فواید تخم کدو | عوارض مصرف تخمه کدو

چقدر درباره خواص تخم کدو اطلاعات داری؟

A
۰

تخم کدو خواصی مانند کمک به سلامت قلب، پروستات و پیشگیری از بروز برخی سرطان ‌ها را دارد. ادامه مطلب را بخوانید تا ارزش غذایی و خواص تخم کدو را بدانید.

خواص مفید تخم کدو برای سلامتی به‌دلیلِ وجود مواد مغذی آن یعنی فیبر، آهن و منیزیم است. کاهش کلسترول، سلامت قلب، تقویت استخوان و کمک به خواب آرام تنها چند نمونه از خاصیت های این دانه است. این مطلب را بخوانید تا با خاصیت های تخم کدو و عوارض مصرف آن برای سلامت بدن بیشتر آشنا شوید.

ارزش غذایی تخم کدو

مواد مغذی موجود در 1 فنجان (64 گرم) تخم کدو به صورت زیر است:

  • کالری: 285

  • چربی: 12.42 گرم

  • پتاسیم: 588 میلی گرم

  • کربوهیدرات: 34.4 گم

  • قند: 0

  • پروتئین: 11.87 گرم

خواص تخم کدو

سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ ها

وجود آنتی‌اکسیدان‌ هایی مانند کاروتنوئید ها و ویتامین E از خواص تخم کدو است. آنتی‌اکسیدان‌ ها با کاهش التهابات از سلول‌ های بدن در برابر آسیب‌ های ناشی از رادیکال ‌های آزاد محافظت می ‌کنند. به‌همین دلیل مصرف غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها از بدن در برابر بیماری‌ های مختلف محافظت می ‌کند. بخش بزرگی از خواص تخم کدو به‌خاطر وجود مقادیر زیاد آنتی‌اکسیدان‌ های موجود در آن است. در یک مطالعه بر روی موش ‌های مبتلا به التهاب مفصل، روغن تخم کدو توانست از میزان التهابات در آنها کاهش دهد.

بیشتر بخوانید:همه چیز درباره کدو و خواص آن

مفید برای تقویت بازیابی سلولی

وجود ویتامین A در تخم کدو تنبل به ترمیم و بازیابی سلول ها کمک می کند. نقش مهمی در تقسیم و تمایز سلولی ایفا می کند. مقدار کافی ویتامین A در بدن برای بهبود زخم ضروری است. ویتامین A به طور فعال در درمان مشکلات پوستی مانند آکنه، آسیب UV و سوختگی ها استفاده می شود.

کاهش خطر ابتلا به سرطان روده، معده و پروستات

مصرف آجیل ‌ها خواص و فواید مختلفی برای سلامتی دارند. برای مثال یک رژیم غذایی که حاوی مقادیر کافی تخمه کدوی خام یا بوداده است با کاهش ابتلا به سرطان معده، سینه، شش، پروستات و روده‌ ی بزرگ همراه است. یک مطالعه‌ ی مشاهده ‌ای بزرگ نشان داد که مصرف تخمه کدو با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان یائسه همراه است. مطالعات دیگر نشان می‌دهند لیگنان ( نوعی پلی‌فنول ) در تخمه کدو نقش کلیدی و مهمی در پیشگیری و درمان سرطان سینه ایفا می ‌کند. در نهایت اینکه تحقیقات آزمایشگاهی نیز تاثیر مصرف تخمه کدو بر کاهش رشد سلول‌ های سرطانی پروستات را ثابت کرده است.

سرشار از منیزیم

تخم کدو یکی از بهترین منابع طبیعی منیزیم است. این موضوع اهمیت فراوانی دارد. زیرا کمبود منیزیم در جوامع غربی بسیار شایع است. در ایالات متحده امریکا مصرف منیزیم ۷۹٪ از بزرگسالان کمتر از مقدار توصیه‌ شده است. منیزیم برای انجام بیش از ۶۰۰ واکنش شیمیایی در بدن ضروری است. وجود مقدار کافی منیزیم برای موارد زیر موردنیاز است:

  • کنترل فشار خون

  • کاهش خطر بیماری‌های قلبی

  • تشکیل استخوان‌ها و کمک به حفظ سلامت آنها

  • تنظیم سطح قند خون

توقف پیری زودرس

مردم مبلغ هنگفتی پول برای درمان ضد پیری خرج می کنند. تخم کدو تنبل، توانایی این را دارد که فرآیند سالخوردگی را معکوس کرده و درخشندگی جوانی پوست را حفظ کند. اشعه UV و سبک زندگی ما از یک استرس اکسیداتیو پیروی می کنیم که منجر به شکل گیری چین و چروک و تجمع رنگ ‌دانه ها می شود. این آنتی اکسیدان های قوی در مبارزه با رادیکال های آزاد وجود دارند. روی، باعث حفظ کلاژن می شود و رشد پوست را تقویت می کند.

مفید برای کاهش کلسترول

این یکی از مهم ترین فواید سلامتی تخم کدو تنبل است. بذرها، موهبتی هستند برای کسانی که کلسترول بالا را تجربه می کنند. این بذرها از سطوح کلسترول پایین تری در بدن تشکیل شده اند. کاهش سطح هموگلوبین باعث کاهش سلامت قلبی و عروقی می شود. فیتواسترول، مانند کلسترول در ساختار است که باعث کاهش جذب پروتئین (پروتئین با چگالی کم) در روده می شود. مس، شمارش گلبول های قرمز خون را افزایش و عبور اکسیژن خون را افزایش می دهد. بذرها حاوی سطوح پایین سدیم هستند که فشار خون را کاهش می دهند و سلامت قلب را افزایش می دهند.

کنترل کننده طبیعی قند خون

افراد مبتلا به دیابت معمولا نگران مواد غذایی مصرفی خود هستند. مطالعات حیوانی نشان داده است که تخم کدو می ‌تواند به کاهش قند خون کمک کند. این مساله برای افراد مبتلا به دیابت که ممکن است با کنترل سطح قند خون خود مشکل داشته باشند مهم است. مطالعات مختلف در مورد خواص تخم کدو برای افراد دیابتی نشان داده است که مصرف تخمه کدو و یا مکمل ‌های آن باعث کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می‌ شود. به علاوه محتوای منیزیم بالای تخم کدو نیز می ‌تواند تاثیرات مثبتی بر دیابت داشته باشد. یک مطالعه بر روی بیش از 127000 زن و مرد نشان داد که رژیم‌ های غذایی غنی از منیزیم با کاهش 33 درصدی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در مردان و کاهش 34 درصدی ابتلا به دیابت نوع 2 در زنان همراه بوده است.

تقویت عملکرد مجاری ادراری

تخم کدو تنبل به عنوان یک روش برای درمان مشکلات مثانه و بهبود عملکرد ادراری استفاده می شود. مطالعات نشان می دهد که بخش محلول در تخم کدو تنبل در کاهش مشکلات مجاری ادراری مؤثر است و به راحتی در جریان خون جذب می شود. عصاره کدو تنبل محلول در آب اثر آنابولیک (ساختمان بافتی) بر روی ماهیچه های لگن دارد. این آنزیم، آنزیم آروماتاز را مهار می کند و باعث قوی شدن قدرت عضلات لگن می شود. علاوه بر این، محتوای محلول آب به گیرنده آندروژن موجود در ماهیچه های لگن متصل می شود و بیشتر آنها را تقویت می کند. در این روش تخم کدو تنبل نقش حیاتی در کاهش عفونت های مجاری ادراری دارند.

سرشار از فیبر

وجود مقدار زیادی فیبر، از خواص تخم کدو است. هر وعده‌ی ۲۸ گرمی تخم کدوی کامل (با پوست) محتوی ۵٫۲ گرم فیبر است. البته با برداشتن پوست تخم کدو ۱٫۷ گرم از این مقدار کاسته می ‌شود. ولی باز هم مقدار باقی ‌مانده زیاد است و به سلامت فرد کمک شایانی می ‌کند. رژیم غذایی سرشار از فیبر به سلامت دستگاه گوارش کمک می ‌کند. همچنین رژیم‌ های غذایی سرشار از فیبر خطر بیماری‌ های قلبی، دیابت نوع ۲ و چاقی را کاهش می ‌دهد.

تنظیم کننده طبیعی تستوسترون

کمبود زینک (روی) در بدن مردان با کاهش کیفیت اسپرم‌ ها و افزایش احتمال ناباروری در آنها مرتبط است. از آنجایی که تخم کدو منبعی غنی از روی محسوب می ‌شود، مصرف آن می ‌تواند برای کمک به بهبود کیفیت اسپرم مفید باشد. شواهد یک مطالعه روی موش ‌ها نشان می ‌دهد که مصرف تخم کدو می ‌تواند از اسپرم انسان در برابر آسیب ‌های ناشی از شیمی درمانی و بیماری‌ های خود ایمنی محافظت کند. دانه کدو تنبل سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ ها و سایر مواد مغذی است که می ‌تواند به تنظیم سطح تستوسترون سالم کمک کرده و سلامت کلی بدن را بهبود بخشد. روی هم رفته، همه‌ ی این خواص تخم کدو می تواند برای سطوح باروری و عملکرد باروری به ویژه در مردان، مفید باشد.

موثر برای درمان جوش

تخم کدو حاوی روی، که دارای خواص ضد التهابی است، غنی هستند. روی با کاهش قرمزی و زخم روی صورت به درمان آکنه کمک می کند. خاصیت ضد باکتری روی، بر روی غدد چربی پرفعال تاثیر دارد و فعالیت آنها را کم می کند، در نتیجه ترشح چربی و احتمال وقوع آکنه را کاهش می دهد.

تقویت کننده استخوان ها

پوکی استخوان عمدتاً ناشی از کمبود روی است. تخم کدو بدن شما را با مقدار کافی روی محافظت می کند. کلسیم مسئول استخوان ها است. اما روی نیز تشکیل استخوان را افزایش می دهد. روی نیمی از وزن استخوان ها را تشکیل می دهد و برای تشکیل استخوان ها و توده های استخوان از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین به ترمیم شکستگی و آسیب استخوان به میزان سریع تر کمک می کند.

بهبود خواب راحت

اگر مشکل خواب دارید، مصرف مقداری تخم کدو قبل از خوابیدن می تواند به شما کمک کند. تخم کدو سرشار از تریپتوفان است. تریپتوفان اسید آمینه ‌ای است که در خوابیدن مؤثر است. مصرف روزانه تقریبا ۱ گرم تریپتوفان می‌ تواند به خوابیدن کمک کند. البته برای تأمین ۱ گرم تریپتوفان باید نزدیک به ۲۰۰ گرم تخم کدو بخورید. زینک (روی) موجود در تخم کدو می ‌تواند در تبدیل تریپتوفان به سروتونین و در نهایت تبدیل به ملاتونین مؤثر باشد. ملاتونین هورمونی است که موجب تنظیم چرخه‌ های خواب‌ می ‌شود. همچنین تخم کدو منبع خوبی از منیزیم است. منیزیم خود به خواب راحت کمک می ‌کند.

درمان کننده طبیعی کبد چرب

کبد چرب یکی از مشکلات و بیماری‌ هایی است که افراد زیادی به آن مبتلا هستند. به طور کلی وجود چربی در کبدها یک مساله‌ی طبیعی است، اما اگر این میزان چربی بیش از 5 تا 10 درصد از وزن کبد باشد فرد دچار بیماری کبد چرب شده است. این بیماری در ابتدا علائم خاصی ندارد اما با پیشروی بیماری باعث سوء هاضمه می ‌شود. یک رژیم غذایی سالم می ‌تواند در درمان کبد چرب موثر باشد. مصرف سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، هویج، سبزیجات برگ ‌دار و غیره علاوه بر کمک به کاهش وزن در درمان کبد چرب نیز موثر هستند. کدو تنبل و همینطور تخمه کدو نیز برای بهبود کبد چرب مفید هستند.

موثر در یائسگی

گرگرفتگی، سردرد و درد مفاصل از مشکلات رایج زنان پس از شروع یائسگی است و مصرف تخم کدو به کاهش این علائم کمک می کند. روغن تخم کدو غنی از استروژن های گیاهی است که علاوه بر تاثیر مثبت بر سلامت عمومی دوران یائسگی سطح کلسترول خوب خون را افزایش می دهد.

مرطوب‌کننده پوست

این یکی از مزایای اصلی تخم کدو تنبل برای پوست است. سبوم، تولید ترشحات چربی است. تولید چربی اضافی منجر به پوستی چرب و کدر می شود که در معرض جوش و آکنه است. از طرف دیگر، مقدار کم چربی، پوست را خشک و شکننده می کند. بنابراین، حفظ میزان مناسب چربی بر روی پوست بسیار مهم است. اسید های چرب ضروری موجود در دانه ها مقدار صحیح روغن و رطوبت را حفظ می کنند. برای داشتن یک پوست بی نقص، خمیر تخم کدو تنبل له شده را روی صورت خود بمالید. تخم کدو تنبل سالم خیلی بهتر از کرم و لوسیون های سمی هستند. کدو تنبل حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده است که پوست را تغذیه و انعطاف ‌پذیر می سازد.

یک عامل ضد التهابی مؤثر

مطالعات نشان داده اند که تخم کدو تنبل فعالیت های ضد التهابی در بدن دارند. گاهی التهاب به خاطر کمبود مواد معدنی و پروتئین ها رخ می دهد. خوردن دانه ها، مقادیر کافی از پروتئین ها را برای جلوگیری از وقوع التهاب حفظ خواهند کرد. این دانه ها ورم مفاصل را تسکین می دهند. دانه های کدو تنبل به خاطر حضور کلروفیل در آنها سبز به نظر می رسد. کلروفیل بدن و خون را با تمیز کردن آنها آلکالوز می کند. این کار از هر گونه التهاب ناشی از اسیدی شدن جلوگیری می کند.

مفید در ایام بارداری

تخم کدو منبعی غنی از زینک است. محققان بررسی کرده‌اند که میزان 100 گرم تخمه کدو تنبل حاوی 7.99 میلی‌گرم روی است. مردان بالاتر از 19 سال، باید روزانه 11 میلی‌گرم روی مصرف کنند. این میزان روی برای زنان در روز 8 میلی‌گرم است. سطح پایین روی (زینک) در بدن سطح گردش هورمون‌ های متعدد مرتبط با شروع زایمان را تغییر می‌ دهد. به همین خاطر متخصصان تغذیه توصیه می ‌کنند خانم ‌ها در دوران بارداری زینک اضافی دریافت کنند تا پیامد های سلامتی در دوران بارداری افزایش پیدا کند. زینک برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از عفونت‌ های رحمی بسیار مفید است. مشکلاتی که می ‌توانند به طور بالقوه باعث زایمان زودرس شوند.

ضد انگل و ضد میکروب

کدو تنبل طبیعتا ضد انگل است. آنها برای بیرون کردن کرم ها و انگل های دیگر موجود در بدن به کار می روند. کدوتنبل در مورد کودکانی که در برابر کرم آسیب پذیر هستند به طور خاص مفید است. تخم کدو در برابر کرم ها و میکروب های مضر یک سیستم دفاعی خوب ایجاد می کند، که می تواند منجر به سوء تغذیه و الگوهای رشد نادرست شود. علاوه بر آن، برای جلوگیری از عفونت های قارچی مفید است و رشد آنها را مختل می کند.

مفید برای دید چشم

تخم کدو تنبل حاوی مقدار بالایی از ویتامین A است که دید را بهبود می بخشد، به خصوص در نور کم. علاوه بر آن، روی به ویتامین A اجازه می دهد تا شبکیه چشم را از کبد بگیرد و ملانین ایجاد کند که چشم را محافظت می کند. مطالعات نشان داده اند که مشکلات از دست دادن بینایی عمدتاً به خاطر کمبود روی رخ می دهد.

موثر در سلامت مو

ریزش مو می تواند به خاطر التهاب مزمن صورت بگیرد. تخم کدو با ویتامین A ، K، روی و اسید های چرب امگا 3 غنی هستند. تمام اینها برای سلامتی مو و پوست سر عالی هستند. اسید های چرب امگا 3 در رشد مو مفید است، چون التهاب را کاهش می دهد. به جای استفاده از مکمل های روی برای مو، تخم کدو را مصرف کنید که مقدار زیادی از مواد معدنی برای تغذیه موی شما را دارند. تخم کدو موهای شما را محکم تر و درخشان تر و ضخیم‌ تر می کند.

عوارض مصرف تخم کدو

در اینجا چند نکته وجود دارد که شما باید قبل از اینکه تخم کدو را مصرف کنید، در ذهن خود داشته باشید:

  • خطر ایجاد آلرژی
  • سوء هاضمه و معده درد با مصرف بی رویه تخم کدو
  • میگرن
  • ابتلا به اسهال با مصرف زیاد تخم کدو
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها