درمان خانگی سرفه | درمان سرفه با گیاهان دارویی

معرفی قوی ترین گیاهان دارویی برای درمان سرفه

A
۰

برخی از گیاهان دارویی به خاطر خواص ضد التهابی و آنتی‌باکتریال در درمان سرفه و عفونت ریه بسیار موثر هستند.

ابتلا به سرفه‌ می ‌تواند یک تجربه‌ ناخوشایند باشد. هر چه مدت زمان این بیماری طولانی‌ تر باشد رنج بیشتری را به دنبال دارد. برای تسکین این نوع سرفه ‌ها روش‌ های بالینی بسیاری وجود دارد. با این حال بعضی از روش‌ های درمان خانگی نیز می ‌توانند به همان اندازه موثر باشند. استفاده از گیاهان دارویی برای درمان فوری سرفه توصیه می ‌شود. سرفه ‌های گاه و بیگاه هیچ کس را نگران نمی ‌کند اما اگر آن ‌ها برای مدت طولانی قطع نشوند، قطعا باید به فکر درمان بود. در این میان، گیاهان دارویی یک انتخاب مطمئن و بی‌ ضرر محسوب می ‌شوند.

برای آشنایی با روش‌ های درمان خانگی و گیاهان دارویی مفید برای درمان سرفه، مقاله زیر را دنبال کنید.

درمان سرفه در خانه با گیاهان دارویی

گاهی اوقات سرفه یکی از نشانه ‌های بیماری ‌های ویروسی مانند کرونا، سرماخوردگی و دیگر بیماری‌ های دستگاه تنفس است. در بیشتر مواقعی که ویروس باعث سرفه می ‌شود، به درمان خاصی احتیاج نخواهید داشت. درمان سرفه با روش‌ های مختلفی امکان پذیر است و برای درمان سرفه در خانه نیز می ‌توان از روش ‌های ساده‌ ای استفاده کرد.

تیموس داروی گیاهی ضد سرفه

یکی از گیاهانی که برای درمان سرفه مورد استفاده قرار می ‌گیرد گیاه تیموس یا آویشن باغی است. تیموس دارای خواص آنتی‌اکسیدانی، آنتی‌باکتریال، آنتی ‌ویروس و ضد قارچ است و به کمک این خواص خود می ‌تواند مانع رشد باکتری‌ های عامل عفونت دستگاه تنفسی گردد.

این گیاه دارویی که حاوی تیمول و کارواکرول است، با تحریک مژک ‌های بخش فوقانی دستگاه تنفسی می ‌تواند باعث افزایش ترشح مخاط شود و به این ترتیب به خروج مخاط از بدن کمک کند. خروج مخاط اضافی از بدن تاثیر مستقیمی بر روی کاهش سرفه دارد.

زنجبیل

زنجبیل به دلیل داشتن خواص ضد التهابی، می ‌تواند سرفه‌ های خشک و سرفه‌ های ناشی از آسم را تسکین دهد. برای تسکین حالت تهوع و درد هم می ‌توان از زنجبیل استفاده کرد. برخی از ترکیبات ضد التهابی موجود در زنجبیل باعث شل شدن غشای مخاطی دستگاه تنفسی می ‌شوند که این اتفاق سرفه را کاهش می ‌دهد.

چای مریم گلی

مریم گلی یکی از بهترین گیاهان دارویی برای درمان سرفه است. شما به راحتی می‌ توانید در خانه چای این گیاه را درست کرده و برای درمان سرفه از آن استفاده کنید.

درمان سرفه با عسل

برای بزرگسالان و کودکان بالای ۱ سال، می ‌توان از عسل برای درمان سرفه استفاده کرد. عسل دارای خواص ضد باکتریایی است و همچنین به پوشش گلو کمک کرده و سوزش را کاهش می دهد. در صورتی که از سرفه ‌های مزمن رنج می‌ برید می ‌توانید چند بار در طول شبانه‌ روز، یک قاشق چای‌ خوری عسل میل نمایید. علاوه بر این ترکیب عسل با چای و آب گرم نیز می ‌تواند در این زمینه مفید باشد.

چای ماسالا

چای ماسالا در سال های اخیر در ایالات متحده بسیار محبوب شده است. در هند از گیاه چای برای درمان بیماری هایی مانند گلودرد و سرفه خشک استفاده می شود. چای ماسالا حاوی چندین ماده آنتی اکسیدانی از جمله میخک و هل است. میخک همچنین به عنوان یک ماده خلط آور موثر است. چای ماسالا همچنین حاوی دارچین است که دارای خواص ضد التهابی است.

عصاره‌ گل ختمی

عصاره ریشه گل ختمی یکی از بهترین داروهای گیاهی ضد سرفه است. ریشه‌ گل ختمی حاوی مقدار قابل ملاحظه‌ ای موسیلاژ می ‌باشد. این ترکیب تسکین بخش، ریشه‌ گل ختمی را به یک داروی مفید برای درمان سرفه و سرماخوردگی تبدیل کرده است. ریشه‌ گل ختمی دارای خواص ضد باکتری نیز می ‌باشد. از مهمترین خواص ریشه‌ گل ختمی خاصیت خلط آوری آن است که با کمک آن می‌ تواند سرفه‌ های ناشی از سرماخوردگی، برونشیت و سایر بیماری ‌های دستگاه تنفسی را تسکین بخشد.

بیشتر بخوانید: روش مصرف گل ختمی برای درمان سرفه

زردچوبه یک درمان خانگی سرفه

زردچوبه حاوی کورکومین است. این ترکیب دارای خواص ضد التهابی، ضد ویروسی و ضد باکتریایی می باشد. علاوه بر این برخی تحقیقات نشان داده‌ اند که زردچوبه می ‌تواند در درمان سرفه خشک هم موثر باشد. ترکیب زردچوبه با فلفل سیاه، جذب کورکومین را برای بدن آسان ‌تر می ‌کند. جالب است بدانید که زردچوبه قرن ‌ها برای درمان آسم، برونشیت و تنفس فوقانی، مورد استفاده قرار گرفته است.

زردچوبه

بِه دانه

از قدیمی ترین و البته رایج ترین روش های خانگی درمان سرفه استفاده از به دانه است. به دانه که در همه خانه های ایرانی پیدا می‌شود، در صورت دم شدن، یک منبع عالی از موسیلاژ یا لعاب هستند که می‌ تواند به رفع التهاب مخاط و به درمان سرفه و گلودرد کمک کند. برای استفاده از به دانه برای درمان سرفه به دانه را با کمی آب گرم مخلوط کنید تا کمی حالت لعاب دار به خود بگیرد و بعد میل کنید.

آویشن و تسکین سرفه

گیاه آویشن به عنوان داروی گیاهی برای درمان سرفه مورد استفاده قرار می گیرد. این داروی گیاهی تسکین بخش انواع سرفه‌ خشک، خلط دار، برونشیت و … می ‌باشد. آویشن به عنوان یک خلط ‌آور باعث می‌ شود مخاط به راحتی با سرفه از بدن دفع شوند. آویشن دارای خواص ضد ‌باکتری، ضد ‌قارچی، ضد ‌ویروسی است و در کاهش سرفه‌ های مرتبط با آلرژی و عفونت ‌های مجاری هوایی فوقانی و تحتانی موثر می ‌باشد.

سیر

سیر نیز دارای خواص بسیاری است. این ماده همچنین برای درمان سرفه بسیار سودمند است. سیر دارای خاصیت های ضد باکتریایی و ضد التهابی است که می ‌تواند در رفع سرفه در کودکان و بزرگسالان مورد استفاده قرار گیرد. همچنین خوردن سیر برای درمان بیماری های تنفسی و ریوی مانند آسم و عفونت ریه بسیار مفید است.

نعناع فلفلی

نعناع فلفلی حاوی منتول است که به بی حس شدن انتهای عصب گلو که با سرفه تحریک می شوند کمک می کند و به عنوان یک شربت سرفه خانگی استفاده می شود. نعناع فلفلی همچنین به کاهش احتقان کمک کرده و دارای کیفیت ضد باکتری و ضد ویروسی می باشد. سعی کنید درست قبل از خواب چای نعناع بنوشید تا سرفه های شب را تسکین دهید.

روغن سیاه دانه

از قدیمی ‌ترین و موثر‌ترین روش‌‌ ها برای درمان سرفه‌ های شدید، ترکیب سیاه دانه با عسل است. در صورتی که روغن سیاه دانه در دسترس بود، حتما از آن استفاده کنید زیرا روغن سیاه دانه از دانه‌ هایش موثر‌تر است. این مخلوط برای درمان سرفه آنفولانزا و سرماخوردگی، درمان حساسیت و آلرژن‌ ها، ورم لوزه، التهاب حنجره، برونشیت، ذات الریه، سل یا آسم بسیار موثر و کاربردی است.

گیاه آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا برای کاهش التهاب گلو و مجاری تنفسی بهترین درمان است. این ژل خاصیت ضد قارچی و ویروسی داشته و در درمان سرفه بسیار کاربرد دارد. همچنین ژل آلوئه ورا تسکین دهنده درد گلو بوده و عفونت‌ ها را از بین می ‌برد. در صورتی که ژل آلوئه ورا را به تنهایی یا همراه با عسل میل کنید، اثر آن بیشتر خواهد بود.

 

علائم سرفه که باید به پزشک مراجعه کرد

سرفه معمولاً تا مدتی پس از برطرف شدن بیماری ادامه پیدا می ‌کند. درصورتی‌ که سرفه بیشتر از سه هفته ادامه پیدا کرد یا با علائم زیر همراه بود، درمان خانگی جواب ‌گو نیست و باید با پزشک مشورت کنید.

  • تنگی نفس یا دشواری در تنفس
  • نفس ‌های کوتاه و سطحی
  • خس خس سینه
  • درد قفسه‌ سینه
  • تب
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • سرفه همراه با خون یا خلط سبز یا زرد رنگ
  • سرفه شدید که منجر به استفراغ شود
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها