خوردن شلیل در بارداری | فواید شلیل در باردای

راسته که شلیل خوردن باعث خوشگل شدن جنین میشه؟! | خواص شلیل خوردن در بارداری

A
۰

مصرف شلیل در دوران بارداری چندان مضر نمی باشد و خانم هایی که ویار این میوه را دارند می توانند با خیال راحت نوش جان کنند؛ اما زیاده روی در خوردن شلیل باعث آسیب رسانی به بدن می شود.

شلیل سرشار از ویتامین های مفید برای سلامت بدن است و با مقادیر بالایی از فیبری که دارد می تواند برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش نیز مفید باشد. به همین دلیل مصرف شلیل برای خانم هایی که در دوران بارداری به سر می برند؛ مضر نمی باشد اما افراط در خوردن شلیل باعث آسیب رسانی به بدن می شود. در ادامه درباره مزیت های مصرف شلیل در بارداری و ضررهای آن بیشتر می خوانید.

خوردن شلیل در بارداری و زیبایی جنین

داشتن یک رژیم غذایی سالم و مصرف مجموعه‌ای از میوه‌ها و سبزیجات بدون شک در دوران بارداری برای جنین بسیار مفید است و تاثیر بسیاری زیادی در سلامت جنین خواهد گذاشت، اما این فرضیه تا به الان هنوز ثابت نشده است که مواد غذایی در زیبایی جنین تاثیر خواهند گذاشت. بنابراین خوردن شلیل در بارداری می‌تواند فواید بسیاری در سلامت جنین داشته باشد، اما آنچه که در زیبایی جنین تاثیرگذارد است، تنها مجموعه‌ای از ژن‌های پدر و مادر است.

خواص مصرف شلیل در بارداری

یک رژیم غذایی سالم و سرشار از ویتامین در دوران بارداری، می‌تواند تاثیر بسیاری خوبی در سلامت مادر و جنین بگذارد. شلیل یکی از میوه‌ها با فواید بسیار زیاد است که بودن آن در رژیم غذایی زنان باردار خالی از لطف نیست. با این حال توجه داشته باشید که زیاده روی در خوردن این میوه می‌تواند عوارضی مانند دل درد، نفخ و اسهال داشته باشد. بنابراین حتما در میزان خوردن آن دقت کنید.

کمک به درمان کبد چرب

کبد چرب یکی از بیماری‌های بسیار شایعی است که بسیاری از زنان باردار به آن مبتلا هستند. یکی از دلایل اصلی ابتلا به این بیماری سبک تغذیه‌ای اشتباه افراد و نداشتن یک رژیم غذایی سالم و سرشار از ویتامین است. شلیل به دلیل اینکه سرشار از ویتامین و فیبر است، بسیار برای سلامتی مفید بوده و می‌تواند در رژیم غذایی افراد مبتلا به کبد چرب جای داشته باشد. البته توصیه می‌شود تا در میزان مصرف آن حتما با پزشک خود مشورت کنید

جلوگیری از نقایص مادرزادی

شلیل سرشار از مواد معدنی، ویتامین و فولات بوده و خطر نقص لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدای را در نوزاد متولد نشده به حداقل می‌رساند.

بیشتر بخوانید:شلیل؛ نوبرانه ای برای تقویت سیستم ایمنی

کمک به رشد و نمو جنین

شلیل منبع عالی برای تغذیه است. این میوه حاوی فیبر و ویتامین C است که به رشد و تکامل جنین کمک کرده و همچنین باعث رشد ماهیچه‌ها و رگ‌های خونی جنین می‌شود. محتوای پتاسیم موجود در شلیل از گرفتگی عضلات جلوگیری می‌کند و سطح انرژی شما را در دوران بارداری افزایش می‌دهد.

محافظت از چشم

شلیل دارای لوتئین است، یک ماده مغذی حیاتی که سلامت چشم شما را ارتقا می‌دهد و خطر بیماری های چشمی را در دوران بارداری به حداقل می‌رساند. همچنین این ماده به عنوان یک آنتی اکسیدان شناخته می‌شود و می‌تواند شما را از ابتلا به آب مروارید هسته‌ای در اما نگه دارد. ویتامین A و بتاکاروتن موجود در این میوه به شما کمک می‌کند تا سلامت چشم را حفظ کنید، بینایی خود را بهبود ببخشید و از خطر گزروفتالمی و نابینایی جلوگیری کنید.

شلیل برای بارداری

سلامت پوست

در دوران بارداری بسیاری از زنان با مشکلات پوستی دست و پنجه نرم می‌کنند. این میوه حاوی بیوفلاونوئیدها، لوتئین، بتاکاروتن، ویتامین C و آنتی اکسیدان‌هایی است که از پوست شما در برابر آسیب محافظت می‌کند و سلامت پوست شما را به میزان قابل توجهی در دوران بارداری افزایش می‌دهد.

بهبود عملکرد مناسب سلول‌ها و اعصاب

پتاسیم موجود در این میوه برای عملکرد مناسب سلول‌ها و اعصاب شما در دوران بارداری بسیار مفید است. پتاسیم به سنتز پروتئین و فرآیند متابولیک کمک می‌کند، تعادل الکترولیت‌ها را حفظ می‌کند، عملکرد ماهیچه‌های شما را تقویت می‌کند و از کربوهیدرات‌ها استفاده می‌کند. همچنین این میوه از خطر اختلالاتی مانند هیپوکالمی جلوگیری می‌کند.

کمک به هضم غذا

فیبر موجود در این میوه به هضم غذا، یبوست، ورم معده، زخم معده و بهبود حرکات روده کمک می‌کند. همچنین شلیل باعث سم‌زدایی می‌شود و سموم مضر را از بدن شما دفع می‌کند.

جلوگیری از سرطان

اسید کلروژنیک موجود در شلیل به جلوگیری از تومور کمک می‌کند. این اسید رشد سلول های سرطانی را مهار می‌کند و از شما در برابر ابتلا به سرطان روده بزرگ و ریه محافظت می‌کند.

مشکلات مصرف زیاد شلیل

در کنار انواع خاصیت شلیل در بارداری، نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنید زیرا می‌تواند مشکلات مختلفی را ایجاد کند از جمله:

  •     ناراحتی معده

  •     تیر کشیدن قلب

  •     معده درد

به طور کلی پیشنهاد می‌شود که از 80 گرم در روز بیشتر شلیل مصرف نکنید.

منبع: گهواره
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها