خواص تره | طبع تره | مصلح تره | مضرات تره

همه چیز درباره خواص بی نظیر تره برای سلامت بدن + طبع و مضرات

A
۰

از خواص تره می توان به سلامت قلب، درمان دیابت و سلامت مو اشاره کرد. مهم ترین خاصیت های تره برای سلامت بدن و طبع آن را در ادامه می خوانید.

تره از سبزیجاتی است که در غذاها به کار رفته و به طور خام هم قابلیت استفاده دارد. این سبزی طبع گرمی داشته و برای دوران بارداری، رفع التهابات نای، جلوگیری از سرطان و همچنین هضم غذا مفید است. بهتر است این سبزی را با مصلحات آن استفاده کنید. اینفوگیاهی تره را معرفی کرده خواص و مضراتش را توضیح می دهد.

تره چیست؟

تره کوچک ‌ترین عضو خانواده پیاز های خوراکی است. تره ساقه های سبزه تیره شبیه به پیازچه و طعم بسیار ملایم و کمی شیرینی و بافتی نرم تر دارند و جزء سبزیجات کم کالری است که می تواند به کاهش وزن کم کند. تره در آسیا (از جمله ایران)، اروپا و امریکای شمالی می ‌روید. طعم تره تا حدودی زیادی با بقیه اعضای خانواده پیاز فرق دارد و تا حدود زیادی ملایم ‌تر است و همین باعث می ‌شود که برای استفاده در بسیاری از غذاها مفید و گزینه ‌ای خوب باشد. تره منبع بسیار خوبی برای منگنز، ویتامین C، آهن، اسید فولیک و ویتامین B6 است.

طبع تره

تره از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک بوده و کاسنی و گشنیز مصلح و بهبود دهنده خواص و مزاج تره هستند و از عوارض آن کم می ‌کنند.

ترکیبات شیمیایی تره

تره سبزی بسیار مغذی و کم کالری است به طوری که یک بسته 100 گرمی تره حاوی 31 کالری است، در عین حال از نظر ویتامین و مواد معدنی عالی است.

تره دارای ویتامین A از جمله بتاکاروتن زیادی هستند که برای بینایی، عملکرد سیستم ایمنی، تولید مثل و ارتباط سلولی بسیار مهم است. سبزی تره همچنین منبع خوبی از ویتامین K1 است که برای لخته شدن خون و سلامت قلب لازم است.

در همین حال، تره به ویژه سرشار از ویتامین C است که به سلامتی سیستم ایمنی، ترمیم بافت ها، جذب آهن و تولید کلاژن کمک می کند. تره همچنین منبع خوبی از منگنز است که به کاهش علائم سندرم قبل از قاعدگی کمک کرده و سلامت تیروئید را ارتقا می بخشد. آنها مقادیر کمی مس، ویتامین B6 ، آهن و فولات را فراهم می کنند.

خواص تره

کاهش التهاب مزمن

التهاب مزمن برای سلامتی قلب مضر است. ویتامین K دارای خواص ضد التهابی است که می تواند در برابر بیماری های التهابی مزمن مانند دیابت، چاقی و آرتریت روماتوئید مبارزه کند. ویتامین B6 در تره همچنین دارای خواص ضد التهابی است.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

تره سرشار از ویتامین C است که ثابت شده است که آنتی اکسیدان مفیدی در پیشگیری از سرطان است. در حالی که آسیب اکسیداتیو اغلب یکی از دلایل تومور ها است، ویتامین C برای ارتقای سلامت کلی موثر است.

کمک به درمان دیابت نوع 2

تره با داشتن کالری کم و شاخص گلیسمی پایین، برای معرفی در رژیم غذایی بیماران دیابتی نوع 2 بسیار مناسب است. علاوه بر این، آنها منبع عالی فیبر و ویتامین K هستند که در این رژیم غذایی خاص ضروری هستند. تره حاوی آلیسین است، یک ماده مغذی که ثابت شده است برای محافظت در برابر نوروپاتی دیابتی موثر می باشد.

مفید در دوران بارداری

تره سرشار از ویتامین B9 است، همچنین به عنوان فولات (اسید فولیک) نیز شناخته می شود. فولات ها بخش مهمی از رژیم غذایی زنان باردار را تشکیل می دهند. فولات ها همچنین باعث تشکیل لوله های عصبی سالم ، وزن کافی در هنگام تولد و رشد مناسب صورت، قلب، ستون فقرات و مغز می شوند.

بهبود وضعیت بینایی

رادیکال های آزاد می توانند تهدید بزرگی برای بینایی شما باشند. تره به دلیل سطوح بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C می تواند به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک کند. همچنین این سبزیجات، مانند هویج، می توانند منبع خوبی از کاروتن و لوتئین باشند که به بهبود بینایی و کاهش خستگی معروف هستند.

کاهش فشارخون

تره سرشار از پتاسیم است. مصرف منظم این ترکیب برای کمک به کاهش فشارخون مفید است. پتاسیم با بهبود انقباض ماهیچه قلب، جریان خون و در نتیجه اکسیژن را از طریق بدن ما افزایش می دهد. گشاد شدن رگ های خونی، مواد مغذی موجود در تره به مقدار زیاد، خطر حملات قلبی و بیماری ها را کاهش می دهد.

تقویت رشد مو

تره منبع خوبی از مواد معدنی مانند منگنز، آهن، ویتامین C و فولات است. مصرف تره سلامتی را به موهای شما می بخشد. تره منبع مهمی از آهن است که به رشد فولیکول های مو کمک می کند. آنها همچنین سرشار از ویتامین C هستند که باعث جذب آهن توسط بدن می شود. کمبود آهن می تواند باعث کم خونی شود که یکی از دلایل ریزش مو است .

سلامت استخوان

محتوای بالای ویتامین K در تره استئوکلسین را فعال می کند. پروتئینی است که برای سلامتی استخوان بسیار حیاتی است. یک لیوان تره حدود 42 میکروگرم ویتامین K را فراهم می کند که به ترتیب 47 و 34 درصد از مقدار توصیه شده روزانه برای خانم ها و آقایان است.

کمک به بهبود هضم

تره منبع شگفت انگیزی از الیاف است. بسته به تنوع در هر 100 گرم سبزیجات، بین 1.8 تا 9 گرم فیبر وجود دارد. علاوه بر این، فیبر موجود در تره هم محلول و هم نا محلول است. مورد اول روند هضم منظم را تضمین می کند و می تواند راه حلی برای یبوست باشد. نوع دوم فیبر در سیستم گوارش شما باقی می ماند و روده ها را پاکسازی می کند و حرکات را تقویت می کند.

کمک به سلامت قلب

تره به خصوص نوع وحشی، به دلیل مقدار فولات موجود در تمام طول گیاه، غذایی مناسب برای قلب است. این ترکیب برای کمک به محافظت از پوشش عروق خونی در برابر آسیب شناخته شده است. با کمک فلاونوئید کامپفرول که به مقدار زیاد در تره یافت می شود، ثابت شده که این ماده غذایی می تواند خطر حملات قلبی و بیماری ها را کاهش دهد.

 دیگر خواص تره برای سلامت بدن

  1. دارای نوعی پنی سیلین می باشد، بنابراین برای عفونت های مختلف مفید است.

  2. ضد عفونی کننده معده و روده ها است.

  3. بازکننده گرفتگی اعضای بدن می باشد و درد مفاصل و نقرس را برطرف می کند.

  4. ترشح ادرار را زیاد می کند.

  5. برای رفع یبوست مزمن مفید است

  6. از تصلب شرائین جلوگیری می کند.

  7. خلط آور و نرم کنند و سینه است.

  8. برای دفع سنگ کلیه از جوشانده دانه آن و یا دم کرده آن ۴ گرم در یک لیتر شراب استفاده کنید.

  9. برای باز شدن گرفتگی صدا از سوپ آن بخورید.

  10. ورم گلو و نای را برطرف می کند.

  11. برای رفع خون دماغ برگ آن را در سرکه له کرده و به پیشانی بمالید.

  12. گرفتگی کبد را برطرف می کند.

  13. تنظیم کننده قاعدگی است.

  14. اگر با عسل خورده شود تقویت کننده نیروی جنسی است.

  15. برای تسکین درد گزیدگی زنبور و حشرات، برگ تره را به محل گزیدگی بمالید.

  16. برای معالجه زخم های عفونی و یا ورم های رماتیسمی و نقرس، تره را در شیر پخته و به صورت ضماد روی این قسمت ها بگذارید.

  17. تره اشتها آور است.

  18. برای باز کردن دمل ها و آبسه ها تره را در زیر خاکستر پخته و روی این قسمت ها بگذارید و یا آب تره را با خمیر نان مخلوط کرده و روی دمل و آبسه قرار دهید.

  19. تره رنگ چهره را باز و پوست را لطیف می کند.

  20. برای رفع سردرد و تنگی نفس تره را با جو پخته و بخورید.

  21. شیاف برگ کوبیده آن برای خشک کردن ترشحات رحم مفید است.

  22. برای قطع خونریزی از بینی تره را با کندر و سرکه مخلوط کرده و در بینی بریزید.

  23. بو داده تخم تره اسهال مزمن را قطع می کند و گاز های روده را بر طرف می سازد.

  24. برای رفع لکه های پوست ضماد عصاره تخم تره را روی پوست بمالید.

 

عوارض جانبی مصرف تره

  • در حالی که تره تقریبا ضد حساسیت است، آنها بخشی از گروه کوچکی از غذاهای حاوی اگزالات هستند که بطور طبیعی در گیاهان، حیوانات و انسان وجود دارد.

  • مصرف زیاد تره در افراد مبتلا به نفخ معده مضر است، چون دیر هضم و نفاخ است.

  • تره ضد‌عفونى‌ کننده روده ‌‌ها و ادرار آور است و براى معالجه روماتیسم و بیمارى ‌‌هاى کبدى مفید است.

  • مصرف فراوان تره برای افراد با مزاج گرم نا مناسب است و در برخی افراد می تواند سبب احتراق خون و تاریکی چشم و ضعف بینایی شود.

مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها