خواص مرزنجوش | طبع مرزنجوش | خاصیت گیاه مرزنجوش

فواید گیاه مرزنجوش برای سلامتی و زیبایی

A
۰

از بین گیاهان دارویی مرزنجوش دارای خواص و کاربرد های فوق العاده بسیاری برای قلب گوارش سرطان و دیابت و پوست و مو می ‌باشد.

از بین گیاهان دارویی مرزنجوش دارای خواص و کاربرد های فوق العاده بسیاری می ‌باشد. استفاده صحیح از گیاه مرزنجوش می ‌تواند برای سلامت بدن و درمان برخی بیماری‌ ها نیز بسیار موثر باشد. استفاده از مرزنجوش به صورت دمنوش، مرسوم ترین و راحت ترین راه بهره گیری از خواص ان است. اما در این مقاله قرار است در خصوص گیاه مرزنجوش و خواص آن نکاتی را بیان کنیم.

مرزنجوش چیست؟

مرزنجوش به اندازه پونه کوهی (ارگانو) که رابطه بسیار نزدیکی با آن دارد شناخته شده نیست، اما خواص آن از نظر پزشکی و درمان و سلامت و زیبایی بی نظیر است. مرزنجوش یک گیاه همه ساله است که خاستگاه آن مناطق مدیترانه است.

این گیاه معمولا به عنوان جایگزینی برای پونه کوهی در آشپزی استفاده می شود و بافتی نرم تر و مزه ای نسبتا ملایم تر از آن دارد. از جمله مهمترین خواص مرزنجوش فواید این گیاه دارویی برای سلامت پوست و مو است.

 

ارزش غذایی مرزنجوش

یک قاشق غذا خوری از گیاه مرزنجوش، حدود 5 گرم کالری دارد، اکثر این کالری ها از کربوهیدرات های به شکل فیبر و قند طبیعی به دست می آیند، اما مرزنجوش منبع مهم و مناسبی از کربوهیدرات و قند و فیبر نمی باشد. با مصرف این گیاه مقدار کمی از ویتامین K را دریافت خواهید کرد، همچنین می توانید میزان مصرف ویتامین A، ویتامین C، فولات و ویتامین B6 خود را با مصرف مرزنجوش افزایش دهید. مواد معدنی موجود در این گیاه حاوی کلسیم، آهن و منگنز می باشد.

طبع مرزنجوش و مصلح آن

طبع آن گرم و خشک است. توصه شده خانم های باردار در مصرف دمنوش مرزنجوش احتیاط کنند. به ویژه در ماه های نخست که احتمال آسیب به جنین بیشتر است. افراد با مزاج گرم نیز بهتر است مرزنجوش را به اندازه و همراه با مصلح میل کنند. کاسنی و تخم خرفه مصلح آن هستند.

خواص درمانی مرزنجوش

خواص و فواید درمانی مرزنجوش فراوان است. از جمله خواص مرزنجوش می ‌توان به مواردی مانند کمک به سلامت دستگاه گوارش، کمک به درمان استرس و اضطراب، تسریع درمان شکستگی، درمان سرفه، درمان اسهال، از بین بردن لکه‌ های خونی چشم، رفع گرفتگی بینی، مبارزه با سرطان، سلامت قلب و عروق، کنترل میل جنسی، افزایش ادرار، افزایش تعریق، کاهش مشکلات هورمونی و کاهش فشارخون اشاره کرد.

مرزنجوش خشک
مرزنجوش خشک
 

خواص ضد اسپاسم یا گرفتگی

گیاه مرزنجوش در درمان تقریبا تمام انواع اسپاسم ها و مشکلات مربوطه مفید است. این ماده به نحو موثری اسپاسم های دستگاه تنفسی، روده ها و اسپاسم های عضلانی اعضای بدن را برطرف می کند. همچنین به درمان تشنج ها، کشیدگی عضلات، گرفتگی های عضلانی و به تشنجی که به خاطر اسپاسم های غیر قابل کنترل به وجود می آیند کمک می کند.

مرزنجوش برای کاهش کلسترول

مرزنجوش حاوی فیبر فراوانی است که سبب دفع صفرا و سموم سرطان زا موجود در روده ها شده و مصرف منظم آن میزان کلسترول را کاهش می دهد.

از بین بردن لکه های خونی چشم

برای درمان لکه های قرمز رنگ خونی چشم و تمام لکه های زیر چشم ترکیب مرزنجوش و عسل را بر زیر چشم خود بمالید.

سلامت دستگاه گوارش

مرزنجوش یکی از آن گیاهان اعجاب انگیز است که می‌ تواند به بهبود سیستم گوارشی کمک کند و همچنین مشکلات خاص مربوط به دستگاه گوارش را حل کند. ناراحتی ‌های رایجی مانند گاز معده، نفخ، سوء هاضمه، گرفتگی عضلات و حالت تهوع را می ‌توان با چند فنجان چای آرامبخش مرزنجوش یا افزودن گیاه تازه‌ آن به وعده‌ غذایی برطرف کرد

سلامت قلب

برای سلامتی قلب و عروق‌ مرزنجوش می ‌تواند بسیار مفید باشد. این گیاه منبعی غنی از آنتی اکسیدان‌ ها است که می‌ تواند به حفاظت از قلب و همچنین سایر ارگان‌ های بدن در برابر بیماری کمک کند. همچنین فادر است رگ ‌های خونی را عریض و شل کند که به کاهش طبیعی سطح فشارخون کمک می ‌کند.

استنشاق روغن معطر یا به صورت مستقیم یا به شکل اسپری شده می ‌تواند سیستم عصبی بدن را آرام کند که به گشاد کردن رگ‌ های خونی کمک می کند.

مبارزه با سرطان ها

فیبر موجود در گیاه مرزنجوش منجر به دفع مواد زائد در سیستم گوارشی شده و با انواع سرطان ها به خصوص با سرطان روده مقابله می کند.

کنترل دیابت

مطالعات نشان می ‌دهند که مرزنجوش برای کسانی که سعی دارند دیابت خود را کنترل کنند بی‌نظیر است. مرزنجوش و گیاهان دارویی دیگر مثل رزماری و پونه‌ کوهی به نحو موثری جلوی بعضی از آنزیم ‌های خاص را می ‌گیرند که این امر تحمل انسولین را بالا می ‌برد. چه گیاه تازه را مصرف کنید چه خشک، می ‌تواند کمک بزرگی به بیماران دیابتی برای کنترل سطح قند خون باشد.

مرزنجوش به عنوان ضد درد

یکی از خواص فوق العاده مرزنجوش تسکین درد است. روغن مرزنجوش می ‌تواند به تسکین درد و کنترل سطح درد کمک کند. روغن مرزنجوش یک گزینه درمانی بسیار موثر و مناسب برای کاهش انواع درد‌ ها است و نسبت به دارو هایی که مزایای یکسان دارند، هیچ گونه عوارض جانبی منفی ندارد. گیاه مرزنجوش برای تسکین درد گوش بسیار فوق العاده بوده و چکاندن چند قطره از عصاره مرزنجوش گوش درد را کاهش می ‌دهد.

درمان زخم معده

در یک مطالعه‌ چینی که بر روی موش ‌ها در سال ۲۰۰۹ انجام شد توانایی مرزنجوش در پیشگیری و درمان زخم معده را بررسی کردند. این مطالعه نشان داد که مرزنجوش می‌ تواند به طرز چشمگیری خطر ابتلا به زخم معده را در حیوانات کاهش دهد. سوای این، به پر کردن دوباره‌ مخاط موجود در دیواره‌‌ های معده کمک می ‌کند که کلید درمان علائم زخم معده است.

خواص مرزنجوش برای زنان

یکی از خواص ویژه مرزنجوش، تنظیم و متعادل سازی هورمونهای زنانه است. متعادل بودن هرمونها باعث تنظیم سیکل قاعدگی و کاهش عوارض و ناراحتی های قاعدگی می شود. در نتیجه تنظیم هورمونها، توان باروری بالا می رود. مرزنجوش از طرف دیگر برای زنان در دوره یائسگی نیز مفید است. علائم و مشکلات دوره یائسگی به کمک مرزنجوش کاهش می یابد.

فایده دیگر آن برای زنان، افزایش شیر در دوران شیردهی است و یک شیرافزای طبیعی و موثر برای مادران است. مرزنجوش همچنین وجب درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک می شود و در درمان ناباروری هم موثر است. علاوه بر آن به دلیل ضد التهاب بودن سرعت بهبود عفونت های قارچی زنانه را افزایش می دهد.

مرزنجوش برای سلامت کلی مو

هنگامی که به عنوان یک درمان برای شستشوی مو استفاده می شود، روغن مرزنجوش معجزه می کند و به بهبود شرایط مو کمک خواهد کرد. خواص ضد باکتری و ضد قارچ آن به پاک کردن مو کمک می کند.

اگر روغن مرزنجوش را به صورت مستقیم به پوست سر بمالید می تواند به درمان هر گونه بیماری مانند شوره سر و خشکی مو کمک کند، علاوه بر این شستشوی مداوم با مرزنجوش مواد معدنی و مواد مغذی حیاتی را فراهم می کند و کمک می کند تا ریشه موهای شما ضخیم تر شود.

خواص مرزنجوش برای پوست

مرزنجوش به این دلیل که یک آنتی اکسیدان قوی و طبیعی است و موجب روشن شدن رنگ پوست و جلوگیری از چین و چروک می شود. مرزنجوش به از بین رفتن جای جوش و لک های صورت کمک می کند و در رفع چروک ها موثر است. یکی دیگر از کاربردهای موثر مرزنجوش برای پوست، محو کردن کک و مک است.

ماسک مرزنجوش و عسل برای مراقبت و زیبایی پوست بسیار مناسب است.

دیگر خواص مرزنجوش

  • دمنوش مرزنجوش گرفتگی ها را برطرف می کند. به عنوان مثال گرفتگی و انسداد دماغی را درمان می کند.
  • سردرد های بلغمی و سوداوی با نوشیدن دمنوش مرزنجوش تسکین می یابند.
  • روغن مرزنجوش سرفه را درمان می کند.
  • برای گرفتگی معده مفید است.
  • تقویت کننده و تنظیم کننده گوارش است.
  • در درمان سردرد های عصبی و میگرنی موثر است.
  • تقویت کننده صفرا است و ناراحتی های آن را بهبود می بخشد.
  • در درمان اسهال موثر است.
  • دم کرده مرزنجوش به لاغری و کاهش وزن کمک می کند.
  • بی خوابی و کم خوابی با مرزنجوش درمان می شود.
  • ترکیب روغن زیتون و مرزنجوش و ماساژ آن روی زانو و دیگر مفاصل، درمان آرتروز و آرتریت را آسان می کند.
  • به درمان سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می کند.
  • موجب کاهش کلسترول بد خون می شود.
  • آنفولانزای مرغی و سرخک به کمک مرزنجوش درمان می شوند.
  • خواص آنتی اکسیدانی قوی دارد.
  • رایحه آن غدد بزاقی را تحریک می کند که این عمل موجب بهبود گوارش می شود.
  • میل جنسی را افزایش می دهد.
  • ترشح شیره و صفرای معده را توازن می بخشد و هضم را آسان می کند.

عوارض جانبی مرزنجوش

  • زمانی که به مقدار معمول برای طعم غذا استفاده شود، کاملاً برای همه افراد ایمن است. اما طبق برخی از منابع، زمانی که بیش از حد از آن استفاده کنید ممکن است باعث آسیب به کبد و کلیه شود و یا حتی سرطان کبد ایجاد شود.
  • توصیه می شود که قبل از استفاده از گیاه مرزنجوش به عنوان دارو در زمان بارداری یا شیردهی یا کودکان حتماً با پزشک مشورت کنید.
  • افرادی که به نعناع، ریحان یا مریم گلی حساسیت دارند، به احتمال زیاد به این گیاه نیز حساسیت نشان می دهند، پس باید از مصرف آن اجتناب کنند.
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها