مزایای مصرف عناب

A
۰

عناب میوه ی گرد و کوچکی است که سرشار از ویتامین، مواد معدنی، و فیبر است که به دلیل داشتن کالری کم، یک میان وعده ی عالی و سالم محسوب می شود.

میوه عناب که به خرمای قرمز یا چینی نیز معروف است، بومی آسیای جنوبی است اما در سراسر جهان محبوب شده است. این میوه های گرد کوچک با یک گودال حاوی دانه روی درختچه ها یا درختان گلدار بزرگ رشد می کنند. هنگامی که رسیده، قرمز تیره یا بنفش هستند و ممکن است کمی چروک به نظر برسند، آماده خوردن هستند. عناب را به دلیل طعم شیرین و بافت جویدنی اغلب خشک کرده و در آب نبات ها و دسرها استفاده می کنند. در طب جایگزین، آنها به طور گسترده ای برای بهبود خواب و کاهش اضطراب استفاده می شوند. این مقاله همه چیزهایی را که باید در مورد میوه عناب بدانید، از جمله تغذیه، فواید و کاربرد های آن را به شما می گوید.

مواد مغذی عناب

میوه عناب کالری کمی دارد اما سرشار از فیبر، ویتامین و مواد معدنی است. عناب به دلیل محتوای فیبر بالا و کالری کم، یک میان وعده عالی و سالم است. آنها حاوی مقادیر کمی از چندین ویتامین و مواد معدنی هستند، اما به ویژه غنی از ویتامین C هستند که یک ویتامین مهم با خواص آنتی اکسیدانی و تقویت کننده سیستم ایمنی است.

آنها همچنین حاوی مقدار مناسبی پتاسیم هستند که نقش حیاتی در کنترل عضلات و تعادل الکترولیت ایفا می کند. علاوه بر این، میوه های عناب حاوی کربوهیدرات هایی به شکل قند های طبیعی هستند که انرژی بدن شما را تامین می کند. با این حال، عناب خشک که بیشتر در بسیاری از نقاط جهان در پخت و پز مصرف می شود، دارای قند و کالری بسیار بالاتری نسبت به میوه های تازه است.

فواید میوه عناب

میوه های عناب از دیرباز در طب جایگزین برای درمان بیماری هایی مانند بی خوابی و اضطراب استفاده می شده است. مطالعات حیوانی و لوله آزمایش نشان می دهد که این میوه می تواند فواید چشمگیری برای سیستم عصبی، ایمنی و هضم شما داشته باشد.

سرشار از آنتی اکسیدان است

میوه های عناب حاوی سطوح بالایی از ویتامین C هستند که به عنوان یک آنتی اکسیدان نیز عمل می کند. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که می توانند از آسیب ناشی از رادیکال های آزاد اضافی جلوگیری کرده و آن ها را معکوس کنند. تصور می‌شود که آسیب رادیکال‌ های آزاد عامل اصلی چندین بیماری مزمن، از جمله دیابت نوع 2، بیماری قلبی، و برخی سرطان‌ها است. آنتی اکسیدان ها به دلیل توانایی خود در مبارزه با رادیکال های آزاد، می توانند فواید فراوانی برای سلامتی شما داشته باشند.

به کیفیت خواب و عملکرد مغز کمک می کند

عناب به طور گسترده در طب جایگزین برای بهبود کیفیت خواب و عملکرد مغز استفاده می شود. مطالعات حیوانی و لوله آزمایش نشان می دهد که می تواند حافظه را بهبود بخشد و به محافظت از سلول های مغز در برابر آسیب های ناشی از ترکیبات تخریب کننده اعصاب کمک کند. تحقیقات روی موش ها حتی نشان می دهد که عصاره دانه عناب به درمان زوال عقل ناشی از آلزایمر کمک می کند. گفته می شود، خود دانه ها معمولاً خورده نمی شوند. تحقیقات بیشتری برای درک کامل اینکه چگونه عصاره عناب ممکن است بر مغز و سیستم عصبی شما تأثیر بگذارد، مورد نیاز است.

سبب تقویت ایمنی و کاهش سلول های سرطانی می شود

عناب سیستم ایمنی را تقویت کرده و با رشد سلول های سرطانی مبارزه می کند. میوه عناب همچنین سرشار از ویتامین C است که تصور می شود خواص ضد سرطانی قوی دارد. یک مطالعه روی موش نشان داد که تزریق ویتامین C با دوز بالا باعث از بین رفتن سلول های سرطانی تیروئید می شود. به علاوه، مطالعات لوله آزمایش نشان داده است که عصاره عناب انواع مختلفی از سلول های سرطانی از جمله سلول های سرطانی تخمدان، دهانه رحم، سینه، کبد، روده بزرگ و پوست را از بین می برد.

عناب به بهبود هضم کمک می کند

محتوای فیبر بالای عناب به بهبود هضم کمک می کند. حدود 50 درصد از کربوهیدرات موجود در میوه از فیبر است که به دلیل اثرات مفید گوارشی آن شناخته شده است. این ماده مغذی به نرم شدن و حجیم شدن مدفوع شما کمک می کند. در نتیجه، حرکت غذا از طریق دستگاه گوارش شما را تسریع می کند و یبوست را کاهش می دهد. علاوه بر این، عصاره عناب به تقویت پوشش معده و روده شما کمک می کند و خطر آسیب ناشی از زخم، آسیب و باکتری‌های مضری را که در روده شما وجود دارد کاهش می دهد.

مضرات مصرف عناب

برای اکثر مردم، خوردن میوه عناب بی خطر است. با این حال، اگر از داروی ضد افسردگی ونلافاکسین یا سایر مهارکننده‌های بازجذب سروتونین- نوراپی نفرین (SSNRIs) استفاده می‌کنید، باید از عناب اجتناب کنید، زیرا ممکن است با این داروها تداخل داشته باشد.

علاوه بر این، یک مطالعه روی موش نشان داد که عصاره میوه ممکن است اثرات برخی داروهای تشنج، از جمله فنی توئین، فنوباربیتون و کاربامازپین را تقویت کند. اگر هر یک از این داروها را مصرف می کنید، قبل از افزودن میوه عناب به رژیم غذایی خود، هر گونه نگرانی احتمالی را با پزشک متخصص خود در میان بگذارید.

نحوه مصرف عناب

میوه های عناب کوچک و شیرین هستند. آن ها خشک شده بوده، بافت جویدنی و طعمی شبیه خرما دارند. این میوه ها وقتی خام هستند طعمی شیرین و سیب مانند دارند و می توان آنها را به عنوان یک میان وعده مغذی مصرف کرد.

آنها حاوی یک گودال با دو دانه هستند که باید قبل از خوردن آن را جدا کرد. عناب خشک نیز معمولاً برای استفاده در دسرها یا خوردن آنها مانند آب نبات به ویژه در آسیا به فروش می رسد. با این حال، به خاطر داشته باشید که میوه های خشک کالری بیشتری نسبت به میوه های تازه دارند.

همچنین، آنها منبع غلیظ قند هستند، بنابراین باید آنها را در رژیم غذایی خود محدود کنید. علاوه بر این، سرکه عناب، آب میوه، مارمالاد و عسل آن در بخش‌هایی از آسیا رایج است. میوه های عناب که به خرمای قرمز یا چینی نیز معروف هستند، کالری کمی دارند و سرشار از فیبر و سایر مواد مغذی هستند. به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی آنها، مزایای زیادی برای سلامتی دارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها