خواص عرق کاسنی از لاغری تا درمان

A
۰

ویتامین‌ های موجود در عرق کاسنی، همچون ویتامین C سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌ شود. عرق کاسنی شستشو دهنده کبد و پالاینده خون است.

عرق کاسنی از یک گل آبی ارغوانی زیبا به نام کاسنی گرفته می‌ شود و در مناطق مختلف ایران، مثل آذربایجان و مناطق کوهستانی خراسان فراوان یافت ‌می‌ شود. در گذشته از عرق کاسنی به عنوان شستشو دهنده کبد و پالاینده خون استفاده می‌ کردند. امروزه با پیشرفت علم و تجربیات متعدد طب سنتی، خواص بیشتری از عرق کاسنی مفید کشف شده که در ادامه به توضیح بیشتر آنها می‌ پردازیم.

طبع عرق کاسنی

طبع عرق کاسنی سرد است و مصرف آن برای مقابله اثر گرمیجات و معتدل کردن طبع شما بسیار موثر خواهد بود.

ارزش غذایی عرق کاسنی

با وجود آنکه بیشتر حجم عرق کاسنی را آب تشکیل می ‌دهد؛ ارزش غذایی عرق کاسنی به ‌قدری زیاد است که می ‌توان در در همان حجم، ویتامین‌ هایی همچون ویتامین K، ویتامین E، ویتامین B6، ویتامین C و ویتامین A را یافت. همچنین مواد معدنی همچون منگنز، کلسیم، منیزیم، آهن، اسید فولیک، روی و پتاسیم نیز در این عرق گیاهی به مقدار فراوان وجود دارند.

خواص عرق کاسنی

گیاه کاسنی دارای فواید زیادی است. همه قسمت‌ های گیاه کاسنی، از جمله برگ ‌ها و ریشه آن قابل استفاده هستند و خواص بسیار زیادی دارند. همچنین می‌ توانید کاسنی را به صورت چای، قهوه و عرق کاسنی استفاده کنید و از فواید آن بهره‌مند شوید. ریشه کاسنی را می‌ توانید بجوشانید و مصرف کنید.

عرق کاسنی برای قند خون

انولین موجود در ریشه کاسنی می ‌تواند به تجزیه کربوهیدرات ‌ها در روده و رشد باکتری های مفید در آن ناحیه کمک کند. همچنین از خواص عرق کاسنی برای قند خون که به دلیل انولین ایجاد می ‌شود، افزایش حساسیت بافت ‌ها و بخصوص عضلات در جذب قند از خون است که در نتیجه‌ آن قند از خون جذب شده و نیاز به انسولین کاهش می ‌یابد. مطالعات نشان داده اند که عصاره ریشه کاسنی می تواند سطح آدیپونکتین، پروتئینی که سطح گلوکز خون را تنظیم می کند، افزایش دهد. این می تواند به تاخیر یا جلوگیری از شروع زود هنگام دیابت کمک کند.

ضد سرطان

عصاره کاسنی در مطالعات انواع مختلف سرطان با کاهش رشد تومور مرتبط است. گزارش‌ های اولیه نشان می ‌دهد که این به دلیل فروکتان‌ های موجود در کاسنی است که دارای کیفیت ضد تومور و خواص آنتی‌اکسیدانی هستند. براساس مطالعه تأثیر اینولین بر سرطان سینه و رشد تومور منتشر شده در مجله تغذیه، استفاده از پلی فنول ‌ها و مواد فیتو شیمیایی در کاسنی نیز می تواند یک روش آسان و بدون خطر برای پیشگیری از انواع مختلف سرطان، از جمله سرطان پستان و روده بزرگ باشد.

افزایش سیستم ایمنی

ویتامین‌ های موجود در عرق کاسنی، همچون ویتامین C سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌ شود. همچنین طی تحقیقاتی، تاثیر عرق کاسنی در کاهش چند گونه خطرناک باکتری به اثبات رسیده است. آنتی‌اکسیدان‌ های موجود در عرق کاسنی نیز می‌ توانند خطر ابتلا به سرطان‌ ها و همچنین پیری و تخریب سلول در اثر آسیب رادیکال‌ های آزاد را به‌ شدت کاهش دهند.

مفید برای کبد

وظیفه سم ‌زدایی در بدن ما، بر عهده کبد است. عرق کاسنی به نوسازی سلول‌ های کبد کمک کرده و با خنثی کردن رادیکال ‌های آزاد مضر، خون را تصفیه می ‌کند. این عرق گیاهی پرخاصیت، با کمک به خروج سموم از طریق ادرار، مشکلاتی مثل التهاب بدن، تب ‌های صفراوی، یرقان و زردی ناشی از گرمی را برطرف می ‌کند.

کمک به هضم غذا

کاسنی برای سلامتی گوارشی فواید بسیاری دارد زیرا حاوی اینولین (یک پروبیوتیک قدرتمند) است. پروبیوتیک یک دسته بندی از باکتری ‌هاست که به جای بیماری، مزایایی برای میزبان دارند. اینولین برای مقابله با تعدادی از مشکلات روده ‌ای و گوارشی، از جمله ریفلاکس اسید، سوء‌ هاضمه و سوزش معده استفاده می ‌شود زیرا به طور فعال خاصیت اسیدی معده را کاهش می ‌دهد.

درمان جوش

یکی از اصلی ‌ترین تبعات مصرف گرمیجات جوش زدن پوست، به خصوص پوست صورت است. عرق کاسنی با طبع سرد خود، به خوبی با اثر مواد گرم مقابله کرده و با معتدل کردن طبع شما، جوش ‌های ناشی از خوردن گرمیجات را درمان می ‌کند.

رفع استرس

یکی از خواص عرق کاسنی آرام بخشی آن است که تصور می ‌شود اضطراب را کاهش و ذهن را تسکین می ‌دهد، در نتیجه استرس و اثرات خطرناک آن بر بدن کم می ‌شود.از عصاره ریشه کاسنی به دلیل کیفیت آرام بخشی می ‌تواند به عنوان یک خواب ‌آور نیز استفاده شود.

خواص عرق کاسنی برای مردان

فواید عرق کاسنی بسیار زیاد است و به‌ جز خواص آن برای خانم‌ ها، سایر خواص عرق کاسنی برای مردان و زنان، هر دو، تاثیر دارد. به همین دلیل همه افراد می‌ توانند از این عرق گیاهی پرخاصیت استفاده کنند. به دلیل بالاتز بودن احتمال سکته ‌های قلبی در آقایان، از خواص عرق کاسنی برای مردان می ‌توان به افزایش سلامت قلب اشاره کرد که با کاهش کلسترول بد در خون، از رسوب آن در رگ‌ ها و درنتیجه ایجاد سکته، جلوگیری می‌ کند و این به دلیل وجود انولین در عرق کاسنی است.

همچنین وجود آنتی‌اکسیدان‌ هایی همچون فنل‌ های گیاهی، از آریتمی قلب و ایجاد لخته و ترومبوز جلوگیری می ‌کند که در نتیجه‌ آن، از بروز سکته قلبی پیشگیری می ‌شود.

خواص عرق کاسنی برای زنان

یکی از مهمترین فواید عرق کاسنی، بهبود چربی و گرمای کبد است که در طب سنتی نیز به آن اشاره شده و طبع عرق کاسنی را طبع خنک می‌ شناسند. بسیاری از خواص عرق کاسنی برای زنان به دلیل فواید آن در بهبود عملکرد کبد است. با بهبود عملکرد کبد که یکی از اعضای مهم در تولید هورمون ‌های بدن است، ارتباط عرق کاسنی و قاعدگی اثبات می‌ شود. عرق کاسنی می ‌تواند به تنظیم هورمون ‌ها کمک کند و درنتیجه در تنظیم سیکل ‌های ماهانه خانم‌ ها اهمیت داشته باشد.

آیا عرق کاسنی به کاهش وزن کمک می ‌کند؟

همانطور که گفته شد مطالعات نشان می ‌دهد که فیبر کاسنی به نام اینولین ممکن است اشتها را تنظیم کند و کالری دریافتی را کاهش دهد و احتمالاً منجر به کاهش وزن شود. یکی از فواید عرق کاسنی برای کاهش وزن سریع است. موارد موجود در عرق کاسنی و به‌ خصوص الیگوفروکتوزها، به کاهش ترشح هورمون گرلین کمک می‌ کند. هورمون گرلین، هورمون مربوط به احساس گرسنگی است که با کاهش آن، فرد احساس سیری و عدم میل به غذا پیدا می‌ کند و این موضوع سبب کاهش وزن افراد می ‌شود.

عوارض عرق کاسنی

با وجود تعدد خواص عرق کاسنی، هیچ ماده غذایی کاملا بی‌ ضرر نیست. برای اشاره به عوارض عرق کاسنی باید بگوییم:

  • در زمان بارداری و شیردهی به هیچ ‌وجه از آن استفاده نکنید و در صورت تمایل بالا به مصرف آن، حتما با پزشک خود مشورت کنید زیرا در زمان بارداری می ‌تواند احتمال خونریزی و سقط جنین را افزایش دهد.
  • همچنین چنانچه به گل محمدی، گل مروارید ویا گل همیشه بهار آلرژی دارید، ممکن است به عرق کاسنی نیز واکنش ‌های آلرژیک بروز دهید.
  • دیگر عوارض عرق کاسنی مربوط به مصرف آن در صورت ابتلا به سنگ کیسه صفرا است؛ چنانچه به مشکلات صفراوی و کیسه صفرا دچار هستید و یا سابقه آن را دارید، برای طریقه مصرف عرق کاسنی با پزشک مشورت نمایید.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها