رازیانه و ناباروری | درمان عفونت واژن با رازیانه | خواص رازیانه برای رحم و تخمدان

مهمترین فواید رازیانه برای بانوان

A
۰

رازیانه گیاهی است که از سالیان بسیار دور مورد استفاده انسان ‌ها قرار گرفته و یکی از اثرات آن پاکسازی رحم و بهبود فعالیت تخمدان‌ ها و رفع عفونت وا‌‌ژن است.

رازیانه گیاهی است که از سالیان بسیار دور مورد استفاده انسان ‌ها قرار گرفته است. گیاه رازیانه سرشار از سدیم، فیبر، پروتئین، تیامین، کربوهیدرات، نیاسین و ویتامین A می ‌باشد و به همین دلیل خواص و فواید بسیار خوبی برای سلامت انسان ‌ها به خصوص خانم ‌ها دارد. یکی از اثرات بسیار خوب گیاه رازیانه ، پاکسازی رحم و بهبود فعالیت تخمدان‌ ها است. در ادامه قصد داریم مهمترین خواص رازیانه برای رحم و تخمدان را به شما معرفی کنیم.

خواص رازیانه برای زنان

در طب سنتی از رازیانه به عنوان یک داروی زنانه یاد می‌ شود. چون این گیاه حاوی فیبر، کربوهیدرات، پروتیئن و انواع ویتامین‌ ها بوده و علاوه بر درمان عفونت ‌های مربوط به واژینال، تخمدان ‌های پلی کیسیتک و تنظیم دوره قاعدگی باعث پاکسازی رحم از هرگونه باکتری و آلودگی نیز می ‌شود.

در دوره قاعدگی خانم ‌ها و همچنین پس از زایمان خون زیادی از بدنشان دفع می شود. این خونریزی مشکلات مختلفی مثل ضعف، بی‌ حالی، تنگی نفس، حالت تهوع و… را به دنبال خواهد داشت. در چنین شرایطی مصرف رازیانه توصیه می‌ شود، چرا که ویتامین C موجود در آن علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، سبب افزایش گردش خون در رگ ‌ها نیز می‌شود.

همچنین آهن، هیستیدین و اسید های آمینه موجود در رازیانه به بهبود فرآیند خون ‌سازی بدن خانم ‌ها کمک کرده و مصرف مستمر آن می ‌تواند کم‌ خونی شایع در خانم‌ ها را رفع نماید.

مفید برای رحم و تخمدان

به‌ طور کلی بعد از درد های دوره پریود و انقباضات رحمی، کیست در تخمدان یا تخمدان پلی کیستیک یکی از مشکلات شایع در خانم ‌ها است. این بیماری معمولاً در سنین 20 تا 42 سالگی بیشتر دیده می ‌شود. در این میان با استفاده از خواص رازیانه برای رحم و تخمدان می ‌توانید این مشکل را کنترل نموده و درمان کنید.

با توجه به اینکه کیست تخمدان به دو صورت خوش خیم و بدخیم در بدن نمایان می ‌شود، ضمن شناسایی نوع و مدل کیست باید سریعاً مصرف عرق رازیانه را شروع کنید. از آنجایی‌ که رازیانه طبع گرم دارد و کیست‌ های تخمدان اغلب به دلیل سرد بودن ناحیه تخمدان‌ ها ایجاد می ‌شود، با استفاده از عرق رازیانه این بخش از بدن گرم شده و به تدریج شاهد رفع کیست خواهید بود.

بیشتر بخوانید: هر آنچه باید در مورد خواص رازیانه بدانید

رازیانه برای ناباروری

طبق بررسی ‌های انجام ‌شده بسیاری از گیاهان دارویی این ظرفیت را دارند که به‌ عنوان دارو در جهت درمان ناباروری مورد استفاده قرار گیرند. رازیانه یکی از گیاهانی است که به ‌دلیل دارا بودن خواص فیتواستروژنی، به تنظیم عادات ماهانه کمک می‌ کند و برای درمان تنبلی تخمدان که از علل شایع ناباروری است بسیار سودمند است و بنابراین به تنظیم هورمون‌ های زنانه و افزایش شانس باروری کمک می ‌کند.

برای درمان ناباروری با دمنوش رازیانه، ‌می‌ توانید هر روز یک فنجان از این دمنوش را پس از وعده غذایی شام مصرف کنید.

بهبود شیردهی

رازیانه از رایج‌ ترین گیاهان شیر افزاست که مصرف دمنوش آن در دوران شیردهی به مادرانی که حجم شیر ناکافی دارند توصیه می ‌شود.

مصرف این دمنوش به‌ دلیل خاصیت استروژنی خود باعث افزایش غدد پستانی در زنان می ‌شود و بنابراین زنان در دوران شیردهی می ‌توانند به ‌جای مصرف بسیاری از داروهای شیمیایی که عوارض ناخواسته ‌ای به‌ جا می‌ گذارند، از دمنوش رازیانه برای بهبود وضعیت شیردهی خود بهره ببرند.

درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان عارضه‌ ای است که باعث می ‌شود عمل تخمک گذاری به صورت ماهیانه و منظم اتفاق نیفتد و عادت ماهیانه با اختلال مواجه شود. کسانی که دچار این عارضه می ‌شوند علاوه بر نامنظمی عادت ماهیانه با علائم زیر هم روبرو هستند.

  • پر مویی غیر طبیعی
  • مشکل در بارداری
  • درد رابطه‌ جنسی
  • درد شکمی
  • آکنه
  • نوسانات غیر معمول وزن

خواص رازیانه برای زنان در طب سنتی می ‌تواند این علائم را برطرف کند و یک سیکل منظم قاعدگی را ایجاد کند.

رازیانه برای کاهش دردهای قاعدگی

قاعدگی دردناک از مشکلات شایع بین زنان در سنین باروری است که حدود نیمی از زنان درجاتی از آن را تجربه می ‌کنند. این درد ها چندساعت قبل و یا درست بعد از قاعدگی شروع می ‌شود و تا 48 یا حتی 72 ساعت به ‌طول می ‌انجامد.

ماده ‌ای به‌ نام "آنتول" در اسانس رازیانه موجود است که خواص استروژنی دارد به همین دلیل مصرف دمنوش رازیانه باعث کاهش درد های قاعدگی می ‌شود.مصرف دمنوش رازیانه برای کاهش تأثیر ماده ‌ای به‌نام "پروستاگلاندین" مفید است. پروستاگلاندین ‌ها نوعی واسطه شیمیایی در بدن هستند که تولید بیش از حد آنها در دوران قاعدگی باعث بروز درد های قاعدگی می ‌شود.

رازیانه درمان عفونت واژن

کاهش سطح استروژن در بدن زنان مشکلات متعددی را برای واژن، رحم و تخمدان ‌ها به‌ وجود می ‌آورد. در این زمینه کاهش میزان استروژن موجب بروز عفونت واژن به ویژه در خانم ‌های بالای 40 سال می ‌شود. از آنجایی ‌که ماده استروژن به ‌طور طبیعی در رازیانه وجود دارد، با استفاده از آن می‌ توان ضمن تنظیم چرخه قاعدگی، انواع عفونت، قارچ و باکتری موجود در واژن و رحم را از بین برد.

با مصرف رازیانه در بازه‌ های زمانی چهل روزه درمان خشکی واژن با رازیانه و همچنین سردرد، افسردگی و گرفتگی ناشی از عفونت واژن نیز برطرف می ‌گردد.

رازیانه برای اندام زنان

برای دستیابی به اندام زنانه مناسب می‌ توانید از گیاه رازیانه استفاده کنید. بر همین اساس بانوان با خوردن رازیانه به ‌صورت گیاهی، پودر و عرقیات کمتر احساس گرسنگی می ‌کنند. از این ‌رو تعداد و حجم وعده‌ های غذایی به‌ طور چشمگیری کاهش یافته و بدین ترتیب کاهش وزن سریع و تناسب اندام رخ می ‌دهد.

بنابراین اگر از اضافه وزن و بهم‌ ریختگی اندامتان‌ خسته شده ‌اید، مصرف رازیانه را از همین الان شروع کنید. تا پس از مدت زمان کوتاه شاهد آثار مطلوب آن باشید.

رازیانه موثر در زیبایی زنان

رازیانه حاوی ویتامین ‌های گروه B ، C، نیاسین و ریبوفلاوین است و مقادیر قابل قبولی کلسیم، آهن، کبالت و منیزیم و روی، سرب دارد. این مواد در سلامت پوست و مو تاثیر دارد، از طرف دیگر استروژن به عنوان اکسیر جوانی شناخته می ‌شود و می ‌تواند در زیبایی چهره تاثیرگذار باشد.

خواص رازیانه برای زنان یائسه

یکی از مراحل زندگی زنان رسیدن به دوران یائسگی می‌ باشد. در واقع تمامی زنان به صورت کاملا طبیعی از یک سنتی به بعد وارد دوران قاعدگی می ‌شود اتمام این دوره را یائسگی می ‌نامند.

خواص رازیانه برای رحم و تخمدان در دوران یائسگی نیز بسیار کمک کننده است. از آنجایی که گیاه رازیانه حاوی مقدار قابل توجهی پتاسیم، آهن، فسفر، منیزیم، ویتامین A ، منیزیم، ویتامین C و کربوهیدارت می ‌باشد، در رفع گُر گرفتگی، کاهش میزان کم‌ خونی و افزایش استحکام استخوان‌ ها و مفاصل بسیار موثر است.

در واقع می‌ توان گفت که خانم‌ ها با مصرف رازیانه به شیوه ‌های مختلف می‌ توانند خطر ابتلا به پوکی استخوان را تا حد زیادی کاهش دهند.

میزان مجاز استفاده از رازیانه در زنان چقدر است؟

رازیانه گیاهی با خاصیت درمانی است که برای سلامتی زنان مفید است. اما استفاده‌ بیش از حد از آن می ‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. با توجه به اینکه رازیانه خواص استروژنی قوی دارد، مصرف زیاد آن در دوران بارداری می ‌تواند رشد جنین را دچار اختلال کند. همچنین برخی داروهای ضد سرطان با استفاده از رازیانه تداخل دارند.

مطالب مرتبط
اخبار روز سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار مرتبط سایر رسانه ها