مصرف میوه در رژیم

A
۰

کالری که در غذاهای پرآب مانند میوه ها هست نه تنها هرگز باعث اضافه وزن نمی‌شود بلکه انرژی آزاد شده از آن را هم برای مصرف بدن جمع آوری می‌کند.

بهترین زمان خوردن میوه ها در رژیم غذایی بهتر است بدانید که به منظور داشتن بدنی زیبا و دارای تناسب اندام، بایستی هر کدام از مواد غذایی مانند میوه ها در زمان مشخص شده ای و طبق رژیمی سالم مصرف شوند. از این رو توصیه می شود به چگونگی خوردن میوه جات نیز دقت گردد. نکته ای که باید فراموش نکنید، عدم مصرف میوه ها پس از خوردن وعده های غذایی است زیرا تعداد بی شماری از کارشناسان تغذیه و پزشکان بر این اعتقاد هستند که میوه نباید با معده خالی مصرف شود. به دلیل این که میوه ها و سبزیجات نقش مهمی در جذب ویتامین های ضروری بدن ایفا می کنند، متخصصان بر این باورند که مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان ها نیز در این منابع یافت می شوند و بایستی آن ها را در رژیم غذایی قرار داد چون وجود شان در سلامت بدن نقش موثری دارند و همچنین به صورت روزانه بهتر است از آن ها استفاده شود. میوه باید بخشی از رژیم غذایی متعادل به همراه غذاهای مختلف از جمله: پروتئین، چربی های سالم، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات باشد.

مزایای خوردن میوه قبل از وعده غذایی

خوردن میوه قبل از وعده غذایی می تواند مزایایی برای کاهش وزن داشته باشد. فیبر موجود در میوه ها به کنترل احساس گرسنگی کمک می کند. یعنی بعد از آن وعده غذای کمتری دریافت خواهید کرد که در نتیجه به کاهش وزن کمک می کند. میوه ها به عنوان غذاهایی با تراکم انرژی پایین در نظر گرفته می شوند. این یعنی نسبت به وزنشان کالری کمتری دارند. بنابراین خوردن میوه بدون دریافت کالری زیاد به احساس سیری کمک کند.

محققان در سال 2003 به مدت 12 هفته به سه گروه، رژیمی کم کالری دادند. به عنوان میان وعده قبل از وعده اصلی به یکی از این گروه ها سیب، دیگری گلابی و به آخرین گروه کلوچه داده شد. بعد از 12 هفته محققان دریافتند دو گروهی که میوه دریافت می کردند وزن بیشتری از گروه سوم کم کردند. گروه هایی که میوه دریافت می کردند همچنین گلوکز خونشان نیز کمتر بود. محققان پس از این پژوهش ادعا کردند خوردن میوه به خصوص سیب و گلابی قبل از وعده اصلی برای کاهش وزن مناسب است. خوردن دیگر میوه ها نیز قبل از وعده غذایی می تواند همین تاثیر را داشته باشند.

مزایای خوردن میوه بعد از وعده غذایی

همانطور که گفته شد مدرک علمی مبنی بر اینکه خوردن میوه قبل یا بعد از وعده غذایی باعث بروز مشکل شود وجود ندارد. در واقع خوردن میوه در کنار یا بعد از وعده غذایی کمک می کند احساس سیری کنید. خوردن میوه بعد از وعده غذایی کمک می کند تمایل کمتری به مصرف غذاهای شیرین داشته باشید. جایگزین کردن میوه به جای شیرینی جات سبب می شود کالری اضافه به برنامه غذایتان وارد نکنید. همچنین این کار ویتامین، فیبر و مواد معدنی دریافتی را افزایش می دهد. برای مثال یک مشت توت کمتر از 100 کالری دارد و می تواند هوس خوردن شیرینی را هم از بین ببرد.

کامل ترین قسمت تناسب وتندرستی این است که صبح یا حداقل قبل از ظهر که از خواب بر می‌ خیزید هیچ چیز دیگری جز میوه و آب میوه نخورید. هر مقدار میوه و آب میوه‌ای که مایلید بخورید و بیاشامید هیچ حدی برای خواسته دلتان نگذارید. فقط با میوه و آب میوه شما قادرید میزان قابل توجهی انرژی قابل دسترس در روز تولید کنید نه این که بسوزانید. عملاً میوه هیچ انرژی برای هضم لازم ندارد چرا که در معده هضم نمی‌ شود. اگر درست جویده شود دیگر به هضم دیگری احتیاج ندارد. روده‌ ها محلی هستند که تمام مواد غذایی جذب می‌ شوند. چون میوه به جای ساعت‌ ها فقط چند دقیقه وقت لازم دارد تا وارد روده شود، مواد غذایی موجود در آن فوراً جذب می‌ شوند و توسط بدن به مصرف می‌ رسند.

چرخه مناسب برای میوه خواری

یک صبحانه سبک یعنی روزی سبک و پر جنب و جوش. صبح‌ ها هر مقدار میوه و آب میوه‌ ای که می‌ توانید تا بیست دقیقه یا نیم ساعت قبل از ناهارتان بخورید. اگر چیز دیگری غیر از میوه خوردید، باید سه ساعت را رها کنید. دوباره هر وقت حس کردید که معده‌ تان خالی است می‌ توانید میوه بخورید. مصرف میوه مخصوصاً صبح‌ ها در درست و مرتب کار کردن چرخه‌ های بدن بسیار مؤثر است. الان بهترین وقت است که به چرخه‌ ها نگاهی کنیم که چرا چنین است. حال که در وزن کم کردن موافق با متوقف نکردن چرخه دفع می‌ باشیم پس اول با نگاه کردن به این چرخه بر آن تأیید و تأکید می‌ کنیم.

چرخه I دفع (۴ صبح تا ظهر روز بعد)

هضم اضافات غذایی بیشتر از هر عمل دیگر بدن انرژی احتیاج دارد. میوه‌ ها کم ترین مقدار انرژی را برای هضم نیاز دارند. پس میوه و آب میوه مفید ترین غذای مصرفی در طی چرخه دفع هستند البته اگر هیچ چیز دیگری مصرف نکنید. هر چیز دیگری مراحل دفع را متوقف می‌ کند و تولیدات جانبی غذاها که باید دفع شوند حال به محموله مواد سمی بدنتان و در نتیجه وزن اضافی بدنتان افزوده می شود. به همین دلیل است که موفقیت این برنامه (و موفقیت شما در وزن کم کردن) بسته به مصرف دائم میوه و آب میوه در صبح است.

وزن کم کردن موفق و راحت بستگی به تأثیرات چرخه دفع دارد. با مختل کردن این چرخه موفقیت خود را به تأخیر می‌ اندازید. خوردن میوه و آب میوه در صبح تنها عامل و مهم ترین اصل این برنامه است. حتی اگر مایلید به نوشیدن قهوه به جای با چیز های اضافی دیگر ادامه دهید، این کار را در زمان چرخه دفع انجام ندهید. بعدازظهر این کار ها را بکنید. خیلی مهم است.

چرخه II هضم (ظهر تا ۸ بعدازظهر)

بعد از ساعت دوازده وارد دوره خوردن روزانه می‌ شویم. اگر گرسنه‌ اید حالا وقت خوردن است. ولی چند قانون مهم هست که باید در نظر گرفته شود. فراموش نکنید که این چرخه بیشتر از هر کار دیگری به انرژی محتاج است. شما نمی‌ خواهید غذایی را بخورید که انرژی جمع شده بدنتان را تلف کند. فقط به مقداری انرژی برای چرخه هضم احتیاج دارید، پس باید غذا موافق با اصول صحيح تركيب غذاها باشد بنا براین به کمتر حد انرژی برای هضم و درهم شکستن آن غذا نیاز دارد.

چرخه III جذب (۸ بعدازظهر تا ۴ صبح)

شما غذایتان را خورده‌ اید، حالا وقت آن است که به بدنتان فرصت دهید تا مواد غذایی درون غذاها را استخراج، جذب و استفاده کند. تا زمانی که غذا وارد روده نشده هیچ جذبی هم انجام نمی‌ شود. یک غذای خوب ترکیب شده حدود ۳ ساعت بعد از معده خارج می‌ شود و آماده برای جذب است. یک غذای بد ترکیب شده می‌ تواند بیشتر از ۸ تا ۱۲ ساعت در معده باقی بماند. اگر زود غذا بخورید (قبل از ۸ شب) آن غذا قبل از این که احساس خستگی کنید از معده خارج می‌ شود. یک شب استراحت کامل به بدن فرصت می‌ دهد تا قبل از ورود به چرخه دفع در ساعت ۴ صبح چرخه جذب را به طور کامل پشت سر بگذارد. شرح کامل این ابزار سودمند راه رسیدن به پیروزی مطلوب را بر شما هموار می‌ کند.

بنابراین معروف ترین و بارز ترین نقشی که میوه در تناسب و تندرستی بازی می‌ کند این است که مراحل هضم را آسان می‌ کند. بنابر این انرژی آزاد شده صرف پاکیزگی بدن، ترمیم و وزن کم کردن می‌ شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار مرتبط سایر رسانه ها