فواید خام گیاه خواری | مضرات خام گیاهخواری

همه چیز درباره خام گیاهخواری + مزایا و معایب آن

A
۰

خام گیاهخواری یکی از زیر مجموعه‌ های گیاهخواری است. در رژیم خام گیاهخواری مثل وگان‌ محصولاتی که هرگونه منشا حیوانی داشته باشند مصرف نمی‌ شود. اینفوگیاهی این نوع برنامه را بیشتر توضیح می دهد.

خام گیاهخواری یکی از زیر مجموعه‌ های گیاهخواری است. خام گیاهخواری اگر چه رژیم غذایی جدیدی محسوب نمی‌ شود، اما امروزه شمار افرادی که به آن روی می‌ آورند در حال افزایش است. غذاهای خام گیاهخواری هیچ‌ گونه پخت و پزی ندارد و مواد و ترکیب‌ ها بر اساس مزه اساسی یک میوه یا گیاه ساخته و مصرف می‌ شود. در ادامه با این نوع رژیم غذایی بیشتر آشنا می شوید.

خام‌ گیاه‌خواری چیست؟

خام گیاهخواری زیرمجموعه‌ ای از گیاهخواری است که با خام خواری ادغام شده است. در رژیم خام گیاهخواری مثل وگان‌ محصولاتی که هرگونه منشا حیوانی داشته باشند مصرف نمی‌ شود و مواد غذایی تنها به صورت خام یا در صورتی که حدود ۴۰ تا ۴۸ درجه سانتیگراد حرارت دیده‌ باشند، قابل استفاده هستند.

تاریخچه خام‌ خواری به اواسط دهه نود برمی‌ گردد، در آن دوران این رژیم غذایی به عنوان راهی برای پیشگیری از بیماری‌ ها مطرح شد. اغلب افراد به دلیل حفظ سلامتی به رژیم خام گیاه‌خواری روی می‌ آورند. آن‌ ها معتقدند غذاهای خام یا کمی حرارت دیده مغذی‌ تر از غذا‌های پخته شده هستند، بنابر این علاوه بر قطع کردن کامل گوشت هر محصولی که از طریق حیوانات به دست می‌ آید را هم از سبد غذایی‌ شان حذف کرده و آبگیری، خیساندن، میکس کردن و خشک کردن را جایگزین پخت و پز کرده‌ اند.

مزیت رژیم خام گیاه خواری

بزرگ‌ ترین مزیت رژیم خام گیاهخواری این است که از میوه و سبزیجات به اندازه استفاده می‌ کنید. در رژیم غذایی خام گیاهخواری، در واقع فیبر، آنتی‌اکسیدان، ویتامین A, E, C ، پتاسیم و منیزیم و… دریافت می‌ کنید که به شادابی پوست کمک کرده و به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌ ها خواص ضد سرطانی دارد. پختن بعضی غذاها مانند ویتامین C موجود در اسفناج و هویج، با توجه به نوع آن‌ ها سبب از بین رفتن بعضی از خواص آن‌ ها می‌ شود.

همچنین در رژیم خام گیاهخواری پرخوری نمی‌ کنید، بنابر این در بعضی افراد برای تثبیت و کاهش وزن جواب می‌ دهد. البته محدود کردن رژیم غذایی سبب کمبود برخی ویتامین‌ ها و مواد معدنی مانند B12، ویتامین D و کلسیم در بدن می‌ شود. همچنین بعضی محققان معتقدند که رژیم خام گیاهخواری می‌ تواند بر سلامت فرد تاثیر گذار باشد. از جمله سلامت قلب،کاهش فشار خون، کاهش کلسترول خون، پیشگیری از دیابت نوع 2، کمک به کاهش وزن و کمک به هضم.

فواید رژیم خام گیاه خواری برای سلامت بدن

  • گیاهان خام و ارگانیک حاوی آنتی بیوتیک و هورمونهایی نیستند که اغلب در بیشتر محصولاتی حیوانی دیده می شود و همین موضوع به طور خودبه خودی باعث بهبود وضعیت کبد و سم زدایی طبیعی بدن و پوست خواهد شد.
  • استفاده از رژیم غذایی حاوی سبزیجات و میوه جات خاصیت ضد التهابی دارد. و هم زمان تأثیر مثبتی روی بدن خواهد داشت و از التهابات پوستی ایجاد شده در اثر مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده ناشی از تخریب کلاژن و الاستین پوست است پیشگیری و از ایجاد چین و چروک و در نتیجه پیری زود رس جلوگیری می کند.
  • میوه و سبزیجات مملو از آب هستند و خوردن آن ها باعث آبرسانی درست به پوست می شود و در نتیجه پوستی به مراتب زیبا تر و شاداب تر خواهید داشت.
  • میوه هایی مانند پرتقال، نارنگی، گریپ فورت و انواع لیمو سرشار از ویتامین C می باشد که ویتامین محلول در آب به شمار می آید که در کلاژن سازی پوست موثر است.
  • خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدان و وجود سایر ویتامین ها در مصرف میوه ها و سبزیجات خام عامل مهمی در مبارزه و پیشگیری از تأثیرات منفی و مخرب رادیکال های آزاد است و همچنین به حفظ سلامت پوست کمک می کند و از خشکی پوست، نمایان شدن خطوط روی صورت و لکه های تیره ناشی از افزایش سن و محافظت در برابر نور خورشید (اشعه ماوراء بنفش UV) کمک موثری خواهد داشت.
  • منابع گیاهی و خام گیاهخواری در کاهش بیماری افرادی که فشار خون دارند یا چاق هستند، یا بیماری هایی تحت تأثیر رادیکال های آزاد که می تواند سرطان زا باشد موثر است.
  • ترکیبات آنتی اکسیدان و ضد زنگ در گیاهان به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.
  • رعایت گیاهخواری با شناخت نسبت به تلفیق غلات و حبوبات و پروتئین ها برای افرادی که مخصوصاً درگیر چاقی هستند می تواند مفید باشد.
  • برخی معتقدند با خام گیاهخواری می توانند سرطان را در مراحل اولیه و در هنگامی که سلول های سرطانی هنور به لایه های دیگر بدن ورود نکرده اند پیشگیری کرد.
  • رژیم غذایی مبتنی بر گیاهخواری خطر سکته قلبی و مغزی را برای افرادی که بیماری های قلب و عروق دارند کاهش می دهد.

چند نکته قابل توجه خام گیاهخواران

1. اگر مضرات خام گیاهخواری و واقعیت های آن را ندانید، نا آگاهانه به بدن خود آسیب می زنید.

2. افرادی که به خام گیاهخواری روی می آورند، توصیه می کنیم غذاهایشان با تخم مرغ و عسل همراه باشد، چرا که حذف متعصبانه همه گروه های غذایی به جز گیاهان می تواند عوارض ناخوشایندی به همراه داشته باشد.

3. تغذیه باید متناسب با سن، جنس، و وضعیت فیزیولوژی بدن باشد. نباید فقط معده را راضی کرد بلکه همراه غذایی که می خوریم باید 18 ویتامین، 16 ماده معدنی و 20 اسید آمینه و تعداد کثیر ترکیبات شیمیایی میوه وسبزی ها در اختیار بدن قرار بگیرد. این ترکیبات مختلف را نمی توانیم از یک گروه غذایی خاص به دست بیاوریم، بلکه ما باید از همه گروه های غذایی مثل نان، غلات، سبزی، میوه، لبنیات و گوشت استفاده کنیم و حتی ریزمغذی ها به شکلی است که نمی توانیم آن هارا به راحتی جایگزین کنیم. به هر حال فراموش نکنیم که بشر همه چیز خوار آفریده شده و از این موهبتی که فک و دندان ما دارند باید به درستی استفاده کنیم.

4. سیستم بدنی ما انسان ها به نحوی طراحی شده است که چهار گروه غذایی مثل: 1. گروه شیر و لبنیات 2. گروه نان و غلات 3. گروه گوشت، تخم مرغ ،حبوبات و مغز ها 4. گروه میوه ها و سبزیجات را باید مصرف کنیم. حذف یا اضافه کردن این گروه به نفع ما نیست. مهم درست و به اندازه مصرف کردن مواد مغذی است نه حذف و اضافه کردن آن ها.

معایب خام گیاه‌ خواری چیست؟

درباره مزایایی که ممکن است رژیم خام گیاهخواری در سلامتی داشته باشد، صحبت کردیم. در این بخش به عوارض و معایب احتمالی آن می‌ پردازیم. رژیم خام گیاهخواری باید با دقت برنامه‌ریزی شود به طوری که باید مطمئن شد که فرد تمام ویتامین‌ ها و مواد معدنی مورد نیاز بدنش را دریافت می‌ کند. در صورتی که ماده خاصی در این رژیم غذایی کم باشد، باید از مکمل‌ های غذایی استفاده کرد. به‌ طور مثال ویتامین B12 در مواد غذایی مورد استفاده این گروه کم است. کمبود ویتامین B12 باعث کم‌ خونی، آسیب به سیستم عصبی، نازایی، بیماری‌ های قلبی و آسیب استخوانی می‌ شود. کمبود کلسیم و ویتامین D هم اغلب در این رژیم‌ غذایی دیده می‌ شود. بعضی از طرفداران خام گیاهخواری مصرف مکمل و حتی نمک ید‌ دار را هم نفی می‌ کنند،این‌ کار می‌ تواند آسیب شدیدی به بدن وارد کند.

مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها