عرق دارچین

خواص عرق دارچین | طبع عرق دارچین | نحوه مصرف عرق دارچین

با عرق دارچین و خواص آن برای سلامت بدن آشنا شوید + طبع و نحوه مصرف

A
۰

عرق دارچین طبع گرمی داشته و برای کاهش وزن، پارکینسون و رفع مشکلات قاعدگی مفید می باشد. در ادامه با عرق دارچین بیشتر آشنا می شوید.

عرق دارچین در واقع عصاره جوشانده دارچین به همراه آب است که بسیار مقوی می باشد. این عرق گیاهی طبع گرمی داشته و برای درمان آرتروز، دیابت، کمک به سلامت قلب و همچنین پوست مفید می باشد. اینفوگیاهی در این مطلب از خواص عرق دارچین برای سلامت بدن بیشتر توضیح می دهد.

عرق دارچین چیست؟

دارچین از درختی به دست می آید که برگ هایی به رنگ سبز تیره و گل هایی سفید دارد. ریشه این درخت تا ده متر در خاک فرو می رود . برای تهیه دارچین پوست درخت را می کنند و پس از خشک کردن مصرف می کنند . برای تهیه عرق دارچین، دارچین را به همراه آب می جوشانند. بخار حاصله را به روش تقطیر سرد می کنند. عصاره ای که به این روش به دست می آید عرق دارچین نام دارد.

طبع عرق دارچین

بر اساس طب سنتی عرق دارچین دارای طبیعت گرم و خشک است. به همین دلیل مصرف بدون مصلح آن به افراد دارای مزاج گرم توصیه نمی شود

خواص عرق دارچین

برای لاغری

عرق دارچین برای لاغری یک ادویه بسیار مفید است. مصرف روزانه عرق دارچین، سوخت و ساز بدن را افزایش و اجازه می‌دهد تا چربی‌های اضافی بدن با سرعت بیشتری آب شوند.

برای دیابت

دارچین یک ادویه قوی و ضد دیابت است که می‌تواند میزان قند خون را کنترل کند، در نتیجه برای افراد مبتلا به دیابت گزینه بسیار مناسبی است. اگر دیابت نوع ۲ دارید، دمنوش دارچین یا عرق دارچین را به صورت روزانه مصرف کنید.

بیشتر بخوانید:خواص دارویی و درمانی دارچین

سلامت قلب

کلسیم و فیبر موجود در عرق دارچین بدن را در مقابل بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند؛ اگر مشکل قلبی یا فشار خون دارید، عرق دارچین مصرف یا از این ادویه در غذاهای مختلف استفاده کنید.

درمان آلزایمر

عصاره و عرق دارچین فعالیت مغز را افزایش می‌دهد؛ از این‌ رو برای تقویت حافظه در کنار زردچوبه از این ادویه و عرق گیاهی آن استفاده کنید. عرق دارچین برای کاهش فشارهای عصبی هم گزینه بسیار مناسبی است.

رفع سوء هاضمه و بی اشتهایی

حتما شما هم دچار بی‌اشتهایی عصبی شده‌اید، عرق دارچین مثل عرق نعناع می‌تواند نفخ، بی‌اشتهایی و مشکلات دستگاه گوارش را برطرف کند. دارچین برای رفع حالت تهوع، استفراغ، دل درد، اسهال و نفخ نیز یک ادویه بسیار مفید است.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

در این سندرم اختلالات هورمونی باعث ایجاد کیست های کوچک در لبه خارجی تخمدان و در نتیجه بزرگ شدن آن می شود. عرق دارچین سبب می شود مقاومت بدن زنان مبتلا به سندروم پلی کیستیک نسبت به انسولین کاهش یابد. برای درمان این بیماری بهتر است عرق دارچین همراه با عسل مصرف شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن

عرق دارچین خاصیت ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد قارچی دارد. علاوه بر این سرشار از پلی فنل های آنتی اکسیدانی و پروآنتوسیانیدین ها است که سبب تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر مشکلات قلبی و اختلالات تنفسی می شود.

عرق دارچین

مشکلات قاعدگی

بر اساس تحقیقات مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی زنانی که به طور منظم و روزانه یک فنجان عرق دارچین مصرف می کنند هنگام قاعدگی از التهابات و درد کمتری رنج می برند.

کاهش وزن

گفته می شود مصرف عرق دارچین در افراد احساس سیری ایجاد می کند. در نتیجه اشتهای فرد کاهش یافته و میل کمتری به خوردن غذا دارد و این امر سبب کاهش وزن می شود.

آرتروز

عرق دارچین خاصیت ضد التهابی دارد . به همین دلیل مصرف آن برای افرادی که از درد مفاصل و آرتروز رنج می برند بسیار مفید است. علاوه بر این به جریان گردش خون نیز بسیار کمک می کند که این امر برای افرادی که به بیماری آرتروز مبتلا هستند بسیار حائز اهمیت است.

پارکینسون

بر اساس مقالات منتشر شده در مقالات معتبر علمی،  مصرف عرق دارچین می تواند روند پیشرفت بیماری پارکینسون را کاهش دهد. این عرق به دلیل داشتن مواد مغذی عملکرد مغز را تقویت کرده و سبب بهبود فعالیت های فیزیکی بیماران می شود.

بیشتر بخوانید:دارچین برای تقویت میل جنسی

دیابت

عرق دارچین می تواند میزان قند خون در بدن را کاهش دهد. از این رو، مصرف روزانه این عرق به کاهش قند خون ( به خصوص افرادی که به دیابت نوع دو مبتلا هستند ) منجر می شود.

سرما خوردگی

همان طور که گفته شد عرق دارچین دارای خاصیت ضد التهابی است و مصرف آن هنگام ابتلا به سرما خوردگی، گرفتگی عضلات و درد ناشی از آن را بر طرف کرده و باعث بهبود سرفه، گلو درد و عفونت می شود.

بی اشتهایی

حتما با اصطاح بی اشتهایی عصبی آشنا هستید. در این حالت افراد به دلیل استرس و فشار های عصبی تمایلی به مصرف غذا ندارند. عرق دارچین نفخ، بی اشتهایی و مشکلات دستگاه گوارش را بر طرف می کند. همچنین برای درمان حالت تهوع، استفراغ، دل درد، اسهال و نفخ بسیار مفید است.

قلب

عرق دارچین سرشار از کلسیم و فیبر است. در نتیجه، بدن را در برابر مشکلات و بیماری های قلبی محافظت می کند. به افرادی که دارای مشکلات قلبی هستند توصیه می شود عرق دارچین یا ادویه دارچین را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

برفک دهان

مطالعات دانمشمندان نشان می دهد عرق دارچین روی قارچ کاندیدا آلبیکنس اثر درمانی فوق العاده ای دارد. این عرق می تواند برفک دهان نوزادان را برطرف کند. البته مصرف آن برای نوزادان و کودکان باید با تجویز پزشک متخصص انجام  گیرد.

پوست

همان طور که پیش تر گفته شد عرق دارچین سبب بهبود جریان گردش خون می شود. جریان خون مناسب موجب می شود اکسیژن رسانی به بخش های مختلف بدن از جمله پوست بهتر انجام شود. از عرق یا پودر دارچین در تهیه ماسک های خانگی نیز استفاده می کنند.

روش مصرف عرق دارچین

میزان و نحوه مصرف عرق دارچین بسته به نوع بیماری متفاوت است. اما به طور کلی حکمای طب سنتی بر این باورند که برای تاثیر گذاری بیشتر، بهتر است همراه با چای یا به اندازه نصف استکان بعد از هر وعده غذایی مصرف شود.

 

منبع: جهان شیمی
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها