معرفی انواع نان های خام گیاهخواری و دستور پخت آنها

انواع نان برای خام گیاهخواران

A
۰

تهیه نان برای خام گیاهخواران یک دغدغه بزگ است. در این مقاله چند نمونه از انواع نان برای خام گیاهخواران و روش  تهیه آن آورده شده است.

تهیه نان برای خام گیاهخواران یک دغدغه بزگ است. امروزه با توجه به محدودیت های رژیم خام گیاهخواری این افراد در تهیه برخی اقلام اساسی در رژیم غذایی خود دچار مشکل می شوند که از مهم ترین آن ها تهیه انواع نان برای خام گیاهخواران است که بهتر است با توجه به محدودیت های موجود توسط خود شخص در منزل تهیه شود. در این مقاله چند نمونه از انواع نان برای خام گیاهخواران و روش تهیه آن آورده شده است.

نان جو دوسر، بهترین نان برای خام گیاهخواران

جو دوسر غله ای است که نسبت به جو سخت تر و نوعا وحشی تر است لذا برخی ارزشهای غذایی و دارویی آن به نسبت از جو و طبعا گندم بالاتر است. از آنجا که خام گیاهخواران ناگزیر مایل به خوردن نان بدلیل آنکه فرآورده ای پخته شده است نمی باشند ولی ناگزیر از تامین ارزشهای غذایی غلات برای بدن خود هستند، این نان به صورت ویژه برای آنها آماده شده است. فناوری انجام شده در شیوه پخت آن است به طوری که بر عکس نانهای معمولی در مدتی بیش از 15 دقیقه و در دمای زیر 40 درجه سلسیوس میپزد. بدین صورت غالب خواص غله خام را در خود حفظ می کند.

این نان را می توان هم به صورت خشک و هم نرم استفاده کرد اما خشک آن بهتر است. اگر می خواهید آن را نرم کنید کافی است مقداری آب بر آن اسپری کرده و لای سفره پلاستیکی بگذارید. خوردن این نان برای افراد دیابتی بسیار مفید است، چون با داشتن فیبر کافی، منیزیم بالا و ویتامین های گروه ب باعث کاهش میزان قند خون ناشتا، کاهش قند در ادرار، کاهش نیاز به انسولین و افزایش اثر انسولین می شود و همچنین مانع بروز سرطان ها خصوصا سرطان روده بزرگ شده و تنبلی روده و یا روده تحریک پذیر را با داشتن منابع فیبر بالا کنترل می کند.

نان جو دوسر

نان برای خام گیاهخواران و بیماران سلیاک

در این بیماری پرز های روده کوچک به دلیل نوعی پروتئین بنام گلوتن از بین رفته و به همین دلیل بیمار جهت بهبودی نمی تواند و نباید تا آخر عمر خود هیچ یک از فرآورده های گندم و جو و چاودار را که دارای گلوتن می باشد بخورد. طرز تهیه نان برای این بیماران را شرح داده ایم.

مواد لازم :

  • 200 گرم بادام خام
  • 100 گرم کشمش
  • 100 گرم انجیر یا عناب فاقد هسته و خرد شده
  • 80 گرم گردو پودر شده
  • تخم کتان 60 گرم
  • 200 گرم پیاز رنده شده
  • دو حبه سیر رنده شده
  • نصف یک عدد لیمو ترش و مقداری نمک
  • تخمه آفتابگردان خرد شده
  • رزماری و آویشن و مرزه برای عطر نان

چند دقیقه بادام و کشمش ها را شسته و خیس کنید .سپس آنها را با مولینکس خرد کنید و باقی مواد را نیز با آن مخلوط کرده و اگر مزه شیرینی باب طبع شما نیست کشمش و انجیر را حذف کرده و به جای آن میوه ای دیگر که شیرین نیست مانند گوجه فرنگی و نارگیل و …. جایگزین کنید که به نام بافت و حجم بدهد. نمک و سبزیجات را نیز اضافه کنید و ورز دهید. اگر لازم بود مقداری آب یا شیر سویا برای نرم کردن و خیس کردن خمیر استفاده کنید. قالب نان را با مقداری روغن زیتون چرب کرده و خمیر را داخل قالب فشرده کنید.

می توانید از نایلون برای داخل قالب استفاده کنید و سپس خمیر را روی نایلون داخل قالب قرار داده و فشرده کنید. پس از چند ساعت که نان در یخچال قرار گرفت آن را خارج کرده و در معرض هوا قرار دهید. اگر رطوبت آن زیاد بود می توانید از مقداری پودر بادام یا پودر گردو و یا کنجد خام برای روی آن استفاده کنید سپس آن را برش زده و برای تهیه انواع ساندویچ ها استفاده کنید.

انواع نان جوانه گندم برای خام گیاهخواران

نان جوانه گندم را می توان به چند روش ساده تهیه کرد. در اینجا این چند روش را توضیح داده ایم.

روش اول

جوانه گندم چرخ شده + مقداری نمک

از این خمیر به اندازه یک گردو برداشته و در کف دست پهن کنید یک طرف آن را در پرک گندم یا پرک جو زده و از همان طرف روی سینی دستگاه میوه خشک کن بگذارید این جهت نچسبیدن خمیر به سینی است سپس چند ساعت بگذارید تا نان آماده شود. می توان به جای پرک گندم از کنجد با پوست خام استفاده کرد.

روش دوم

جوانه گندم چرخ شده + مقداری شیره انگور + مقداری نمک + مقداری گردو چرخ شده یا تخم برزک آسیاب شده. این نان کمی شیرین است و شبیه بیسکویت ساقه طلایی است طرز تهیه آن نیز همانند مدل اول است.

روش سوم

جوانه گندم چرخ شده 3 فنجان + پودر کاکائو سه چهارم فنجان + شیره خرما یا عسل یک چهارم فنجان +مویز یا کشمش یک فنجان + گردو خرد شده سه چهارم فنجان

روش چهارم

جوانه گندم سه فنجان + هویج 3 عدد + کدو سبز 2 عدد + تخم کتان آسیاب شده یک فنجان + کمی پودر موسیر

روش پنجم

جوانه گندم یک فنجان + بادام یک فنجان + کشمش یک فنجان + دارچین یک قاشق چای خوری + تخم آفتابگردان یک فنجان + کدو یک عدد + هویج دو عدد + سیب یک عدد + خرما چهار عدد + آب نصف فنجان. همه راچرخ کرده و در دستگاه بگذارید آماده شود.

نان جوانه گندم

نتیجه گیری

این روزها طرفداران رژیم های گیاهخواری و خام خواری رو به افزایش است. البته خام‌ خواری با گیاهخواری تفاوت‌های زیادی دارد. خام‌ خواری جزء رژیم‌ های بسیار خطرناک است و به هیچ فردی توصیه نمی‌ شود.رژیم خام‌ خواری که حبوبات و نان در آن ‌جایی ندارد،‌ اصلا رژیم سالم و مناسبی نیست و بهتر است آن را کنار بگذارید. مصرف حجم مناسبی از مکمل‌ های مولتی‌ ویتامین مینرال در طول روز برای تامین ریزمغذی‌ های مورد نیاز هم توصیه می‌ شود.

مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها