خواص چای بابونه | عوارض چای بابونه | فواید دمنوش بابونه

مزایای دمنوش بابونه برای سلامتی + عوارض آن

A
۰

چای بابونه یک نوشیدنی محبوب است که فواید سلامتی مختلفی نیز دارد و قرن هاست که به عنوان یک درمان طبیعی برای چندین بیماری مصرف می شود.

چای بابونه یک نوشیدنی محبوب است که فواید سلامتی مختلفی نیز دارد. بابونه گیاهی است که از گل های دیزی مانند می آید. قرن هاست که به عنوان یک درمان طبیعی برای چندین بیماری مصرف می شود. برای تهیه چای بابونه، گل ها را خشک کرده و سپس در آب داغ دم می کنند. بسیاری از مردم از چای بابونه به عنوان جایگزینی بدون کافئین برای چای سیاه یا سبز و طعم خاکی و تا حدودی شیرین آن لذت می برند. علاوه بر این، چای‌ بابونه سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که در کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری از جمله بیماری قلبی و سرطان نقش دارد. بابونه دارای خواصی است که به خواب و هضم غذا نیز کمک می کند. این مقاله 5 مزیت بالقوه نوشیدن چای‌ بابونه برای سلامتی را مورد بحث قرار خواهد داد.

بهبود کیفیت خواب

بابونه دارای خواص منحصر به فردی است که به کیفیت خواب شما کمک می کند. حاوی آپیژنین، آنتی اکسیدانی است که به گیرنده های خاصی در مغز شما متصل می شود که باعث خواب آلودگی و کاهش بی خوابی یا ناتوانی مزمن در خواب می شود.

در یک مطالعه، زنان پس از زایمان که به مدت دو هفته چای بابونه می‌ نوشیدند در مقایسه با گروهی که چای بابونه نمی‌ نوشیدند، کیفیت خواب بهتری داشتند. آنها همچنین علائم کمتری از افسردگی داشتند که اغلب با مشکلات خواب مرتبط است. مطالعه دیگری نشان داد افرادی که 270 میلی گرم عصاره بابونه را دو بار در روز به مدت 28 روز مصرف کردند، 1/3 کمتر از خواب شبانه بیدار شدند و 15 دقیقه سریعتر از افرادی که عصاره را مصرف نکردند، به خواب رفتند.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد گیاه بابونه و خواص آن

این یافته‌ ها امیدوار کننده هستند، اما مطالعات بیشتری برای تعیین میزان تأثیر چای‌ بابونه بر خواب ضروری است. با این وجود، نوشیدن چای بابونه قبل از خواب مطمئناً ارزش امتحان کردن را دارد اگر در به خواب رفتن یا ماندن در خواب مشکل دارید.

سلامت دستگاه گوارش

هضم مناسب برای سلامت کلی شما بسیار مهم است. شواهد محدود نشان می‌ دهد که بابونه با کاهش خطر برخی بیماری‌ های گوارشی برای بهبود هضم بهتر موثر است. عصاره بابونه پتانسیل محافظت در برابر اسهال در موش ها را دارد که این به خواص ضد التهابی آن نسبت داده می شود. مطالعه دیگری روی موش‌ ها نشان داد که بابونه برای پیشگیری از زخم معده مفید است زیرا ممکن است اسیدیته معده را کاهش دهد و از رشد باکتری‌ هایی که در ایجاد زخم نقش دارند، جلوگیری کند.

با وجود این یافته ها، تحقیقات انسانی بیشتری برای تایید نقش بابونه در هضم غذا مورد نیاز است. ادعا های زیادی وجود دارد که نوشیدن چای‌ بابونه تسکین دهنده معده است. به طور سنتی از آن برای درمان چندین بیماری گوارشی، از جمله حالت تهوع و نفخ استفاده می شده است.

محافظت در برابر سرطان

آنتی اکسیدان های موجود در چای‌ بابونه با کاهش بروز انواع خاصی از سرطان مرتبط است. بابونه حاوی آنتی اکسیدان آپیژنین است. آپیژنین با سلول‌ های سرطانی، به‌ ویژه سلول‌ های سینه، دستگاه گوارش، پوست، پروستات و رحم مبارزه می‌ کند.

یک مطالعه روی 537 نفر مشاهده کرد که کسانی که 2 تا 6 بار در هفته چای بابونه می‌ نوشیدند نسبت به افرادی که چای بابونه نمی‌ نوشیدند، به‌ طور قابل‌توجهی کمتر در معرض ابتلا به سرطان تیروئید بودند. این یافته‌ ها امیدوارکننده هستند، اما تحقیقات انسانی با کیفیت‌ تر برای نتیجه‌ گیری در مورد نقش چای بابونه در پیشگیری از سرطان ضروری است.

کنترل قند خون

نوشیدن چای بابونه به کاهش سطح قند خون کمک می کند و خواص ضد التهابی آن از آسیب به سلول های لوزالمعده جلوگیری می کند. سلامت لوزالمعده شما بسیار مهم است، زیرا انسولین تولید می کند، هورمونی که مسئول حذف قند از خون شما است.

در یک مطالعه روی 64 فرد دیابتی، کسانی که به مدت هشت هفته روزانه چای بابونه را همراه با وعده های غذایی مصرف کردند، میانگین قند خونشان به طور قابل توجهی پایین تر از افرادی بود که آب مصرف می کردند. علاوه بر این، چندین مطالعه حیوانی نشان می دهد که چای‌ بابونه سطح قند خون ناشتا را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و همچنین برای جلوگیری از افزایش قند خون پس از خوردن غذا مفید باشد.

بهبود سلامت قلب

چای بابونه سرشار از فلاون ها است که دسته ای از آنتی اکسیدان ها هستند. فلاون ها به دلیل پتانسیل آنها در کاهش فشارخون و سطح کلسترول مورد مطالعه قرار گرفته اند که نشانگر های مهم خطر بیماری قلبی شما هستند.

یک مطالعه روی 64 بیمار دیابتی نشان داد افرادی که چای بابونه را همراه با وعده های غذایی می نوشیدند، در مقایسه با افرادی که آب می نوشیدند، بهبود قابل توجهی در سطح کلسترول تام، تری گلیسیرید و کلسترول بد LDL داشتند. تحقیقات بیشتری برای تایید نقش چای بابونه در ارتقای سلامت قلب ضروری است.

مزایای دیگر چای بابونه

سلامت سیستم ایمنی را تقویت می کند: چای بابونه اغلب به عنوان یک استراتژی برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی تبلیغ می شود، اما شواهدی برای این موضوع وجود ندارد. همچنین گفته شده است که برای گلودرد تسکین دهنده است.

اضطراب و افسردگی را تسکین می دهد: شواهدی وجود دارد که نشان می دهد بابونه شدت اضطراب و افسردگی را کاهش میدهد، اما این بیشتر بر اساس استفاده از آن به عنوان یک رایحه درمانی یا مصرف آن به عنوان مکمل است.

سلامت پوست را بهبود می بخشد: استفاده از بابونه از طریق محصولات آرایشی و بهداشتی مانند لوسیون ها، کرم های دور چشم و صابون ها مرطوب کننده و برای کاهش التهاب پوست مفید است.

از تحلیل استخوان جلوگیری می کند: چای بابونه در جلوگیری از تحلیل استخوان که منجر به بیماری هایی مانند پوکی استخوان می شود، نقش دارد.

عوارض جانبی چای بابونه

نوشیدن چای‌ بابونه به طور کلی برای اکثر افراد بی خطر است. گزارش هایی از آلرژی بابونه وجود دارد که به احتمال زیاد در افرادی که به گیاهان خانواده گل های مروارید آلرژی دارند مانند ابروسیا و گل داوودی رخ می دهد. علاوه بر این، محصولات آرایشی و بهداشتی حاوی بابونه در صورت تماس مستقیم با چشم، باعث تحریک چشم می شوند و منجر به ورم ملتحمه شده که التهاب پوشش داخلی چشم شما است. همچنین لازم به ذکر است که بی خطر بودن نوشیدن چای‌ بابونه در کودکان خردسال، زنان باردار یا شیرده و افراد مبتلا به بیماری های کبدی یا کلیوی ثابت نشده است. با این وجود، هیچ گزارشی مبنی بر عوارض جانبی یا سمیت تهدید کننده زندگی ناشی از نوشیدن چای‌ بابونه گزارش نشده است.

مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها