پرتقال و خواص آن

A
۰

پرتقال میوه‌ ای است با طبع سرد که آب آن ملین و رفع کننده‌ ی ناراحتی‌ های صفراوی و ویتامین C موجود در آن ضد سرطان است.

پرتقال با نام علمی Citrus sinensis درخت کوچکی است دارای برگ‌ های سبز و گل‌ های سفید، پوست پرتقال نارنجی رنگ، کمی نا صاف و میوه‌ ی آن بسته به انواع مختلف شیرین و ترش، زرد رنگ و یا قرمز رنگ می‌ باشند. پرتقال یکی از قدیمی ترین میوه‌ هایی است که بشر از آن استفاده کرده است و در حدود پانصد سال قبل از میلاد مسیح، کنفوسیوس از آن نام برده است. در حال حاضر بیشتر از دویست نوع پرتقال در آمریکا کشت می‌ شود و آمریکا نصف کل محصول پرتقال دنیا را تولید می‌ کند. پرتقال اولیه، کوچک، تلخ و پر از هسته بوده است که بر اثر تربیت مهندسی ژنتیک و همچنین انتخاب نوع بهتر و کود کافی درشت تر و شیرین تر شده است. پرتقال سرشار از ویتامین های B ،C، آهن، کلسیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و مس است.

طبع و مزاج پرتقال

طبع آن سرد و خشک است.

ارزش و مواد غذایی پرتقال

پروتئین 2 گرم ویتامین ث 21 میلی گرم
قند 1. 2 گرم فولات 88 میکروگرم
کربوهیدارت 3. 7گرم نیاسین 1 میلی گرم
قند 1.2 گرم ویتامین B6 21. 0 میلی گرم
فیبر غذایی 2. 3 گرم روی 6. 0 میلی گرم
سدیم 8 میلی گرم منگنز 99. 0 میلی گرم
پتاسیم 303 میلی گرم منیزیم 57 میلی گرم
کلسیم 81 میلی گرم آهن 8. 0 میلی گرم
چربی تام 1. 0 گرم انرژی(کالری) 31 کیلو کالری

خواص پرتقال

  1. اسانس پرتقال ضد عفونت‌ های میکروبی است.
  2. پرتقال تقویت کننده‌ ی معده و ضد گاز معده است
  3. پرتقال ضد سم، ادرار آور، نرم کننده‌ی سینه و ضد تهوع است.
  4. خوردن جوشانده‌ ی پوست پرتقال برای درمان سرماخوردگی و سوء هاضمه مفید است.
  5. جوشانده‌ ی برگ‌ های پرتقال برای شست و شوی ورم‌ ها و کاهش درد مفید است.
  6. خوردن پرتقال ضد اسپاسم و آرام بخش است.
  7. اسانس پرتقال را برای ضد عفونی کردن به کار می‌ برند.
  8. پرتقال خون را تمیز می‌ کند.
  9. آب پرتقال برای رفع ناراحتی‌ های صفراوی و اسهال‌ های صفراوی مفید است.
  10. هسته‌ی پرتقال را له کنید و شب روی پوست صورت بگذارید، چین و چروک را از بین می‌ برد. جوشانده‌ ی برگ درخت پرتقال عرق آور و ضد درد است.
  11. جوشانده‌ ی برگ‌ های پرتقال درمان کننده برونشیت است.
  12. آب پرتقال ملین است.
  13. اگر آب پرتقال با نمک خورده شود، کرم معده و روده را دفع می‌ کند.
  14. اگر اسانس پرتقال را روی قسمت‌ هایی از بدن که مبتلا به نقرس و رماتیسم است بمالید، درد را برطرف می‌ کند.
  15. پرتقال دارای مواد معدنی زیادی است، بنابراین خوردن آن کمبود مواد معدنی را جبران می‌ کند.
  16. برای برطرف کردن چین و چروک صورت و شادابی آن قسمت خوراکی پرتقال را روی صورت بمالید و بعد از پانزده دقیقه با آب بشویید.
  17. حتماً به کودکان شیرخواری که از شیر مادر استفاده نمی‌ کنند، روزانه دو تا سه قاشق چای خوری آب پرتقال تازه بدهید.
  18. از پرتقال برای کم کردن وزن می‌ توانید استفاده کنید. طرز استفاده بدین صورت است که باید یک عدد پرتقال و سه عدد لیمو ترش را پوست بکنید، به قطعات کوچک تقـسیم کنید، بعد آن را داخل دیگی بریزید و به آن نیم لیتر آب اضافه کنید و به مدت ده دقیقه بجوشانید، سپس سه قاشق عسل به آن اضافه کرده و مجدداً به مدت پنج دقیقه بجوشانید و آن را صاف کنید. از این شربت یک فنجان در روز بنوشید تا وزن شما به مقدار ایده آل برسد.
  19. گرچه پرتقال اسیدی است، ولی خاصیت قلیایی به بدن می‌ دهد و برای کسانی که گوشت زیاد مصرف می‌ کنند و بدنشان اسیدی شده است، مفید است.
  20. برای استفاده‌ ی بیشتر از مواد غذایی پرتقال، بهتر است که پوست زرد رنگ آن را بگیرید و با پوست سفید و ورقه‌ های داخل آن بخورید، زیرا در پوست سفید آن مواد معدنی زیادی وجود دارد که اثر اسید موجود در پرتقال را خنثی می‌ کند.

پرتقال ضد سرطان

کارشناسان مؤسسه‌ ی ملی سرطان آمریکا معتقدند، موارد سرطان معده در آمریکا کم است. زیرا در تمام ماه‌ های سال، پرتقال و مرکبات در دسترس همه قـرار دارد و بیشتـر مـردم آن را مصرف می‌ کنند. ویتامین C یکی از عوامل مهم مهار کننده‌ ی سرطان است، به طوری که این ویتامین را دشمن نیرومندی علیه یکی از عوامل شناخته شده‌ی سرطان زا یعنی نیتروزامین‌ ها می‌ شناسند. مصرف زیاد پرتقال، علاوه بر پیشگیری از سرطان معده در پیشگیری از انواع دیگر سرطان‌ ها نیز مؤثر است، از جمله سرطان مری در اشخاصی که زیاد پرتقال می‌ خورند، ۵۰ درصد کمتر از اشخاصی است که آن را کمتر مصرف می‌ کنند و یا اصلا نمی‌ خورند. همچنین میـزان ابتلا به سرطان لوزالمعده در مصرف کنندگان پرتقال در پایین ترین حد قرار دارد.

پرتقال و کلسترول

محققان دریافته‌ اند که پرتقال و سایر مرکبات، در پایین آوردن کلسترول خون نیز مؤثرند و این خاصیت مدیون وجود پکتین یا ماده‌ی الیافی پوست و ورقه‌ های نازک مابین پره‌ های پرتقال است. در مواردی که هدف، کاهش کلسترول و تأمین سلامت شریان‌ ها باشد، بـرای استفاده از حداکثر نیروی درمانی پرتقال توصیه می‌ شود که پرتقال را با لایه‌ های سفیدرنگ زیر پوست و لایه‌ های نازک داخل پرتقال که حاوی پکتین هستند. مصرف کنید.

پرتقال و بیماری فشار خون

افرادی که فشار خونشان بالاست و برای کنترل آن دارو مصرف می‌ کنند، به احتمال زیاد به دلیل استفاده از دارو های ضد فشار خون و یا برای بالا بودن سدیم در بدنشان، پتاسیم آن ها از حد طبیعی پایین تر آمده و مشکلاتی در وضع سلامت آن ها به وجود می‌ آید. این بیماران باید به طور مرتب پتاسیم خونشان را مورد آزمایش قرار داده و کاملا زیر نظر پزشک معالجشان باشند. البته درمان کمبود پتاسیم به طور مصنوعی امکان پذیر است و با تجویز پزشک صورت می‌ گیرد، ولی این بیماران باید همیشه در تعدیهی روزانه‌ ی خود از مواد غذایی حاوی پتاسیم بالا استفاده کنند. آب پرتقال سرشار از پتاسیم است و در یک لیوان بزرگ آب پرتقـال حـدود 350 میلی گرم پتاسیم وجود دارد. میوه‌ های زرد مانند موز، انواع مرکبات، زردآلو ، هلو، انگور، خرما و طالبی نیز دارای پتاسیم فراوان هستند، ولی چون آب پرتقال کالری کمتری دارد، مناسب تر است، زیرا مـواد خوراکی‌ که کالری زیاد تولید می‌ کنند برای مبتلایان به فشار خون مناسب نیستند.

آب پرتقال صحیح چگونه به دست می‌آید؟

پرتقال را پوست کنده، البته مانند پوست کندن یک سیب، یعنی پوست دوم سفید رنگ روی آن بماند و بعد به قطعات ببرید و در دستگاه آبمیوه گیری بیندازید، درست مثل زمانی که می‌ خواهید آب هویج بگیرید. آب پرتقال شما باید شیری رنگ باشد، نه کاملا نارنجی، زیرا آب نارنجی رنگ پرتقال در واقع قند پرتقال است و آب شیری رنگ، قند و خاصیت‌ های دیگر.

مضرات پرتقال

  • در پرتقال موادی از نوع آلکالوئید ها وجود دارد که در مبتلایان به نارسانی کبد ایجاد حساسیت و ناراحتی می‌ نماید، بنابر این این گونه اشخاص باید در مصرف پرتقال احتیاط کنند.
  • خوردن پرتقال به همراه ماهی شور و یا گوشت موجب سوء هاضمه می‌ گردد.
  • اسانس پرتقال به آسانی فاسد می‌ گردد و بوی ناپسند، طعم تند و سوزاننده به خود می‌ گیرد، به این علت همیشه باید اسانس پرتقال را به طور تازه مصرف نمود و در جای خنک و به دور از نور آفتاب نگهداری کرد.
اخبار روز سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار مرتبط سایر رسانه ها