کودکان و گیاهخواری

A
۰

باید بدانید که تغذیه کودک با رژیم گیاهخواری، می‌ تواند فواید آنی و طولانی مدتی را برای او به همراه داشته باشد.

یکی از دغدغه‌ های اصلی والدینی که رژیم غذایی گیاهخواری دارند، این است که آیا گیاهخواری برای کودکان مفید است یا خیر. باید بدانید که تغذیه کودک با رژیم گیاهخواری می‌ تواند فواید آنی و طولانی مدتی را برای او به همراه داشته باشد. اما شرط مهم این است که از رژیم گیاهخواری کودکان به درستی و طبق اصول مشخص شده توسط متخصص تغذیه پیروی کنید. درغیر این صورت ممکن است کودک شما درگیر عوارض ناشی از رژیم گیاهخواری شود. درک مزایا و معایب رژیم گیاهخواری کودکان، اولین قدم در تصمیم گیری و انتخاب این سبک غذایی برای کودک شما است.

رژیم گیاهخواری کودکان

مهمترین مسئله در درک رژیم گیاهخواری کودکان این است که صرف اجتناب از خوردن گوشت را گیاهخواری سالم ندانید. یعنی والدین کودکانی که رژیم گیاهخواری دارند باید از تامین روزانه مواد مغذی مورد نیاز بدن کودک خود، مطمئن باشند. زیرا کودکان در سن رشد بوده و به تغذیه سالم و سرشار از ویتامین‌ ها و پروتئین‌ ها نیاز بیشتری دارند. برای این کار بهتر است ابتدا با یک پزشک و متخصص تغذیه مشورت کنید در غیر این صورت، به خاطر داشته باشید که مواد غذایی زیر را در وعده‌ های اصلی و میان وعده‌ های غذایی کودک خود جای دهید.

  • انواع میوه‌ ها و سبزیجات
  • غلات کامل مانند نان، گندم و ماکارونی
  • لوبیا و انواع حبوبات
  • آجیل و انواع مغزهای روغنی
  • پروتئین‌ های گیاهی

مزایای گیاهخواری کودکان

اگر می‌ خواهید رژیم گیاهخواری به رشد و سلامت کودک شما کمک کند، باید رژیمی را برای کودک خود درنظر بگیرید که هم از آن چه که می‌ خورد و هم از چیزهایی که از خوردن آن اجتناب می‌ کند، سود ببرد. از مهمترین مزایای گیاهخواری کودکان این است که کودک از سنین پایین به رعایت سبک غذایی سالم و مصرف بیشتر سبزیجات و فرآورده‌ های گیاهی به جای گوشت عادت می‌ کند زیرا سبک غذایی در چند سال اول زندگی شکل می‌ گیرد.

مهم ترین فواید گیاهخواری کودکان شامل موارد زیر است:

  • کودکانی که از خوردن فرآورده‌ های گوشتی اجتناب می‌ کنند، در واقع مصرف چربیهای اشباع و کلسترول را کاهش می‌ دهند و کمتر در معرض ابتلا به بیماریهای منتقل شده از گوشت هستند.
  • برخلاف تصور رایج، کودکان گیاهخوار به اندازه کودکان با رژیم غذایی معمول، قوی و سالم بزرگ می‌ شوند.
  • رژیم گیاهخواری کودکان به کنترل چاقی و افزایش وزن کودک کمک می‌ کند.
  • بهبود عملکرد گوارش و سیستم ایمنی بدن در کودکان گیاهخوار بیشتر است.
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان و دیابت، کاهش سطح کلسترول و فشارخون و افزایش طول عمر از فواید دیگر گیاهخواری برای کودکان محسوب می‌ شود.
مزایای گیاهخواری کودکان

مضرات گیاهخواری کودکان

یکی از اصلی‌ ترین نگرانیها در رژیم گیاهخواری کودکان، اطمینان از مصرف مقادیر کافی مواد مغذی برای رشد و حفظ سلامت کودک است. غذاهای بدون گوشت، هر نوع ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز کودک را تامین می‌ کنند. اما برخی مواد مغذی مانند آهن، در غذاهای حاوی گوشت، بیشتر وجود دارند. تامین مواد مغذی کودکانی که کم اشتها هستند نیز دشوار است و ترغیب آنها به گیاهخواری با چالش‌ های زیادی همراه است. برخی از مهمترین معایب گیاهخواری کودکان عبارت است از:

  • ویتامین‌ های B12 ، B6 و اسید فولیک در منابع حیوانی بیشتر از منابع گیاهی وجود دارد. کمبود این ویتامین‌ ها، در رشد و سلامت کودک، تاثیر منفی می‌ گذارد.
  • روی و آهن موجود در غذاهای حاوی گوشت، بیشتر از غذاهای حاوی سبزیجات است. همچنین جذب این عناصر توسط بدن، از منابع حیوانی بهتر انجام می‌ شود. توجه داشته باشید که کودک شما برای رشد استخوانها و داشتن دندانهای سالم، به مقادیر کافی آهن، نیاز دارد.
  • کمبود اسیدهای آمینه ضروری موجود در منابع گیاهی، ممکن است عوارض زیادی را برای کودک شما به همراه داشته باشد.

آیا رژیم گیاهخواری برای کودکان مفید است؟

بسیاری از متخصصان تغذیه بر این باور هستند که حذف کامل گوشت از رژیم غذایی کودکان، دریافت برخی مواد مغذی ضروری را برای او، محدود و دشوار می‌ کند.

  • کودک برای ساخت و حفظ عضلات به مصرف پروتئین نیاز دارد. مقادیر زیادی از پروتئین گیاهی را با استفاده از نخود، لوبیا، عدس، سبزیجات، مغزها و غلات کامل در وعده‌ های اصلی کودک بگنجانید.
  • سلولهای عصبی و خون سالم به وجود ویتامین B12 بستگی دارد.
  • کمبود دریافت روی، رشد کودک شما را کند کرده و عملکرد سیستم ایمنی بدن او را ضعیف می‌کند. غذاهای حاوی غلات مانند گندم، برنج و نان سبوس دار، منبع مناسبی برای تامین روی مورد نیاز بدن کودکان هستند.
  • با آهن، اسفناج، لوبیا چشم بلبلی و عدس، رژیم گیاهخواری کودک خود را سرشار از آهن کنید.
  • وجود کلسیم برای رشد استخوانها و دندانهای کودک، ضروری است. غذاهای حاوی کلسیم مانند انواع کلم‌ ها، آب پرتقال و شیر سویا را در رژیم گیاهخواری کودک خود، جای دهید.
میوه

سخن پایانی

کودکان در حال رشد هستند و نوع تغذیه بر روند رشد آن‌ها تاثیر زیادی دارد. همین نکته، بسیاری از والدین گیاهخوار را در پیروی از رژیم گیاهخواری کودکان، دچار تردید کرده است. این در حالی است که در صورت رعایت یک رژیم گیاهی اصولی و استاندارد برای کودکان، تمام این نگرانیها برطرف شده و کودکی با رشد سالم خواهید داشت. بنابراین، این مسئله که آیا رژیم گیاهخواری برای کودکان مفید است یا خیر، به شما بستگی دارد. برای این کار توصیه می‌ شود که با انواع جایگزین‌ های گیاهی مناسب برای کودکان آشنا شده و آنها را در وعده‌ های اصلی کودک خود بگنجانید.

مطالب مرتبط
اخبار روز سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار مرتبط سایر رسانه ها