خواص جینسینگ | فواید جنسینگ | طبع جینسینگ

همه چیز درباره جینسینگ خواص بینظیر آن

A
۰

جینسینگ حاوی ترکیبات ضروری و ویتامین ‌های مهم بدن است، باعث تقویت پوست و حفظ سلامت بدن شده و از ابتلا به بیماری‌ ها جلوگیری می ‌کند.

از آنجایی که گیاه جینسینگ حاوی ترکیبات ضروری و ویتامین ‌های مهم بدن است، باعث تقویت پوست و حفظ سلامت بدن شده و از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ ها جلوگیری می ‌کند. جینسینگ خواص درمانی فراوانی دارد و یکی از بهترین داروهای گیاهی به‌ شمار می‌ رود.

جینسینگ چیست؟

گیاه جینسینگ یا جینسنگ که در واقع یک ریشه است و در انگلیسی به آن (GINSENG) گفته می شود و به گیاه آدم یا نوش دارو نیز معروف است. خواستگاه آن چین است و در دوران گذشته بعنوان یکی از داروهای اصلی در طب چینی بوده است. جینسینگ یک گیاه دارویی است که انواع مختلف آن، قرن ها برای مقاصد درمانی در آسیا و آمریکای شمالی مورد استفاده قرار گرفته است.

جینسینگ یکی از محبوب ترین داروهای گیاهی در جهان است. پیشگیری از سرطان‌ ها، افزایش انرژی و کاهش استرس فقط چند تا از خواص جینسینگ هستند. ریشه‌ جینسینگ مصرف خوراکی دارد، علاوه ‌بر این می‌ توان از آن در مکمل‌ ها، نوشیدنی ‌ها، چای و غیره استفاده کرد. چای جینسینگ نیز بسیار شناخته شده است و یکی از نوشیدنی‌ های محبوب به ‌شمار می ‌رود.

جینسینگ
ریشه جینسینگ

طبع جینسینگ

طبع گیاه جینسینگ گرم و خشک است. به همین دلیل در درمان بسیاری از اختلالات سلامتی کاربرد دارد. درمان اختلالاتی نظیر زود انزالی، ناتوانی جنسی و…

انواع جینسینگ

گونه‌ واقعی گیاه جینسینگ همان گونه‌ ای است که در آمریکا و آسیا یافت می ‌شود و در آن جینسنوسید فعال وجود دارد.

  • جینسینگ آسیایی: این گونه‌ گیاهی به‌عنوان جینسنگ قرمز کره‌‌ ای یا جینسنگ جنوب چین شناخته می ‌شود.
  • جینسینگ آمریکایی: این گیاه در مقایسه با جینسینگ آسیایی، ملایم ‌تر است اما خواص درمانی فراوانی دارد.
  • جینسینگ سیبری: این گیاه حاوی مقادیر زیادی از الوتروسید است که خواصی مشابه با جینسنوسید دارد.
  • جینسینگ هندی: این گیاه با نام اشواگاندا شناخته می ‌شود که کاربرد های فراوانی در طب سنتی هندی یعنی آیورودا دارد.
  • جینسینگ برزیلی: این گونه‌ گیاهی با نام ریشه‌ سوما شناخته می‌ شود.
گل جینسینگ
گل جینسینگ

خواص جینسینگ برای بدن

جینسینگ یازده گونه مختلف دارد. گیاهی کند رشد و کوتاه که ریشه ‌هایی گوشتی دارد و سلامتی و سیستم ایمنی بدن را تقویت می ‌کند. مطالعات نشان داده‌ اند که استفاده از جینسینگ به عنوان مکمل غذایی باعث بهبود کیفیت زندگی شده ‌اند که می ‌تواند به خاطر خاصیت ضد التهابی جینسنوزاید ها و اثر آنها در مقابله بهتر بدن با استرس باشد.

درمان دیابت

همانطور که می دانید در دیابت نوع 2، مشکل اصلی حساسیت به انسولین می باشد. مطالعات انسان، حیوان و سلول نشان داده است که عصاره های مختلف فرآوری شده جینسینگ و جینسنوزید های خاص اثرات مفیدی بر دیابت، به ویژه دیابت نوع 2 دارند. به عبارتی مصرف جینسینگ باعث کاهش مقاومت به انسولین شده و می تواند کمک درمانی برای دیابت نوع 2 محسوب شود.

خواص جینسینگ برای معده

تقویت معده یکی دیگر از خواص این گیاه خارق العاده است. اگر از مشکلات گوارشی و البته معده درد، سوزش معده، زخم معده و کولیت معده رنج می ‌برید، با یک یا چند بار دوره مصرف می ‌توانید مشکلات خود را برطرف کنید.

برطرف کننده مشکلات مردان

جینسینگ قرمز برای درمان اختلالات جنسی مردان کاربرد دارد. این گیاه باعث تقویت قوای جنسی شده و زود انزالی در آقایان را برطرف می ‌کند.

افزایش انرژی

پلی ‌ساکارید و الیگوپپتید های موجود در جینسینگ آمریکایی به کاهش استرس اکسیداتیو و خستگی، افزایش فعالیت بدنی و انرژی به‌ خصوص در بیماران مبتلا به سرطان کمک می‌ کند. جینسینگ می ‌تواند در تحریک فعالیت ذهنی و بدنی افرادی که دچار ضعف و خستگی هستند نیز مؤثر باشد. جینسینگ می ‌تواند علائم خستگی را در بیماران مبتلا به سرطان کاهش دهد.

جینسینگ و کاهش وزن

جینسنگ می تواند به کاهش وزن کمک کند.عصاره جینسینگ چینی با تحریک اکسیداسیون چربی ها و در نتیجه کاهش چربی بدن، بهبود سطح انسولین و گلوکز و جلوگیری از فشارخون بالا از چاقی جلوگیری می کند. جینسینگ قرمز با کاهش کلسترول، گلوکز خون، سطح لپتین از افزایش وزن جلوگیری می کند و چربی بدن را کاهش می دهد.

پیشگیری از سرطان

ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در جینسینگ ، باعث افزایش سطح ایمنی بدن در نتیجه پیشگیری از سرطان می شود.

مطالعات انجام شده روی 39 نفر از افراد مبتلا به سرطان معده نشان داد، با مصرف 5400 میلی گرم جینسینگ بعد از گذشت دوسال هیچ گونه نشانه ای از سرطان یا عود مجدد آن در این افراد دیده نشده است. همچنین افرادی که دچار سرطان می باشند به شدت با کاهش سطح انرژی و ضعف بدن مواجه بوده که مصرف جینسینگ کمک شایانی به نشاط و افزایش سطح انرژی آنها می کند.

بهبود توانایی شناختی

در سنین بالاتر توانایی شناختی و فعالیت عصبی افراد با مشکلاتی مواجه می ‌شود، جینسینگ این توانایی ‌ها را تحریک می ‌کند. آنتی‌اکسیدان های موجود در این ریشه‌ پرخاصیت از تجمع پلاک‌ ها و رادیکال‌ های آزاد در مغز جلوگیری می ‌کنند، درنتیجه می ‌تواند مانع از ابتلا به زوال عقل، آلزایمر و سایر اختلالات شناختی شود.

درمان درد های قاعدگی

خاصیت آرام ‌بخش و ضد التهابی جینسینگ باعث می ‌شود که این ریشه‌ در درمان درد های قاعدگی نیز نقش داشته باشد. این گیاه همچنین به کاهش تغییرات خلقی، گُر گرفتگی، اضطراب، علائم افسردگی، تعریق شبانه، بی‌ خوابی، افزایش وزن، ریزش مو، کج ‌خلقی و سایر تغییرات مرتبط با قاعدگی در زنان میانسال کمک می ‌کند.

بهبود عملکرد ریه

مصرف جینسینگ در بهبود بیماری مزمن انسداد ریه که به ملتهب شدن راه هوایی فوقانی منجر می شود کمک می کند. بیماری انسداد ریه موجب عطسه و خارش بینی و گرفتگی آن می شود. با خاصیت آنتی اکسیدانی که در گیاه جینسینگ موجود است مصرف آن می تواند به از بین بردن باکتری های موجود در ریه منجر شود .

کاهش استرس

جینسینگ آسیایی اثرات مختلفی بر سیستم عصبی بدن دارد که از بین آنها می‌ توان به تقویت روحیه و افزایش سطح انرژی اشاره کرد. علاوه ‌بر این آداپتوژن‌ های موجود در جینسینگ قادر به تغییر سطح هورمون ‌های بدن هستند که در کاهش و درمان استرس مزمن مؤثر است.

جلوگیری از روند پیری

کاهش روند پیری یکی از دلایلی است که جینسینگ را در سراسر جهان، به یکی از ارزشمند ترین گیاهان تبدیل کرده است. خواص آنتی‌اکسیدان این گیاه مانع از تأثیر منفی رادیکال ‌های آزاد در بدن می ‌شود. این رادیکال ‌ها می ‌توانند آسیب ‌های سلولی را به همراه داشته باشند.

تاثیر بر فشارخون

در ابتدا تصور می شد که جینسینگ ممکن است فشارخون را به سطوح مضر افزایش دهد. با این حال مطالعات قبلی نشان داده است که جینسینگ بیماران مبتلا به فشارخون پایین را درمان می کند و آن را در حد طبیعی قرار می دهد. علاوه بر این، جینسینگ فشارخون را در بیماران مبتلا به فشارخون بالا نیز کاهش می دهد

بهبود بیماری بیش فعالی

بیماری بیش فعالی نوعی مشکل در سطح برانگیختگی مغز است. مصرف جینسینگ به تنهایی در درمان این بیماری کافی نمی باشد. مطالعات بر روی افراد بین 6 الی 14 سال نشان مصرف 1000 میلی گرم جینسینگ در طول 8 هفته به کودکان در کاهش اضطراب همچنین بهبود عملکرد اجتماعی آنها بسیار کمک کننده بوده است. نوع قرمز جینسینگ پتانسیل تسکین علائم بیش فعالی را دارا است.

فواید و خواص گیاه جینسینگ برای پوست

جینسینگ به ضدعفونی کردن و تقویت ایمنی پوست کمک می‌ کند. این ریشه‌ گیاهی با تحریک جریان خون در بدن، مخصوصا در نواحی سلول‌ های پوستی به جوان ‌سازی پوست و آبرسانی به آن کمک می ‌کند. به همین دلیل باعث سفتی پوست شده و خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ می ‌کند. محصولات بهداشتی مخصوص پوست مؤثر معمولا حاوی عصاره گیاه جنسینگ و یا ریشه این گیاه هستند. استفاده از محصولات حاوی جینسینگ مانند شامپو بدن جینسینگ نیز باعث تقویت پوست بدن می ‌شود.

تاثیر جینسینگ در بهبود سلامت موها

یکی از کربوهیدرات‌ های طبیعی موجود در جینسینگ مستقیما با جلوگیری از آلوپسی و الگوی طاسی مردانه در ارتباط است. استفاده‌ موضعی از پماد جینسینگ یا مصرف ادویه‌ آن می ‌تواند سلامت فولیکول‌ های مو را بهبود بخشد، از شوره‌ سر جلوگیری کند و مانع از ریزش مو شود.

عوارض جانبی جینسینگ

جینسینگ ادویه‌‌ ای بسیار قدرتمند است که می ‌تواند واکنش‌ های منفی مختلفی را در بدن ایجاد کند. البته تمامی عوارض جانبی این گیاه شناخته نشده‌ اند. مصرف جینسینگ بی‌ خطر است با ‌این‌ حال مصرف بی رویه آن می ‌تواند عوارض زیر را به همراه داشته باشد.

  • خشکی دهان، سردرد، سرگیجه، تاری دید
  • ناراحتی معده، اسهال
  • واکنش ‌های آلرژیک، واکنش‌ های پوستی
  • افزایش ضربان قلب، فشارخون بالا
  • حالت عصبی، بی‌ خوابی و در موارد جدی ‌تر، بی ‌قراری و توهم
  • اِدِم یا احتباس آب (ناشی از تجمع آب در سیستم گردش خون)
  • تداخل در عملکرد داروها (داروهای دیابت، ضد افسردگی، مورفین، محرک‌ ها و غیره)
  • مصرف بیش از اندازه‌ جینسینگ می ‌تواند به سندروم سوء مصرف جینسینگ منجر شود. این سندروم ممکن است مشکلاتی نظیر حساسیت سینه، خونریزی دستگاه تناسلی، مسمومیت کبدی، افزایش فشارخون، تشنج، حمله‌‌ ناگهانی بیماری و سمیت تناسلی را به همراه داشته باشد.

نکته: مصرف این ریشه‌ گیاهی به زنان باردار و شیرده توصیه نمی‌ شود. این احتمال وجود دارد که برخی از زنان دچار تورم سینه و خونریزی واژن شوند.

مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها