فواید روغن ذرت | ارزش غذایی روغن ذرت | طریقه مصرف روغن ذرت

با خواص روغن ذرت؛ سالم ترین روغن گیاهی آشنا شو

A
۰

روغن ذرت مصرف کنید تا هم کاربرد پخت و پز داشته و هم در سالاد مصرف شود. این روغن برای رفع مشکلات گوارشی و تقویت استخوان مفید است. در ادامه با خاصیت های روغن ذرت آشنا می شوید.

روغن ذرت می تواند در لیست مفیدترین روغن های گیاهی قرار بگیرد. این روغن که از دانه های ذرت به دست می آید در تهیه غذا و حتی شیرینی و سالاد کاربرد داشته و خواصی مانند رفع مشکلات گوارشی و کاهش قند خون دارد. ادامه این مطلب را بخوانید تا با معرفی که اینفوگیاهی از روغن ذرت برای شما ارائه داده است؛ این روغن گیاهی را بیشتر بشناسید.

روغن ذرت چیست؟

روغن ذرت یک روغن گیاهی است که به‌دلیل طعم دلپذیر، آجیلی، سطوح نسبتاً کم اسیدهای چرب اشباع، سطوح بالای اسید لینولئیک و سطوح پایین اسید لینولنیک ارزش دارد. روغن ذرت مصارف غیرخوراکی نیز دارد و برای مثال در ساخت لوازم آرایشی به کار می‌رود. روغن ذرت به‌صورت خام، تصفیه‌شدۀ متوسط یا کاملاً تصفیه‌شده عرضه می‌شود. رنگ آن زرد کم‌رنگ است که به هنگام سرخ‌کردن تیره می‌شود.

    ارزش غذایی روغن ذرت

  • کالری: 884 واحد؛

  •     کربوهیدرات:00 گرم؛

  •     پروتئین:00 گرم؛

  •     چربی:00 گرم؛

  •     آب:00 گرم؛

  •     فیبر:00 گرم؛

  •     قند:00 گرم؛

  •     کلسترول:00 میلی‌گرم؛

  •     کلسیم: 00 میلی‌گرم؛

  •     آهن:13 میلی‌گرم؛

  •     منیزیم:00 میلی‌گرم؛

  •     فسفر:00 میلی‌گرم؛

  •     پتاسیم:00 میلی‌گرم؛

  •     سدیم:00 میلی‌گرم؛

  •     روی:02 میلی‌گرم؛

  •     مس:00 میلی‌گرم؛

  •     منگنز:00 میلی‌گرم؛

  •     سلنیم: 00 میلی‌گرم.

روغن ذرت

بیشتر بخوانید:همه چیز درباره ذرت و خواص آن

خواص روغن ذرت

درمان سرطان و کاهش ریسک ابتلا به این بیماری

یکی از مهم‌ترین خواص این روغن گیاهی، درمان سرطان و پیشگیری از ابتلا به این بیماری است. در روغن ذرت، مقادیر بسیار زیادی از اسید فنولیک وجود دارد. از لحاظ علمی ثابت شده است که این ماده، در ازبین‌بردن سلول‌های سرطانی به‌خصوص در بیماری‌های سرطان کبد و سینه نقش زیادی دارد. همچنین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در ترکیبات روغن ذرت، سطح ایمنی بدن را افزایش می‌دهند و به‌این‌ترتیب بدن شما در مقابل انواع بیماری‌ها به‌خصوص بیماری سرطان مقاوم می‌شود.

رفع مشکلات گوارشی

بسیاری از مردم ایران به‌دلیل نوع تغذیه و رژیم غذایی ناسالم، از مشکلات گوارشی رنج می‌برند و به‌دنبال راهی برای رفع آن هستند. یکی از اصلی‌ترین مواد معدنی که عمده مشکلات گوارشی را برطرف می‌کند، فیبر است که بسیاری از افراد تصور می‌کنند فیبر فقط در سبزی‌ها است که به‌شکل طبیعی وجود دارد؛ ولی اگر شما هم این تصور را دارید، باید بگوییم که سخت در اشتباهید! روغن‌های گیاهی نیز حاوی فیبر هستند و به‌همین‌علت می‌توانند هضم غذا را برایتان آسان‌تر کنند. ذرت دارای فیبر است و زمانی که روغن از دانه ذرت تهیه می‌شود، کیفیت این فیبر بالاتر هم می‌رود. جالب است بدانید یک فنجان روغن ذرت می‌تواند بیش‌از ۴ درصد فیبر روزانه شما را تأمین کند.

تقویت بافت استخوان‌ها

یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های روغن ذرت، تقویت بافت استخوان‌ها است. روغن ذرت دارای مقادیر بسیار بالایی از امگا ۶ است که این چربی غیراشباع مورد نیاز برای بدن انسان، از مواد غذایی مانند روغن‌های گیاهی تأمین می‌شود. نکته مهمی که درباره امگا ۶ وجود دارد، این است که امگا ۶ یا همان اسید لینولئیک نقش بسیار اساسی در توزیع ویتامین‌های محلول در چربی مثل ویتامین D دارد. حتماً هم می‌دانید که ویتامین D چقدر برای بدن و به‌خصوص برای بافت استخوانی مفید است.

کاهش سطح قند خون

مشکل دیابت و بالارفتن سطح خون در کمین همه است. افراد باید هم از بروز آن جلوگیری کنند و هم در صورت ابتلا به این مشکل، درصدد رفع آن باشند. روغن ذرت یکی از مواد غذایی بسیار مفید برای کاهش سطح قند خون بدن است. اسید لینولئیک موجود در این روغن عملکرد لوزالمعده را متعادل می‌کند. اگر درگیر مشکلات دیابت باشید می‌دانید به‌وجودآمدن اختلال در عملکرد لوزالمعده موجب بروز مشکل در تولید انسولین کافی برای بدن می‌شود. واضح است که اگر سطح انسولین بدن کافی نباشد، فرایند تثبیت قند خون به مشکل بر می‌خورد و دیابت خود را بروز می‌دهد؛ بنابراین حتماً توصیه می‌کنیم این روغن را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

کاهش کلسترول

تا به امروز تحقیقات معتبر و متنوعی خواص روغن ذرت را به‌منظور کاهش کلسترول تأیید کرده است. مطالعات نشان می‌دهد این روغن سطح کلسترول بد را در بدن به‌شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد. در حقیقت، روغن ذرت به‌دلیل نوع چربی و امگا ۶ موجود در ترکیباتش از نظر کاهش سطح کلسترول بد بسیار مؤثرتر از روغن‌های آفتابگردان، زیتون و کانولا عمل می‌کند و می‌تواند بیش‌از ۸ درصد کلسترول بد بدن شما را کاهش دهد. این، در حالی است که روغن‌های نام‌برده تنها توان کاهش ۲ درصدی کلسترول خون را دارند.

 کاهش التهابات

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین خواص این روغن، کاهش التهاب در بدن است. امگا ۳ و امگا ۶ موجود در روغن ذرت توان مبارزه با التهاب‌ عمومی بدن را به شما می‌دهد و به‌همین‌علت است که متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند برای کاهش درد مفاصل، ورم مفاصل، علائم آرتریت، سردرد و التهابات پوستی در رژیم غذایی خود روغن ذرت را بگنجانید.

روغن ذرت

آیا روغن ذرت ضرر دارد؟

در مقایسه با مزایای گوناگون، از عوارض روغن ذرت نمی‌توان چشم‌پوشی کرد ازجمله این عوارض سمیت بالقوه، افزایش خطر ابتلابه سرطان، افزایش خطر بیماری قلبی‌عروقی، تحریک معده و افزایش وزن است. اگر قصد استفاده از این روغن را دارید، حتماً از روغن ذرت ارگانیک و تصفیه‌نشده استفاده کنید که ممکن است بالاترین سطح ترکیبات بالقوۀ مفید را داشته باشد.

روغن ذرت حاوی مقادیر بسیاری چربی‌های امگا 6 در مقایسه با امگا 3 است. در یک رژیم غذایی سالم باید تعادل میان چربی‌های امگا 3 و 6 برقرار باشد. درصورتی‌که در رژیم غذایی شما، منبع عمدۀ تأمین لیپید روغن ذرت باشد؛ این مورد یک نکته منفی برای سلامت شما خواهد بود که می‌تواند اثرات سوء بر سلامت قلب و عروق داشته باشد. افزایش نسبت امگا 6 به امگا 3 در رژیم غذایی، منجر به افزایش التهاب و بدترشدن بیماری‌های مزمن نیز می‌شود.

نحوه مصرف روغن ذرت

در کشورهای پیشرفته دنیا، استفاده از روغن ذرت در پخت شیرینی، غذا، تهیه سالاد و … به‌دلیل طعم و عطر ملایم این روغن کاملاً رایج است. همچنین بسیاری از آشپزان و شیرینی‌پزان مطرح دنیا از روغن ذرت جهت تهیه انواع سس‌های سالاد، چاشنی‌ها، خامه‌ها و مارگارین‌ها استفاده می‌کنند. افزون‌بر تمام این موارد، روغن ذرت به‌دلیل اینکه تا نقطه دود حدود ۲۳۰ درجه سانتی‌گرادی دارد، می‌تواند گزینۀ خوبی برای سرخ‌کردن مواد غذایی محسوب شود. شما می‌توانید با خرید روغن سرخ کردنی از ورژن این روغن را به‌طور روزانه استفاده کنید.

منبع: مجله سیب
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها