خواص روغن اسطوخودوس | فواید روغن اسطوخودوس | کاربرد روغن اسطوخودوس

مهمترین فواید روغن اسطوخودوس + نحوه مصرف

A
۰

روغن اسطوخودوس یکی از روغن‌ های بی ‌نظیر در طب سنتی است که فواید بسیار عالی برای پوست، مو، زیبایی، آرامش‌ بخشی و…. دارد.

روغن اسطوخودوس یک روغن چند منظوره است و برای طیف وسیعی از مشکلات متنوع مورد استفاده قرار می ‌گیرد. روغن اسطوخودوس یکی از روغن‌ های بی ‌نظیر در طب سنتی است که فواید بسیار عالی برای پوست، مو، زیبایی، آرامش‌ بخشی و…. دارد. البته کاربرد روغن اسطوخودوس فقط تولید عطر و اسپری بدن نیست و از روغن اسطوخودوس خالص به ‌شکل‌ های گوناگونی استفاده می ‌شود. این روغن در آروماتراپی ( رایحه‌ درمانی )، تولید انواع ژل، دمنوش، لوسیون، صابون و شمع‌ کاربرد دارد. از روغن اسطوخودوس در تهیهٔ چای، لیموناد، شربت، نوشیدنی ‌های معطر و پخت غذا نیز استفاده می‌ شود.

فواید و کاربرد های روغن اسطوخودوس

از خواص و فواید اثبات‌ شدهٔ روغن اسطوخودوس برای سلامتی می ‌توان به توانایی آن در کاهش استرس و اضطراب، از بین بردن تنش عصبی، تسکین درد، ضدعفونی کردن پوست سر و بدن، روشن کردن پوست، کاهش چین ‌و چروک، درمان جوش صورت و کاهش آن، افزایش گردش خون، بهبود سلامت مو، کمک به هضم غذا و درمان مشکلات تنفسی اشاره کرد. از روغن اسطوخودوس در آروماتراپی نیز به ‌طور گسترده ‌ای استفاده می ‌شود و این روغن ماده‌ ای طبیعی است که موجب بهبود خواب می ‌شود. طبیعت ضد باکتریایی قوی روغن اسطوخودوس آن را به پاک‌ کننده و بو زدایی عالی در خانه تبدیل کرده است. فواید مهم روغن اسطوخودوس برای سلامتی عبارتند از:

رفع تنش و اضطراب

استفاده از چند قطره روغن اسطوخودوس می تواند در درمان سردردهای میگرنی، افسردگی و حتی استرس مفید باشد؛ زیرا این روغن توانایی آرامبخش دارد که در بهبودی فشارهای عصبی نیز می تواند بسیار مؤثر باشد.

تأثیر بر سلامت مغز

روغن اسطوخودوس می تواند در کاهش و یا جلوگیری از اِدِم مغزی (ورم مغزی) و ایکسمی مغزی (نرسیدن اکسیژن به مغز) مؤثر باشد. همچنین این روغن می تواند آنتی اکسیدان بدن را تقویت کرده و استرس اکسیداتیو را مهار کند. در نتیجه رایحه درمانی با روغن اسطوخودوس می تواند برای جلوگیری از زوال عقل و آلزایمر مفید باشد.

مقابله با حشرات

بوی روغن اسطوخودوس برای مقابله با بسیاری از حشرات مانند پشه ها، مگس ها و پروانه ها مناسب است. مقداری از روغن اسطوخودوس را روی پوست قرار دهید تا از نیش حشرات در امان باشید.

کاهش درد

روغن اسطوخودوس می تواند دردهای ناشی از عضلات، درد عضلانی، روماتیسم، پیچ خوردگی و کمر درد را کاهش دهد. ماساژ منظم با روغن اسطوخودوس می تواند از درد در مفاصل جلوگیری کند.

درمان اختلالات تنفسی

روغن اسطوخودوس به طور گسترده ای برای مشکلات تنفسی مختلف از جمله عفونت گلو، آنفولانزا، سرفه، سرماخوردگی، آسم، احتقان سینوسی، برونشیت، سرفه کدر، لارنژیت و لوزه ها استفاده می شود. بخار روغن اسطوخودوس نیز دارای ویژگی های ضد باکتری است که می تواند با عفونت های دستگاه تنفسی مبارزه کند.

کمک به هضم غذا

روغن اسطوخودوس برای هضم غذا مفید است، زیرا موجب افزایش تحرک غذا در درون روده‌ ها می ‌شود. این روغن تولید شیرهٔ معده و صفرا را تحریک می‌ کند و بنابراین در درمان سوء هاضمه، معده درد، کولیک (دل ‌پیچه)، نفخ، استفراغ و اسهال مؤثر است.

درمان لکوره

از روغن اسطوخودوس می ‌توان برای درمان لکوره (leucorrhoea) استفاده کرد. لکوره ترشحات زرد یا سفیدی است که از واژن و مخاط دهانهٔ رحم خارج می‌ شود. علاوه ‌بر آن، روغن اسطوخودوس می ‌تواند کیست ‌های تخمدانی که اکثر خانم ‌ها به آن دچار هستند را نیز از بین ببرد.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد خواص اسطوخودوس

فواید روغن اسطوخودوس برای پوست

روغن اسطوخودوس به جلوگیری از جوش ها، کاهش التهابات پوستی، بهبود سریع زخم ها، تسکین سوختگی های جزئی و درمان اگزما کمک می کند. این روغن به دلیل توانایی تسکین دهنده درد در طب سنتی چین نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

درمان عفونت ناشی از قارچ ها

روغن اسطوخودوس به تجزیه غشای سلولی قارچ ها که ممکن است باعث عفونت در پوست شود کمک می کند، بنابراین روغن اسطوخودوس در درمان برخی از انواع عفونت های قارچی مؤثر است.

از بین بردن آکنه

روغن اسطوخودوس یکی از بهترین روغن های اساسی برای درمان آکنه، جوش و آبسه است زیرا دارای خواص ضد باکتری و ضد التهابی می باشد. شما می توانید روغن اسطوخودوس را که در آب رقیق شده است، به پوست صورت استعمال کنید تا به سم زدایی، التیام آکنه و همچنین جلوگیری از بروز آن کمک کند.

درمان اگزما

این روغن گیاهی به عنوان دارو برای درمان اختلالات پوستی مانند اگزما، آکنه، چین و چروک، پسوریازیس و سایر شرایط التهابی استفاده می شود. به طور معمول برای سرعت بخشیدن به روند بهبودی زخم ها، برش ها، سوختگی ها و آفتاب سوختگی از روغن اسطوخودوس استفاده می شود

روشن کننده پوست

روغن اسطوخودوس موجب روشن شدن پوست می ‌شود، زیرا التهاب را کاهش می ‌دهد. این روغن می ‌تواند تغییر رنگ‌ هایی مانند لکه‌ های تیره را کاهش دهد. روغن اسطوخودوس در کاهش لکه ‌های پوستی و قرمزی پوست مؤثر است.

کاهش چروک ‌های صورت

روغن اسطوخودوس سرشار از آنتی‌اکسیدان ‌هایی است که در حفاظت از پوست در برابر رادیکال‌ های آزاد مؤثر هستند. برای استفاده از روغن اسطوخودوس برای کاهش چین ‌و چروک، چند قطره از روغن آن را با مقداری روغن نارگیل ترکیب کنید. می ‌توانید یک یا دو بار در روز از این ترکیب به‌ عنوان مرطوب ‌کننده پوست استفاده کنید.

درمان پاشنه های ترک خورده

برای پاشنه های خشک و ترک خورده می توانید ترکیبی از روغن اسطوخودوس و روغن نارگیل را شب، قبل از خواب روی پاشنه پاهایتان استعمال کنید و یک جفت جوراب تمیز بپوشید و صبح آن را بشویید. مشاهده خواهید کرد که پوست پاشنه پاهایتان به مرور زمان نرم و مرطوب می شود.

خواص روغن اسطوخودوس برای مو

بسیاری از افراد برای کاهش مصرف داروها و مواد شیمیایی برای پوست و موهای خود به داروهای گیاهی روی آورده اند. از نظر علمی خواص روغن اسطوخودوس برای سلامت و کاهش ریزش مو ثابت شده است. همچنین این روغن باعث نرم شدن مو و تقویت آن می شود.

درمان ریزش مو

روغن اسطوخودوس برای مراقبت از موها نیز مفید است، زیرا ثابت شده که این روغن در مقابله با شپش سر، تخم شپش و سایر انگل ‌ها بسیار مؤثر است. به‌ علاوه مشخص شده است که روغن اسطوخودوس در درمان ریزش مو نیز بسیار مفید است و به‌ ویژه در درمان بیمارانی کاربرد دارد که دچار آلوپسی شده ‌اند. استفاده از روغن اسطوخودوس به‌ عنوان اقدامی پیشگیرانه برای جلوگیری از طاسی با الگوی مردانه توصیه می‌ شود.

تقویت رشد مو

یک مطالعه حیوانی در سال ۲۰۱۶ که در تحقیقات سم شناسی منتشر شد، نشان داد که استفاده از روغن اسطوخودوس به بهبود رشد و ضخامت مو کمک می کند. با این حال، مطالعات انسانی برای کشف مزایای استفاده این روغن برای مو مورد نیاز است.

از بین برنده موهای زائد

ممکن است از بین بردن مو با تأثیر روغن اسطوخودوس در رشد مو کمی متناقض به نظر برسد. ترکیب اسانس اسطوخودوس با روغن درخت چای خاصیت ضد آندروژنی به وجود می آورند. روغن اسطوخودوس و درخت چای در کاهش موهای زائد در بدن زنان موثر است.

پرپشت شدن ابرو

ابروها یکی از عوامل مهم در زیبایی و جذابیت افراد به شمار می ‌روند. همیشه از زمان‌ های گذشته داشتن ابروهای پرپشت و ضخیم برای همه افراد به ‌خصوص خانم‌ ها از اهمیت ویژه ‌ای برخوردار بوده است. با ماساژ دادن این روغن بر روی ابروهای خود بعد از گذشت چند هفته آثار بی ‌نظیرش را مشاهده کنید.

درمان شوره سر

روغن اسطوخودوس می تواند به خلاص شدن از شوره و خارش پوست سر کمک کند. 15 قطره روغن اسطوخودوس را با 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون یا بادام مخلوط کنید و 10 ثانیه آن را حرارت دهید. پوست سرتان را با این روغن مخلوط گرم ماساژ دهید و یک کلاه حمام بر سرتان بگذارید. پس از یک ساعت سرتان را با یک شامپوی ملایم بشویید.

کلام آخر

روغن اسطوخودوس در درمان مشکلات گوناگون مرتبط با پوست و سلامتی کاربردهای فراوانی دارد. این روغن به‌ طور طبیعی موجب کاهش التهاب و تسکین درد می ‌شود و سطح پوست را تمیز می‌ کند و می ‌توانید از آن روی پوست صورت، پاها و دست ‌هایتان استفاده کنید.

مطالب مرتبط
اخبار روز سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار مرتبط سایر رسانه ها