خوردن ماست قبل از خواب | ماست خوردن در شب

برای داشتن خواب آروم، شب ها ماست بخور + فواید

A
۰

برای داشتن خوابی راحت و به دور از استرس و همچنین دریافت پروتئین قبل از خواب؛ ماست بخورید تا شب ها بدون نگرانی بخوابید.

ماست مقدار زیادی از انواع ویتامین ها، کلسیم و منیزیم دارد و برای بدن می تواند مفید باشد. ای خوراکی پرطرفدار برای سلامت قلب خاصیت دارد و می تواند با تقویت سیستم ایمنی از بدن در برابر بیماری ها محافظت کند. اما بهترین زمان مصرف ماست کی است؟

علل مصرف ماست پیش از خواب

بهبود کیفیت خواب

ماست به دلیل داشتن اسید آمینه تریپتوفان، موجب تحریک تولید مواد القا کننده خواب همچون سروتونین و ملاتونین در بدن می شود و در نتیجه موجب داشتن خوابی آرام و آسوده می شوند. بنابراین افرادی که دچار کم خوابی و بی خوابی هستند می توانند با مصرف ماست کم چرب، کیفیت خواب خود را بهبود بخشند.

جایگزین شیر در افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز

 خوردن یک لیوان شیر گرم قبل از خواب باعث خوابی آرام تر و بهتر می شود. اما برخی افراد به دلیل حساسیت به لاکتوز، نمی توانند از شیر استفاده کنند، این افراد می توانند به جای شیر، در حد اعتدال از ماست استفاده کنند زیرا مقدار لاکتوز در ماست بسیار کم تر از شیر است.

کمک به هضم غذا

لبنیات و ماست حاوی پروبیوتیک هستند. پروبیوتیک ها در واقع همان باکتری های مفید روده یا فلور طبیعی هستند که به هضم غذا در روده کمک می کنند. بنابراین مصرف ماست قبل از خواب، موجب هضم راحت تر مواد مغذی، کاهش علائم گوارشی و داشتن خوابی بهتر می شود.

بیشتر بخوانید:چرا باید قبل از خواب خیار بخوریم؟

 کمک به حفظ وزن

مصرف مواد غذایی قبل از خواب، اثر زیادی بر روی وزن دارند، زیرا در طول خواب بدن فعالیتی ندارد و مواد دریافتی را به صورت چربی ذخیره می کند. اما مصرف ماست به دلیل کالری کمی که دارد، موجب رفع هوس و احساس گرسنگی شده و از سوی دیگر موجب افزایش وزن نخواهد شد؛ بنابراین ماست یکی از مواد غذایی مفیدی است که می توان قبل از خواب خورد.

ماست قبل از خواب

کمک به ساخت عضله

ماست منبع بسیار خوبی از پروتئین است و از آنجایی که مصرف پروتئین موجب رشد عضلات می شود، خوردن ماست قبل از خواب مانع از عضله سوزی شده و موجب بهبود عضلات و کمک به رشد آن ها می شود. با وجود فوایدی که خوردن ماست قبل از خواب دارد، باید توجه داشت که مصرف زیاد هر ماده ای می تواند عوارضی به دنبال داشته باشد، بنابراین مصرف زیاد ماست قبل از خواب هم می تواند کالری دریافتی را افزایش داده و موجب چاقی شود.

از سوی دیگر، فواید مذکور مختص ماست ساده است، بنابراین مصرف ماست های شیرین یا طعم دار، ممکن است فواید مذکور را نداشته باشد. در نهایت عادت به خوردن ماست ساده قبل از خواب، موجب بهبود ایمنی و سلامتی بدن می شود.

 با وجود خواص بسیار در مورد ماست، مصرف بی رویه و بدون توجه می‌تواند آسیب‌هایی را به بدن وارد کند. همانطور که بیان شد ماست دارای کلسیم است و برای استخوان‌ها بسیار مفید خواهد بود. اما به خاطر طبع سردی که دارد، با مصرف بیش از اندازه می‌تواند به سلامت استخوان‌ها ضربه بزند

بیشتر بخوانید:خواص مصرف گردو قبل از خواب

روش‌های مصرف ماست قبل از خواب

  •         ماست را به همراه کربوهیدرات مصرف کنید که ضمن پاک‌سازی خون از اسیدهای آمینه، به عملکرد مغز نیز کمک کند.

  •         هر نوع ماستی را برای وعده شب مصرف نکنید، به دلیل اینکه برخی از ماست‌ها حاوی مقادیر زیادی قند است که سطح قند خون را افزایش داده و خواب را به هم می‌ریزد. ماست ساده یا حاوی قند کم را در ساعت قبل خواب بخورید.

  •         می‌توانید با افزودن مقداری سبزی خشک (نعناع و پونه یا آویشن) ماست را میل کنید.

  •         مقداری دانه کتان روی ماست بپاشید و به عنوان میان وعده کامل قبل از خواب مصرف کنید.

  •         می‌توانید ماست را همراه با نان تست میل کنید.

  •         از دانه‌های سبوس‌دار نیز می‌توان در کنار ماست استفاده کرد.

  •         می توانید ترکیبی از یک کاسه جو دو سر و ماست را میل کنید که ضمن تامین پروتئین به عضله‌سازی نیز کمک کند.

  •         ماست یونانی نیز یک میان وعده مغذی و غنی است که البته از نوع کم‌چرب آن توصیه می‌شود.

 

منبع: فیت کلاب
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها