اقدامات لازم برای ورود به گیاهخواری کدام است؟

A
۰

پیروی از یک رژیم غذایی سالم و به دور از هورمون‌ های موجود در غذاهایی با فرآورده‌ های حیوانی، مهمترین انگیزه برای ورود به گیاهخواری است.

افراد زیادی هستند که به دلایل مختلف سبک غذایی گیاهخواری را انتخاب می‌ کنند. پیروی از یک رژیم غذایی سالم و به دور از هورمون‌ های موجود در غذاهایی با فرآورده‌ های حیوانی، مهم‌ترین انگیزه برای ورود به گیاهخواری است. درصورتی که تمایل دارید به خانواده بزرگ گیاهخواران بپیوندید، لازم است که سطح آگاهی خود را درباره موضوعات مختلف در این زمینه بالا ببرید. یکی از فاکتورهای مهم برای شروع گیاهخواری ، آشنایی با انواع مختلف آن است. همچنین باید بدانید که می‌ خواهید کدام سطح از گیاهخواری را انتخاب کرده و از مصرف چه نوع غذاهایی اجتناب کنید. با توجه به این موضوع مشخص می‌ شود که چه گروه‌ های غذایی را جایگزین کنید تا تمام مواد مغذی را به اندازه کافی به بدن خود برسانید.

چگونه گیاهخوار شوم؟

گیاهخوار یا وگان شدن به سادگی تصمیم گیری برای عدم استفاده زیاد از محصولات حیوانی است. هم چنین ممکن است انتخاب کنید که از محصولات حیوانی اصلا استفاده نکنید و یا از شرکت هایی که به روش های دیگر از حیوانات استفاده می کنند نیز خرید نکنید. اصلی ترین کاری که باید انجام دهید پایدار بودن آن است و برای انجام آن ممکن است بخواهید رژیم جدید خود را به گونه ای راحت کنید که از نظر جسمی یا فرهنگی برای شما شوک آور نباشد.

راه‌ های ورود به گیاهخواری

درصورتی که تصمیم دارید به جمع گیاهخواران بپیوندید، بهتر است قبل از شروع، یک برنامه درست و اصولی را پیگیری کنید. این‌ کار به شما کمک می‌ کند تا علاوه‌ بر حفظ سلامت خود با رژیم‌ غذایی مناسب، دل زدگی و خستگی از این تغییر بزرگ را از خود دور کنید. به توصیه‌ های زیر برای ورود به گیاهخواری توجه کنید.

تاریخ و زمان‌ مناسب را تعیین کنید

زمان شروع رژیم گیاهخواری به شما بستگی دارد. تقویم خود را بردارید و تاریخی را که قصد دارید رژیم سالم گیاهخواری خود را شروع کنید، علامت بزنید. این زمان را به‌ گونه‌ ای انتخاب کنید که از پایبندی خود به آن مطمئن هستید. همچنین می‌ توانید برای ایجاد آمادگی تدریجی در خود، مرحله به مرحله به حذف گوشت و فرآورده‌ های آن بپردازید. به این شکل که ابتدا گوشت قرمز، سپس مرغ و بعد از آن ماهی را از رژیم خود حذف کنید. در روشی دیگر می‌ توانید روزهای خاصی از هفته را برای گیاهخواری، مانند تمرین دوشنبه‌ های بدون گوشت انتخاب کنید. با عادت کردن به پیروی از این رژیم، می توانید به آرامی روزهای بیشتری را اضافه کنید.

در برابر وسوسه‌ ها مقاومت کنید

تعداد گیاهخواران بسیار کمتر از افرادی است که سبک غذایی رایج را دنبال می‌ کنند. به همین دلیل ممکن ‌است درمعرض وسوسه و ترغیب آن‌ها به مصرف غذاهای حاوی گوشت قرار گیرید. برای مدیریت این امر، توصیه می‌ شود به دنبال جایگزین‌ های خوشمزه باشید. برای کمک کردن به خود دربرابر وسوسه‌ ها به جای تمرکز بر روی چیزهایی که نمی‌ توانید بخورید، روی امتحان کردن غذاهای گیاهی جدید تمرکز کنید. استفاده ازسبزیجات جدید، آشنایی با روش‌ های طبخ متنوع و جایگزین‌ های گوشت به شما در این مسیر کمک می‌ کند. زیرا با این کار ممکن ‌است طعم‌ هایی را کشف کنید که نمی دانستید دوست دارید.

از مواد غذایی جایگزین استفاده کنید

باید بدانید که با ورود به گیاهخواری هنوز هم می‌ توانید بسیاری از دستورالعمل‌ های مورد علاقه خود را با طعم‌ های گیاهی بپزید. برای این کار پروتئین اصلی را با یک منبع گیاهی مانند توفو یا تمپه جایگزین کنید. اگر دستور پخت غذای موردنظر دارای آب گوشت حیوانی است، به‌ جای آن از آب سبزیجات استفاده کنید. اگر از لبنیات اجتناب می‌ کنید، شیر غیرلبنی مانند شیر بادام یا شیر سویا جایگزین خوبی محسوب می‌ شوند. وجود انواع محصولات متنوع در فروشگاه‌ های مخصوص گیاهخواران، تنوع غذایی دلخواه شما را تامین خواهد کرد. شما می‌ توانید انواع همبرگر های گیاهی و جایگزین‌ های گوشتی را در این فروشگاه‌ ها تهیه کنید.

یک متخصص لیبل خوانی شوید

ترکیبات حیوانی در برخی غذاها و مواد خوراکی موجود در فروشگاه‌ ها، مخفی و پنهان باشند. برای تشخیص این موضوع برچسب محصولات را به دقت بخوانید و با منابع پنهان رایج محصولات حیوانی آشنا شوید. در اینجا به چند مورد از مهمترین منابع پنهان محصولات حیوانی اشاره می‌ کنیم:

  • ژلاتین از کلاژن حیوانی مشتق شده است و اغلب در غذاهای فرآوری شده مانند تنقلات میوه، پاستیل و ژله وجود دارد.
  • عسل از زنبور عسل به‌ دست می‌ آید که برخی از گیاهخواران از خوردن آن اجتناب می‌ کنند. از عسل در برخی غذاهای پخته ‌شده و چای‌ های طعم‌ دار استفاده می‌ شود.
  • کازئین پروتئینی است که از شیر گاو یا گوسفند گرفته می‌ شود. این ماده در پنیر ها و حتی برخی از پنیرهای گیاهی و محصولات غیر لبنی مانند پنیر سویا و خامه قهوه یافت می‌ شود.
  • کشک محصول جانبی و تهیه ‌شده از پنیر است. این ماده در نان‌ ها و آب نبات‌ های خاصی وجود دارد.
سبزیجات

منابع و کتاب‌ های آشپزی گیاهی را مطالعه کنید

پس از آنکه تصمیم گرفتید وارد دنیای گیاهخواری شوید و از اصول آن پیروی کنید، باید با روشهای رژیم گیاهخواری سالم به خوبی آشنا باشید. برای بالابردن اطلاعات خود در مورد رژیم‌ غذایی و تغذیه گیاهی سالم، از اطلاعات موجود در سایت‌ ها، کتاب‌ ها و مجلات استفاده کنید. این امر به شما در داشتن یک رژیم سالم گیاهخواری کمک می‌ کند.

انواع رژیم گیاهخواری

برای خیلی از افرادی که درحال بررسی ویژگی‌ های رژیم گیاهخواری سالم هستند، این سوالات پیش می‌ آید که انواع رژیم گیاهخواری کدام است؟باید از خوردن چه مواد غذایی اجتناب کرد؟ در این قسمت به بررسی پاسخ این سوالات می‌ پردازیم. شما می‌ توانید شکل‌ های مختلفی از گیاهخواری را تجربه کنید و این به خواست شما بستگی دارد. در ادامه با انواع رژیم گیاهخواری آشنا می‌ شوید.

گیاهخواری (vegetarianism)

اگر قصد دارید از رژیم گیاهخواری پیروی کنید، نباید گوشت، مرغ و ماهی بخورید. این دسته از گیاهخواران را می‌ توان براساس اینکه چه محصولات حیوانی را در رژیم غذایی خود قرار می‌ دهند به شکل زیر تقسیم‌ بندی کرد:

  • گیاهخواران لاکتو-اُوو که هم تخم‌ مرغ و هم محصولات لبنی می‌ خورند.
  • لاکتو که در رژیم خود لبنیات دارند اما از خوردن تخم ‌مرغ اجتناب می‌ کنند.
  • گیاهخواران اُوو که برعکس لاکتو هستند. این دسته از لبنیات پرهیز کرده اما تخم‌ مرغ می‌ خورند.

وگان (Vegan)

این دسته از گیاهخواران علاوه بر پرهیز از مصرف گوشت، مرغ و ماهی، از محصولات لبنی، تخم ‌مرغ یا سایر محصولات حیوانی مانند ژلاتین یا عسل نیز اجتناب می‌ کنند.

خام گیاهخوار (Raw Veganism)

یک اصل پایه در خام‌ گیاهخواری، خام‌ خواری است. هر خامخواری، گیاهخوار است، ولی عکس آن درست نیست؛ یعنی گیاهخواران، خام خوار نیستند و رژیم گیاهخواری با رژیم خام گیاهخواری متفاوت است. در حقیقت گیاه خواران تمام غذاهای خامخواری به اضافه گیاهان پخته شده و فرآوری شده و تخمیر شده و تخمیری حرارت دیده را نیز مصرف می‌ کنند.

ورود به گیاهخواری

گیاهخواری جزئی

یک گیاهخوار جزئی گوشت مصرف نمی‌ کند اما برخی از غذاهای حیوانی را می‌ خورد. به‌ عنوان مثال این افراد به مصرف ماهی روی می آورند.

گیاهخواری انعطاف‌ پذیر

برخی دیگر از افراد نیز از رژیم‌ غذایی نیمه گیاهخواری یا انعطاف‌ پذیر پیروی می‌ کنند. سبک غذایی این افراد به‌ گونه‌ ای ا‌ست که بیشتر غذاهای گیاهی می‌ خورند اما گاهی نیز ممکن ‌است گوشت، لبنیات، تخم مرغ، مرغ و ماهی را به مقدار کم مصرف کنند.

سخن پایانی

بسیاری از افراد در سراسر جهان و به‌ دلایل مختلف به سبک غذایی گیاهی و بدون گوشت و فرآورده‌های آن روی می‌آورند. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که تمایل ‌به گیاهخواری دارید، بهتر است با اقدامات لازم برای ورود به گیاهخواری آشنا باشید. در این مقاله به بررسی راه‌های مختلف شروع گیاهخواری، انواع مختلف آن و روش‌های رژیم گیاهخواری سالم پرداختیم.

دیدگاه
آخرین اخبار