گل برفی و کاهش فرآیندهای مخرب آلزایمر و زوال عقل

A
۰

به گزارش روز شنبه گروه علم و آموزش ایرنا ، دکتر سعیده ممتاز مدیر گروه فارماکولوژی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی گفت: گل برفی Galanthus nivalis L یا زنگوله برفی گیاه علفی متعلق به خانواده Amaryllidaceae است و پیازها و برگ های این گل حاوی ترکیب آلکالوئیدی به نام گالانتامین (Galantamine) است که به کاهش سرعت فرآیندهای مخرب آلزایمر و زوال عقل کمک می کند.

بر اساس اعلام پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی ، وی افزود: ۲۱ گونه از گل برفی وجود دارد که از اروپا و آسیای میانه نشات گرفته اند و به این دلیل که گل های آن در اواخر زمستان سر باز می کنند، Snowdrops نیز نامیده می شود.

این محقق همچنین با یادآوری اینکه این آلکالوئید با بازگرداندن تعادل انتقال دهنده های عصبی (فرستنده های شیمیایی) در مغز به بهبود حافظه، تمرکز و توانایی های شناختی عمومی، به ویژه استیل کولین عصبی کمک می کند، تصریح کرد: گالانتامین بازدارنده رقابتی و برگشت پذیر فعالیت آنزیم استیل کولین استراز بوده و در پیشگیری و درمان دمانس خفیف تا متوسط در بیماران آلزایمری موثر است.

ممتاز با بیان اینکه در حال حاضر درمان قطعی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد و داروهای تجویز شده تنها موجب بهبود علائمی می شوند که غالباً با آلزایمر و عوارضی همچون بی خوابی، سرگردانی، اضطراب، بی قراری و افسردگی همراه است، خاطرنشان کرد: در بیماران آلزایمری، این گیاه توانایی شناسایی و دریافت کنندگی گیرنده های نیکوتینیک را برای استیل کولین بهبود بخشیده و سطح استیل کولین را در هیپوکامپ و انتهای فیبرهای کولینرژیک افزایش می دهد. همچنین از آستانه تأثیر این ماده در درمان آلزایمر با گذشت زمان کاسته نمی شود.

این ماده می تواند به راحتی از سد خونی - مغزی عبور کرده و سنتز گیرنده های نیکوتینیک را افزایش دهد و با تحریک این گیرنده ها، از تشکیل آمیلوئید در بافت عصبی جلوگیری کند. همچنین این ماده قادر است سطح دیگر میانجی های عصبی چون گلوتامات، سروتونین و GABA را نیز در مغز افزایش دهد.

مصرف این گیاه با عوارض جانبی همراه بوده و تداخلات دارویی متعددی دارد، بنابراین مشورت با پزشک متخصص در این زمینه ضروری است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها