فواید تخم کتان | طبع تخم کتان | طریقه مصرف تخم کتان

قوی ترین دانه گیاهی برای سلامت بدن + خواص

A
۰

تخم کتان از مفید ترین دانه های گیاهی است که برای حفظ سلامت قلب، کنترل کلسترول و پیشگیری از سرطان مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه با این دانه گیاهی پرخاصیت بیشتر آشنا می شوید.

تخم کتان یا بذر کتان از دیگر دانه های گیاهی است که خواص زیادی دارد. این دانه دو رنگ قهوه ای و زرد دارد که اغلب نوع قهوه ای آن مورد استفاده قرار می گیرد و از مهم ترین کاربردهای آن بهبود یبوست و کنترل فشار خون است. اینفوگیاهی در ادامه این مطلب از خواص این دانه بیشتر توضیح می دهد.

تخم کتان چیست؟

تخم کتان نوعی گیاه یک‌ساله بهاری است که با شرایط اقلیمی و خاک بسیاری از مناطق به ‌ویژه مناطق معتدل خنک نیم‌کره شمالی سازگار است. این بذر، عمدتاً برای تولید روغن صنعتی و کنجاله خوراک دام استفاده می‌شود. روغن آن یک روغن خشک‌کننده است که در رنگ‌ها، لاک‌ها و ساخت کفپوش مشمع کف اتاق کاربرد دارد.

محصولات برپایه دانه کتان، محصولاتی دوستدار محیط زیست هستند. از آن‌جایی که دانه کتان حاوی آلفا لینولنیک اسید (یک اسید چرب ضروری امگا ۳) است، مرغداران برای تولید تخم‌مرغ غنی‌شده با امگا ۳، مرغ و ماکیان‌ را با آن تغذیه می‌کنند. همچنین مقادیر کمی از بذر کتان در محصولات غذایی (نان‌ها و غلات صبحانه) استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید:کنجد سیاه بخور تا از هر مرضی دور بمونی

طبع تخم کتان

طبع تخم کتان از نظر پزشکان طب سنتی، گرم و خشک و روغن آن گرم و مرطوب است.

خواص بذر کتان

کاهش فشار خون

تخم کتان منبع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ است که به کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب کمک می‌کند. کانادایی‌ها در یک تحقیق دریافتند که مصرف روزانه ۳۰ گرم بذر کتان به مدت ۶ ماه، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را کاهش می‌دهد. بذر کتان نه تنها فشار خون را کنترل می‌کند، بلکه تعداد بیمارانی که فشار خون دارند را نیز کاهش می‌دهد.

کنترل قند خون

در تحقیقاتی اثبات کرده‌اند اگر افراد مبتلا به دیابت، ۱۰ تا ۲۰ گرم پودر بذر کتان به برنامه غذایی روزانه خود اضافه کنند، شاهد کاهش ۸ تا ۲۰ درصدی سطح قند خون خود هستند. این تاثیر پایین آمدن قند خون تاثیر فیبر غیر محلول موجود در بذر کتان است که آزاد شدن قند در خون را آهسته می‌کند و در نتیجه قند خون کاهش می‌یابد.

تخم کتان
تخم کتان

کاهش خطر حمله قلبی

تحقیقات روی حیوان‌ها نشان داده که اسید آلفالینولنیک موجود در بذر کتان از جمع شدن کلسترول در رگ‌های خونی قلب پیشگیری می‌کند، التهاب شریان‌ها را کاهش می‌دهد و در کاهش رشد تومور موثر است. نتایج یک بررسی دیگر نشان داد کسانی که اسید آلفا لینولنیک (نوعی اسید چرب امگا ۳ گیاهی) بیشتری نسبت به بقیه دریافت می‌کنند، ۱۴ درصد کمتر در خطر حمله قلبی هستند.

اگر طعم ماهی را دوست ندارید یا گیاهخوار هستید، بذر کتان بهترین جایگزین برای دریافت اسید آلفالینولنیک است.

پیشگیری از سرطان

لیگان‌ها ترکیبات گیاهی با خواص آنتی اکسیدانی و استروژنی هستند که به کاهش خطر ابتلا به سرطان و بهبود سلامت کمک می‌کنند. بذر کتان نسبت به دیگر غذاهای گیاهی ۸۰۰ برابر بیشتر لیگان دارد.

تحقیقات نشان داده کسانی که بیشتر بذر کتان مصرف می‌کنند ۱۸ درصد کمتر در خطر ابتلا به سرطان سینه (مخصوصا زنان پس از یائسگی) هستند. آقایان نیز می‌توانند از مزایای تخم کتان برخوردار شوند. خواص تخم کتان برای سرطان کسانی که بیشتر بذر کتان مصرف می‌کنند ۱۸ درصد کمتر در خطر ابتلا به سرطان هستند.

در یک تحقیق، گروهی که در کنار داشتن رژیمی کم چرب روزانه ۳۰ گرم بذر کتان دریافت کردند نسبت به گروه دیگر کمتر در خطر سرطان پروستات قرار گرفتند. علاوه بر این‌ها بذر کتان پتانسیل پیشگیری از سرطان‌های روده و پوست را نیز دارد ولی برای اثبات آن به تحقیقات بیشتری نیاز است.

برای یبوست

تنها یک قاشق غذا خوری بذر کتان حاوی ۱.۹ گرم فیبر خوراکی محلول (۲۰ تا ۴۰ درصد) و غیر محلول (۶۰ تا ۸۰ درصد) است که این دو نوع فیبر در روده بزرگ توسط باکتری‌ها تخمیر می‌شوند و مدفوع را حجیم می‌کنند؛ در نتیجه حرکت روده مرتب می‌شود.

فیبر محلول ثبات محتوای روده را افزایش می‌دهد و سرعت گوارش را کم می‌کند. فیبر غیر محلول هم منجر به ترکیب آب بیشتر با مدفوع و حجمش بیشتر می‌شود؛ در نتیجه مدفوع راحت‌تر از بدن خارج می‌شود. این اتفاق برای پیشگیری از یبوست و کسانی که به سندروم روده تحریک پذیر مبتلا یا دچار بیماری سندرم روده تحریک پذیر هستند، مفید است.

تخم کتان
تخم کتان

بیشتر بخوانید:خواص شگفت انگیز کینوا

بهبود کلسترول

یکی دیگر از مزایای بذر کتان استفاده از آن برای کاهش سطح کلسترول خون است. در یک تحقیق افراد مبتلا به کلسترول بالا، سه ماه روزانه ۳ قاشق غذاخوری (۳۰ گرم) پودر بذر کتان مصرف کردند و در پایان کلسترول خون‌شان ۲۰ درصد کاهش یافت. بهبود کلسترول با بذر کتانیکی از خواص بذر کتان، کاهش کلسترول است. دیگر بررسی‌ها نیز نشان داده که دریافت روزانه یک قاشق بذر کتان خرد شده به مدت یک ماه سطح کلسترول خوب را تا ۱۲ درصد افزایش داده است. در خانم‌های یائسه مصرف روزانه ۳۰ گرم بذر کتان سطح کلسترول بد را ۷ تا ۱۰ درصد پایین می‌آورد و این تاثیرات به خاطر وجود فیبر در بذر کتان است.

افزایش قدرت باروری

دانه‌های کتان می‌توانند با افزایش شانس باروری به زنانی که دوست دارند، تجربه مادر‌شدن را داشته باشند، کمک کنند. این بذرها از تخمک‌گذاری طبیعی و بازیابی تعادل هورمونی نیز حمایت می‌کنند.

نحوه استفاده از بذر کتان

  • شما می‌توانید تخم کتان را آسیاب کنید و قبل از خوردن غذا 2-1 قاشق از آن را بخورید.

  • یا اینکه آن را بر روی سالاد و ماست خود بریزید.

  • یکی دیگر از روش‌های مصرف تخم کتان این است که بذر را دم کنید و به صورت دم‌نوش درآورده و میل کنید. در صورتی که تخم کتان در رژیم غذایی شما وجود دارد، حتما روزانه مقادیر زیادی آب بنوشید.

 

منبع: دکتر کرمانی
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها