آیا موز مضر است؟ | تاثیر موز بر سلامت بدن

مضرات و معایب خوردن موز

A
۰

موز یکی از محبوب ترین میوه های جهان است. موز همچنین نسبتاً مغذی است و حاوی مقادیر زیادی فیبر و آنتی اکسیدان است.

موز یکی از محبوب ترین میوه های جهان است. درست است که موز سرشار از قند و کربوهیدرات است، ولی این میوه عمدتا از کربوهیدرات پیچیده از جمله نشاسته مقاوم تشکیل شده که فواید زیادی برای سلامت دستگاه گوارش دارد. همچنین ویتامین‌ ها و پتاسیم موجود در موز برای فشار خون و سلامت کلی بدن شما مفید هستند. موز همچنین نسبتاً مغذی است و حاوی مقادیر زیادی فیبر و آنتی اکسیدان است. با این حال، بسیاری از مردم در مورد این میوه به دلیل محتوای قند و کربوهیدرات بالا تردید دارند.

موز حاوی چندین ماده مغذی مهم است

بیش از 90 درصد از کالری موجود در موز از کربوهیدرات ها تامین می شود. با رسیدن این میوه، نشاسته موجود در آن به قند تبدیل می شود. به همین دلیل، موز نارس (سبز) سرشار از نشاسته و نشاسته مقاوم است، در حالی که موز رسیده (زرد) بیشتر حاوی شکر است. این میوه همچنین حاوی مقدار مناسبی فیبر است و پروتئین و چربی بسیار کمی دارد.

انواع مختلفی از این میوه وجود دارد که باعث می شود اندازه و رنگ آن متفاوت باشد. یک موز متوسط (118 گرم) حاوی حدود 105 کالری است. این میوه حاوی ترکیبات گیاهی و آنتی اکسیدان های مفید دیگری از جمله دوپامین و کاتچین نیز هست.

فیبر و نشاسته مقاوم‌ موز

فیبر به کربوهیدرات هایی گفته می شود که در دستگاه گوارش فوقانی هضم نمی شوند. مصرف زیاد فیبر با فواید بسیاری برای سلامتی مرتبط است. هر موز حاوی حدود 3 گرم است که باعث می شود منبع فیبر خوبی باشد. موز سبز یا نارس سرشار از نشاسته مقاوم است، نوعی کربوهیدرات غیرقابل هضم که مانند فیبر عمل می کند.

هر چه این میوه سبزتر باشد، محتوای نشاسته مقاوم بیشتری دارد. نشاسته مقاوم با چندین فواید سلامتی مرتبط است از جمله:

  • بهبود سلامت روده بزرگ
  • افزایش احساس سیری بعد از غذا
  • کاهش مقاومت به انسولین
  • کاهش سطح قند خون بعد از غذا

تاثیر بر کاهش وزن

مصرف روزانه 24 گرم نشاسته موز به مدت 4 هفته باعث کاهش وزن 1.2 کیلوگرم می شود، در حالی که حساسیت به انسولین را نیز بهبود می بخشد. این میوه سرشار از فیبر است و مصرف فیبر زیاد با وزن کمتر بدن همراه است. علاوه بر این، نشاسته مقاوم اخیراً به عنوان یک ماده مفید برای کاهش وزن مورد توجه قرار گرفته است.

موز با افزایش سیری و کاهش اشتها به کاهش وزن کمک می کند، بنابراین به افراد کمک می کند کالری کمتری مصرف کنند. موز غذای خوبی برای رژیم های کم کربوهیدرات نیست. یک موز متوسط ​​حاوی 27 گرم کربوهیدرات است.

پتاسیم‌ موز

موز منبع غذایی اصلی پتاسیم است. یک موز متوسط حاوی حدود 0.4 گرم پتاسیم یا 9 درصد از نیاز روزانه پتاسیم است. پتاسیم یک ماده معدنی مهم است که بسیاری از مردم به اندازه کافی آن را دریافت نمی کنند و نقش مهمی در کنترل فشار خون و عملکرد کلیه ایفا می کند.

یک رژیم غذایی غنی از پتاسیم می تواند به کاهش فشارخون کمک کند و بر سلامت قلب تأثیر مثبت بگذارد. مصرف زیاد پتاسیم با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است.

موز حاوی مقدار مناسبی منیزیم است

منیزیم یک ماده معدنی بسیار مهم در بدن است و صدها فرآیند مختلف برای عملکرد به آن نیاز دارند. موز منبع خوبی از منیزیم است، زیرا حاوی 8 درصد از این ماده معدنی است. مصرف زیاد منیزیم ممکن است در برابر شرایط مزمن مختلف از جمله فشارخون بالا، بیماری قلبی و دیابت نوع 2 محافظت کند. منیزیم همچنین ممکن است نقش مفیدی در سلامت استخوان داشته باشد.

مفید برای دستگاه گوارش

موز نارس و سبز سرشار از نشاسته مقاوم و پکتین است. این ترکیبات به عنوان مواد مغذی پری بیوتیک عمل می کنند که باکتری های دوستدار سیستم گوارش را تغذیه می کنند. این مواد مغذی توسط باکتری های دوستدار معده در روده بزرگ تخمیر می شوند که بوتیرات تولید می کنند.

بوتیرات یک اسید چرب با زنجیره کوتاه است که به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند. همچنین خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

آیا موز برای دیابتی ها بی خطر است؟

نظرات در مورد اینکه آیا موز برای افراد مبتلا به دیابت بی خطر است یا خیر، متفاوت است، زیرا دارای نشاسته و قند بالایی است. با این حال، آنها همچنان از نظر شاخص گلیسمی در رتبه پایین تا متوسط قرار دارند، که نشان می دهد چگونه غذاها بر افزایش قند خون بعد از غذا تأثیر می گذارند.

مقدار شاخص گلیسمی موز 42 تا 62 است که بستگی به رسیده بودن آن دارد. مصرف مقادیر متوسط این میوه باید برای افراد مبتلا به دیابت بی‌ خطر باشد، اما بهتر است از خوردن مقدار زیادی موز کاملاً رسیده خودداری کنند.

آیا اثرات منفی بر سلامتی دارد؟

به نظر نمی رسد موز عوارض جانبی جدی داشته باشد. با این حال، افرادی که به لاتکس حساسیت دارند ممکن است به این میوه نیز حساسیت داشته باشند. مطالعات نشان داده است که حدود 30 تا 50 درصد از افرادی که به لاتکس حساسیت دارند به برخی از غذاهای گیاهی نیز حساس هستند.

نتیجه گیری

موز بسیار مغذی است آنها حاوی فیبر، پتاسیم، ویتامین C، ویتامین B6 و چندین ترکیب گیاهی مفید دیگر هستند. این مواد مغذی ممکن است تعدادی از فواید سلامتی برای سلامت گوارش و قلب داشته باشند. اگرچه این میوه در رژیم غذایی کم کربوهیدرات نامناسب است و ممکن است برای برخی از دیابتی ها مشکلاتی ایجاد کند، اما به طور کلی یک غذای فوق العاده سالم است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها