فواید تخم شربتی | طبع تخم شربتی | خاصیت تخم شربتی

درباره خواص تخم شربتی بیشتر بدانید + نحوه مصرف آن

A
۰

تخم شربتی دارای خواص زیادی و حاوی آنتی اکسیدان‌ ها و مواد معدنی مانند منگنز، سدیم، منیزیم و غیره است. به تخم شربتی ریحان شیرین نیز می ‌گویند.

تخم‌ شربتی کالری بسیار کم اما ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. تخم شربتی حاوی آنتی اکسیدان‌ ها و مواد معدنی مانند منگنز، سدیم، منیزیم و غیره است. به تخم شربتی ریحان شیرین نیز می ‌گویند. از خواص آن می ‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. خواص تخم شربتی برای درمان بیماری‌ های تنفسی، آسم، سرفه، سرما‌خوردگی و برونشیت بسیار حائز اهمیت است که مخلوط آن با زنجبیل و عسل یک معجون درمانی به حساب می‌ آید. تخم شربتی برای برطرف کردن عطش و تشنگی، متعادل نگهداشتن سطح فشار خون بدن و کاهش وزن و به نوعی لاغری بسیار مؤثر است و دارای اهمیت می‌ باشد.

تخم شربتی چیست؟

تخم شربتی یک گیاه یک‌ ساله و خود رو است که به ریحان شباهت دارد اما برگ‌ ها و تخم‌ های ریز تری دارد. رنگ گل آن مایل به قرمز و صورتی است. تخم این گیاه سیاه و شفاف است و بعد از این که آن را در آب بریزیم اطراف آن را ماده ‌ای ژله ‌ای گرفته و لعاب دار می ‌شود. پس از جذب آب و ایجاد لعاب بسیار لغزنده شده و رنگ آن به خاکستری تغییر می ‌کند. تخم شربتی دانه گیاه ریحان است که بیشتر به عنوان سبزی خوردن مصرف می شود. ریحان شیرین یا اوکیموم باسیلیکوم گیاهی است که تخم شربتی از آن به‌ دست می ‌آید.

طبع تخم شربتی

طبع تخم شربتی گرم و تر است و مصرف آن برای افرادی که مزاج سرد و خشک ( سوداوی ) دارند مفید است. مصرف تخم شربتی برای کسانی که طبع گرم و تر ( دموی ) دارند مضر می باشد، زیرا طبع تخم شربتی نیز به خودی خود گرم و تر است‌.

مهم ترین خواص تخم شربتی

استفاده از تخم شربتی در طب سنتی چینی و آیورودا سابقه‌ ای طولانی دارد. خواص تخم شربتی برای سلامت بدن در چند تحقیق اخیر مورد بررسی قرار گرفته است که در ادامه به چند مورد از فوید آن می پردازیم.

کمک به درمان سرماخوردگی

در طب سنتی از تخم شربتی برای درمان سرماخوردگی استفاده می شود. تخم شربتی حاوی مقادیر غنی از فلاونوئید ها و آنتی اکسیدان های مفید است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و به همین جهت برای پیشگیری و درمان سرماخودگی مفید است.

تخم شربتی مفید برای کبد

تخم شربتی سرشار از آنتی اکسیدان‌ فلانوئید است که بدن را در برابر رادیکال‌ های آزاد حفظ می ‌کند و از ابتلا به سیروز کبدی و سرطان کبد می‌ کاهد. یکی دیگر از خواص تخم شربتی کمک به درمان و پاک سازی کبد است. تخم شربتی سرشار از فیبر است. همچنین پکتین موجود در دانه ‌های تخم شربتی موجب کاهش جذب کلسترول در روده می ‌شود. ترکیب ترنجبین با تخم شربتی به پاک ‌سازی کبد کمک می‌ کند. همچنین ترکیب دیگری که برای کبد چرب مناسب است ترکیب تخم شربتی و خاکشیر است.

بهبود اسهال و یبوست

تخم شربتی پس از مخلوط شدن با آب یک لایه ژله ای ایجاد می کند که این لایه حاوی مقادیر غنی از فیبر است. به همین جهت می تواند باعث بهبود حرکات و پاک سازی روده شود. در نتیجه به درمان یبوست و اسهال کمک شایانی می کند. تخم‌ شربتی حاوی روغن‌ های فراری هستند که به از بین‌ بردن گاز و نفخ دستگاه گوارش کمک می‌ کنند و برای هضم مفید می باشند.

سرشار از ترکیبات مفید گیاهی

مهم‌ ترین خواص تخم شربتی وجود ترکیبات گیاهی از جمله فلاونوئید ها و سایر پلی‌فنول ‌ها است. فلاونوئید ها آنتی‌اکسیدان هستند به این معنی که از سلول‌ های بدن در برابر آسیب رادیکال ‌های آزاد محافظت می‌ کنند. این ترکیبات گیاهی همچنین دارای خواص ضد التهابی و ضد سرطانی هستند. عصاره ‌ی تخم شربتی باکتری ‌های مضر را از بین می برد و باعث مرگ سلول ‌های سرطانی می‌ شود.

موثر در کاهش وزن

از دیگر خواص تخم شربتی، فیبر و پروتئین بالای موجود در آن است. کسانی که قصد کاهش وزن دارند، این نوشیدنی را می‌ توانند به‌ صورت میان وعده میل کنند. فیبر موجود در تخم شربتی مقدار زیادی آب جذب می‌ کند و در معده شما منبسط می ‌شود. این امر سیری را افزایش می ‌دهد. همچنین دیگر خاصیت تخم شربتی، پروتئین موجود در آن است که می ‌تواند به کاهش اشتها کمک کند.

درمان عفونت

یکی از خواص روغن تخم شربتی این است که می تواند به درمان انواع عفونت های بدن کمک شایانی کند. از عفونت هایی که با روغن تخم شربتی درمان می شوند، می توان به عفونت جای زخم ، بریدگی ، عفونت پوست ، عفونت مثانه و … اشاره کرد. خاصیت دیگر این دانه‌ های معجزه‌ آسا در درمان عفونت‌ های پوستی از جمله اگزما و پسوریازیس می‌ باشد.

بهبود وضعیت خواب

از دیگر فواید تخم شربتی این است که به شما کمک می ‌کند تا خوابی راحت و آسوده داشته باشید. تخم شربتی بر خلق و خو تاثیر مثبتی دارد و موجب کاهش استرس و تنش‌ های روزانه می ‌شود. علاوه بر این تخم شربتی حاوی منیزیم است که این منیزیم با کاهش سطح کلسترول به درمان بی ‌خوابی کمک می‌ کند. همین طور دارای اسید آمینه تریپتوفان بوده که نقش مفیدی در کنترل و تنظیم خواب دارد.

درمان سرفه و بیماری های تنفسی

تخم‌ شربتی خاصیت ضد انقباضی دارد، یعنی میزان سفتی را در عضلات گرفته و منقبض کاهش می‌ دهد و آن ها را شل می‌ کند و به این طریق به کنترل ‌سرفه کمک می‌ کند. مخلوط تخم شربتی به همراه زنجبیل و عسل برای درمان سرفه و برخی بیماری های تنفسی مفید است. این معجون می تواند برای درمان بیماری هایی مثل آسم ، سرفه های شدید و آنفولانزا مفید باشد.

مفید برای ورزشکاران

تخم شربتی منبع خوبی از فیبر، سدیم، منگنز، فسفر و پروتئین است. این مواد مغذی برای افرادی که به‌ طور مداوم ورزش می‌ کنند، حیاتی هستند. نوشیدن یک لیوان تخم‌ شربتی به تامین انرژی و عضله سازی ورزشکاران کمک می‌ کند. تخم شربتی از دهیدراته شدن بدن شما جلوگیری می‌ کند. تخم شربتی باعث سوزاندن کالری بیشتر در ورزشکاران می‌ شود. این شربت همچنین باعث ایجاد احساس سیری شده و انرژی آن ها را با کالری کم و سالم تامین می‌ کند. مهم‌ ترین خاصیت تخم شربتی برای ورزشکاران تامین پروتئین است.

کاهش بیماری ‌های قلبی

تخم شربتی سرشار از فیبر، پروتئین و امگا ۳ است و می ‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی را کاهش دهد و به‌ طور قابل‌ توجهی فشارخون را در افرادی که مبتلا به فشار بالا هستند پایین آورد. این امر در جلوگیری از سکته‌ های قلبی موثر است. گنجاندن تخم شربتی در یک رژیم غذایی سالم می ‌تواند به سلامت قلب شما کمک کند.

دارای مواد مغذی برای استخوان

دیگر فایده تخم شربتی این است که این ماده سرشار از چندین ماده مغذی ا‌ست که برای سلامت استخوان‌ ها مهم می باشد. این مواد مغذی شامل فسفر، کلسیم، منیزیم و پروتئین هستند. تخم شربتی می ‌تواند یک منبع عالی کلسیم باشد وهمچنین دارای اسید فتیک است که جذب کلسیم را تا حدودی کاهش می ‌دهد. با این‌ حال باز می ‌تواند به ‌طور مناسبی کلسیم بدن شما را تامین کند.

فواید تخم شربتی برای پوست

علاوه بر تمامی فوایدی که در بالا گفتیم، تخم شربتی برای پوست هم مفید است. در ادامه به برخی از این فواید اشاره می کنیم.

  • دارای سطوح بالایی از آنتی‌اکسیدان است. این ویژگی به رادیکال‌ های آزاد ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش کمک می ‌کند. این خاصیت به پیشگیری از علائم پیری مانند چین‌ و چروک نیز کمک می ‌کند.
  • بسیاری از مشکلات پوستی، ناشی از نوعی التهاب در پوست است. خواص تخم شربتی در خنک ‌کنندگی پوست، به تسکین این التهاب و سلامت پوست شما کمک می ‌کند.
  • اسید های چرب امگا ۳ موجود در تخم شربتی به محافظت از پوست شما در برابر آسیب ‌های محیطی می‌ پردازد. این از مهم ‌ترین فواید تخم‌ شربتی برای پوست شماست.
  • آب ‌رسانی، کلید حفظ سلامت پوست است. آب ‌رسانی به پوست از دیگر فواید شربتی‌ است.
  • سرشار از مواد مغذی ویتامین A ، ویتامین C ، آهن و پتاسیم است. مصرف منظم آن می ‌تواند درخشندگی و انعطاف ‌پذیری پوست را افزایش دهد.
  • این گیاه دارویی حاوی اسید ‌های چرب و آنتی‌اکسیدان‌ های قوی است که اگر به صورت ماسک از آن استفاده کنید باعث روشن شدن پوست می ‌شود.
  • برای محافظت از پوست در مقابل اشعه‌ های مضر نور خورشید می‌ توان از تخم شربتی به صورت موضعی استفاده شود.

نحوه مصرف تخم شربتی

تخم های شربتی در تماس با آب پف کرده، دور هر کدام یک پوشش سفید شفاف تشکیل می ‌شود و اندازه آن ها دو برابر می ‌شود. شما می ‌توانید حدود ۲ قاشق چای‌ خوری تخم شربتی را به مدت ۱۵ دقیقه در یک فنجان آب گرم بخیسانید. آب گرم باعث می ‌شود که این دانه ‌ها کاملا پف کنند و آنتی‌اکسیدان ‌ها و آنزیم ‌های گوارشی مفید آن ها آزاد شود. در واقع این دانه‌ ها طعم خاصی ندارند و برای افزایش ارزش تغذیه ‌ای می ‌توان آن ها را به هر غذایی اضافه کرد. تخم شربتی جایگزین خوبی برای یک میان ‌وعده‌ ی کم ‌کالری است. شربت تخم شربتی یکی از شربت های بسیار مفید است که در فصل تابستان و برای رفع عطش و تشنگی بسیار مفید و مناسب است.

مضرات تخم شربتی

  • مصرف بیش از حد تخم شربتی می تواند باعث سر گیجه و اختلال در بینایی فرد مصرف کننده شود.
  • فیبر بالای تخم‌ شربتی باعث ایجاد عوارض گوارشی مانند نفخ می شود
  • خوردن تخم‌ شربتی می ‌تواند با وارفارین و دارو های مشابه رقیق ‌کننده‌ی خون تداخل داشته باشد.
  • اشخاص مبتلا به کرم معده نباید از تخم شربتی استفاده کنند.
مطالب مرتبط
اخبار روز سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار مرتبط سایر رسانه ها