علل ریزش مو و روش های درمان آن

چه عواملی باعث ریزش مو می شوند؟

A
۰

اگر بعد از شستن موها یا بعد از شانه کردن، حجم زیادی از موها بریزد، فرد دچار ریزش مو است. ریزش شدید مو می‌ تواند ناشی از بیماری عفونی باشد.

ریزش مو یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می‌ کنند. به طور کلی اگر بعد از شستن موها یا بعد از شانه کردن، حجم زیادی از موها بریزد، فرد دچار ریزش مو است. حال علت ریزش مو چیست؟ برای جلوگیری و درمان ریزش مو راه‌ های فراوانی وجود دارد اما انتخاب روش مناسب برای درمان ریزش مو، به علت ایجاد این مشکل بستگی دارد. این موضوع را نیز فراموش نکنید که موهای هر فرد در روز مقداری ریزش خواهد داشت و این موضوع امری کاملاً طبیعی است.

علل ریزش مو

ریزش روزانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو طبیعی است. البته که شمارش موهای ریخته شده در یک روز غیر ممکن است. اما اگر بعد از شستن موها یا شانه کردن حجم زیادی از موها بریزد، فرد دچار ریزش مو شده است.

  • تحقیقات نشان داده است که مصرف زیاد از حد مکمل‌ ها حاوی ویتامین A در ریزش مو بی‌ تأثیر نیست و می‌ تواند یکی از عوامل ریزش مو باشد. به‌ طو رکلی استفاده مجاز این ویتامین در روز ۵۰۰۰ واحد است.
  • ریزش شدید مو می‌ تواند ناشی از بیماری عفونی باشد. عفونت‌ های قارچی نظیر کرم حلقه‌ دار، می‌ تواند دلیل اصلی ریزش مو باشد.
  • یکی دیگر از دلایل اصلی ریزش مو وراثت است. اگر ژن طاسی در فرد وجود داشته باشد، نمی‌ توان برای درمان آن کاری انجام داد.
  • گاهی هم کم‌ خونی و فقر آهن سبب اختلال در خون‌ رسانی به سر و در نهایت سبب ریزش مو می‌ شود.
  • بر هم‌ خوردن نظم هورمون‌ های بدن و یا کم‌ کاری تیروئید می‌ تواند از مهمترین عوامل ریزش موی سر شما باشد.
  • ابتلا به بیماری‌ هایی نظیر خود ایمنی مزمن لوپوس، سرطان و تأثیرات شیمی‌ درمانی، ریزش سکه‌ ای مو، سندرم تخمدان پلی کیستیک، استرس و افسردگی می‌تواند مهمترین دلیل ریزش مو باشد.
  • بسیاری از بانوان در دوران بارداری و بعد زایمان، ریزش شدید مو را تجربه می‌ کنند. این به دلیل تغییرات در سطح هورمون‌ های بدن ما در در طول دوران بارداری است.

رایج ترین روش ها برای جلوگیری از ریزش مو

روش های زیر اگر به درستی و به طور مداوم انجام شوند تا حد زیادی از ریزش مو و گسترش آن جلوگیری می کنند. شناخت طبع سر برای انتخاب ماسک مناسب موها ضروری است. در غیراین صورت ممکن است انتخاب ماسک اشتباه باعث افزایش ریزش موی شما شود.

اصلاح تغذیه

قدم اول برای اصلاح تغذیه حذف انواع روغن های بازاری(مایع و جامد) است. بهتر است برای جایگزین این روغن ها از روغن های طبیعی مانند روغن کنجد، زیتون و… استفاده کنید. خوردن فست فود ها و نوشیدنی های گاز دار را کاهش دهید.

روغن تراپی

استفاده از روغن های طبیعی علاوه بر تقویت ریشه مو باعث درخشندگی و لطافت ساقه مو نیز می‌ شود. از آن جایی که این روغن ها جزء روغن های طبیعی هستند و پایه گیاهی دارند، سازگاری و اثر گذاری طولانی مدت تری نسبت به روش های درمانی دیگر دارند.

استفاده از جوشانده های گیاهی

جوشانده های گیاهی نسبت به روغن ها عوارض احتمالی کمتری دارند و به دلیل سبک بودن برای استفاده روزانه گزینه مناسبی هستند و در اکثر مواقع نیازی به شستشو ندارند.

استفاده از شامپو های طبیعی و گیاهی

شامپو های گیاهی برای ریزش مو از روغن های طبیعی، مواد معدنی و ترکیبات استخراج شده گیاهی ساخته شده اند. این مواد با آبرسانی به فولیکول‌ ها و ریشه‌ مو، رطوبت موهای شما را بهبود می‌ بخشند. این به نوبه خود احتمال ریزش مو، موهای سست، خشک و آسیب دیده را کاهش می دهد.

ماسک های طبیعی و گیاهی

ماسک‌ های موی خانگی برای تسکین و ترمیم آسیب‌ های کوتیکول مو (لایه خارجی مو)، که در اثر رنگ مو، ابزار های حرارتی، نور خورشید، نمک و حتی کلر موجود در آب ایجاد شده است بسیار مناسب هستند. این ماسک‌ مو ها بسیار مؤثر بوده و برای انواع مو نظیر موهای زبر، وز، خشک، چرب، نازک یا موج‌ دار کاربردی هستند. حتی اگر موهای سالمی دارید بهتر است برای حفظ شادابی آن‌ ها از ماسک‌ های موی خانگی استفاده کنید.

توصیه های ساده و کاربردی برای جلوگیری از ریزش مو

  • در ابتدا دقت داشته باشید در هنگام استحمام، به صورت ایستاده و زیر دوش، موهای خود را با شوینده‌ های مختلف نشویید! حتما می‌ دانید که یکی از اصول صحیح حمام کردن، نشستن در حمام است که متاسفانه به دلیل استفاده از دوش، اکثر افراد به صورت ایستاده اقدام به استحمام می‌ کنند که این امر علاوه بر برخی عوارض جسمی، می‌ تواند در بلند مدت باعث سستی ریشه مو و ریزش موی شما شود.
  • استفاده مستمر از شوینده‌ هایی مانند انواع شامپو های رنگارنگ شیمیایی موجود در بازار که با تبلیغات فریبنده به فروش می‌ رسند، می‌ تواند باعث ریزش مو شود. سعی کنید از شوینده های طبیعی و صابون‌ های فاقد مواد قلیایی قوی مانند صابون زیتون طبیعی برای شستن موی سر خود استفاده کنید.
  • حتما ورزش روزانه یا لااقل هفتگی داشته باشید. ورزش و فعالیت بدنی، نقش بسزایی در گردش خون قوی، دفع سموم و رویش موی جدید و تغذیه مناسب ریشه و پیاز مو دارد.
  • سلامت کبد شما، نقش بسزایی در سلامت موهای شما و جلوگیری از ریزش موی سر شما دارد. لذا تمام مواردی که باعث ابتلا به کبد چرب و آسیب به کبد می‌ شود مانند مصرف آب یخ، مصرف روغن‌ های مایع و ناسالم موجود در بازار، رژیم‌ های غلط فست فودی و … باید کنار گذاشته شوند.
جلوگیری از ریزش مو
  • شانه زدن آرام موها نیز در حفظ و سلامت آنها موثر است سعی کنید با شانه ای مناسب حداقل 3 مرتبه و برای دقایقی موهای خود را به آرامی شانه بزنید.
  • خواب مناسب و کافی نیز در حفظ استحکام و سلامت موها تاثیر دارد. سعی کنید در ابتدای شب بخوابید و از بیدار ماندن تا نیمه‌ های شب پرهیز کنید.
  • خانم ها باید مراقب باشند که با استفاده دائم از تل و گل سر هایی که باعث کشیده شدن موها می‌ شوند ریشه‌ های مو را سست نکنند. البته افراط در رنگ کردن، سشوار و همچنین فر کردن موها نیز می‌ تواند اثرات مخربی روی کیفیت مو داشته باشند.
  • موها را وقتی خیس است شانه نکنید و از شانه زدن موها در داخل حمام هم جداً پرهیز کنید چرا که موها در حالت خیس، کمی سست ترند و راحت‌ تر می‌ ریزند. بهترین زمان شانه زدن موها زمانی است که 80 درصد موها خشک شده باشد و فقط کمی نم داشته باشد.
  • اصلاح مزاج و مصرف ویتامین‌ های گروه B همچنین استفاده از کتیرا به جای حالت دهنده‌ های شیمیایی برای سلامت موها بسیار مفید است.
اخبار روز سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار مرتبط سایر رسانه ها