خواص دمنوش زرشک | طرز تهیه دمنوش زرشک

دمنوش زرشک؛ یه نوشیدنی ترش اما پر خاصیت!

A
۰

دمنوش زرشک ویتامین سی دارد و برای قلب و کبد مفید می باشد. همچنین با نوشیدن این دم کرده درد معده از بین می رود. در ادامه نحوه تهیه دمنوش زرشک و دیگر خواص آن را می خوانید.

زرشک پر از خواص بی نظیر برای سلامت بدن است. از مهم ترین ویژگی های آن می توان به پاکسازی بدن از سموم اشاره کرد همچنین با مصرف آب زرشک می توانید کاهش وزن سالمی را تجربه کنید. یکی دیگر از شیوه های مصرف زرشک دمنوش آن است که در ادامه با خواص و شیوه تهیه آن آشنا می شوید.

فواید دمنوش زرشک

  • زرشک طبعی سرد و خشک دارد؛ دَم‌کرده زرشک برای درمان ورم و زخم معده و روده مناسب است. این دمنوش اسهال‌های خونی را نیز درمان می‌کند.

  • زرشک با داشتن ویتامین C فراوان از سرماخوردگی پیشگیری می‌کند؛ دمنوش زرشک ادرارآور و خلط آور است و دهان را نیز خوشبو می‌کند؛ این دمنوش تصفیه‌کننده و ضدعفونی‌کننده خون و منقبض کننده عروق است.

  • زرشک، تقویت‌کننده قلب، کبد و صفراآور است و سنگ کیسه صفرا را نیز درمان می‌کند؛ دَم‌کرده زرشک، بی‌اشتهایی را برطرف می‌کند و فشارخون را کاهش می‌دهد؛ این دمنوش برای درمان زردی و یرقان نیز مفید است.

  • مبتلایان به ورم طحال باید برای درمان دَم‌کرده زرشک را میل کنند؛ این دمنوش به بهبود بواسیر نیز کمک شایانی می‌کند. دَم‌کرده زرشک، نقرس و رماتیسم را از بین می‌برد.

بیشتر بخوانید:خواص فوق العاده زرشک برای سلامتی

نحوه تهیه دمنوش زرشک

مواد لازم

  •     1 قاشق غذاخوری زرشک خشک

  •     1 تا 2  لیوان آب

دمنوش زرشک

طرز تهیه

  1.     ابتدا زرشک خشک را به مدت یک ربع در آب خیسانده و سپس خوب بشویید تا هر گونه آلودگی از آن حذف شود.

  2.     سپس زرشک خشک را در یک قوری بریزید و آب را به آن اضافه کنید.  قوری را روی حرارت متوسط قرار داده و اجازه دهید تا به جوش بیاید.

  3.     وقتی آب به جوش آمد، حرارت را کم کنید و به مدت 10 تا 15 دقیقه بجوشانید تا طعم و خواص زرشک به آب منتقل شود.

  4.     برای بهتر شدن طعم این دمنوش می توانید کمی دارچین هم به آن اضافه کنید. در صورت تمایل به افزودن دارچین، به هنگام جوش امدن آب، یک تکه دارچین داخل قوری بیندازید

  5.     پس از گذشت این مدت، قوری را از روی حرارت بردارید و بگذارید تا خنک شود.

  6.     سپس دمنوش را از صافی رد کرده تا ذرات زرشک جدا شده و دمنوش صاف شود.

  7.     دمنوش زرشک را می‌توانید به صورت گرم یا سرد مصرف کنید. می‌توانید به آن عسل یا نبات اضافه کنید تا طعم آن شیرین‌تر شود.

بیشتر بخوانید:فایده های نوشیدن یه لیوان آب زرشک طبیعی

موارد منع مصرف دمنوش زرشک

  • زنان باردار باید از مصرف دمنوش زرشک خودداری کنند.

  • مصرف طولانی و زیاد زرشک و فرآورده‌های آن سبب ناراحتی معده و روده می‌شود؛ استفاده بیش از حد این دمنوش، مانع جذب ویتامین B در بدن می‌شود؛ نوشیدن دمنوش زرشک برای مبتلایان به سرفه‌های خشک مضر است.

  • دمنوش زرشک ممکن است با آنتی بیوتیک‌ها تداخل ایجاد کند و تأثیر آن‌ها را کاهش دهد؛ این دمنوش می‌تواند اثر دارو‌های رقیق‌کننده خون مانند آسپرین را کم کند.

  • زرشک ممکن است باعث افزایش اثر آنتی‌هیستامین‌ها شود؛ این گیاه فشارخون را کاهش می‌دهد، بنابراین می‌تواند اثر دارو‌های فشار خون را افزایش دهد؛ زرشک ممکن است موجب افزایش اثر دارو‌های دیورتیک (ادرارآور) نیز شود؛ این گیاه قند خون را کاهش و تأثیر دارو‌های دیابت را افزایش می‌دهد.

منبع: غفاری دایت
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها