خواص شیر بادام | طرز تهیه شیر بادام | شیر گیاهی | جایگزین‌ شیر گاو

شیر بادام؛ بهترین نوشیدنی به جای شیر گاو برای گیاه خواران + طرز تهیه و خواص

A
۱

معروف‌ ترین و پرکاربردترین نوع شیر مغزها، شیر بادام است. پیش از آنکه بخواهیم دربارهٔ فواید بی‌ شمار شیر بادام برای سلامتی صحبت کنیم، بهتر است طرز تهیهٔ شیر بادام خانگی را به شما آموزش بدهیم.

شیر بادام یکی از جدیدترین و محبوب‌ ترین جایگزین‌های شیر گاو بین سالمندان، وگان‌ ها و کسانی که  محصولات لبنی دوست ندارند، به شمار می‌ رود. شیر بادام، از آسیاب ‌کردن بادام به دست می‌ آید و نه تنها طعمش فوق‌ العاده است، بلکه فواید بی‌ شماری برای سلامتی بدن انسان دارد. شیر بادام به دلیل مغذی بودن و طعم خاص، یکی از پرفروش ترین محصولات گیاهی است.البته از آنجایی که شیر بادام به عنوان جایگزینی برای شیر گاو استفاده می شود، اکثر تولیدکنندگان ویتامین‌ها و مواد معدنی را به آن اضافه می‌کنند تا مشکلی برای تامین مواد مغذی مصرف کنندگان مواد مغذی مورد نیاز از این طریق پیش نیاید.

خواص شیر بادام را بشناسید!

شیر بادام

1. شیر بادام برای افزایش قد

مواد مغذی که به رشد و حفظ قد شما کمک می‌کنند عبارت‌اند از:

  •     کلسیم
  •     ویتامین D
  •     پروتئین
  •     ویتامین‌های گروه B
  •     ویتامین C
  •     منیزیم

این مواد برای رشد استخوان ضروری هستند. کلسیم یکی از حامیان اصلی سلامت استخوان است که هم به رشد کودکان کمک می‌کند و هم باعث می‌شود افراد مسن‌تر با افزایش سن، توده‌های استخوانی خود را حفظ کنند. شیر بادام حاوی مواد مغذی مهمی است که به سلامت استخوان‌ها و رشد سالم آن‌ها کمک می‌کند؛ البته به‌طور مستقیم این کار را انجام نمی‌دهد. در رشد قد عوامل دیگری مانند ژنتیک، تغذیه سالم و ورزش منظم هم دخیل هستند. طرز تهیه شیر بادام برای افزایش قد را در ادامه مطلب توضیح خواهیم داد. شما می‌توانید مقدار بیشتری از آن را درست کنید تا مجبور نباشید هر روز درگیر این کار شوید.

2. خواص شیر بادام برای لاغری

اگرچه شیر بادام 50 درصد چربی دارد و پرکالری است، اما اجازه دارید مقدار زیادی از آن را بدون دغدغه افزایش وزن بنوشید. این نوشیدنی با اینکه کالری زیادی دارد، نسبت به برخی مواد غذایی دیگر غنی‌تر است. برخی از تولیدکنندگان، شیر بادام را با آب رقیق می‌کنند تا محتوای چربی آن شبیه شیر کم چرب شود.

3. خواص شیر بادام برای اعصاب

شیر بادام «منیزیم» دارد. منیزیم به‌عنوان یک ماده معدنی برای عملکرد اعصاب، انقباض ماهیچه‌ها و تنظیم فشار خون ضروری است. این ترکیب به پیشگیری یا کاهش سردردهای میگرنی، اضطراب و افسردگی کمک می‌کند. شیر بادام با داشتن ویتامین B6 در تولید انتقال دهنده‌های عصبی نقش دارد؛ در نتیجه اعصاب را آرام‌تر می‌کند.

4. شیر بادام برای کودکان

شیر بادام گزینه مناسبی برای کودکانی که به شیر گاو یا لاکتوز حساسیت دارند یا از خوردن آن فرار می‌کنند، به حساب می‌آید. این ماده مفید را معمولاً از شش ماهگی به همراه سایر غذاهای کمکی به کودکان می‌دهند؛ اما باید شیرین نشود و با کلسیم و ویتامین D همراه باشد. کودکان نباید بیش از دو تا سه وعده شیر بادام در روز بنوشند؛ زیرا ممکن است سایر مواد مغذی را از رژیم غذایی خود حذف کنند و دچار کمبود ویتامین شوند.

5. شیر بادام برای نوزادان

برخی از متخصصان مصرف شیر بادام را برای نوزادان زیر یک سال توصیه نمی‌کنند. زیرا بر این باورند کالری، پروتئین، چربی، آهن و سایر مواد مغذی لازم برای رشد و نمو آن‌ها را به اندازه کافی تأمین نمی‌کند. نوزادان باید تا شش ماهگی منحصراً با شیر مادر یا شیر خشک تغذیه شوند. سپس تا یک سالگی در کنار شیر مادر یا شیر خشک، به‌تدریج با غذاهای جامد آشنا شوند. آرام‌آرام از این بازه سنی به بعد می‌توان شیر بادام را به لیست غذایی آن‌ها اضافه کرد. البته باز هم توصیه می‌شود ابتدا با یک متخصص در این باره مشورت کنید.

6. شیر بادام برای کاهش وزن

یک فنجان شیر بادام تنها 60 کالری دارد. در حالی که کالری شیر کامل 146 است. پس این نوشیدنی یک جایگزین عالی برای کاهش یا حفظ وزن فعلی شما خواهد بود. کالری کم‌تر شیر بادام نسبت به شیر گاو آن را به یک گزینه عالی برای قرار گرفتن در رژیم‌های غذایی لاغری تبدیل کرده است. شیر بادام چربی‌های سالم و پروتئین‌های قابل هضمی دارد؛ به همین علت بعد از خوردن آن احساس سیری خواهید کرد.

7. شیر بادام برای چاقی صورت

هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد شیر بادام به‌طور خاص باعث چاقی یا افزایش چربی صورت می‌شود. با این حال ممکن است با کالری کم و مواد مغذی بیشترش نسبت به شیر گاو یا سایر محصولات لبنی پرچرب، به بهبود ترکیب کلی بدن و توزیع چربی کمک کند. شیر بادام از التهاب و استرس اکسیداتیو در پوست جلوگیری می‌کند؛ به همین علت مانع از پیری و افتادگی بافت‌های صورت می‌شود.

8. شیر بادام برای زانو درد

شیر بادام ممکن است به کاهش درد زانو ناشی از آرتروز یا التهاب کمک کند. زیرا حاوی ترکیبات ضدالتهابی مانند اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین E است. اسیدهای چرب امگا 3 به کاهش التهاب کمک می‌کنند. ویتامین E از سلول‌ها در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب رادیکال‌های آزاد که منجر به زانو درد می‌شوند، محافظت می‌کند. شیر بادام با داشتن مقادیر زیادی کلسیم و ویتامین D تراکم استخوان‌ها را حفظ کرده و از پوکی استخوان در زانو جلوگیری می‌کند.

9. شیر بادام و یبوست

بعید است که شیر بادام باعث یبوست شود؛ زیرا حاوی فیبر و منیزیم است. این ترکیبات، ملین‌های طبیعی هستند و به تنظیم حرکات روده کمک می‌کنند. توصیه می‌شود شیر بادام‌های شیرین، طبیعی و خانگی را به جای شیر بادام‌های آماده و بازاری انتخاب کنید تا مواد مغذی و فیبر بیشتری داشته باشند.

10. شیر بادام تقویت حافظه

شیر بادام با تأمین ویتامین E، ویتامین B6، منیزیم و اسیدهای چرب امگا 3 باعث بهبود حافظه و عملکرد شناختی می‌شود. ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان قوی است که به محافظت از سلول‌های مغز در برابر آسیب اکسیداتیو و جلوگیری از بیماری‌های عصبی مانند بیماری آلزایمر کمک می‌کند. منیزیم موجود در شیر بادام باعث افزایش جریان خون به مغز و حمایت از انتقال عصبی می‌شود. ضمناً اسیدهای چرب امگا 3 به تعدیل فعالیت سلول‌های مغز و بهبود یادگیری و حافظه کمک می‌کنند.

طرز تهیه شیر بادام خانگی

شیر بادام خانگی

  1. یک فنجان یا حدود ۲۰۰ گرم مغز بادام را برای یک شب یا به مدت ۸ تا ۱۲ ساعت در یک ظرف آب خیس کنید.
  2. پس از خیس خوردن، پوسته‌های قهوه‌ای رنگ روی مغز بادام‌ها را به راحتی جدا کنید.
  3. مغز بادام‌ها را در مخلوط‌کن بریزید و ۴ فنجان آب به آن‌ها اضافه کنید. چند دقیقه صبر کنید، سپس ترکیب آب و مغز بادام‌ها را مخلوط کنید.
  4. با استفاده از یک پارچه تنظیف، مخلوط به دست آمده را صاف کنید و شیر را از مخلوط جدا کنید. خمیر بادام باقی مانده را در ظرفی بریزید تا خشک شود، سپس آن را آسیاب و از آن به‌عنوان آرد بادام استفاده کنید.
  5. اکنون شیر بادام شما آماده است. برای نگهداری آن، بهتر است از یک ظرف شیشه‌ای تمیز دردار استفاده کنید. شما می‌توانید شیر بادام خود را به مدت ۳ تا ۴ روز در یخچال نگهداری کنید.
  6. به‌خاطر داشته باشید که شیر مغزها از دو ترکیب جداگانه تهیه می‌شوند و ته‌نشین شدن موادشان کاملا طبیعی است. بنابراین بهتر است پیش از هر بار مصرف، ظرف اصلی آن‌ها را خوب تکان بدهید.
منبع: چطور
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    • ناشناس

      خیلی خوشمزه هس

    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها