خواص بذر ریحان | عکس دانه ریحان | طبع بذر ریحان

از تنظیم قند خون تا کاهش استرس با استفاده از بذر ریحان

A
۰

از بذر ریحان استفاده کنید تا استرس را فراری داده و یبوست را درمان کنید. برای اینکه درباره دانه ریحان بیشتر بدانید ادامه مطلب را بخوانید.

بذر ریحان از دانه های پرخاصیتی است که اغلب افراد با آن آشنایی ندارند. دانه ریحان طبع گرم و خشکی دارد و می تواند به حفظ سلامت دندان کمک کرده و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود اما در مصرف آن باید احتیاط کرد زیرا افراط در استفاده از آن برای بدن آسیب رسان است. در ادامه همه چیز را درباره تخم ریحان می خوانید. 

طبع دانه ریحان

طبع دانه ریحان اول گرم و دوم خشک است.

خواص تخم ریحان

درمان سرفه و سرماخوردگی

تخم ریحان دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی است، در نتیجه به درمان و کاهش علائم تنفسی نظیر سرفه، سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می کند. علاوه بر این، این دانه ها به دلیل غنی بودن از فلاونوئیدها باعث افزایش ایمنی در بدن می شوند. برای درمان بیماری های تنفسی، تخم ریحان را در یک لیوان آب جوش ریخته و با کمی زنجبیل و عسل مخلوط نمایید. این دمنوش برای درمان آسم، آنفولانزا و برونشیت بسیار موثر است.

کاهش کلسترول خون

 دانه های ریحان نقش کلیدی در کاهش کلسترول بدن دارند و باعث کاهش خطر ابتلا به آترواسکلروز، حمله قلبی و سکته مغزی نیز می شوند.

تنظیم فشار خون

تخم های ریحان حاوی مقادیری پتاسیم هستند که به طور مستقیم بر فشار خون بدن تاثیر می گذارند و آن را کاهش می دهند. بنابراین، فشار خون عروق و سیستم قلب، کاهش داده و از بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری می کند.

بیشتر بخوانید:لاغری در کمترین زمان با مصرف اسفرزه

حفظ سلامت استخوان

دانه های ریحان حاوی مواد مغذی مختلفی از قبیل آهن، پتاسیم، مس، کلسیم و منیزیم هستند که به حفظ تراکم استخوان ها و کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان، کمک می کنند. در نتیجه، سبب تقویت استخوان ها و مفاصل می شوند.

افزایش سیستم ایمنی بدن

دانه های ریحان حاوی مقدار زیادی از ویتامین آ و آنتی اکسیدان هایی هستند که به کاهش التهاب بدن کمک می کنند. بنابراین، سیستم ایمنی بدن را ارتقا داده و خطر ابتلا به انواع بیماری ها و برخی بیماری های مزمن را نیز از بین می برند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

تخم های ریحان حاوی فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان های فراوانی هستند که بدن را در برابر آسیب رادیکال های آزاد، محافظت می کنند. در نتیجه، خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند. علاوه بر این، این دانه ها با افزایش سیستم ایمنی بدن، رشد سلول های سرطانی را نیز محدود می کنند.

بذر ریحان
بذر ریحان

تنظیم قند خون

مطالعات انجام شده نشان می دهد که دانه های ریحان برای بیماران دیابت نوع 2 مناسب هستند، زیرا فیبر رژیمی موجود در آن ها به حفظ سطح قند خون خود کمک می کند. به طور کلی تخم ریحان، تبدیل کربوهیدرات به گلوکز را کنترل می کنند.

درمان اختلالات گوارشی

بذر ریحان به رفع اختلالات گوارشی کمک بسیاری می کند. این دانه ها با تنظیم حرکات روده ای سبب پیشگیری و درمان یبوست می شوند. همچنین، برای بهبود گرفتگی عضلات شکم، سوء هاضمه، نفخ، رفع مسمومیت غذایی، کاهش تهوع و استفراغ مناسب است. علاوه بر این، تخم های ریحان سوزش معده را کاهش می دهند و سبب آرامش معده و خنک شدن آن نیز می شوند.

سم زدایی بدن

بذر ریحان خاصیت تصفیه کنندگی خون و سم زدایی بدن را دارد، زیرا بذرهای ریحان به عنوان دیورتیک (ادرار آور) طبیعی، سموم و مواد زائد را بدن از دفع می کنند. علاوه بر این به درمان عفونت مجاری ادراری نیزکمک می کند.

بیشتر بخوانید:مهم ترین خواص تخم گشنیز 

بهبود بینایی

مصرف تخم ریحان به افراد مبتلا به مشکلات بینایی توصیه می شود، زیرا این دانه ها منبع غنی از ویتامین آ می باشند که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل کرده و مشکلات متعدد چشم به ویژه شبکیه را کاهش می دهد.

کاهش دمای بدن

تخم ریحان همانند تخم شربتی چندین برابر حجم خود، آب جذب می کند و به کاهش عطش و حرارت بدن در روزهای گرم سال کمک می کند. در بعضی از کشورهای آسیایی مانند تایلند با مخلوط کردن دانه های ریحان با آب نارگیل، شکر و عسل، نوشیدنی تهیه می کنند که در گرمای بیش از حد تابستان استفاده می شود.

کاهش استرس

بر اساس تحقیقات انجام شده، تخم ریحان سبب کاهش هورمون های اضطرابی مانند کورتیزول می شود و اضطراب، استرس و تنش های روزمره را کاهش می دهد. این دانه باعث بهبود خلق و خو شده و به رفع خستگی جسمی و روحی کمک می کند. علاوه بر این، بذر ریحان سبب فعال کردن سلول های مغزی و بهبود توانایی های ذهنی و شناختی شده و مشکلات مربوط به حافظه مانند فراموشی، سردرگمی روانی و در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهد.

عوارض مصرف تخم ریحان

از مصرف بی رویه و دراز مدت تخم ریحان به دلیل وجود ترکیبات سرطان زایی مانند استراگول، اجتناب کنید. همچنین، مصرف بیش از حد آن موجب کاهش سطح قند خون و فشار خون شده، لذا استفاده از آن به افراد دیابتی، مبتلایان به فشار خون پایین و زنان باردار بدون مشورت پزشک، توصیه نمی شود.

منبع: عطارک
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها