درمان گیاهی عفونت ریه | درمان خانگی مشکلات تنفسی | رفع عفونت ریه با گیاه دارویی

گیاهان دارویی مفید برای بهبود سلامت ریه

A
۰

گیاهان دارویی بسیار برای آسیب ‌های ریوی التهام بخش واقع شده‌ اند و علاوه بر آن با عفونت‌ ها می‌ جنگند و ریه را تقویت می‌ کنند.

بیماری ‌های دستگاه تنفسی معمولا در اثر کمبود جریان انرژی در ریه‌ ها ایجاد می‌شود، مصرف دارو های شیمیایی برای رفع چنین مشکلاتی اغلب عوارض جانبی به همراه دارد، اما گیاهان دارویی بسیاری وجود دارد که می ‌تواند عفونت ریه را از بین ببرد و مشکلات تنفسی و ریوی را برطرف کند. گیاهان دارویی بسیار برای آسیب ‌های ریوی التهام بخش واقع شده‌ اند و علاوه بر آن با عفونت‌ ها می‌ جنگند و ریه را تقویت می‌ کنند. در ادامه به بررسی گیاهان دارویی موثر برای رفع مشکلات تنفسی و ریوی می ‌پردازیم.

عفونت ریه چیست؟

ریه، یا شُش (جگر سفید) مهم‌ ترین اندام دستگاه تنفسی در انسان و بسیاری از جانداران است. کشیدن سیگار، کمبود ویتامین A، بعضی از دارو های ضد سرماخوردگی و حتی ناراحتی‌ های عاطفی می‌ تواند باعث بوجود آمدن بیماری های ریوی از قبیل آسم، امفسیما، برونشیت، سل، آب آوردن ریه، سینه پهلو و سرطان شود. اما گیاهانی هستند که باعث عملکرد بهتر ریه‌ ها می شوند.

عملکرد این گیاهان خارج کردن اخلاط، تبادل گاز ها، تحریک بافت ریه‌ ها و مرطوب سازی هوا، بهبود عملکرد مغز در کنترل تنفس است و افزایش جریان خون در بافت ‌های ریه‌ ها را آسان می‌ کنند.

آیا داروی گیاهی برای عفونت ریه تاثیرگذار است؟

برخی درمان ‌های خانگی می ‌توانند در صورت خفیف بودن بیماری یا در کنار دیگر درمان‌ های پزشکی باعث سریع‌ تر شدن روند بهبود بیماری شوند. توجه کنید که عفونت ریه به‌ عنوان یک بیماری جدی و خطرناک نیاز به درمان آنتی ‌بیوتیک نیز دارد و مصرف دارو های کمکی و گیاهی الزاما به معنای بی ‌نیازی شما از مراجعه به پزشک و دریافت درمان ‌های پزشکی نیست. در ادامه گیاهانی را معرفی می کنیم که برای بهبود سلامت ریه مفید هستند.

آویشن سبز

آویشن سبز در صدر این گیاهان قرار دارد. زیرا سرشار از آنتی اکسیدان‌ هایی مانند آپیژنین و لوتئین است. این خاصیت به بدن کمک می ‌کند تا با عفونت‌ ها مقابله کرده، راه‌ های هوایی را تنظیم و ریه‌ ها را تمیز کند. روغن آویشن یک آنتی بیوتیک طبیعی و ضد قارچ است. همچنین نوشیدن چای آویشن می ‌تواند باکتری ‌ها و ویروس‌ های ریه را ریشه کن کند.

آویشن

اوکالیپتوس

در قرص‌ های ضد سرفه و شربت‌ های گلو درد، اوکالیپتوس بسیار استفاده می ‌شود چرا که حاوی CINEOLE ( سینئول ) که یک ترکیب ضد احتقان، درمان التهاب سینوس ‌ها، سرشار از آنتی اکسیدان و آرام کننده سرفه است . روغن آن در درمان انواع بیماری ‌های تنفسی همچون آنفولانزا، مننژیت، سرماخوردگی، تب، گلو درد، سینوزیت و برونشیت استفاده می ‌شود.

اوکالیپتوس

برگ درخت چنار

این گیاه ضد باکتری، ضد التهاب و ضد میکروب است، همچنین دارای خاصیت آرام کننده سرفه ‌های خشک، درمان ناراحتی ‌های ریوی و درمان کننده سرماخوردگی است. این برگ برای سرفه ‌های خلط دار بسیار توصیه می ‌شود.

برگ درخت چنار

گیاه گلاوی

گیاه گلاوی بر حفاظت از ریه ‌ها تاثیر می ‌گذارد زیرا حاوی خواص ضد میکروبی است که به درمان ویروس ‌های بیماری زا و کاهش عفونت کمک می‌ کند.

گیاه گلاوی

نعناع

گیاه نعناع به علت آنتی اکسیدان بالایی که دارد با باکتری ‌های دستگاه تنفسی مبارزه کرده و باعث باز شدن کانال‌ های تنفسی می ‌شود. نعناع دارای ماده ‌ای به نام "منتول" است. این ماده باعث می ‌شود تنفس راحت ‌تر صورت بگیرد. خطر ابتلا به بیماری آسم و تنگی نفس را می ‌توان با مصرف روزانه گیاه نعناع تا حد زیادی کاهش داد. برای جلوگیری از بروز این مشکلات یا درمان آن‌ ها از دمنوش، شربت یا بخور نعناع استفاده کنید.

نعناع تند

زنجبیل

بر اساس برخی از مطالعات زنجبیل برعفونت ‌های تنفسی اثر ضد التهابی دارد. استفاده از زنجبیل به شکل طبیعی ایمن ‌تر از مصرف کپسول است. بعضی افراد به زنجبیل حساسیت دارند، پس اگر به مصرف آن عادت ندارید با مصرف مقادیر کم شروع کنید. خوردن گاه‌ به ‌گاه زنجبیل برای همه افراد بی‌ خطر است.

زنجبیل

اکیناسه

پژوهش ها نشان می دهند که خاصیت آنتی اکسیدانی اکیناسه در کاهش برونشیت مزمن که می تواند به شدت ریه ها و سیستم تنفسی را تضعیف کند، نقش دارد. با اضافه کردن چای اکیناسه به رژیم غذایی روزانه یا هفتگی خود به سرعت می توانید باعث سلامت دستگاه تنفس و کاهش التهاب شوید که در نتیجه سرفه های فرد کاهش می یابد.

گیاه سر خال گل

گل ماهور یا خرگوشک

گل ماهور برای درمان بیماری ‌های مرتبط با سیستم تنفسی استفاده می ‌شود . گل ماهور که با نام‌ های دُرماهى و زرماهى نیز شناخته می شود. هم گل و هم برگ گیاه ماهور برای درمان موفق سرماخوردگی، برنشیت، زکام، امفسیما و لارانژیت مورد استفاده قرار می ‌گیرد. این گیاه ماده ‌ای دارد که اخلاط سینه را نرم می ‌کند و آرام ‌بخش نیز هست و خاصیت ضد التهابی برای سیستم عصبی دستگاه تنفسی دارد.

گل ماهور یا خرگوشک

شیرین بیان

گیاه شیرین بیان مجاری تنفسی را نرم و مرطوب می ‌کند، خلط آور است و التهاب گلو را کاهش می‌ دهد. این گیاه خواص ضد باکتری و ضد ویروسی دارد و با عواملی که باعث عفونت ریه می ‌شود، مقابله می ‌کند. مصرف شیرین بیان برای برطرف ‌کردن سرفه ‌های خشک و مکرر و افزایش سیستم ایمنی بدن به ویژه ریه و گلو بسیار مفید است.

عکس شیرین بیان

گیاه زوفا

زوفا عطری مشابه رازیانه دارد و خواص مفیدی برای ریه‌ ها دارد. این گیاه حاوی موادی برای شربت سینه است که گرفتگی بینی ناشی از سینوزیت و دیگر بیماری ‌های ویروسی را از میان می‌ برد. این گیاه خاصیت آنتی‌اکسیدانت، ضد التهاب و روان ‌ساز دارد و تب را کاهش می ‌دهد. شربت این گیاه سرفه را آرام می ‌کند. در دوران گذشته برای درمان آسم، دل درد و گرفتگی بینی از آن استفاده می ‌کردند. این گیاه خاصیت ضد ویروس دارد و عروق را آرام می ‌کند.

گیاه زوفا

پونه کوهی

این گیاه نیز اسانس و اسید هایی دارد که باعث بهبود تنفس می گردد. اسید های رزمارینیک موجود در پونه کوهی دارای اثرات آنتی هیستامین قدرتمند و ضد احتقان است که با خواص ضد باکتری قوی همراه می شود. این نه تنها می تواند به از بین بردن مخاط و باکتری عامل عفونت کمک کند بلکه به سرعت فرد توان خود را باز می یابد.

پونه کوهی

بارهنگ

دانه ‌های بارهنگ از سالیان دور برای درمان عفونت ریه و مشکلات تنفسی مورد استفاده قرار می ‌گرفته است. این گیاه دارای خواص ضد التهابی و ضد عفونی بوده، بنابراین برای رفع اختلالات ریوی بسیار مفید است. برای از بین بردن خلط ریه، سوزش آن و سرفه‌ های خشک نیز از گیاه بارهنگ استفاده کنید.

گیاه بارهنگ

گیاه رُزماری

کارنوسول یکی از عناصر موجود در این گیاه است که در تحقیقات سال ۲۰۱۱ خاصیت ضد سرطان ریه آن مشخص شده است و روغن آن یک ماده قوی ضد عفونی ‌کننده، ضد باکتری و ضد قارچ است. گیاه ‌شناسان مدت‌ هاست که از اِکلیل کوهی (رزماری) در درمان سرماخوردگی، گلو درد، زکام، سرفه، برنشیت و عفونت ‌های سینه استفاده می ‌کنند.

گیاه رزماری

 

گیاه مخروطسان

این گیاه خاصیت ضد میکربی و ضد ویروسی دارد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌ کند. مخروطسان تولید سلول ‌های سفید خون و حالت تهاجمی آن ‌ها را سرعت می ‌دهد. تحقیقات انجام شده نشان می ‌دهد مخروطسان خاصیت عفونی ویروس ‌ها را معکوس کرده و ترشح خلط در انسان‌ ها را بهبود می بخشد. متخصصان بر این باورند که این گیاه در هنگام سرماخوردگی تولید خلط را کاهش می دهد.

گیاه مخروط سانان

زرد چوبه

زرد چوبه نیز از جمله این گیاهان مهم است، زیرا یک آنتی اکسیدان است که التهاب را کاهش می ‌دهد و مجاری تنفسی را تمیز نگه می ‌دارد. علاوه بر این زرد چوبه یک آنتی ویروس طبیعی است که به شما کمک می ‌کند تا عفونت ‌های ویروسی تاثیر گذار بر ریه از شما دور بمانند.

زردچوبه

گیاه نارون

نارون چندین خاصیت درمانی دارد و از جمله برای درمان ناراحتی ‌های تنفسی مفید است. خواص این گیاه از جمله ضد التهاب، ضد عفونی، صمغی، ادرار آور، روان کننده مزاج و سینه است و برای درمان برنشیت، خونریزی ریه‌ ها و سرفه مفید است و خلط آور می ‌باشد. این گیاه برای آسم مفید بوده و با نرم کردن مخاط بینی، ناراحتی‌ های تنفسی را آرام می ‌کند.

گیاه نارون

مریم گلی

گیاه مریم گلی حاوی تیژون، ترپن و سلنیوم است که سینوس ‌ها را پاک کرده و مشکلات تنفسی و ریوی را برطرف می ‌کند. این گیاه دارای خواص آنتی‌اکسیدان و ضد باکتری قوی است که به کاهش سرفه کمک می کند. وجود مقدار زیادی پلی فنول در گیاه مریم گلی از بافت ریه ‌ها در مقابل باکتری‌ های مضر و خطرناک که ممکن است باعث عفونت شود محافظت می ‌کند.

گیاه مریم گلی

مطالب مرتبط
اخبار روز سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار مرتبط سایر رسانه ها