کدام عرقیات گیاهی در کاهش وزن موثرند؟

A
۰

راه‌ های بسیاری برای کاهش وزن وجود دارد که طبیعی ترین این راه ‌ها همیشه موثرترین آن است. اصولا عرقیات گیاهی برای کاهش وزن مفید هستند.

این روزها کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام با توجه به ماشینی شدن زندگی و عدم داشتن تحرک مناسب خواسته بسیاری از افراد جامعه می‌ باشد. راه‌ های بسیاری برای کاهش وزن وجود دارد که طبیعی ترین این راه ‌ها همیشه موثرترین آن است. اصولا عرقیات گیاهی برای کاهش وزن مفید هستند که خاصیت و طبع گرم دارند. این عرقیات گیاهی برای کاهش وزن از موثرترین عرقیات می ‌باشند که مصرف آنها از روی اصول استاندارد می ‌تواند شما را به فرم و وزن ایده ‌آلتان نزدیک کند.

عرقیات گیاهی چیست؟

درصورتی ‌که گیاهان اسانس دار با آب تقطیر شوند، حاصل تقطیر "عرق گیاهی" نامیده می‌ شود. در عرق گیاهی اسانس گیاه مربوطه، در بین مولکول‌ های آب قرار گرفته و آب مقطر معطری به دست می‌ آید که با غلظت مناسب دارای اثرات درمانی است. برای به دست آوردن عرقیات گیاهی از دستگاه عرق‌ گیری استفاده می ‌کنند.

خواص عرقیات گیاهی

خواص عرقیات گیاهی فراوان است، برای مثال خواص عرقیات گیاهی برای پوست، برای چاقی یا لاغری، برای اعصاب، برای معده و یا خواص عرقیات گیاهی برای کاهش غلطت خون یا کاهش فند خون، خواص عرقیات گیاهی اصل عبارتند از: تقویت معده، تقویت قلب و کبد، دفع کرم و انگل، پاک سازی کننده کبد و معده، خواب آور، آرامش بخش و غیره. برخی عرقیات گیاهی با گرم کردن معده به کاهش اشتها کمک کرده و به لاغری منجر می ‌شود. پس هر گونه عرقیات گیاهی لاغر کننده دارای طبع گرم و خشک بوده و به کاهش اشتها و در نهایت کم شدن وزن می انجامد.

در اینجا به تاثیر عرقیاتی که طبع گرم دارند و در کاهش وزن و لاغری به ما کمک می کنند می پردازیم.

عرق آویشن

یکی از گیاهان خوش عطر و طعم که در آشپزی نیز کاربرد بسیار زیادی دارد، گیاه آویشن می باشد. این گیاه از خانواده نعناعیان است و به صورت ادویه، عرق و چاشنی استفاده می شود. عرق آویشن برای درمان سوء هاضمه، سرفه های خشک، آمفیزم و برونشیت در طب سنتی استفاده می شود و از چای آن می توان برای درمان عفونت گوش میانی، نفخ و تهوع استفاده نمود. این عرق گرم (عرقیات گرم) دارای ماده شیمیایی به نام تیمول است که می تواند در بهبود بیماری آسم بسیار مفید باشد. همچنین عصاره این گیاه یک مسکن طبیعی، مقوی برای معده، برطرف کننده بیماری های قارچی پوست، ضد ورم بینی و گلو، تقویت کننده بینایی، ضد انگل، درمان کننده بی خوابی و تصفیه کننده خون نیز می باشد.

عرق زیره سبز

این عرق گیاهی مزه ی کمی تند و تلخ دارد و دارای خاصیت درمانی بسیار زیادی می باشد. خواص درمانی این عرق شامل ضد چاقی، افزایش دهنده شیر مادران، ضد هیستری و تشنج، بادشکن، هضم کننده ی غذا، رفع کننده ی ضعف اعصاب، درمان کننده ی کم خونی و پایین آورنده ی چربی خون می باشد.

عرق کاسنی

این گیاه منبعی از ویتامین ‌ها و املاح معدنی چون روی، منیزیم، منگنز، کلسیم، فولیک اسید، آهن و پتاسیم، ویتامین A ، B6، C، E و ویتامین K است. اسید آمینه موجود در این گیاه سبب کاهش اشتها شده و به تنظیم وزن فرد کمک می ‌کند. این عرق گیاهی برای لاغری سریع شما می ‌تواند بسیار مفید باشد. همچنین از بروز بیماری ‌های قلبی جلوگیری کرده و ایجاد تومور های بدخیم و سرطانی را از شما دور می ‌کند. عرق کاسنی برای لاغری دوست کبد شما است و بر عملکرد کبد تاثیر می‌ گذارد و سبب دفع صفرا می ‌شود، در نتیجه برای درمان اختلالات هورمونی و کاهش جوش و آکنه موثر است. این عرق خوشمزه و رایج باعث رفع یبوست شده، حجم ادرار را زیاد کرده و مانع از ایجاد رسوب و چربی در دیواره رگ‌ ها می ‌شود. همچنین برای افراد مبتلا به نقرس و هپاتیت مفید است.

عرق رازیانه

رازیانه از گیاهان فوق العاده با خاصیت برای خانم ها است و مصرف آن برای مردان، به علت داشتن هورمون های زنانه مجاز نمی ‌باشد. این عرق گیاهی لاغر کننده، نیز دارای طبع گرم بوده و با چربی سوزی و افزایش متابولیسم بدن به کاهش وزن و سلامت کبد کمک می ‌کند. علاوه بر این رازیانه یک گیاه کم کالری است که سرشار از فیبر می باشد. اگر عرق رازیانه را مصرف کنید به دلیل فیبر بالایی که دارد، معده را سریع تر پر می کند و شما احساس سیری می کنید. این عرق دارای خاصیت دیوریتیک (ادرار آور) است و از تجمع چربی در کبد جلوگیری می کند. رازیانه دارای فسفر، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، ویتامین‌ هایی مانند A و C است.

عرق کرفس

شاید اسم این عرق را به ندرت شنیده باشید و برای شما نا آشنا باشد. این گیاه علفی که ارتفاعی بین 20 تا 60 سانتی متر دارد، از قسمت‌ های مختلف این گیاه به ویژه ریشه و برگ آن می ‌توان استفاده کرد. این عرق حاوی ویتامین A، ویتامین B ، ویتامین C و املاح سدیم، پتاسیم و فسفر نهفته است. عرق این گیاه خوشبو، می ‌تواند چربی بالای خون شما را درمان کند، کلیه ‌ها را پاک می کند و در بهبود به مبتلایان نقرس نقش ایفا کند. آنتی بیوتیک‌ های طبیعی موجود در این گیاه و عرق گیاهی آن، برای بیماری ‌های عفونی مفید است. خاصیت صفراوی این گیاه، برای درمان زخم معده و سوء هاضمه مورد استفاده قرار می ‌گیرد. توصیه ما این است که اگر دارای فشار خون هستید و به دنبال راهی هستید که بدون استفاده از قرص ‌های شیمیایی فشار خون خود را کنترل کنید و کاهش دهید، در صبح و عصر یک فنجان عرق کرفس نوش‌ جان کنید. درمان دیابت و از بین بردن و زردی چهره از دیگر خواص مورد توجه عرق کرفس است.

عرق نعنا

عرق نعنا دارای خواص بسیار زیادی است و از مشهورترین عرقیات گیاهی به شمار می‌ رود. عرق گیاهی نعنا به رفع یبوست و مشکلات گوارشی کمک کرده و منجر به هضم و چربی سوزی سریع تر می ‌شود.

عرق شوید

این گیاه یک یا دوساله‌ ی علفی، طبیعت گرم و خشک دارد. عرق شوید حاوی ویتامین B12 ، کلسیم، آهن و منگنز است. این عرق گیاهی برای لاغری سریع شما بسیار کاربردی است و یکی از بهترین روش‌ های کاهش اشتهاست. این عرق با پاک سازی و سم ‌زدایی بدن و چربی سوزی به ویژه در ناحیه‌ ی شکم، به درمانی برای چاقی شکم تبدیل شده است. علاوه بر خاصیت‌ چربی سوزی می ‌توان به ضد نفخ بودن، درمان اسهال، درمان ناراحتی و درد های قاعدگی، اثر روان ‌بخشی اشاره کرد. این گیاه منبعی از فلاونوئید ها و مونوترپن است که سبب درمان معده درد می‌ شود و عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می ‌بخشد. همچنین فلاونوئید ها و ویتامین های B موجود در این عرق گیاهی باعث درمان بی ‌خوابی شبانه شده و از چاقی ‌های ناشی از بی خوابی جلوگیری می ‌کند. مقادیر بالای کلسیم از پوکی استخوان شما جلوگیری کرده و خواص ضد میکروبی قوی آن، باعث رفع بوی بد دهان می ‌شود.

عرق زنیان

یکی دیگر از عرقیات گیاهی برای لاغری، عرق زنیان است که باعث تقویت سیستم گوارشی و رفع یبوست شده و در پیرو آن به هضم سریع تر و کاهش وزن منجر می ‌شود.

سرکه سیب

سرکه سیب به نوعی جزء عرقیات محسوب می شود، چرا که سرکه سیب را از تخمیر سیب، در حضور باکتری به دست می آورند، سرکه سیب دارای خواص چربی سوزی قوی است و این خاصیت را از اسید استیک گرفته است. ۶ درصد سرکه سیب اسید استیک است و بقیه ترکیبات آن اسید ها ی دیگر می باشد. سرکه سیب هیچ گونه کربوهیدراتی ندارد و هر قاشق غذا خوری آن فقط ۳ کالری دارد. مصرف منظم سرکه سیب باعث لاغری و کاهش اشتها می شود.

مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها