خواص آلوئه ورا برای پوست | آبرسانی پوست با آلوئه ورا

فواید آلوئه ورا برای درمان انواع مشکلات پوستی

A
۰

آلوئه ورا یکی از پر مصرف ترین داروهای گیاهی برای درمان انواع مشکلات پوستی است. خواص آلوئه ورا برای پوست صورت و بدن بی شمار است.

آلوئه ورا یکی از پر مصرف ترین داروهای گیاهی برای درمان انواع مشکلات پوستی است. این گیاه به سبب داشتن ترکیبات ژل مانند خود برای درمان انواع آسیب ‌های پوستی مناسب است. در گذشته، آلوئه ورا برای مشکلاتی نظیر آفتاب سوختگی، برش و خراش‌ های کوچک استفاده می ‌شد. در ادامه مزایای آلوئه ورا برای پوست صورت را بیشتر و مفصل ‌تر بررسی می ‌‎کنیم.

روش استفاده از گیاه آلوئه ورا

برای استفاده از این گیاه ارزشمند لازم نیست تخصص خاصی داشته باشید. ابتدا یک برگ بزرگ و ضخیم از آلوئه ورا را انتخاب کنید و با استفاده از یک چاقوی تیز از پایین ‌ترین نقطه ممکن آن را ببرید و سطح آن را با آب تمیز بشویید. کناره‌ های خاردار برگ آلوئه ورا را با دقت توسط چاقو جدا کنید و دور بریزید و برگ آلوئه ورا را به قسمت‌ های کوچک 10 سانتیمتری قطعه قطعه کنید و پشت و روی برگ را از هر دو طرف با چاقو جدا کنید تا به ژل آن برسید.

ژل را درون یک ظرف تمیز بریزید و به عنوان ماسک برای تسکین و تقویت پوست خود از آن استفاده کنید. ژل‌ به دست آمده از گیاه آلوئه ورا را می ‌توانید در یک ظرف پلاستیکی در دار به مدت یک هفته تا 10 روز در یخچال نگهداری و از آن استفاده نمایید.

خواص آلوئه ورا برای پوست صورت و بدن

خواص آلوئه ورا برای پوست صورت و بدن بی شمار است. اگر پوست صورت شما خشک است، آلوئه ورا یک گیاه فوق العاده برای آبرسانی به پوست صورتتان خواهد بود. شما می ‌توانید تاثیر آن را بلافاصله بعد از چند دقیقه ماندن روی پوست خود احساس کنید.

بیشتر بخوانید: خواص گیاه آلوئه ورا + نحوه مصرف

در ادامه برخی از مهمترین خواص آلوئه ورا برای پوست صورت و بدن را برایتان شرح می دهیم.

مرطوب کردن و آبرسانی پوست

آلوئه ورا می‌ تواند به عنوان یک مرطوب کننده و آبرسان طبیعی و بسیار کارآمد برای پوست عمل کند. استفاده از این ژل یک لایه محافظ برای پوست ایجاد می‌ کند که به عمق منافذ پوستی نفوذ کرده و باعث آبرسانی و حفظ رطوبت آن می ‌شود. آلوئه ورا به عنوان یک ژل مرطوب کننده طبیعی، لایه چربی را روی پوست ایجاد نمی ‌کند و موجب ایجاد جوش و آکنه نمی ‌شود.

آلوئه ورا سرشار از ویتامین

  • آلوئه ورا حاوی پلی ساکارید هایی است که پوست را آبرسانی می ‌کند، دارای خواص ضد التهاب است و می ‌تواند مانند یک محافظ برای پوست عمل کند.
  • همچنین این پلی ساکارید ها باعث تسکین دادن به خارش و سوزش‌ های پوستی می ‌شود.
  • ژل آلوئه ورا دارای ترکیبات زیست فعال است که سرشار از ویتامین A ،B ،C ،D ،E است.
  • این گیاه همچنین دارای مواد معدنی مانند منیزیم، پتاسیم و زینک است.

درمان سوختگی ‌ها

در مطالعه ای محققان نتیجه گرفتند که ژل آلوئه ورا می ‌تواند در درمان موضعی بیماری های التهابی پوست مانند قرمزی ناشی از اشعه UV خورشید مفید و موثر باشد. برای سوختگی‌ های جزئی ژل آلوئه‌ ورا را سه بار در روز بر روی نقطه آسیب ‌دیده بمالید و در صورت نیاز به وسیله یک گاز نقطه مورد نظر را پانسمان کنید.

بیشتر بخوانید: آلوئه ورا چه تاثیری در کاهش ریزش مو دارد؟

جلوگیری از پیری پوست

فرمولاسیون ژل طبیعی گیاه آلوئه ورا دارای بتاکاروتن و مشتقات اولیه ویتامین A و ویتامین C و E است، بنابراین خاصیت آنتی اکسیدان فوق‌العاده ‌ای برای جلوگیری از انجام واکنش‌ های اکسیدانت و فعالیت رادیکال‌ های آزاد دارد و از پوست شما در برابر آلودگی ‌های محیطی و اشعه ماورا بنفش مضر آفتاب محافظت می ‌کند. وجود ویتامین A در ژل آلوورا باعث سفت شدن پوست و جلوگیری از ایجاد چین و چروک آن می‌ انجامد.

التیام بریدگی ها

یکی دیگر از خواص آلوئه ورا برای پوست صورت این است که می‌ تواند به درمان بریدگی ‌ها کمک کند. اگر عادت دارید که از پماد های آنتی بیوتیک برای بریدگی‌ های سطحی استفاده کنید، بهتر است آلوئه ورا را جایگزین آن کنید. زیرا ساختار مولکولی آلوئه ورا به ترمیم سریع زخم کمک می ‌کند.

تسکین آفتاب سوختگی‌

اگر چه آلوئه‌ ورا می ‌تواند به تسکین آفتاب ‌سوختگی کمک کند، اما روش مؤثری برای محافظت پوست در برابر نور خورشید نیست. بنابراین به منظور جلوگیری از آفتاب ‌سوختگی هر روز از ضد آفتاب بر روی پوست خود استفاده کنید.

کاهش اگزما

اثر مرطوب ‌کنندگی آلوئه‌ ورا می ‌تواند به کاهش خشکی و خارش پوست که مرتبط با اگزما است کمک کند. ژل آلوئه‌ ورا همچنین می‌ تواند درماتیک سبورئیک را کاهش دهد. اگر چه این نوع التهاب پوستی در نواحی چرب پوست و بیشتر در کف سر بروز می ‌کند، اما می ‌تواند قسمت ‌هایی از چهره و پشت گوش شما را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

درمان خشکی پوست

آلوئه ورا برای درمان خشکی پوست مؤثر است. همچنین به علت قدرت جذب زیاد، برای پوست‌ های چرب نیز مناسب است. مرطوب کننده‌ بعد از حمام خود را با آلوئه ورا جایگزین کنید تا رطوبت پوستتان حفظ شود، زیرا آلوئه ورا از هدر رفتن رطوبت پوست جلوگیری می کند.

زخم سرد ( تبخال )

یکی دیگر از خواص آلوئه ورا درمان تبخال است. خاصیت ضد ویروسی و ضد التهابی از جمله خواص آلوئه ورا هستند که می ‌تواند موجب درمان تبخال شوند. برای درمان تبخال آلوئه ورا را روی محل تبخال بمالید ( لب‌ ها ). همچنین آلوئه ورا حاوی اسید های آمینه، ویتامین B1 ،B2 ،B6 و ویتامین C است که در درمان تبخال موثر و مفید هستند.

درمان آکنه‌ التهابی

از جمله ویژگی‌ های ژل آلوئه ورا ضد التهاب بودن آن است، بنابراین می ‌توانید برای درمان آکنه ‌ التهابی ( مثل جوش ‌های چرکین و ندول ) از آن استفاده کنید. سه مرتبه در روز این ژل را با کمک پارچه‌ نخی به آرامی روی نقاط مورد نظر بگذارید.

پسوریازیس

همانند اگزما، آلوئه‌ ورا می ‌تواند التهابات و خارش ناشی از پسوریازیس را نیز تسکین دهد. برای اینکه بهترین نتیجه را دریافت کنید، ژل آلوئه‌ ورا را روزی دو بار بر روی نقطه مورد نظر استفاده کنید.

طرز تهیه ماسک خانگی آلوئه ورا

از آلوئه ورا اعجاب انگیز می‌ توان هم به تنهایی و هم در ترکیب با مواد دیگر، انواع ماسک های خانگی را تهیه کرد. در این بخش سه مورد از ماسک ‌های خانگی آلوئه ورا را به شما آموزش می ‌دهیم.

ماسک دارچین، عسل و آلوئه ورا

ترکیبی همه کاره با مکانیسم اثر ضد پیری که با چند بار استفاده از آن متوجه تاثیر فوق‌العاده‌ آن بر پوست خود خواهید شد.

برای تهیه این ماسک خانگی، مقدار دو قاشق غذا خوری ژل نرم شده آلوئه ورا را با یک قاشق چای خوری عسل و یک سوم قاشق مربا خوری دارچین ترکیب کنید و خوب هم بزنید. ترکیب به دست آمده را با استفاده از پد ماسک روی تمام پوست صورت خود بمالید و 20 تا 30 دقیقه صبر کنید و سپس صورت خود را بشویید. توصیه می‌ شود هفته‌ ای یک تا دو بار درهفته از این ماسک برای جوان سازی و ترمیم پوست خود استفاده نمایید.

ماسک آلوئه ورا، گلاب و موز

این ماسک یک ترکیب آبرسان و تقویت کننده پوست است و باعث التیام پوست می ‌شود، همچنین از بروز آکنه نیز جلوگیری می ‌کند.

برای تهیه این ترکیب فوق‌العاده به عنوان ماسک صورت، به اندازه دو قاشق غذا خوری ژل آلوئه ورا را نرم کنید و در یک ظرف تمیز بریزید و یک موز و یک قاشق غذا خوری گلاب را نیز به آن اضافه کنید و به خوبی مخلوط کنید تا یک ترکیب یکدست به وجود بیاید. آن را به تمام قسمت‌ های پوست خود بمالید و 20 دقیقه صبر کنید و سپس پوستتان را آبکشی کنید.

ماسک آلوئه ورا و روغن درخت چای

وجود آلوئه ورا برای پوست در این ماسک موجب آبرسانی و شفافیت آن می ‌شود. روغن درخت چای، اثر روشن کنندگی و لکه بری بیشتری به فرمولاسیون آلوئه ورا می‌ دهد که این ترکیب را به ماسکی فوق‌العاده برای ازبین بردن جای لک و جوش تبدیل می‌ نماید.

برای ساخت این ماسک، ابتدا مقداری ژل آلوئه ورا را با استفاده از چنگال له کنید و در یک ظرف تمیز بریزید. سپس 10 تا 15 قطره روغن درخت چای را به آلوئه ورا اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مخلوط شوند. ترکیب به دست آمده را به تمام پوست صورتتان بمالید و اجازه دهید برای 20 تا 30 دقیقه بماند و بعد آبکشی کنید. استفاده از این ماسک 2 بار در هفته توصیه می ‌شود.

مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها