فواید پسته برای درمان کم خونی

A
۰

برای درمان کم‌ خونی می‌ توانید در کنار دارو از مکمل‌ های طبیعی نیز استفاده کنید. پسته، چغندر و جینسینگ مکمل های عالی برای درمان کم خونی هستند.

پسته، یکی از مهم ‌ترین آجیل‌ ها است، زیرا غنی از آنتی اکسیدان گاما توکوفرول، آهن و پتاسیم و ویتامین B6 است. مصرف پسته تازه برای بهبود هموگلوبین بسیار مفید است. وجود عناصر مهمی مانند کلسیم، پتاسیم، منیزیم، آهن و غیره سبب ایجاد خواص بسیار مفید در پسته می شود. خواص پسته برای کم خونی به وجود مقادیر زیاد آهن در آن بر می گردد. کمبود آهن اصلی ترین علت به وجود آمدن کم خونی است. در کنار درمان‌ های پزشکی برخی درمان‌ های خانگی می‌ تواند به درمان کم ‌خونی کمک کند. درمان کم‌ خونی در خانه بیشتر محدود به مصرف مواد غذایی سرشار از آهن و برخی تغییرات غذایی است. برای درمان کم‌ خونی می‌ توانید در کنار مکمل‌ های دارویی از مکمل‌ های طبیعی نیز استفاده کنید. برای مثال در کنار پسته، چغندر و جینسینگ دو مکمل طبیعی و عالی برای درمان کم خونی هستند.

ویتامین ‌های موجود در پسته

پسته سرشار از کربوهیدرات ‌های ضروری، فولات، اسید های آمینه، سدیم، چربی ‌ها، فیبر، مقادیر قابل توجهی فسفر، تیامین، پتاسیم، منیزیم، مس، کلسیم، آهن، منگنز، پروتئین‌ ها، روی، سلنیوم و همچنین ویتامین‌ های A ، K، C، E، B6، ریبوفلاوین، نیاسین، اسید پانتوتنیک، کولین و بتائین است.

طبع و مزاج پسته

طبع پسته گرم و خشک و صفرا زا است، حتی گرم ‌تر از مغز گردو. اما طبع پوسته قرمز روی پسته معتدل است و طبع قسمت سبز رنگ پوست نازک روی پسته سرد و خشک است. بهترین مصلح پسته سرکه، انار ترش، زردآلوی خشک و تنقلات ترش مزه است.

چرا درمان کم خونی با پسته رو جدی بگیریم؟

اگر میزان گلبول‌ های قرمز خون شما کم باشد، بدن شما باید برای تحمل اکسیژن در بدن، بیشتر تلاش کند. بدن انسان هر روز میلیون ‌ها گلبول قرمز به واسطه مواد غذایی خون ساز تولید می ‌کند. این گلبول ‌ها در مغز استخوان تولید می‌ شوند و حدود 120 روز در اطراف بدن گردش می ‌کنند.

اگر دچار کاهش گلبول ‌های قرمز شده اید و علایم کم خونی دارید از پسته استفاده کنید. این دانه خوراکی منبع خوبی از چربی ‌های سالم، پروتئین، فیبر و آنتی‌اکسیدان ‌ها است. کاهش وزن، سلامت قلب، بهبود گردش خون و حرکت روده ‌ها تنها تعدادی از مزایای سلامتی اون به شمار می روند. در این بین باید بدانید پسته مقادیر زیادی از آهن را در خودش جای‌ داده است.

علائم و نشانه های کم خونی

علائم و نشانه های کم خونی بسته به علت و شدت کم خونی متفاوت است. بسته به دلایل کم خونی ، ممکن است شما هیچ علامتی نداشته باشید.

علائم و نشانه ها، در صورت بروز، شامل موارد زیر می باشد :

  • خستگی
  • ضعف
  • پوست رنگ پریده یا مایل به زرد
  • ضربان قلب نامنظم
  • تنگی نفس
  • سرگیجه یا سبکی سر
  • درد قفسه سینه
  • دست و پاهای سرد
  • سر درد

جلوگیری از کم خونی با مصرف پسته

هر 28 گرم پسته 2/1 میلی گرم آهن یا 7 درصد از ارزش روزانه آهن را تامین می کند. آهن یک ماده مغذی ضروری و بخشی از هموگلوبین (مولکول حامل اکسیژن در بدن) است. می توانید جذب آهن پسته را با خوردن آن با یک منبع ویتامین C افزایش دهید. برای دریافت دوز ویتامین C هنگام خوردن پسته، آن را با یک پرتقال بخورید یا روی سالاد میوه بپاشید.

آیا خوردن پسته در جذب آهن موثر است؟

پسته را از مدت های طولانی برای مبارزه با کم خونی استفاده می کردند. این آجیل حاوی سطوح خوبی از آهن است که برای بهبود رژیم غذایی مفید می باشد. وجود آهن در پسته باعث شده تا در درمان انواع بیماری ها از جمله کم خونی ناشی از فقر آهن نقش بسیار مهمی داشته باشد. همچنین پسته از محتوای مس بالایی برخوردار است که منجر به جذب بیشتر آهن از منابع غذایی در بدن می شود. بنابراین مصرف پسته می تواند به مبارزه با کم خونی کمک کند.

فواید آهن موجود در پسته

پسته به عنوان یک منبع غنی آهن، می ‌تواند برای مبارزه با کم خونی بهترین گزینه‌ باشد. کمبود آهن یکی از مشکلات بزرگی است که بسیاری از افراد از آن رنج می ‌برند. کم خونی به طور مستقیم سلامت بدن را تحت تأثیر قرار می ‌دهد، آهن فواید زیادی برای سلامتی دارد و خطر ابتلا به کم خونی را کاهش می ‌دهد، بنابر این در صورت کم خونی مصرف روزانه پسته توصیه می ‌شود.

فواید آهن موجود در پسته عبارتند از:

  • به تولید هموگلوبین کمک می‌ کند و موجب اکسیژن ‌رسانی به سلول ‌های بدن می ‌شود.
  • آهن موجود در پسته نقش مهمی در سلامت عضلات دارد.
  • باعث بهبود عملکرد مغز و جریان خون و اکسیژن‌ رسانی مناسب به مغز می‌ شود.
  • آهن موجود در پسته به تنظیم و تثبیت دمای بدن و بهبود عملکرد متابولیک بدن کمک می ‌کند.
  • پسته به دلیل دارا بودن مقادیر بالایی از آهن، خطر ابتلا به بیماری ‌های مزمن را کاهش می ‌دهد.
  • برای تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به ویروس‌ ها و انواع بیماری ‌ها مفید است.

فواید مس موجود در پسته

همچنین پسته یک منبع عالی از مس است که نقش مهمی در درمان و پیشگیری از کم خونی ایفا می ‌کند.مس یک ماده مغذی بسیار مهم برای سلامت انسان است، زیرا نقش زیادی در تشکیل گلبول ‌های قرمز خون دارد که به حفظ سلول‌ های عصبی و تقویت سیستم ایمنی کمک می ‌کند.

فواید مس موجود در پسته عبارتند از:

  • پوکی استخوان و آرتروز را درمان می ‌کند.
  • سیستم ایمنی بدن را تقویت می ‌کند.
  • موجب جذب بهتر آهن در بدن می ‌شود.
  • در تقویت اعصاب مؤثر است.
  • از بیماری ‌های قلبی و عروقی جلوگیری می ‌کند.

خوردن پسته به جای قرص آهن

پسته منبع غنی آهن است. برای زنان جوان، یک فنجان پسته حدود یک چهارم از مقدار پیشنهادی روزانه را ارائه می دهد. پسته دارای مقدار زیادی آهن قابل جذب است که می تواند برای همه افراد در درمان کم خونی فقر آهن بسیار مفید باشد. برای رفع کسالت و رنگ پریدگی ناشی از کم خونی، آهن موجود در پسته بسیار مفید است. پسته همچنین حاوی ویتامین های B1 ، B3 و ویتامین E می باشد. به علاوه برای بازکردن مجاری کبد، تقویت معده و رفع سرفه مفید است. خوردن پسته با غذاهای غنی از ویتامین C مانند مرکبات و میوه های گرمسیری به جذب آهن بیشتر کمک می کند. این از موارد اهمیت خواص پسته برای کم خونی است.

پسته، یک منبع غذایی خوب برای گیاهخواران

پسته منبع تغذیه‌ ای مهم برای گیاهخواران محسوب می ‌شود، زیرا مقادیر زیادی ویتامین E دارد. پسته به دلیل داشتن پروتئین گیاهی، اسید های چرب غیراشباع، آنتی اکسیدان ‌ها و فلاونوئید ها، منبع غذایی بسیار خوبی برای همه افراد و به خصوص گیاهخواران است. معمولاً گیاهخواران بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به کم خونی فقر آهن قرار دارند. به همین دلیل پسته یک منبع عالی از آهن برای جلوگیری از کم خونی در گیاهخواران است. پسته مانع از افزایش قند خون می‌ شود. میزان کربوهیدرات بدن را متعادل می ‌سازد و از عوارض دیابت پیشگیری می ‌کند. مصرف پسته یک انتخاب مهم برای پیشگیری از کم خونی به‌ ویژه در زنان و کودکان است و نباید از مصرف آن به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم غافل شد.

برای درمان کم خونی چقدر پسته بخوریم؟

نتیجه ای که می توان گرفت این است که یک شخص بالغ برای اینکه آهن مورد نیاز بدن خود را از طریق خوردن پسته تامین کند، باید بیش از ۳۰۰ گرم پسته در روز مصرف نماید. بدون تردید این کار برای کوتاه مدت نیز مقدور نمی باشد چه رسد به این که به عنوان سبک زندگی برگزیده شود. خوراکی های دیگر حاوی آهن شامل لوبیا و عدس، سیب زمینی پخته، سبزی های با برگ سبز تیره مانند اسفناج، غلات صبحانه غنی شده، نان های سبوس دار و غنی شده است. بنابراین باید آهن بدن از منابع گوناگون تامین شود. مکمل های غذایی نیز می توانند به تامین آهن مورد نیاز بدن کمک کنند.

سایر خواص پسته

یکی از مهم‌ ترین عملکرد های مواد موجود در پسته این است که از قلب و عروق خونی در برابر بیماری‌ های دژنراتیو محافظت می‌ کنند. (بیماری ‌های دژنراتیو به بیماری ‌های فرسایشی تخریبی گفته می ‌شود مانند دیسک کمر و ساییدگی مفاصل). پسته دارای خواصی است که موجب کاهش کلسترول و در نتیجه کاهش خطر تجمع پلاک بر روی دیواره رگ ‌ها می ‌شود.

پلی فنول ‌ها، آنتی اکسیدان ‌ها و اسید های چرب غیراشباع موجود در این آجیل نیز به سلامت قلب و عروق کمک می ‌کنند و در کاهش وزن مؤثر هستند، زیرا باعث ایجاد احساس سیری می‌شوند. پسته برای رژیم کاهش وزن ایده آل است زیرا متابولیسم را تنظیم می ‌کند و به آب شدن چربی ‌های بدن منجر می ‌شود. پسته حاوی زیگزانتین و لوتئین است که برای سلامت چشم بسیار مهم هستند و از دژنراسیون شبکیه جلوگیری می ‌کنند.

یکی از فواید پسته برای مو، استفاده از آن به شکل ماسک روی مو است. قراردادن پسته به ‌عنوان ماسک روی موها، تغذیه عمیق، مرطوب ‌کنندگی و حالت ارتجاعی الیاف مو آن را افزایش می ‌دهد. علاوه بر این پسته درمانی برای موارد شکنندگی و آسیب مو است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها