خرفه برای دیابت | نحوه استفاده از خرفه برای دیابت

قوی ترین سبزی برای پایین آوردن قند خون

A
۰

خرفه با خاصیتی که برای پایین آوردن قند خون دارد می تواند برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد و در رژیم غذایی آن ها جا داشته باشد.

خرفه از سبزیجاتی که طبع سردی دارد و میزان بیشتری از آن را آب تشکیل داده است. این سبزی کم طرفدار خواص زیادی برای سلامت بدن دارد و می تواند از سرطان، فشار خون پیشگیری کند و همچنین مشکلات کبد را بهبود بخشد. در این مطلب از تاثیرات خرفه بر دیابت و کنترل قند خون توضیح داده ایم.

تاثیرات خرفه بر دیابت

یک بیماری متابولیکی مزمن است که ناشی از اختلال در ترشح یا عملکرد انسولین در بدن می باشد. انسولین، یک هورمون حیاتی است که توسط سلول‌های بتا در پانکراس یا لوزالمعده تولید می‌شود و نقشی کلیدی در کنترل سطح گلوکز خون (قند خون) دارد. در دیابت، ترشح یا عملکرد انسولین ناکافی است، که منجر به افزایش ناگهانی سطح گلوکز خون (قند خون) می‌شود. از راهکارهای کنترل دیابت استفاده از سبزی خرفه است.

خرفه گیاهی است علفی، گوشت دار و یکساله که برگهایی متقابل و گلهایی کوچک و به رنگ زرد دارد. این گیاه معمولاً به صورت خودرو در باغچه منازل، کنار جوی‌ها و در مناطق مرطوب می روید و توسط سازمان بهداشت جهانی لقب اکسیر جهانی (Global panacea) به آن داده شده است و یکی از متداول ترین گیاهان دارویی مورد استفاده در جهان عنوان شده است.

بیشتر بخوانید:تاثیر انواع سبزیجات در درمان دیابت

خرفه از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی خیلی سرد و تر و دارای نیروی قابضه و مدر است و معتقدند که برگ و ساقه آن مسکن صفرا است، خرفه حرارت خون، کبد و معده را تسکین می‌دهد و برای تسکین شدت تب‌های گرم و صفراوی و تسکین عطش و کنترل ترشح ادرار در بیماری دیابت و رفع سردردهای گرم مفید است. از دیگر خواص خرفه، قطع خونریزی و چرک سینه بوده و برای خرد کردن سنگ مثانه و ازدیاد ادرار مفید است، از این گیاه برای درمان سوزش مجرای ادرار، مثانه، بواسیر و همچنین تسکین حرارت رحم و سوزش و درد آن استفاده می‌شود.

خرفه برای دیابت
خرفه

به اعتقاده پزشکان طب سنتی دو نوع دیابت سرد و گرم وجود دارد و آنها یکی از گیاهان دارویی که در درمان دیابت گرم بسیار مفید است را سبزی خرفه می‌دانند. به توصیه این پزشکان خوردن تخم خرفه برای افراد دیابتی مفید است، با این وجود باید دقت شود، خوردن این گیاه برای افراد سرد مزاج و بلغمی به مقدار زیاد مضر بوده و بایستی برای اصلاح اثر آن، با کرفس و نعنا مصرف گردد.

بیشتر بخوانید:کنترل دیابت ۲ و ۱ با مصرف شنبلیله

روش مصرف خرفه برای دیابت

خرفه باعث کاهش قند خون خون بیماران دیابتی می‌شود. به این منظور بیماران دیابتی می‌توانند خرفه را در رژیم غذایی روزانه خود وارد نموده و از آن از به عنوان سبزی خوردن و همچنین در سالاد استفاده کنند. همچنین استفاده از خرفه در پخت غذاهایی نظیر سوپ، آش، دلمه و .. نیز علاوه بر مطبوع نموده عطر و طعم غذا میتواند خواص درمانی خوبی برای بیماران مبتلا به دیابت در پی داشته باشد.

استفاده از بذر خرفه بر روی شیرینی‌ها باعث می‌شود، شیرینی مورد نظر به عنوان یک شیرینی رژیمی برای مبتلایان به مرض قند محسوب شود. مصرف عرق خرفه نیز تشنگی و عطش بیمارانی که مرض قند دارند را کاهش می‌دهد.

منبع: انجمن دیابت گابریک
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها