نحوه مصرف تخم گشنیز | مضرات تخم گشنیز | روش مصرف تخم گشنیز

مهم ترین خواص تخم گشنیز که تا به حال نشنیدین!

A
۰

تخم گشنیز از خوش عطر و خوش طعم ترین ادویه های ایرانی است که به خاطر فایده زیادی که دارد بهتر است استفاده از آن را بیشتر کنید.

تخم گشنیز که در واقع همان بذر گیاه است به عنوان ادویه کاربرد زیادی دارد و شما می توانید در غذاهایی مانند انواع پاستا از تخم گشنیز برای خوش طعم شدن استفاده کنید. در این مطلب از اینفوگیاهی از خواص بی نظیر تخم گشنیز ونخوه مصرف آن بیشتر توضیح دادیم.

خواص تخم گشنیز برای سلامت بدن

تخم گشنیز برای دیابت

یکی از ده ها خاصیت تخم گشنیز تاثیرات آن روی قند خون می باشد. در واقع یکی از راه‌های کنترل قند خون بر اساس طب سنتی مصرف منظم از تخم گشنیز است. مواد موجود در عصاره تخم گشنیز با ورود به خون موجب ترشح انسولین می‌شوند و از این طریق موجب جلوگیری از افزایش قند خون و و حفظ سطح قند خون می‌شود. از دیگر خواص تخم گشنیز تاثیر آن در کاهش خطر عوارض قلبی عروقی مرتبط با پیش‌دیابت، دیابت نوع دو و سندروم متابولیک است. در نتیجه تخم گشنیز برای افراد دیابتی نیز مفید است.

تخم گشنیز برای مو

تقویت ریشه مو از خواص تخم گشنیز است. تخم گشنیز با تقویت ریشه مو موجب افزایش رشد مو و جلوگیری از ریزش مو‌ها می‌شود. ویتامین‌ها و پروتئین‌های ضروری برای مو در گیشنیز موجود است و به افزایش رشد و تقویت مو کمک می‌کند و در نتیجه در درمان ریزش مو نقش دارد.برای بهره‌مندی از خواص تخم گشنیز، پودر تخم گشنیز را با مقداری روغن زیتون ترکیب کنید و ترکیب به دست آمده را روی سر بمالید و پوست سر و مو را با ترکیب پودر تخم گشنیز و روغن زیتون خوب ماساژ دهید و پس از گذشت نیم ساعت با شامپو شسته و با آب گرم آب‌کشی کنید.

همچنین می‌توانید آب سبزی گشنیز را بگیرید و قبل از حمام روی پوست سر خود و مو‌ها را با این آب سبزی ماساژ دهید و بعد از گذشت چند دقیقه بشویید.

تخم گشنیز برای پوست

خاصیت ضدباکتری تخم گشنیز موجب درمان آکنه و جوش صورت می‌شود. پودر تخم گشنیز را با عسل و زردچوبه ترکیب کنید و ترکیب به دست آمده را به عنوان ماسک روی پوست صورت خود بگذارید تا خشک شود و سپس صورت خود را بشویید.  گشنیز دارای سینئول و اسید لینولئیک است. در سینئول یکی از 11 ترکیب موجود در روغن‌های اسانسی است که در بالا نیز به آن اشاره شد.

این مواد دارای خاصیت‌های ضد سرطانی و ضد روماتیسمی هستند و تورم ناشی از بیماری‌های مختلف را تا حد زیادی کاهش می‌دهند. از این گیاه می‌توان برای کاهش تورم‌های پوستی که به دلیل مشکلات کلیه ایجاد شده نیز استفاده کرد. کاهش التهابات پوستی تأثیر زیادی در بهبود شکل ظاهری پوست خواهد داشت.

تخم گشنیز برای کلیه

تخم گشنیز برای درمان عفونت ادراری و عفونت مثانه یک داروی گیاهی موثر و مفید است. از خواص تخم گشتیز به ادرار آور بودن آن می‌توان اشاره کرد که به حفظ سلامت کلیه‌ها کمک می‌کند. از تخم گشنیز به اندازه ۱/۵ قاشق چای‌خوری برداشته و با دو فنجان آب مخلوط کنید و این ترکیب را ناشتا بنوشید

تخم گشنیز برای رحم

از جمله خواص گشنیز برای رحم این است که یکی از محرک‌های طبیعی و مفید است که استفاده از ترشحات غدد درون ریز را تنظیم می‌کند. تنظیم این ترشحات می‌تواند به بهبود سیکل قاعدگی کمک کند. علاوه بر آن یکی از بهترین و مؤثرترین خوراکی‌ها برای درمان و کاهش درد قاعدگی محسوب می‌شود. قبل از دوران قاعدگی از دمنوش گشنیز استفاده کنید تا قاعدگی منظمی داشته باشید.

تخم گشنیز
تخم گشنیز

تخم گشنیز به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی

گشنیز چندین آنتی اکسیدان دارد که از آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد جلوگیری می کند.نشان داده شده است که آنتی اکسیدان های آن با التهاب در بدن شما مبارزه می کنند.این ترکیبات شامل ترپینن، کورستین و توکوفرول ها هستند که ممکن است اثرات ضد سرطانی، تقویت کننده سیستم ایمنی و محافظت کننده عصبی داشته باشند.یک مطالعه لوله آزمایشی نشان داد که آنتی اکسیدان های موجود در عصاره دانه گشنیز التهاب را کاهش داده و رشد سلول های سرطانی ریه، پروستات، سینه و روده بزرگ را کند می کند.

کمک به سلامتی قلب و کاهش کلسترول

گشنیز دارای اسید‌های مختلف مانند اسید لینولئیک، اسید اولئیک، اسید پالمیتیک، اسید استئاریک و اسید آسکوربیک (ویتأمین C) است که می‌تواند کلسترول خون را تا حد زیادی کاهش دهد. سطح بالای کلسترول بد خون (LDL) باعث بروز مشکلات و بیماری‌های مختلفی قلبی- عروقی می‌شود. از جمله این بیماری‌های می‌توان به حملات قلبی، آترواسکلروز و سکته مغزی اشاره کرد. علاوه بر آن میزان کلسترول خوب را نیز در بدن افزایش می‌دهد. به این صورت با مصرف گشنیز و تخم گشنیز می‌توانید از بروز بسیاری از مشکلات قلبی جلوگیری کنید.

تخم گشنیز برای سلامت قلب

برخی از مطالعات حیوانی و لوله آزمایش نشان می دهد که گشنیز ممکن است عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا و سطح کلسترول بد را کاهش دهد.به نظر می رسد عصاره گشنیز به عنوان یک ادرارآور عمل می کند و به بدن شما کمک می کند تا سدیم و آب اضافی را دفع کند. این ممکن است فشار خون شما را کاهش دهد.برخی تحقیقات نشان می دهد که گشنیز ممکن است به کاهش کلسترول نیز کمک کند.

محافظت از سلامت مغز

بسیاری از بیماری‌های مغزی، از جمله پارکینسون، آلزایمر، و مولتیپل اسکلروزیس، با التهاب مرتبط هستند.خواص ضد التهابی گشنیز ممکن است در برابر این بیماری ها محافظت کند.یک مطالعه موش نشان داد که عصاره گشنیز در برابر آسیب سلول های عصبی بدنبال تشنج های ناشی از دارو محافظت می کند، احتمالاً به دلیل خواص آنتی اکسیدانی آن، یک مطالعه روی موش نشان داد که برگ گشنیز حافظه را بهبود می بخشد و نشان می دهد که این گیاه ممکن است برای بیماری آلزایمر کاربرد داشته باشد.

گشنیز همچنین ممکن است به مدیریت اضطراب کمک کند.مطالعات حیوانی نشان می دهد که عصاره گشنیز تقریباً به اندازه دیازپام، یک داروی رایج اضطراب، در کاهش علائم این بیماری موثر است.به خاطر داشته باشید که تحقیقات انسانی مورد نیاز است.

آش رشته که یکی از غذاهای سنتی ایران است، از محبوب‌ترین آش‌ها بین ایرانیان است.برای دیدن طرز تهیه آش رشته خوشمزه به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

تخم گشنیز

درمان اسهال

روغن‌های اسانسی موجود در گشنیز دارای ترکیباتی مانند بورنئول و لینالول هستند که باعث بهبود شرایط و کارکرد دستگاه گوارش، کبد و روده‌ها می‌شوند. این ترکیبات برای کاهش اسهال بسیار مفید هستند. همچنین ترکیبات گفته شده خاصیت ضدباکتری دارند و اگر اسهال فرد به دلیل میکروب‌ها و قارچ‌ها باشد، به درمان آن بسیار کمک می‌کنند.

از تخم گشنیز به دلیل خواص بسیار عالی می‌توان برای درمان تهوع و استفراغ و همچنین بیماری‌های معده نیز استفاده نمود. از آنجایی که این گیاه دارای مواد زیست فعال است، هر روز خواص بسیار مفیدی از آن کشف می‌شود. از برگ گشنیز به عنوان پیش غذا برای آماده‌سازی روده نیز استفاده می‌شود.

تنظیم فشار خون

مصرف گشنیز می‌تواند تا حد زیادی به کاهش فشار خون کمک کند. گشنیز می‌تواند اثر یون‌های کلسیم و استیل کولین را بهبود دهد و باعث کاهش فشار خون شود. این یون‌ها انتقال‌دهنده عصبی در دستگاه‌های سیستم عصبی مرکزی و دستگاه‌های جانبی هستند. به همین دلیل احتمال بیماری‌های قلبی- عروقی در فرد کاهش یافته و فرد از بیماری‌هایی مانند حملات قلبی و سکته مغزی در اما می‌ماند.

 درمان زخم‌ های دهان

یکی دیگر از اجزا روغن‌های اسانسی در گشنیز، سیترنلول است که به عنوان ماده ضدعفونی‌کننده بسیار عالی شناخته می‌شود. بسیاری دیگر از ترکیبات موجود در گشنیز دارای خاصیت‌های ضدمیکروبی و درمانی هستند که از بروز زخم در دهان جلوگیری کرده و باعث بهبود آن‌ها می‌شوند. بهبود زخم‌ها سرعت بیشتری گرفته و بوی بد دهان نیز از بین می‌رود. در برخی از خمیر دندان‌ها از عصاره گشنیز برای ایجاد بوی مطبوع در دهان استفاده می‌شود.

جلوگیری از کم خونی

یکی از ترکیبات بسیار مهم در گشنیز، آهن است به همین دلیل افرادی که از کم خونی رنج می‌برند، می‌توانند از خواص عالی این گیاه بهره‌مند شوند. کم خونی و کمبود آهن در بدن مشکلات مختلفی از جمله تنگی نفس، خستگی شدید، تپش قلب، کاهش عملکرد ذهن و ... را به همراه دارد. علاوه بر آن آهن می‌تواند عملکرد ارگان‌های مختلف بدن را بهبود ببخشدو سطح انرژی فرد تا بالا ببرد. همچنین به ارتقای سلامت و استحکام استخوان‌ها نیز کمک می‌کند.

دارای خاصیت ضد آلرژی

با توجه به تحقیقات انجام شده، گشنیز دارای آنتی هیستأمین بسیار قوی است که در بهبود و درمان آلرژی‌های فصلی و تب یونجه بسیار مفید است. همچنین اثرات آلرژیک ایجاد شده به وسیله حشرات، گیاهان، غذا‌ها و ... را کاهش می‌دهد.

تخم گشنیز

 مضرات گشنیز

یکی از مضرات احتمالی برای تخم گشنیز ایجاد حساسیت در برخی از افراد است که ممکن است منجر به واکنش‌های آلرژیک مانند خارش لب‌ها، دهان و گلو، چشم‌ها و تب شود

. از خواص تخم گشنیز (فواید تخم گشنیز) کمک به کنترل قند خون است و باید توجه داشته باشید اگر مبتلا به دیابت هستید و دارو برای دیابت خود مصرف می‌کنید درباره مصرف گشنیز و تنظیم دوز دارو با مقدار مصرفی تخم گشنیز با پزشک مشورت کنید؛ درغیر این صورت ممکن است موجب کاهش بیش از حد قند خون شود که خطراتی را به دنبال دارد.

نحوه استفاده از تخم گشنیز

از تخم گشنیز به اندازه ۱/۵ قاشق چای‌خوری برداشته و با دو فنجان آب مخلوط کنید و این ترکیب را ناشتا بنوشید.

منبع: غفاری دایت
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها