چند روش گیاهی و طبیعی برای رفع تبخال

A
۰

شایع ترین زمان آن هم در زمستان و زمانی که دچار سرماخوردگی می شوید. البته علت های دیگری مثل استرس و تغییرات هورمونی هم برای تبخال هست.

تبخال تاولی پر از مایع است که در اثر ویروس ایجاد می‌ شود و عمدتا خود به‌ خود برطرف می‌ شود اما روش‌ های درمان خانگی تبخال می‌ تواند شما را زودتر از شر این عارضه رها کند. تبخال یک تاول رایج هست که از هر ۱۰ نفر تقریبا ۶ نفر در طول سال دچارش می شوند. شایع ترین زمان آن هم در زمستان و زمانی که دچار سرماخوردگی می شوید. البته علت های دیگری مثل استرس و تغییرات هورمونی هم برای تبخال هست.

در اینجا با چند روش درمان خانگی تبخال، آشنا خواهیم شد.

علت بروز تبخال

تبخال‌ ها همیشه به‌ خاطر سرماخوردگی بروز پیدا نمی ‌کنند. تبخال به دلیل ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می ‌شود که ناشی از تماس با پوست عفونی یا مایعات بدن است. دو نوع HSV وجود دارد که اغلب تبخال ‌ها به واسطه نوع یک ایجاد می ‌شوند. نوع یک از طریق بازتولید خود باعث آسیب به پوست می ‌شود و تبخالی که ایجاد می ‌شود تا یک هفته روی پوست می ‌ماند. بین فواصل عود کردن تبخال، ویروس نوع یک در لا‌به‌لای سلول‌ های عصبی پنهان شده و هیچ‌ وقت به ‌طور کامل درمان نمی ‌شود.

بهترین درمان های خانگی تبخال

داروهای گیاهی و شیمیایی متعددی برای تبخال موجود هست. در این مطلب به چند راهکار خانگی و موثر برای بهبود زخم تبخال می پردازیم.

سرکه سیب

سرکه سیب به کاهش شدت شیوع تب خال به خاطر ضدعفونی کنندگی و خواص ضد التهابش کمک می کند. یک تکه پنبه را در سرکه سیب فرو کنید و آن را روی قسمت های درگیر برای 3 یا 4 بار در روز قرار دهید. همچنین می توانید یک یا دو قاشق چای خوری سرکه سیب را به یک فنجان آب اضافه کنید و دو بار در طی روز بنوشید.

سرکه سیب

روغن درخت چای

روغن درخت چای خواص ضد ویروس قوی دارد و می ‌تواند ویروس ایجاد کننده عفونت (ویروس هرپس سیمپلکس) را از بین ببرد و به فرآیند بهبودی سرعت ببخشد. مقدار مناسبی از روغن درخت چای را روی گوش‌ پا‌ک ‌کن بریزید. گوش‌ پا‌ک‌ کن را به ‌آرامی روی تبخال خود بمالید‌‌‌ و اثر آن را مشاهده نمایید.

با سیر و پیاز ضدعفونی کنید

خوراکی‌ هایی که طعم تند و تیز دارند مثل سیر، پیازچه و پیاز معمولا اثرات ضد ‌ویروسی داشته و استفاده از آنها به‌ صورت موضعی بر بهبود تبخال موثر است. فقط باید توجه داشت که این مواد حالت خورندگی دارند و مصرف زیاد آنها ضایعه را زخمی و خشک می ‌کند.

گل همیشه بهار

گل همیشه بهار از دیگر داروهای طبیعی و گیاهی برای درمان تبخال به ویژه تبخال دهانی است. شست و شوی تبخال با کمک عصاره همیشه بهار علاوه بر آن که به کنترل و از بین رفتن ویروس ها کمک می کند، موجب تسریع روند درمان در بیمار نیز می شود. این مرهم علاوه بر خاصیت ضد ویروسی موجب کاهش درد و سوزش تبخال نیز می شود. 3 قاشق از گیاه خشک شده گل همیشه بهار را در ۲ لیوان آب بجوشانید تا یک لیوان از این عصاره باقی بماند، سپس محل تبخال را با کمک پنبه و عصاره این گیاه شست و شو دهید.

بهبود تبخال با بادرنجبویه

بادرنجبویه برای کاهش شدت شیوع تب خال مفید است به علاوه، اثرات ضد ویروسی و ضد باکتری دارد. بادرنجبویه همچنین شامل یک ترکیب با نام اوگنول است که به عنوان مسکن کاهنده طبیعی کار می کند. چند بار در روز به مدت چند روز چای بادرنجبویه بنوشید تا این که علائم فروکش کند. برای سه یا چهار بار در روز، کیسه های چای بادرنجبویه و یا روغنش را روی منطقه بمالید.

روغن نعناع

روغن نعناع قاتل تبخال است. یک مطالعه به این نتیجه رسید که استفاده‌ موضعی از روغن نعناع در پیشگیری از بروز دوباره‌ عفونت هرپس اثربخش می باشد. گفته می ‌شود که مصرف منظم این روغن بهترین روش برای رها شدن از تبخال است. مقداری از روغن نعناع را روی پنبه بریزید و آن را به ‌طور مستقیم روی تبخال قرار دهید.

برگ ریحان

چای ریحان بهترین درمان برای تبخال است. مقداری برگ ریحان را داخل آب جوش بریزید تا چای درست شود. برای درمان تبخال از این چای گرم بنوشید.

درمان تبخال با شیرین بیان

عناصر و ترکیبات موجود در شیرین بیان زمان بهبودی تبخال را سرعت می بخشد. به طور منظم شیرین بیان بخورید و یا مکمل های شیرین بیان مصرف کنید. می توانید کمی از پودر مکمل شیرین بیان را به صورت خمیر در آورده و چندین بار در روز به طور مستقیم روی محل زخم ضربه ای استفاده کنید.

روغن اسطوخودوس

اسطوخودوس دارویی گیاهی است که اگر به مدت یک هفته روی تب خال قرار بگیرد، علاوه بر ضدعفونی کردن محل تب خال، موجب درمان آن نیز می شود.

درمان سریع با روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی لوریک اسید است که اثرات ضد ویروسی و ضد میکروبی دارد و علاوه بر این، اسید لوریک و کاپریک اسید در روغن نارگیل به کشتن ویروس تب خال کمک می کنند. روزانه 1/4 قاشق روغن نارگیل خالص بنوشید.

شیر سرد

شیر دارای ماده ای به نام لیزین است که پس از جذب توسط پوست، ویروسی که سبب ایجاد تبخال می شود را مهار می کند. از طرفی دمای سرد شیر نیز درد های تبخال را کم خواهد کرد. پنبه را در شیر زده و کاملا چندین بار در روز روی زخم بزنید.

عصاره دانه گریپ فروت

دانه گریپ فروت خواص ضد ویروسی دارد و می تواند منجر به کاهش فعالیت منفی ویروس تبخال شود. این عصاره دارای ویتامین C است که به تعمیر پوست آسیب دیده کمک می کند و مانع ایجاد میکروارگانیسم ها می شود. کافیست دو قطره از عصاره این دانه را روی منطقه آسیب دیده قرار دهید و این کار را دو بار در روز تکرار کنید.

گریپ فروت

فندق افسونگر

فندق افسونگر گیاهی با خواص فراوان است. این گیاه خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و قابض دارد و به همین دلیل به درمان تبخال و کاهش تورم و درد کمک می کند. قبل از استفاده از آن روی صورت، مقداری از آن را نزدیک آرنج خود تست کنید تا از بی‌ خطر بودن آن اطمینان حاصل کنید. مقداری از محلول فندق افسونگر را روی پنبه‌ تمیز بریزید‌. پنبه را روی تبخال قرار دهید. بعد از مدتی ناحیه‌ مورد نظر را بشویید.

گوجه فرنگی

آنتی اکسیدان های موجود در گوجه فرنگی برای تحریک بازسازی سلولی در مناطقی که تحت تاثیر زخم تبخال هستند، ایده آل است. مصرف گوجه فرنگی سرعت رشد میکروارگانیسم ها را کاهش می دهد. کمی از رنده شده گوجه فرنگی را برای ۳۰ دقیقه روی تبخال قرار دهید و این کار را روزی دو بار تکرار کنید.

نوشیدن سکنجبین و خاکشیر

شربت سکنجبین و خاکشیر در بهبود و جلوگیری از عود تبخال موثر است. در میزان مصرف سکنجبین معمولا محدودیتی وجود ندارد مگر اینکه فرد مبتلا به دیابت باشد. مصرف خاکشیر نیز به ‌صورت روزانه تا سه قاشق غذا خوری در یک لیوان آب هیچ مشکلی ایجاد نمی ‌کند. پوره سیب رنده شده مخلوط با سکنجبین و گلاب هم می ‌تواند در بهبود ضایعات کمک‌ کننده باشد.

ژل آلوئه‌ ورا

خواص ضد ویروسی ژل آلوئه ‌ورا آن را تبدیل به یک ترکیب طبیعی اثربخش برای درمان تبخال کرده است. مقداری از ژل آلوئه ‌ورا را روی گوش پاک ‌کن قرار دهید‌. گوش پاک‌ کن را به ‌آرامی روی تبخال بگذارید. اجازه دهید تا زمانی که خشک شود، روی تبخال بماند.

پروپولیس

پروپولیس یا بره‌ موم یک ترکیب صمغ ‌مانند است که توسط زنبور ها تولید می ‌شود. از این ماده برای کاهش تورم و زخم داخل دهان استفاده می ‌شود‌. پروپولیس غنی از آنتی‌اکسیدان‌ ها است و به داشتن خواص ضد ویروسی شناخته می‌ شود. این ترکیب می ‌تواند به جلوگیری از تکثیر ویروس هرپس سیمپلکس کمک کند. پروپولیس با غلظت ۳ درصد به شکل مایع یا کپسول در دسترس است.

درمان تبخال با استفاده از رژیم غذایی مناسب

مصرف غذاهای مناسب و پرهیز از مواد غذایی خاصی که ممکن است سیستم ایمنی بدن فرد را تقویت کرده و از این جهت با ویروس تبخال مبارزه کند، می‌ تواند در این زمینه کمک ‌کننده باشد. مصرف پروتئین به ‌میزان مناسب جهت مبارزه با ویروس تبخال و دیگر پاتوژن‌ ها مفید است. مصرف ماهی، تخم مرغ و جو نیز می ‌تواند اثرگذار باشد.

مصرف سبزیجات حاوی آنتی‌اکسیدان می‌ تواند سیستم ایمنی بدن فرد را تقویت کرده و التهابات موجود را به حداقل برساند. مواد غذایی مانند اسفناج، گل کلم، کلم پیج، گوجه فرنگی و…، سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند. این مواد غذایی در ترکیبات خود مقادیری لیسین نیز دارند که برای سرکوب ویروس تبخال مفید است.

مطالب مرتبط
اخبار روز سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار مرتبط سایر رسانه ها