچ ‌ها تا چهار روز در یخچال سالم می‌ مانند، اما بعد تازگی‌ خود را از دست می ‌دهند. با قرار دادن قارچ ها در پاکت کاغذی می توانید تا یک هفته آنها را سالم نگه دارید.
  • قارچ ها را باید ابتدا به آرامی تمیز کرد و سپس شست. قارچ های پرورشی ممکن است خام هم خورده شوند، اما بیشتر قارچ ها را بایستی به شکل پخته مصرف کرد. از قارچ ها به صورت تازه، کنسرو شده، خشک شده و فریز شده استفاده می شود.

مضرات مصرف قارچ

  • مصرف مداوم آن موجب نازایی و بیماری‌ های سرد و تر مانند سکته و فلج می‌ شود. بهتر است کمتر مصرف شده و هنگام پختن آن، افزودن پونه، شوید و روغن زیتون به کاهش ضرر آن کمک می‌ کند.
  • قارچ تولید ‌کننده خون غلیظ و عَفِن است، یعنی عفونت‌ پذیری خون حاصل از قارچ بالاست. بچه‌ هایی که سرما می ‌خورند و اگر به آنها سوپ حاوی قارچ داده شود، مدت عفونت و بیماری طولانی ‌تر خواهد شد.
  • قارچ نفاخ و دیر‌ هضم بوده و برای معده‌ های ضعیف مضر است. مصرف قارچ، کولیت و قولنج روده ‌ای را نشان می دهد.
  • بتاگلوکان موجود در قارچ برای افراد مبتلا به بیماری های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید، لوپوس، آسم و مولتیپل اسکلروز مضر می باشد.
  • برخی نیز در اثر مصرف بیش از اندازه قارچ دچار خونریزی بینی، خشکی گلو و بینی و مشکلات دیگر می شوند
  • مصرف بیش از اندازه قارچ به گیجی منجر می شود. همچنین قارچ ها در افرادی که فشار خون پایینی دارند، ممکن است سبب بیهوشی شود.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها