روغن زیتون برای بدنسازان | زمان مصرف روغن زیتون در بدنسازی

روغن زیتون؛ تنها روغن مجاز برای بدنسازان + روش مصرف

A
۰

ورزشکاران مخصوصا بدنسازان دغدغه استفاده از روغن در وعده های غذایی خود دارند. در این مطلب از فواید روغن زیتون برای ورزشکاران و نحوه مصرف آن توضیح دادیم.

روغن زیتون تنها روغن سالمی است که آن را می توان به صورت خام برای سالاد استفاده کرد و هم برای پخت و سرخ کردن غذا. این روغن برای پیشگیری از سرطان مفید است و باعث اضافه وزن نمی شود. بنابراین می تواند بهترین انتخاب برای بدنسازان باشد. در ادامه از دیگر خواص این روغن و نحوه مصرف آن بخوانید.

خواص روغن زیتون در بدنسازی

روغن زیتون برای بدنسازان بسیار مفید و موثر است. به طور کلی روغن زیتون در بدنسازی و عضله سازی تاثیرات زیر را دارد:

  • روغن زیتونِ باکیفیت حاوی آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب تک غیراشباع است؛ آنتی اکسیدان‌ها آسیب سلولی را برطرف می‌کنند و چربی‌های تک غیراشباع، سنتز پروتئین را برای رشد عضلانی تحریک می‌کنند.

  • روغن زیتون حاوی کالری فراوان سالم است که بدون ایجاد فشار بر سیستم قلبی عروقی، انرژی برای تمرین و ریکاوری پس از تمرین را برای بدنسازان تامین می‌کند.

  • روغن زیتون به‌ویژه از طریق فنول‌ها و پلی فنول‌ها، مقاومت به انسولین را کاهش می‌دهد. این موضوع (بهبود حساسیت به انسولین) برای جذب مواد مغذی و ریکاوری عضلات بسیار مهم است.

روغن زیتون

بیشتر بخوانید:شیوه مصرف و عوارض روغن زیتون

استفاده از کدام روغن برای بدنسازی بهتر است؟

 تمرینات شدید می‌تواند به مفاصل بدنسازان (حتی بدنسازان جوان) فشار زیادی وارد کند، اما فایده وجود روغن زیتون در بدنسازی و رژیم غذایی این است که خواص ضد التهابی روغن زیتون به سلامت مفاصل‌شان کمک می‌کند و التهابات مفصلی پس از ورزش را کاهش می‌دهد.

 عضلات در طول تمرینات ورزشی دچار آسیب دیدگی می‌شوند و نیاز به ریکاوری فوری با تغذیه باکیفیت دارند. روغن زیتون برای کمک به جذب کلسترول و تبدیل آن به تستوسترون، که برای فرآیند عضله سازی بدن حیاتی است، بهتر از سایر منابع چربی عمل می‌کند.

روغن زیتون در وعده های غذایی رژیم بدنسازان

روغن زیتون برای پخت و پز در تمام غذاهای خانگی بسیار مناسب است. خوشبختانه این روغن، خوش طعم است و می‌توانید با خیال راحت، از آن برای پخت و پز، سس خانگی و حتی تهیه غذاهای سرخ کردنی هم استفاده کنید. اکنون چند ایده برای اضافه کردن روغن زیتون به برنامه غذایی‌تان پیشنهاد می‌دهیم.

زیتون

صبحانه: دو تخم مرغ آب پز روی نان تست سبوس دار با ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون درست کنید! به جای کره یا روغن سرخ کردنی، از روغن زیتون روی نان تست استفاده کنید.

ناهار: مجموعه‌ای از سبزیجات (مثل کدو، هویج، بادمجان، قارچ، کلم، و..) را با روغن زیتون در فر بگذارید تا کبابی شوند. (به ازای هر فنجان سبزیجات از ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون استفاده کنید). سبزیجات بو داده را با نان، پاستا یا سایر غلات سبوس دار مخلوط کنید و برای خوش طعم‌تر شدن، مقداری ادویه به آن اضافه کنید.

شام: ماهی یا مرغ را در فویل بپیچید، روی آن خیلی کم روغن زیتون بریزید، فلفل خرد شده و لیمو ترش با ادویه‌های دلخواه را در فر بگذارید تا کبابی شوند. سپس با یک بشقاب سالاد سبزیجات (گوجه، کاهو، هویج، کلم) با سس خانگی حاوی روغن زیتون و سرکه بالزامیک میل کنید!

مقدار و نحوه مصرف روغن زیتون

۲ تا ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون در بدنسازی و رژیم غذایی روزانه ورزشکاران گنجانده شود.

 

منبع: فیتامین
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها