آنچه باید درباره هندوانه بدانیم

A
۰

هندوانه بهترین میوه تابستان برای خنک کردن بدن در روزهای گرم و رفع تشنگی است. هندوانه برای سلامت قلب، کلیه، کبد، اختلالات تنفسی مفید است.

هندوانه از نظر طب قدیم ایران سرد و تر است، گرما را برطرف می‌ کند و بهترین میوه‌ تابستان است. هندوانه سرشار از پتاسیم، یعنی یک الکترولیت طبیعی عالی است. این میوه در تنظیم عملکرد اعصاب و عضلات در بدن با وجود پتاسیم بسیار کمک کننده است. فواید هندوانه برای سلامتی، از مغز گرفته تا سلولهای پا را پوشش می‌ دهد. هندوانه فوق العاده هیدارته (آب رسان) و کم چربی است.

از خواص خوب آن می ‎‌توان به بهبود سلامت قلب و عروق، تغذیه چشم و تقویت سیستم ایمنی اشاره کرد. هندوانه با وجود تمامی مواد معدنی و ویتامین‌ های مورد نیاز بدن دارای یک ماده مخصوص چربی سوزی به نام آرژنین است و همین موجب می‌ شود تا تمامی کسانیکه به دنبال تناسب اندام هستند خوردن هندوانه را در رژیم غذایی خود جای دهند.

ارزش غذایی موجود در 100 گرم هندوانه

مواد چربی 0.2 گرم آهن 0.5 میلی‌گرم
آب 92 گرم ویتامین A 600 واحد
نشاسته 6 گرم ویتامین B1 0.03 میلی‌گرم
کلسیم 0.7 میلی‌گرم ویتامین B2 0.3 میلی‌گرم
پروتئین 0.5 میلی‌گرم ویتامین B3 0.2 میلی‌گرم
فسفر 10 میلی‌گرم ویتامین C 8 میلی‌گرم
پتاسیم 100 میلی‌گرم سدیم 1 گرم

فواید هندوانه

  1. هندوانه مدر است و به پایین آوردن فشار خون کمک می‌ کند.
  2. هندوانه معده را تقویت می‌کند.
  3. آب هنداونه، عطش و التهاب بیماران مبتلا به امراض عفونی را کاهش داده و شیر زنان شیرده را زیاد می کند.
  4. پوست سبز و سفید داخل هندوانه برای معالجه يرقان، مرض‌ قند و رفع مسمومیت غذایی مفید است.
  5. پوست سفید داخل هندوانه برای رفع زخم گلو و دهان بسیار مؤثر است.
  6. دم‌کرده‌ ریشه‌ هندوانه برای قطع خونریزی پس از سقط جنین بسیار مؤثر است.
  7. برای رفع درد‌ رماتیسم، هندوانه را با سرکه و زردچوبه مخلوط کنید و بخورید.
  8. مغز تخمه‌ هندوانه، کرم‌ های معده و روده را از بین می‌ برد.
  9. هندوانه برای رفع ورم مثانه مفید است.
  10. مسکن تشنگی شدید و صفرابر است.
  11. خون را رقیق می کند و برای آنهایی که بیماری قلبی دارند بسیار مفید است.
  12. هندوانه برای اشخاص گرم مزاج بسیار خوب است.
  13. برای برطرف کردن تب و دفع اخلاط بدن، هندوانه را با شیرخشک بخورید.
  14. تخمه‌ هندوانه دارای ماده‌ ای به نام اسید ال گلوتامیک می‌ باشد که اثر خوبی در معالجه‌ کم هوشی بچه ها دارد.
  15. از پوست هندوانه می‌ توان مربا درست کرد که برای درمان وسواس، درد سینه، ضعف معده و تقویت دستگاه هاضمه مصرف می‌ شود.
  16. تخمه هندوانه دارای حدود 30 درصد روغن است که از نظر خواص شیمیایی مانند روغن بادام است.
هندوانه

خاصیت درمانی هنداونه

دستگاه گوارش

هندوانه منبع غنی از فیبرهای غذایی است. فیبرهای غذایی موجب بهبود عملکرد سیستم گوارش بدن می‌ شوند. خوردن این میوه همچنین به پاکسازی کبد و کولون کمک می‌ کند که بیشتر به‌ دلیل وجود مقدار فراوان نوعی اسید آمینه به‌ نام گلوتاتیون است. هندوانه، برطرف کننده یبوست و پاک‌ کننده دستگاه گوارش است. مغز تخم هندوانه و مربای پوست هندوانه، تقویت کننده معده و روده است.

اختلالات کلیوی

خوردن مرتب هندوانه برای کسانی که دچار بیماری سنگ کلیه بسیار مفید است، به دلیل آن که هندوانه حاوی مقدار زیادی آب است، به سختی باعث ایجاد سنگ کلیه می شود. دیگر اینکه هندوانه ضد عفونی کننده بدن و پاک کننده روده‌ ها می‌ باشد و نیز برای افرادی که ناراحتی کلیه و ناراحتیهای ادراری دارند بسیار مناسب است.

این میوه برای ورم مثانه و همچنین برای گرفتگی کیسه صفرا مفید است. هندوانه، کلیه را فعال کرده، حجم ادرار را زیاد کرده، سموم خون و مواد زائد را دفع نموده و اختلالات کلیه و مثانه و مجاری ادرار را برطرف می ­‌سازد. آب هندوانه مخلوط با سکنجبین، برای دفع سنگ کلیه مفید است. مغز تخم هندوانه نیز، درمان کننده سوزش مجاری ادرار و اختلالات مثانه است.

اختلالات کبدی

کبد تنظیم کننده حرارت بدن هست و هندوانه در کاهش حرارت کبد نقش دارد. هندوانه یکی از بهترین میوه‌ ها برای تمیزی و پاکسازی کلیه‌ ها و همچنین بهبود سلامت کبد است. مقوی‌ کبد، دافع‌ صفرا، توام با تمرهندی معتدل کننده صفرا و توام با جوشانده سرکه و شکر، درمان کننده یرقان است. پختن هندوانه و گرفتن عصاره آن سبب تعادل کار کبد و اندام هایی که تحت نظر کبد وظایف خود را انجام می دهند مثل کلیه و دستگاه ادراری می شود.

اختلالات پوستی

این میوه سرشار از لیکوژن است که نقش بسزایی در مقابله با رادیکالهای آزاد دارد و از سلولهای پوست در برابر تاثیرات منفی پرتوهای فرابنفش محافظت می‌ کند. لیکوپن نیز آنتی‌ اکسیدان دیگری است که در هندوانه به مقدار زیاد وجود دارد. وجود ویتامین A به سلامت پوست کمک می‌ کند. آب هندوانه مخلوط با عسل و زنجبيل، التیام دهنده سودا، اگزما، خارش و آلرژی­های پوستی است.

اختلالات تنفسی

آب هندوانه برای سينه پهلو (ورم شش‌ ها و سينه پهلو يا ذات‌الريه كه در اثر سرماخوردگی به وجود ميی آيد و علائمش تب شديد و تنگی نفس ميی باشد) مناسب است. مغز‌ تخم هندوانه نرم‌ کننده سینه، مسکن سرفه و درمان‌ کننده عفونتهای ریه می ­باشد.

مضرات هندوانه

  • هندوانه را بلافاصله بعد از غذا میل نكنید، زیرا در هضم غذا اختلال ایجاد مي‏ شود. هندوانه را باید تقریبا 3 ساعت بعد از غذا و یا یك ساعت قبل از غذا میل كرد.
  • مصرف زیاد هندوانه در افراد سرد مزاج، سبب درد مفاصل و ضعف قوای جنسی می‏ شود.
  • افرادی كه سرد مزاج هستند، در خوردن هندوانه افراط نكنند، زیاد خوردن آن در بعضی از افراد ایجاد نفخ می كند.
  • طبع هندوانه سرد است و برای افرادی با مزاج گرم و خشک مناسب می باشد ولی بعضی افراد به این میوه حساسیت دارند، همچنین خوردن آن در هر زمانی توصیه نمی شود.

  • هندوانه دارای تركیبات گواتروژن است و افرادی كه دارای كمبود ید هستند، باید كمتر این میوه را مصرف كنید.
  • هندوانه حاوی مقدار کمی فیبر و سرشار از آب است. این مواد مغذی با جلوگیری از یبوست و افزایش منظم حرکات روده به تقویت روده سالم کمک می‌کنند.
  • افراد مبتلا به دیابت باید با دقت فراوان این میوه را مصرف كنند زیرا هندوانه قندخون را به سرعت بالا می‏ برد و كنترل این قند برای دیابتی‏ ها بسیار مشكل است.

شیوه نگهداری و مصرف هندوانه

مدت زمان نگهداری از هندوانه بسیار کوتاه است و به همین دلیل در همه فصول این میوه پر از ویتامین را نمی توان پیدا کرد. هندوانه مثل سایر گیاهان خانواده کدوییان، نسبت به یخبندان حساس است و برای رشد و نمو احتیاج به روزهای گرم آفتابی دارد. در صورتی که هوا خیلی گرم نباشد، هندوانه نبریده را می توان در دمای اتاق نگهداری کرد.

هنگامی که هندوانه بریده می شود، باید آن را درون کیسه پلاستیکی و داخل یخچال نگه داشت. حتی در صورت نگهداری برشهای هندوانه در ظرف درب دار غير قابل نفوذ، هندوانه پس از ۳ الی ۴ روز شيرينی و تازگی خود را از دست می دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار مرتبط سایر رسانه ها