سبزی دلمه برگ مو | عکس سبزی دلمه

هر نوع دلمه برگ مو چه سبزی ای داره؟

A
۰

دلمه برگ مو انواع مختلفی دارد که ممکن است سبزی های گوناگونی داشته باشد؛ در ادامه انواع سبزی برگ مو را معرفی می کنیم.

دلمه برگ مو به روش های مختلفی تهیه می شود که هر کدام با توجه به منطقه و محلی که درست می شوند، نحوه تهیه متفاوتی دارند و سبزی های آن ها باهم فرق دارند. دلمه برگ مو به طور کلی از سبزیجاتی مانند نعنا، مرزه، ترخون تهیه می شود اما دیگر سبزی هایی که انواع دلمه ها دارند را در ادامه معرفی کردیم.

سبزی دلمه برگ مو تبریزی

مواد اصلی دلمه برگ موی تبریزی شامل گوشت چرخ‌کرده، برنج، پیاز، لپه، برگ مو و سبزیجات دلمه است که در شکل گیاهی، مقداری بلغور و ماست چکیده جای گوشت را می‌گیرند. در هر دو دستور، ترکیب سبزیجات دلمه ثابت است و باید برای آماده کردن یک کیلو سبزی دلمه، نسبت‌های زیر را رعایت کنید:

  • جعفری، تره، مرزه، نعناع، ترخون، شوید و پیازچه. به‌جای پیازچه می‌توانید از برگ سیر سبز استفاده کنید و اضافه کردن چند شاخه برگ ریحان تازه در فصل ریحان هم پیشنهاد می‌شود.

 سبزی دلمه برگ مو اصفهانی

اصفهانی‌ها در مواد اصلی دلمه برگ مو از باقلا و مقداری خرما و کشمش بدون هسته هم استفاده می‌کنند. به همین خاطر طعم دلمه برگ موی اصفهانی کمی شیرین است.

  • ترکیب اصلی سبزیجات این دلمه شامل گشنیز، جعفری، نعناع و ترخون است. سبزیجات باید نسبت مساوی داشته باشند؛ اما گشنیز کمی بیشتر است. البته علاوه بر این سبزیجات می‌توان از تره، پیازچه و شوید هم استفاده کرد.

بیشتر بخوانید:خواص و مضرات گیاه چوچاق برای سلامت بدن

سبزی دلمه برگ مو شیرازی

ترکیب متداول سبزیجات در طرز تهیه دلمه برگ موی شیرازی یا دلمه رز شامل:

  • گشنیز، نعناع، جعفری و ترخون است. البته در بعضی رسپی‌های پخت دلمه برگ موی شیرازی فقط از ترکیب مرزه و ترخون استفاده می‌شود.

سبزی دلمه سبزی خالواش

سبزی دلمه برگ مو رشتی

برای تهیه دلمه برگ مو به روش رشتی‌ها کافی است ترکیبی مساوی از:

  • گشنیز، شوید و پیازچه را با هم مخلوط کنید. البته سیر تازه هم فراموش نشود. علاوه بر این‌ها استفاده از سبزیجات محلی مثل چوچاق و خالواش هم از دیگر تفاوت‌های طرز تهیه دلمه برگ مو در این شهر شمالی است.

سبزی دلمه برگ مو کرمانشاهی

برای تهیه این دلمه خوشمزه از ترکیب:

  • جعفری، نعناع، شوید، ترخون، ریحان و مرزه استفاده می‌شود. به‌علاوه یکی از تفاوت‌های طعم این دلمه در ترکیب چاشنی‌های آن است که طعم ترکیبی از آب، عسل و آبغوره دارد.

منبع: بلاگ اسنپ
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها