گریپ فروت و خواص آن

A
۰

گریپ فروت میوه خوش‌ عطر و طعمی است که خواص زیادی برای سلامتی بدن دارد. این میوه از پیوند پرتقال و دارابی به ‌وجود آمده است.

گریپ فروت میوه خوش‌ عطر و طعمی است که خواص زیادی برای سلامتی بدن دارد. این میوه از پیوند پرتقال و دارابی به ‌وجود آمده است. افراد ممکن است از برخی فواید سلامتی گریپ فروت که بر روی فشارخون اثر مطلوبی دارد آگاه نباشند. اکثر آن ها فکر می کنند که این میوه فقط برای کاهش وزن یا برای تقویت سیستم ایمنی بدن مناسب است. اما واقعیت این است که گریپ فروت همچنین یک میوه مناسب برای مقابله با پر فشاری خون است.

گریپ فروت چیست؟

گریپ فروت مثل نارنگی و پرتقال در خانواده مرکبات دسته بندی می شود. طعم گریپ فروت معمولا ترش مایل به تلخ است. این میوه یکی از سالم ‌ترین نوع مرکبات است و سرشار از فیبر، آنتی‌اکسیدان و ویتامین C می باشد و برای کاهش چربی خون، کاهش وزن و کاهش خطر بیماری ‌های قلبی و مخصوصا کاهش فشارخون مفید است. انواع گریپ فروت شامل گریپ فروت دانکن، مارش، استار روبی، تامسون و رد بلاش است. این میوه را می توان در تمام طول سال پیدا نمود. با این ‌حال در اواخر پاییز کاملا رسیده می‌ شوند.

طبع گریپ فروت

در طب سنتی، طبع گریپ فروت سرد و تر است و برای کسانی که مزاج گرم دارند، بسیار مناسب است. افراد با مزاج سرد، بهتر است این میوه را همراه با مصلح آن مصرف کنند. مصلح ‌های گریپ فروت شامل عسل طبیعی، زنجبیل تازه، خرما، نبات، پودر زیره و آویشن هستند.

خواص گریپ فروت در کاهش فشار خون

گریپ‌ فروت‌، میوه ‌ای‌ توپر، خوش‌ طعم‌ و مغذی‌ است‌. مصرف گریپ فروت می تواند به کاهش فشارخون سیستولیک کمک کند. تاثیر بر فشارخون ممکن است ناشی از سطح بالای پتاسیم موجود در گریپ فروت باشد. چون پتاسیم اثرات منفی سدیم را خنثی می کند. گریپ فروت یک منبع غنی از فلانوئید ها می باشد و به همین خاطر در کنترل بیماری های جدی مثل دیابت و اختلالات قلبی عروقی نقش قابل توجهی دارد. البته توصیه می کنیم قبل از این که این میوه را با هدف کاهش فشارخون به رژیم غذایی خود اضافه کنید، حتما با پزشک خود در این مورد مشورت کنید. حال ببینیم که مزایای میوه گریپ فروت مرتبط با فشارخون بالا چیست؟

کمک به بهبود گردش خون

گریپ فروت سطح کلسترول را در داخل رگ های خونی متعادل نگاه می دارد و از این جهت راه خوبی برای بهبود گردش خون و جلوگیری از هر گونه مشکلات خونی است. هنگامی که خون به خوبی به سراسر بدن منتقل شود، فشارخون نیز طبیعی خواهد بود.

بهبود شریان ها

گردش خون بهتر به معنی پیشرفت در شریان های خون است. توزیع خون و اکسیژن بدون هیچ مشکلی اتفاق خواهد افتاد. این عملکرد خوب برای جلوگیری از فشارخون بالا مفید و حتی ضروری است.

تامین سلامت قلب

مصرف گریپ فروت باعث بهبود سلامت قلب می شود. هنگامی که قلب از سلامت خوبی برخوردار باشد و ضربان قلب هم مشکلی نداشته باشد، فشار خون هم کنترل می شود. با توجه به این که گریپ فروت فشار خون را کم کرده و جلوی زیاد شدن کلسترول بد خون را می گیرد، مصرف آن برای سلامت قلب خوب است. با توجه به این که گریپ فروت غنی از پتاسیم است، به عنوان یک میوه رگ گشا عمل کرده و خطر بروز حملات قلبی و سکته قلبی را بسیار کاهش می دهد.

گریپ فروت حاوی فیبر

این میوه همچنین غنی از فیبر است که به مدیریت سیستم گوارش کمک می کند. بنابر این، از تشکیل چربی در داخل سلول های خون جلوگیری کرده و سبب اجتناب از افزایش تنش در خون می شود. علاوه بر این کمک می کند تا بدن مواد مغذی بیشتری را جذب کند که همین کار باعث ایجاد فشارخون پایدار می گردد.

غنی از پتاسیم

گریپ فروت همچنین غنی از پتاسیم است، که برای کنترل فشارخون پایدار مناسب است و به جلوگیری از علائم فشارخون بالا کمک خواهد کرد.

پیشگیری از زیاد شدن مقدار چربی بد خون (LDL)

روزانه تنها با خوردن یک گریپ فروت می توانید سطح چربی، تری گلیسیرید و چربی بدن خون خود را کم کنید. گریپ فروت سرشار از فیبر است. در نتیجه هنگام گوارش غذا کلسترول نمی تواند وارد رگ های خونی شود و از وخیم تر شدن التهاب آن جلوگیری کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و فشار خون بالا را به شدت کاهش می دهد.

بهبود متابولیسم بدن

یکی دیگر از مزایای سلامتی گریپ فروت برای فشارخون شامل بهبود متابولیسم بدن است. از طریق این مکانیسم بدن سطح فشار خون را در سطح خوب و سالم حفظ می کند. از این جهت، یک راه خوب برای جلوگیری از فشارخون بالا است.

ضد اکسیدان مفید

این میوه یک ضد اکسید کننده خوب است و هر استرسی را از بدن خنثی می کند. از این رو از طریق ذهن و احساس بهتر، سطح فشارخون پایدار و متعادل خواهد ماند.

گریپ فروت مفید در دوران بارداری

  • آب گریپ فروت در دوران بارداری برای پیشگیری و درمان کلسترول بالای خون، پسوریازیس و چاقی در حاملگی مفید می باشد.
  • گریپ فروت از افزایش ناگهانی فشارخون بالا یا پره اکلامپسی در بارداری جلوگیری کرده و برای رفع خستگی و بی خوابی، سوزش سر دل و بیماری صبحگاهی، دیابت بارداری و سندرم متابولیک و رفع ادم و یبوست برای زنان باردار مفید می باشد.
  • همچنین گریپ فروت برای تامین فولیک اسید مورد نیاز برای رشد جنین مورد استفاده قرار می گیرد.
  • مصرف گریپ فروت فشارخون بارداری را کاهش داده و از زایمان زود رس جلوگیری می کند.
  • این میوه سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان های مفید برای مادر و جنین است.
  • ۳ بار مصرف آن در هفته برای خانم باردار مشکلی ایجاد نمی کند.
  • بهتر است خانم های باردار آب این میوه را بگیرند و آن را پس از کمی شیرین کردن با عسل یا شیره خرما میل کنند تا دچار افت فشارخون نشوند.

گریپ فروت را چه زمان بخوریم؟

بهترین زمان خوردن گریپ فروت به عنوان وعده ی صبحانه است، چون کم کالری بوده و در طول روز گرسنگی و تشنگی را به دلیل محتوای بالای آب از بین می برد. اگر هدفتان از خوردن گریپ فروت کاهش میزان فشار خون بالا است، توصیه می کنیم بعد از خوردن غذاهایی که میزان نمک موجود در آن ها زیاد است، یک گریپ فروت میل کنید. اما اگر برای کاهش وزن و رسیدن به سلامت جسمانی است، دو ساعت قبل از غذا آب گریپ فروت بخورید زیرا اشتها را به طور قابل توجهی کم می کند. برای کنترل قند خون هم صبح ها هنگام خوردن صبحانه می توانید یک لیوان آب گریپ فروت نوش جان کنید.

مصرف گریپ فروت و تداخل آن با دارو های فشار خون

به هیچ عنوان نباید دارو های کنترل فشارخون را با گریپ فروت به صورت همزمان میل کنید زیرا این میوه با بعضی از دارو ها تداخل داشته و عملکرد آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. در هنگام مصرف دارو هایی که برای کاهش فشارخون بالا تجویز می شوند، مانند نیفیدپین، آدالات و آتنولول، نباید گریپ فروت یا آب آن را مصرف کرد. گریپ فروت همین طور با تعدادی از دارو های دیگر مثل دارو های کاهش دهنده کلسترول خون، دارو های ضد اضطراب، تعدادی از دارو های کورتیکو استروئید و انواعی از آنتی هیستامین ها تداخل دارد.

عوارض گریپ فروت

  • گریپ فروت غنی از فیبر است، درست است که فیبر مزایای زیادی برای سلامتی دارد اما نباید از مضرات آن نیز چشم پوشی کرد. از جمله نفخ، اسهال، کم آب شدن بدن و گاز معده.
  • یکی دیگر از عوارض جانبی مصرف بیش از حد گریپ فروت، ابتلا به سرطان است. مصرف زیاد این میوه خطر ابتلا به سرطان سینه در خانم ها در دوران پس از یائسگی را زیاد می کند.
  • سنگ کلیه به دلیل کلسیم بالا در ادرار ایجاد می‌ شود. گریپ فروت، سیب، زغال اخته و آب پرتقال همگی سطح اگزالات کلسیم را افزایش می ‌دهند که منجر به تشکیل سنگ می شود.
  • به دلیل ترکیباتی به نام فورانوکومارین، آب گریپ فروت با برخی دارو ها تداخل داشته و عوارض گریپ فروت به طور خطرناکی قدرت آن ‌ها را افزایش می‌ دهد.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها