درمان بلغم با داروی گیاهی | داروهای گیاهی ضد بلغم

موثر ترین داروهای گیاهی خانگی برای درمان بلغم

A
۰

داروهای ضد بلغم باید طبع گرم و خشک داشته باشند. این داروهای گیاهی شامل عسل، اسپند و دارچین می شوند. در ادامه با دیگر گیاهان دارویی ضد بلغم آشنا می شوید.

بلغمی مزاج ها دارای طبع سرد بوده که اغلب اضافه وزن دارند. این طبع باعث مشکلات جسمانی مانند معده درد و نفخ زیاد، میل زیاد به خواب و ترش کردن زیاد دارند. داروهای گیاهی زیادی برای کنترل علائم بلغم وجود دارد که برخی از آن ها شامل اسپند، کندر و زیره سیاه می شود. در ادامه این مطلب اینفوگیاهی از داروهای گیاهی برای بلغم و اثرات آن صبحت می کند.

معرفی داروهای ضد بلغم

کندر

بعضی افراد ممکن است نتوانند تلخی کندر را تحمل کنند لذا می توانند آن را پودر کرده با کمی عسل و آب مصرف کنند. در غیر این صورت روزی سه مرتبه به مدت سه هفته هر بار به اندازه یک نخود از آن را مثل آدامس به مدت نیم ساعت جویده بزاق خود را بلع کنند تا بلغم را برطرف نماید. لازم به ذکر است که یکی از اثرات درمانی خیلی خوب کندر درمان شب ادراری کودکان است شب ادراری بیشتر بر اثر غلبه بلغم رخ میدهد.

عسل

عسل به علت خاصیت ضد بلغم آن توصیه میشود حجامت برای بلغمی ها مانند سه مزاج ،دیگر کارآیی ندارد به همین دلیل عسل جایگزینی برای حجامت معرفی میشود عسل برای درمان برخی مزاجها بسیار مؤثر است. ما نیز به بیماران توصیه میکنیم عسل طبیعی را به صورت شربت درآورده روزی ۲ - ۳ لیوان میل کنند.

بیشتر بخوانید:مزاج بلغمی یا سرد و تر چیست؟

زیره سیاه

زیره سیاه گرم و خشک است بلغمی مزاج ها که از نفخ معده رنج میبرند؛ میتوانند هفته ای دو یا سه بار به همراه سوپ جو از آن استفاده کنند.

زیتون

زیتون رسیده گرم و خشک است ،زیتون علاوه بر اینکه سودا و بلغم را برطرف می کند خواص بیشماری دارد لذا به بیماران توصیه میشود که زیتون رسیده را به همراه غذا میل کنند و از روغن آن نیز میتوانند استفاده کنند البته به شرط آنکه تصفیه نشده باشد.

 اسپند

اسپند گرم و کمی خشک است. اسپند از داروهای ضد بلغم است و برای بیماریهای مغز و اعصاب و ریه که منشأ بلغم دارند مؤثر است. اسپند سینه و شش را از رطوبت لزجه پاک میکند و مسهل سودا و بلغم غلیظ است و در درمان صرع فلج جنون فراموشی و سایر امراض سرد مغز موثر است.

اگر فرد مبتلا به عرق النساء ۱۵ شب به مقدار ۷ - ۵ گرم دانه یا به عبارتی دانه اسپند را بدون کوبیدن تناول کند در دفع بیماری وی مؤثر است.» نکته مهم در مورد خوردن اسپند این است که نباید آن را کوبید یا جوشاند؛ بلکه دانه های آن را باید به صورت کاملاً سالم بلعید؛ در غیر این صورت اثرات سمی دارد. مقدار مصرف آن شبی ۲۱ دانه به مدت دو ماه است که کمتر از یک قاشق مرباخوری میشود بیمار باید دانه های آن را دانه دانه روی زبان قرار داده و با آب بخورد.

قابل توجه این که اسپند خوراکی باید تازه مصرف شود، چون اسپند کهنه به سرعت فشار خون را پایین آورده و سمی است.

بیشتر بخوانید:تاثیرات منفی سرد مزاجی بر بدن

دارچین

امروزه مصرف چای سیاه به صورت عادت درآمده و خیلی از بلغمی ها در روز به مقدار زیاد چای مصرف میکنند قبلاً درباره زیانهای جدی صحبت کردیم.

توصیه میشود بلغمی مزاجها چوب دارچین را خرد کرده از شب قبل در قوری آب خیسانده و روز بعد آن را دم کنید و روزی یک لیوان از آن را به جای چای میل کنند. یک بیمار بلغمی با همین روش ساده در عرض یک ماه ۴ کیلو وزن کم کرد و احساس سرمایی که داشت از بدن بیرون رفت

منبع: کتاب راز شفا نوشته احمد مختاری نیا
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها